Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (3 май)

България се изкачва до 91-во място по свобода на словото; Saatchi Circle се завръща на ФАРА; Руски съд глоби Радио "Свобода"; Spotify отчете 2 млн. повече абонати въпреки трудностите и повече за първия физически магазин на Meta

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

България се изкачи до 91-во място в класацията по свобода на словото на "Репортери без граници"

Смяната на правителството е отслабило модела на корумпиране, превземане и контролиране на медии по политически и бизнес интереси, който беше изграден по време на правителството на ГЕРБ и Бойко Борисов. Това отбелязва последният доклад на "Репортери без граници" (RSF), който тази година не ни посочи като последна по свобода на словото страна в ЕС, пише "Дневник". Докладът отрежда на България 91-во място от 180 обхванати в изследването държави. Спрямо миналогодишното 112-о място тази година бележим скок с 21 позиции. Авторите на доклада посочват, че тазгодишният списък е несравним с предходните поради промяна в методологията на изследването, с което не може да отчетем категоричен успех в дългогодишната борба с несвободните медии в страната.

Повече по темата от анализа на "Дневник" тук>>>

Кампанията Fly with a Book ("Лети с книга") на McCann Sofia, Mastercard и Booklover, която миналата година донесе на страната ни първото престижно отличие - бронзов лъв от фестивала Cannes Lions, получи и номинация на тазгодишния фестивал Clio Awards. "Наградите са свързани главно с американската рекламна индустрия и постиженията й през годините, което прави отличаването на европейски агенции с Clio още по-трудно и значимо" коментират за медиите от McCann Sofia.

Проектът "Лети с книга" (Fly with a book) е създаден за електронната книжарница Booklover с подкрепата и участието на Mastercard. Кампанията и платформата Booktrips.bg привличат интереса и подпомагат продажбата на книги по време на пандемията. Кампанията Fly with a Book получи номинация в раздел Digital/Mobile, категория Website, в която беше връчено само сребърно отличие на Ogilvy, Mumbai и телевизия MTV за кампанията им MEMORY KARAOKE.

Събитието за млади таланти в рекламата Saatchi Circle се завръща с девети сезон в рамките на фестивала ФАРА

Творческа агенция Saatchi & Saatchi Sofia, част от "Publicis Groupe България", и най-големият рекламен фестивал в страната ФАРА, започват деветото издание на инициативата за търсене на млади таланти Saatchi Circle FARA. Партньори на изданието ще бъдат "Загорка". Инициативата дава възможност на млади специалисти, които искат да работят в света на рекламата и маркетинга, да намерят първия си стаж или работа в сферата.

Кандидатите ще бъдат разделени на три екипа - копирайтър, дизайнер и акаунт, като заедно с ментори от водещи творчески агенции, ще работят по реално задание от клиент, след което ще презентират идеите си пред журито на ФАРА. По време на Saatchi Circle FARA младите таланти ще имат възможността да се учат от професионалисти, които ще им помогнат в развиването и структурирането на идеи и ще ги подготвят за презентация пред журито. Платформата Saatchi Circle FARA ще се проведе от 8 до 11 юни в Пловдив по време на рекламния фестивал ФАРА.

Дигирален бизнес

Spotify отчете 2 млн. повече абонати въпреки трудностите

Spotify отчете 24% ръст на приходите за първото тримесечие на 2022 г. в сравнение със същия период година по-рано и нови 2 млн. абонати. Добрите резултати идват въпреки оттеглянето на платформата от руския пазар и загубата на потребители там. Шумът около дезинформативното съдържание в подкаста на Джо Роган също не успя да удари растежа на компанията. Spotify прогнозира, че ще продължи да се разширява с още по-бързи темпове и ще прибави нови 5 млн. абонати през следващото тримесечие, въпреки общия отлив от стрийминг услугите.

Месечните активни потребители са нараснали с 19% на годишна база и достигат 422 млн. в сравнение с 406 млн. в края на 2021 г. Въпреки трудностите през последното тримесечие увеличенията са съпоставими с тези от предходните периоди, а отчетените приходите за януари - март достигат 2.7 млрд. евро.

Кой ще спечели войната на стрийминг платформите и още по темата>>>

Meta расте по-бавно, но инвеститорите ѝ дават нов шанс

Миналата седмица от Meta отчетоха най-бавния ръст на приходите си, откакто компанията се търгува на борсата. Това не срина цената на акциите обаче, тъй като печалбите на компанията се оказаха по-добри от очакваните предвид затрудненията - последиците от войната в Украйна и растящата конкуренция.

Печалбата на компанията, собственик на Facebook за първите три месеца на 2022 г., достигна 7.5 млрд. долара, което е с 21% по-малко в сравнение с 2021 г., но надвишава прогнозите на Уолстрийт. Приходите възлизат на 27.9 млрд. долара. Компанията очаква негативните тенденции да продължат и през текущото тримесечие и прогнозира приходи по-малко от това, на което се надяват инвеститорите. Но неочаквано високата печалба и прогнозите за по-ниски разходи до края на годината, изглежда, са мотивирали пазарите и в следборсовата търговия акциите на Meta скочиха с близо 20%. Марк Зукърбърг продължава да залага на дългосрочните инвестиции в изкуствен интелект и метавселената, които според него ще са важни за бъдещия растеж на компанията.

