Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 април)

Александър Калчев ще е председател на журито на ФАРА 2022; Dentsu назначава творчески директор за региона; Българите се вълнуват от войната в Украйна и как изборът на нови членове на СЕМ разклати управляващата коалиция

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Новият конфликт в коалицията: контролът върху обществените медии

Изборът на членове на Съвета за електронни медии (СЕМ) винаги е бил от ключово значение за властта, защото макар и да работи по остарели закони, неотговарящи на днешната медийна реалност, регулаторът все още има силата да държи изкъсо обществените и да упражнява известен контрол и върху частните радиа и телевизии, като най-важната му функция досега се е доказал изборът на генералните директори на БНТ и БНР. Номинациите за членове на медийния регулатор са следните:

Симона Велева, юрист, номинирана от "Продължаваме промяната"

Пролет Велкова, номинирана от съпредседателя на "Демократична България" Христо Иванов

Тодор Беленски, журналист, номиниран от "Възраждане"

Това лято изтича и мандатът на генералния директор на държавната телевизия Емил Кошлуков и трябва да бъде избран нов, а след по-малко от месец трябва да станат ясни имената на новите членове на СЕМ, издигнати от парламентарни квоти. Към момента възможните кандидати за БНТ са следните:

Камен Воденичаров - водещ в ⅞ тв

Емил Кошлуков - настоящ генерален директор

Венелин Петков - бивш директор на новините в bTV

Асен Григоров - бивш тв водещ, издател на "Булевард България"

Сашо Диков - водещ в телевизия "Евроком"

Повече подробности по темата и какви са възможните сценарии може да прочетете тук>>>

"Медия 24" придобива агенция и радио "Фокус"

Компанията "Медия груп 24", която е собственик на няколко регионални сайта (Plovdiv24.bg е сред тях), е новият собственик на агенция "Фокус" и на едноименната радиоверига. Това става известно от съобщение на сайта на "Фокус". Тя беше първата частна онлайн информационна агенция в България, а от 2004 г. създаде и първото от радиата в бъдещата си верига. Всичките 60 радиостанции, които излъчват в цялата страна, също са продадени. Цената на сделката не е известна.

"Медия груп 24" е собственост на "МГ 24 холд". Дружеството е регистрирано в Пловдив и управлявано от Кирил Налджиев и Веселин Живков.

Повече по темата тук>>

"Алфа рисърч": Почти половината българи следят всеки ден новините за войната в Украйна

Вече втори месец вниманието на българското общество основно е насочено към войната в Украйна. Това показва проучване на социологическата агенция "Алфа рисърч", според което 46% от гражданите на България следят всеки ден и с подробности новините за военните действия. Само 16% от запитаните отговарят, че не проявяват интерес, пише "Дневник".

Според данните от проучването, войната засилва поляризацията по редица теми в българското общество. Открояват се две основни тенденции, които променят дългогодишните баланси сред хората. Първата е все по-ниското доверие в личния рейтинг на руския президент Владимир Путин, който сега достига рекордно ниските нива от 25%, а втората е отхвърлянето на Русия като модел на държавно и политическо развитие. 63% от анкетираните са на мнение, че мястото на България в променящия се свят е в съюз със страните от ЕС и НАТО. Едва 15% поддържат тезата, че мястото на България е в съюз с Русия и страни около нея. Цялото проучване на "Алфа рисърч" от сайта на "Дневник">>>

Израелска криптомедиа развива дейността си в Пловдив

Многоезичната медийна платформа за новини от криптосвета CryptoPotato започва работа от времето, когато един Bitcoin струва 700 долара. Днес, сред най-популярните източници на информация в сферата, CryptoPotato четат близо три милиона души. Макар собствениците й да са израелци, днес основният екип на медиата е базиран в Пловдив. Поради високия интерес към сферата от компанията планират да разширят екипа си, за да създават съдържание и на български и повече видеоматериали.

В началото платформата представлява информационен блог на английски език с обучителни текстове за различните алтернативни валути. През 2017 г., когато цената на Bitcoin скача до 20 хил. долара, а криптовалутите набират популярност, основателите решават да превърнат любителския си блог в специализирана медиа. Текстовете покриват теми за нови валути, анализи на цените им и движението на пазарите и дори забавни публикации от Twitter. Екипът цели да даде дълбочина на текстовете, така че дори да коментира актуален туит на Илън Мъск, да обяснява до какво ще доведе това. Към момента съдържанието в платформата е достъпно на шест езика, сред които испански, турски, немски и хинди.

Още по темата от сайта на "Капитал">>>

Александър Калчев ще е председател на журито на творческия фестивал на ФАРА 2022

Най-големият творчески фестивал в страната - ФАРА, все още приема заявки за тазгодишното си издание, но подробностите покрай програмата и журито започват да се разясняват. Комуникационните агенции и тази година ще могат да представят работата си в два отделни конкурса под шапката на ФАРА - творчески и медиен, като председател на творческото жури ще бъде Александър Калчев. Той е главен творчески директор на DDB - Париж, член на международния борд One Show и Art Directors Club във Франция, носител е на множество отличия, сред които и от най-големия рекламен фестивал Cannes Lions. За момента е единственият чужденец, печелил приза "Творчески директор на годината" във Франция, два поредни пъти. Калчев миналата година се включи като гост-лектор на форума.

Журито на творческия фестивал тази година ще бъде обособено в три секции - Storytelling, Craft и Tactics. Съставът на отделните журита по секции ще бъде различен и ще представлява творчески специалисти от агенции - членове на БАКА, независими експерти и професионалисти в конкретната област, фокус на съответната секция.

Dentsu назначава творчески директор за Югоизточна Европа

Комуникационната група на dentsu възнамерява да засили портфолиото си от услуги в региона на Югоизточна Европа с назначаването на първия си творчески директор за областта. Мариус Тиану ще стане част от регионалния изпълнителен екип, ръководен от главния изпълнителен директор за "dentsu Югоизточна Европа" Мария Грашнова, и част от мениджърски екип на dentsu Румъния. Мариус Тиану е криейтив директор с дългогодишен опит в сферата на рекламата и изграждането на марки. Работил е за агенции като Saatchi & Saatchi, Scala JWT, Graffiti BBDO, Centrade-Cheil и Mullen-Lowe. Тиану има награди от фестивали като Cannes Lions, NY Festival, The One Show, Golden Drum и London International Awards.

От този месец "dentsu Югоизточна Европа", засилва и своите собствени канали за маркетинг и комуникации на десетте пазара, като посреща Даниела Балаей в новата роля на мениджър "Маркетинг и комуникации" за региона. Мариус Тиану и Даниела Балаей станаха част от екипа на "dentsu Югоизточна Европа" на 1 април 2022 г.

Дигитален бизнес

36% от българите първо търсят мнение от Google по здравни въпроси

Във време, когато всяка информация е на клик разстояние, да провериш симптомите на съмнително заболяване в интернет е повече от лесно. Много хора, оказва се, го предпочитат, преди да вземат мерки за последващото си лекуване. Данни от проучване на Евростат показват, че осем от 10 респонденти във Финландия са се обърнали към търсачката за повече подробности, свързани със здравето им - това е увеличение с 22% спрямо 2011 г. Дания регистрира подобни нива на разчитане на д-р Google - 75%. След тях се нареждат Испания, Ирландия и Австрия с по над 60%. В челната десетка място заема и България с 36%, което е увеличение с 12% спрямо 2011 г. В Германия обаче разчитането на интернет за тези теми отбеляза спад между 2011 и 2021 г. - от 54% на 45%.

Илън Мъск предлага да купи Twitter за 43 млрд. долара

Илън Мъск обяви оферта от 43 млрд. долара за Twitter в документ до Комисията за ценни книжа и борси на САЩ в четвъртък. Милиардерът, който в началото на април разкри, че е купил около 9% от социалната платформа, планира да направи компанията отново частна и акциите й да не се търгуват на борсата. "Както посочих този уикенд, вярвам, че компанията трябва да бъде частна, за да премине през промените, които трябва да бъдат направени", пише Мъск до Брет Тейлър, председател на управителния съвет на Twitter.

Милиардерът предлага 54.2 долара за акция. "Това е висока цена и вашите акционери ще я харесат. Ако сделката не проработи, ще трябва да преразгледам позицията си като акционер", допълва Мъск. Според анализаторите той може да си позволи да купи Twitter. Bloomberg оценява състоянието на изпълнителния директор на Tesla на около 260 млрд. долара, докато пазарната капитализация на социалната мрежа е около 35 млрд. долара. Според други обаче Twitter няма да приеме толкова ниска офертата.

Повече по темата тук>>>

Медиен бизнес

Кои са най-активните разпространители на дезинформацията за "биолабораториите" в Украйна

Дезинформацията за съществуването на "лаборатории за биологично оръжие" в Украйна се разпространява от началото на годината, това установява анализ на платформата за проверка на фактите Factcheck.bg. Сайтът е създаден по инициатива на Асоциацията на европейските журналисти - България, и с поредица от видеа Factcheck.bg успява да опровергае тези неверни твърдения. Може да гледате видеата тук>>>

В същото време дезинформацията по темата активно се разпространява чрез уебсайтове и страници в социалните медии. Основните теми са твърденията на Кремъл за наличието на "биолаборатории" в Украйна, които Русия цели да унищожи, както и "потвърждението" на руските твърдения от страна на Китай. Кои са публикациите, които са предизвикали най-голям интерес, и от кого са публикувани, може да прочетете повече от сайта на "Дневник">>>

Свободни позиции

Вакантна позиция тази седмица обявяват от Credissimo, които търсят нов Deputy Marketing Director. От DISCORDIA Transport & Logistics са обявили свободно място за Marketing Director, а Hilton Sofia hotel подбират кандидати за Public Relations and Marketing Manager.