Рекламната индустрия се обединява в опит да възвърне блясъка на ФАРА

Най-големият фестивал в сектора се завръща в Пловдив в началото на юни с редица организационни промени и цели да привлече повече агенции от страната

Чавдар Кенаров, зам.-председател на БАКА и творчески партньор в Noble Graphics, Таня Йорданова, мениджър на БАКА, и Максим Стоименов, творчески директор на B+RED и част от работна група към БАКА, са категорични че фестивалът трябва да се отвори за повече агенции от пазара
Чавдар Кенаров, зам.-председател на БАКА и творчески партньор в Noble Graphics, Таня Йорданова, мениджър на БАКА, и Максим Стоименов, творчески директор на B+RED и част от работна група към БАКА, са категорични че фестивалът трябва да се отвори за повече агенции от пазара
Чавдар Кенаров, зам.-председател на БАКА и творчески партньор в Noble Graphics, Таня Йорданова, мениджър на БАКА, и Максим Стоименов, творчески директор на B+RED и част от работна група към БАКА, са категорични че фестивалът трябва да се отвори за повече агенции от пазара    ©  Цветелина Белутова
Чавдар Кенаров, зам.-председател на БАКА и творчески партньор в Noble Graphics, Таня Йорданова, мениджър на БАКА, и Максим Стоименов, творчески директор на B+RED и част от работна група към БАКА, са категорични че фестивалът трябва да се отвори за повече агенции от пазара    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Много добър пет. Тази оценка поставиха от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) на миналогодишното издание на най-големия творчески рекламен фестивал в България ФАРА. В условия на пандемия и много организационни препятствия все пак форум имаше и бяха раздадени награди на най-добрите рекламни кампании в страната. Въпреки това събитието беше значително по-слабо посетено и до голяма степен липсваше ентусиазъм сред участниците.

ФАРА 2021 беше тест както за организаторите от БАКА, така и за индустрията. И показа нуждата фестивалът да се върне към корените си - създаден "от индустрията за индустрията". Това обедини и амбицира комуникационните агенции на пазара да предприемат промени, с които да помогнат не само за подобряването на ФАРА, но и за вдигане на нивото на цялата индустрия.

Процесът несъмнено ще бъде дълъг, но началото е поставено. Тази година ФАРА се връща обратно в Пловдив и обещава по-богато лекционно съдържание. Промени има в журито и избора на членове. От БАКА обособяват и нови категории с цел да отговорят на тенденциите в комуникационния сектор и да отворят фестивала за повече агенции.

Ново 22

Тази година събитието ще се проведе от 8 до 11 юни като част от програма "Наследство" на Пловдив - Европейска столица на културата 2019". Творческата концепция на фестивала се изготвя от Human Agency, а мотото е "Гилдия", като целта му е да покаже обединението на всички участници в комуникационната индустрия. "Идеята е по време на ФАРА 2022 тази гилдия да се събере заедно, за да обмени опит и да дискутира", коментира пред "Капитал" Таня Йорданова, мениджър в БАКА.

Структурните промени по фестивала по думите и на Велина Мавродинова, която е част работната група към БАКА и основател на агенцията Enthusiasm, целят да отговорят на въпроса как ФАРА да отрази по-добре това, което се е случило на бизнеса през последната година. За подобряване на фестивала от асоциацията предприемат промени в три основни направления - по-нюансирано формиране на категориите, обособяване на три състава на журито и възможности за международно представяне за победителите.

Журито тази година ще бъде обособено в три секции - Storytelling, Craft и Tactics. Всяко от тях ще е в състав между осем и десет души. Част от тях ще бъдат гласувани и одобрени кандидатури на специалисти от агенциите, членове на БАКА. За първи път обаче агенциите ще могат да предлагат и индивидуални експерти от бранша да станат част от журито.

Членовете на трите категории жури ще сформират и т.нар. гранд жури, което ще отсъди наградите в категории "Кампания", "Иновация" и "Гранд при". "Правим голяма стъпка на промяна, като целта е фестивалът да стане не просто по-представителен, но и по-задълбочен в оценка и резултати", допълва Мавродинова. За осъвременяване на конкурсната програма на ФАРА 2022 от БАКА формират и работни групи (вижте карето).

Промени има и в броя и структурата на категориите. Въвеждат се две изцяло нови за конкурса категории - Storytelling&Film Craft и Topical&Real Time Marketing. Към новите и някои от традиционните за фестивала категории се обособяват няколко подкатегории, насочени към дизайна в рекламното съдържание - "Типография", "Анимация", "Пространствен дизайн", "Лого" и др.