Повече подробности прочетете тук>>>

Alphabet с по-ниски резултати от очакваното, YouTube се представя най-зле

Финансовите резултати за първото тримесечие на годината на американския технологичен гигант Alphabet, собственик на Google, показват, че повечето продукти на компанията са донесли по-малко приходи от очакваното. Най-зле представящото се подразделение е YouTube, като платформата за видеосъдържание отчита приходи 6.87 млрд. долара при прогнози за близо милиард повече. Общите приходи на Alphabet възлизат на 68 млрд. долара, със 100 млн. долара под очакванията. Това е първият път от края на 2019 г., в който компанията не постига очакванията на експертите. Постъпленията нарастват с 23% спрямо същия период на миналата година, но темпът се забавя. За сравнение - през първото тримесечие на 2021 г. увеличението на приходите беше 34%.

Войната в Украйна, инфлацията и проблемите с доставките, довеждащи до недостиг на продукти, са главните причини за намаляващия интерес на рекламодателите към продуктите на Alphabet. Най-тежко засегнатата компания е YouTube, като в последните две години платформата се радваше на засилен интерес заради пандемията и повечето време, което хората прекарваха вкъщи.

Какво прогнозират експертите за следващото тримесечие на Alphabet, вижте тук>>>

Медиен бизнес

Руски съд глоби блокирана медия за несвалена информация

Радио "Свобода", руската служба на Радио "Свободна Европа", беше глобено от московски съд с 15 млн. рубли (почти 200 хил. евро) за това, че не е премахнало информация от сайта си, достъпът до който е ограничен, съобщава "Дневник". На медиата са отсъдени 15 акта за разпространени, според руското правителство, "фалшиви новини", на всеки от които е наложена глоба от по 800 хил. рубли (10 500 евро), а за едно с екстремистко според властите съдържание - 3 млн. рубли (около 40 хил. евро).

От 2021 г. насам руският медиен регулатор "Роскомнадзор" е съставил над 800 акта на радиото и на неговия главен изпълнителен директор за нарушения на изискването чуждестранни медии да етикетират своите материали. Съдът постанови глоби в размер на почти 230 млн. рубли за липсата на надпис "чуждестранен агент" върху публикациите на радиото, някои от които вече са влезли в сила.

Повече по темата от сайта на "Дневник">>>

Рекламен бизнес

Unilever няма да рекламира на деца под 16 години

Гигантът сред бързооборотните стоки Unilever обяви, че ще спре да рекламира продуктите си на деца под 16-годишна възраст. Тази промяна в правилата за рекламиране на компанията ще се прилага за цялото й портфолио от храни и напитки и ще доведе до спиране на работата й със знаменитости и инфлуенсъри в социалните мрежи, които са под 16 години или чиято фен база до голяма степен е под тази възраст. Unilever актуализира политиките си за маркетинг към деца още през 2020 г., когато заяви, че ще спре да предлага и рекламира храни и освежителни напитки на деца под 12 години в традиционните медийни канали и на деца под 13 години в социалните мрежи. Сега обаче компанията заявява, че иска "да вдигне летвата на отговорния маркетинг" до минимална възраст от 16 години.

С това компанията цели да предотврати насочването на маркетингови комуникации в социалните мрежи към непълнолетни, да не събира и съхранява данни за деца под 16 години, да не работи с инфлуенсъри, които са прекалено малки или имат подрастваща аудитория.

Дейвид Дрога: запазването на името Droga5 не е лично

Миналата седмица Accenture ребрандира бизнеса си с рекламни и маркетингови услуги, известен преди като Accenture Interactive в Accenture Song, и с този ход обедини всички свои дъщерни агенции с изключение на водещата творческа агенция Droga5, която придоби през 2019 г. Основателят на Droga5 Дейвид Дрога миналата година стана главен изпълнителен директор на Accenture Interactive, а сега ще поеме поста на главен изпълнителен директор и креативен председател в новосформиралата се Accenture Song.

Пред Campaign Дейвид Дрога коментира мотивите зад ребрандирането и защо Drgoa 5 запазва идентичността си. "Като име Accenture Song отразява многото измерения и слоеве на това кои сме и какво можем да постигнем за нашите клиенти. Accenture Song започва нова глава за нас, където всички можем да се почувстваме част от една общност и култура. Искам да управлявам организация, към която хората смятат, че могат да допринесат", коментира още Дрога. По думите му запазването на Droga 5 не е лично решение. Целта е да се запази името и имиджа на една от най-разпознаваемите рекламни агенции на планетата. "Но когато е подходящо, или ако въобещ някога е, за нашия бизнес, хора и клиенти - ще помислим и за мигриране на Droga5 в Accenture Song", заявява още Дейвид Дрога.

Марк Зукърбърг отваря първия физически магазин, обслужващ метавселената

Meta подготвя отварянето на първия си физически магазин, в който купувачите ще могат да се снабдяват с очила и слушалки за виртуална реалност, както и с други продукти, обслужващи метавселената, пише "Дневник". Това съобщи самият Марк Зукърбърг в профила си в Instagram. Meta Store ще разполага с площ от близо 500 кв. м и ще се намира в кампуса на компанията в Калифорния. Той ще отвори врати на 9 май и ще предлага демонстрации на слушалките Quest 2 VR, както и на "интелигентните очила", които компанията произведе съвместно с Ray-Ban.

Повече подробности на виртуалната страница на "Дневник">>>

Свободни позиции

Тази седмица от Smarkethink обявиха вакантна позиция за Public Relations Manager, а от The Sales House са в търсене на Специалист обслужване на клиенти, като опит в сферата на рекламата не е задължителен. От Lild Bulgaria също са обявили свободно място за Специалист онлайн маркетинг и социални медии, а позиция за PR Expert се е отворила в Yettel.