Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 април)

Да върнем блясъка на ФАРА; Има победители сред "младите лъвове" в категория Digital; Победители и на наградите на БАР; Все повече българи осъзнават проблема с дезинформацията и ще превърне ли Мъск централата на Twitter в убежище за бездомни

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Рекламната индустрия се обединява в опит да възвърне блясъка на ФАРА

Оценка "Много добър" си поставят от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) за организирането миналогодишното пандемично издание на рекламния фестивал ФАРА. Тази година фестивалът се връща обратно в Пловдив с по-богато лекционно съдържание. От БАКА целят да отговорят на тенденциите в комуникационния сектор. За подобряване на фестивала от асоциацията предприемат промени в три основни направления - по-нюансирано формиране на категориите, обособяване на три състава на журито и възможности за международно представяне за победителите. Събитието ще се проведе от 8 до 11 юни. Творческата концепция на фестивала се изготвя от Human Agency. Мотото на фестивала "Гилдия" цели да покаже обединението на участниците в комуникационната индустрия.

Всички новости покрай ФАРА може да прочетете тук>>

БАР отличи най-добрите маркетингови решения на наградите BAAwards'21-22

В седмото издание на BAAwards, организирани от Българската асоциация на рекламодателите (БАР), бяха представени общо 37 кампании в трите конкурса - за рекламодатели, за комуникационни агенции и за студенти. 14 от кампаниите си тръгнаха с отличия. Участниците премериха сили в категории "Пускане на пазара на нов продукт/услуга под нов бранд или като деноминатор на съществуващ бранд в установена категория" и "Кампания, свързана с корпоративна социална отговорност". Журито беше в състав от 11 експерти от рекламния сектор.

BAAwards '21-22 постави акцент върху важността от добрата съвместна работа между компаниите и агенциите. Мотото беше "Ние заедно сме успехът и новото начало". При рекламодателите със златни награди в трите категории бяха отличени "Кока-Кола България" с кампанията си "Schweppes Pink Tonic Style", А1 с кампанията си "Лансиране на първата истинска 5G мрежа в България" и TELUS International Bulgaria с кампанията си "Бъди себе си/Be Yourself". При комуникационните агенции златна награда грабна кампанията "Philips OneBlade", реализирана от All Channels.

Пълния списък на победителите в BAAwards'21-22 може да видите тук>>>

Известни са победителите на Young Lions Bulgaria в категория Digital

Първото издание на състезанието Young Lions Bulgaria за категория Digital спечели екипът на Христа Георгиева от агенцията Wunderman Thompson Sofia и Валентин Томов от Noble Graphics. Участниците работиха по задание за създаване на дигитална реклама, която приканва повече мъже да станат доброволци, вземайки участие в мисии на платформата за доброволчество TimeHeroes.org. Екипът на победителите получава възможността да се състезава с професионалисти от цял свят на финала на конкурса Global Young Lions 2022, категория Digital, който ще се проведе в рамките на Cannes Lions 2022 в периода 16 - 7 юни 2022.

На второ място се класираха Петър Евтимов и Дилян Бъчваров от Human Agency, а третото място заеха Катрин Георгиева и Мартин Станилов от Wunderman Thompson Sofia. Предложенията за интегрирана дигитална кампания на трите отбора могат да бъдат разгледани тук. Състезанието Young Lions Bulgaria 2022 се организира от Българската асоциация на комуникационните агенции. В състезанието Young Lions 2022 участват млади професионалисти, родени на или след 24 юни 1990, които работят в комуникационна агенция. Предстои обявяването на победителите в категория Film.

PR агенцията "Параграф 42" става партньор на Ketchum и за Северна Македония

След като през 2017 г. "Параграф 42", част от групата на The Smarts, започна партньорство с глобалната комуникационна агенция Ketchum, част от групата на Omnicom Group, сега PR агенцията ще се превърне в партньор на агенция и в Северна Македония. Първият съвместен проект за западната ни съседка, "Параграф 42" очакват да стартират до края на месеца.

Българският екип ще се грижи за стратегическото управление. За реализирането на кампаниите в Северна Македония ще се разчита на местни професионалисти. Целта на сътрудничеството е размяна на опит и експертиза, както и възможната появата на нови предпоставки за експанзия на съседни пазари.

Известни са финалистите на IAB MIXX AWARDS 2022

На седмото издание на IAB MIXX Awards са подадени 152 заявки за участие. Агенциите proof. и guts & brains DDB се отличават с най-активно участие, съответно по 38 и 37 заявки. Общият брой на подалите заявки компании е нараснал с 15% в сравнение с предходното издание на конкурса. Кандидатурите се оценяват от жури от 12 експерти в две различни направления - творчески решения и стратегия.

Тази година 60% от заявките достигат до финал, като цели 92 кампании са финалисти в надпреварата след първия етап на журиране. Те ще се борят за 19 отличия. Най-много заявки бяха подадени в категориите "Най- добра кампания за повишаване познаваемостта за марката", "Най-ангажираща кампания", "Най-добра кампания в социалните мрежи" и "Инфлуенсър маркетинг кампания".

В Министерството на електронното управление ще има звено за мониторинг на социалните мрежи

До месец Министерството на електронното управление ще създаде звено за мониторинг и анализ какво се случва с публикациите в социалните мрежи, пише "Дневник". То няма да следи отделни профили или групи, а по-скоро ще анализира тенденции и кампании. Това заяви миналата седмица министърът на електронното управление Божидар Божанов пред комисията по вътрешна сигурност и обществен ред в парламента. Точката в дневния ред беше за това как държавата се организира за противодействие на фалшивите новини, прокарвани през социалните мрежи.

Звеното ще изпраща информация под формата на доклади до отделни министерства и ще заработи с промени в устройствения правилник на Министерството на електронното управление. "Принципът е, че държавата не е тази, която трябва да каже кое е истина и кое не е", заяви Божанов. Той обяви, че най-голямата социална мрежа в България е Facebook, но комуникацията с компанията е много трудна. Божанов обърна внимание, че интернет пространството няма идеален технически вариант да бъде спрян определен сайт и че дори Китай не успява.

Повече по темата от сайта на "Дневник">>>

Евробарометър: Все повече българи осъзнават проблема с дезинформацията

Все повече българи определят дезинформацията като обществено вредна, отчита националният доклад в последния "Стандартен Евробарометър", публикуван в петък. За 73% от българите дезинформацията е проблем както в национален план, така и за демокрацията по принцип (81%). Резултатите на България са близо до средното равнище за ЕС. Проучването е проведено между 18 януари и 8 февруари 2022 г. В България са проведени 1036 интервюта по метода "лице в лице".

Нивото на доверие в печатните медии в страната е значително по-ниско от средноевропейското. При телевизията, интернет и социалните мрежи обаче доверието е значително по-високо, отколкото сред гражданите на ЕС. На средноевропейско равнище 60% от гражданите декларират, че не вярват на информацията по политически въпроси в социалните мрежи, докато в България този дял е само 45%.

Още подробности тук>>>

bTV Media Group лансира нов сайт за спортно съдържание

Към дигиталното портфолио на групата на bTV от началото на април се присъединява и сайтът btvsport.bg. Основната му роля ще е да представя новини от българския и световния спорт, спортни събития на живо, срещи с големи звезди и техните треньори, както и всички резултати и пълната програма на големите спортни форуми.

"бТВ медиа груп" притежава правата за три от големите турнири в европейския клубен футбол - Шампионска лига, Лига Европа и Лигата на конференциите.

Дигитален бизнес

Мъск и вятърът на промяната в Twitter

От създаването му, любимо място за изява на звезди, журналисти, политически лидери и инфлуенсъри, Twitter не веднъж е критикуван за непопулярността си сред масовия потребител. Социалната мрежа дълго време беше обвинявана за липса на визия за бъдещето си и недостатъчно монетизирания си потенциал.

Сега това, изглежда, е напът да се промени или има надежди поне Twitter да намери посоката си. През повече от седмица стана ясно, че един от най-известните й потребители и най-богат човек в света - Илън Мъск, основателят на Tesla, е инвестирал около 3 млрд. долара в социалната мрежа, с което вече е най-големият й акционер с 9.2%. В резултат на новините цената на акциите на Twitter се повиши драстично - с около 30% през изминалата седмица. Ден след като стана ясно, че Мъск е новият голям акционер, от компанията обявиха, че той ще има и място в борда поне до 2024 г., но малко по-късно Мъск размисли.

Повече по темата>>>

Мъск попита последователите си дали да превърне централата на Twitter в убежище за бездомни; Безос одобри идеята

Двама от най-богатите хора в света, оказва се, се борят с проблема с бездомността по един и същ начин. В края на миналата седмица Илън Мъск пусна анкета до последователите си, като ги попита дали Twitter, в която той самият отскоро е акционер, да превърне централата си в приют за бездомни хора. Основателят на Amazon Джеф Безос в неделя подкрепи идеите на Мъск, като пусна туит, споделяйки статия, в която пише, че от май 2020 г. осеметажна сграда на Amazon в Сиатъл също се е превърнала в приют за бездомни хора. Причината е, че много малко хора работят в офисите си по време на пандемията и сградите стоят празни.

Мъск, който има повече от 81 млн. последователи в Twitter, пусна анкетата си в събота, като помоли потребителите да гласуват дали сградата трябва да бъде преустроена. Анкетата събра над милион гласа за по-малко от ден, като повече от 90% казаха "да".

Медиен бизнес

WarnerMedia + Discovery = Warner Bros Discovery

Подразделението WarnerMedia на американския конгломерат AT&T и Discovery завършиха сливането си в петък, съобщиха от двете компании. Компанията вече носи името Warner Bros Discovery. Първият търговски ден на медийната и стрийминг фирма повиши акциите й с 0.8%, достигайки 24.62 долара за брой, докато акциите на AT&T се покачиха с 2% до 18.62 долара. През май миналата година компаниите си поставиха за цел да се слеят и да създадат самостоятелен медиен бизнес. От AT&T ще се фокусират върху подобряване на wireless услугите си, докато Discovery иска да увеличи библиотеката си със съдържание.

В четвъртък Discovery обяви екипа, който ще ръководи бизнеса на Warner Bros Discovery (WBD), опирайки се на познати за медиата експерти. От друга страна, девет служители на ръководни места в WarnerMedia обявиха напускането си още в началото на миналата седмица. Портфолиото на Warner Bros Discovery включва Discovery Channel, Warner Bros. Entertainment, CNN, HBO, Cartoon Network; стрийминг услуги като Discovery+ и HBO Max, както и франчайз бизнесите на "Батман" и "Хари Потър".

Рекламен бизнес

Absolut кани феновете на Coachella да се присъединят към фестивала и от метавсвета Absolut.Land

За своята десета година като официален алкохолен бранд на ежегодния фестивал на изкуствата Coachella Absolut ще разшири "фестивалното изживяване" отвъд познатите доскоро граници. Независимо дали на живо или от която и да е точка по света, фестивалът Coachella ще е само на клик разстояние с новата виртуална дестинация на Absolut, достъпна за всеки, навършил 21 години. Това е първата смесена активация на марка алкохол и събитие на живо.

Absolut.Land ще предложи на посетителите си иновативни преживявания, вдъхновени от продуктите на Absolut, като антигравитационен дансинг и градината, пълна с колекционерски NFT предмети.

Свободни позиции

Тази седмица нови работни места може да потърсите при Tribal Worldwide Sofia, които си търсят нов Public Relations Manager. От Glovo са обявили вакантни позиции за Commercial Manager и Q-Commerce Manager, а от Nestle събират кандидатури за Junior Brand Manager.