"Всичките промени, които се случиха тази година, са плод на работата на работни групи, съставени от хора от всички агенции. Това са промени, породени от общото желание на индустрията да се развива", коментира пред "Капитал" Максим Стоименов, творчески директор на B+RED и част от работните групи. "Едно от заключенията, до които достигнахме, беше, че хората искат фестивалът да е по-богат откъм съдържание. Затова създадохме инициативата Our FARA и дадохме на агенциите възможност да ни изпращат свои предложения за теми за лекции и дискусии, които те самите да организират по време на фестивала", допълва още Стоименов. "Напоследък много от агенциите организират свои събития, имат желание да изразяват себе си по алтернативни начини. Хората, които работят в тази индустрия, не продават просто няколко човекочаса дизайн, няколко човекочаса копирайтинг, а и предлагат себе си като начин на мислене, визия и модел на развитие на пазара. Досега на ФАРА агенциите не са имали възможност да представят нещо различно от заявките си", казва той. Агенциите, които искат да създадат свое съдържание по време на лекционната част, ще трябва да поемат разноските по организацията и реализирането на съответния панел. Отделно организаторите от БАКА традиционно и тази година поемат ангажимент да организират допълнително от лекционно съдържание.

От началото на 2022 г. БАКА е част от асоциацията Art Directors Club of Europe, организатор на наградите Art Directors Club Awards. Тази година златните и Grand Prix победители на ФАРА ще имат възможност да вземат участие в международните награди безплатно, а спечелилите сребърни и бронзови отличия ще могат да получат отстъпки при подаване на заявки в конкурса. "Art Directors Club of Europe е международна организация, в която членуват страни от цяла Европа. Присъединяването на BAKA към ADCE, ще даде нови възможности на българските комуникационни агенции и ще обогати програмата на ФАРА. Цялата им програма за обучение, образование, развитие и работа със студенти ще стане част от съдържанието на нашия фестивал", добавя Чавдар Кенаров, зам.-председател на БАКА и творчески партньор в Noble Graphics.

Същите цели

Индустрията в страната образува своеобразна затворена общност от рекламни специалисти. През последните години обаче кръгът се стесняваше и ФАРА се превърна в събитие за не повече от 35 от най-големите агенции в страната, които представят работата си през годината. "Това са агенциите, които имат съответното портфолио от клиенти и проекти в комбинация с чисто състезателен хъс", казва Кенаров. С промените в тазгодишното издание организаторите целят да направят събитието атрактивно и за по-малките участници и специалисти на пазара, които, от една страна, да видят смисъл в конкурсната програма, а от друга - полза по отношение на лекционната част. "Искаме да обхванем целия спектър от работата на агенциите, за да може максимално широк кръг от компании да намерят своето място на ФАРА и да се чувстват добре на фестивала", коментира пред "Капитал" Таня Йорданова.

По думите на организаторите именно това е причината да запазят медийния фестивал като част от ФАРА, а целта им е да го развият във времето. "Медийните агенции са съществена част от индустрията и колегите има какво да покажат. Те имат място в най-големия форум на комуникационната индустрия", допълва Кенаров.

Станалото популярно в средите твърдение, че ФАРА е място, където "приятели си раздават награди", през годините повдигаше многократно въпроса за смисъла на фестивала. Организаторите и представители на агенции са категорични, че това остава единственото място, където индустрията може да получи оценка за работата си и да обмени опит. "Всички ние имаме нужда от оценка и когато сме свършили нещо добре, то да бъде назовано. От друга страна, младите хора, които избират да работят в тази индустрия, имат нужда от социализация помежду си и сверяване на часовниците си", казва Велина Мавродинова. Събитието остава ключово място за създаване на контакти в индустрията и нетуъркинг. "ФАРА е мястото, където можеш да се запознаеш с творчески или арт директори, да им представиш портфолиото си и да потърсиш работа в сферата", допълва Максим Стоименов.

Не на последно място специалистите на пазара виждат и бизнес смисъл в участието си във ФАРА. То до голяма степен представлява инвестиция от тяхна страна, тъй като подаването на заявки и билетите за присъствие се заплащат. "Има особено голям бизнес смисъл за агенции, които не са част от международни вериги и не получават клиенти по глобална линия. ФАРА дава голяма възможност да бъдеш забелязан и това да ти донесе бизнес", казва Кенаров. Подобно на инвестициите в реклама, възвращаемостта от участие във ФАРА също може да бъде дългосрочен процес. За разлика от спечелените награди, които носят своевременно удовлетворение на агенциите и екипите.

Работни групи към БАКА

За преформулиране на категории и подкатегории: Ангел Искрев, Велина Мавродинова, Иван Хадживеликов, Марин Костов и Марсел Леви.

За нововъведения в съдържанието: Георги Цеков, Ивелина Гичева-Николова и Максим Стоименов.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nik666 avatar :-|
    Strygalldwir

    Няма блясък в рекламата, само пари, смрад и наглост.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал