Четири компании напускат "IAB България"

Представители на издателите се оттеглят от браншовото сдружение за дигитален маркетинг. Конкретните мотиви не са ясни.

През октомври 2021 г. беше назначен нов управителен съвет, като някои от членовете са: от ляво надясно Ангел Искрев, Надя Гогова, Милена Мишинева, Христо Христов, Димитър Денев, Илияна Захариева и Сибина Григорова.
През октомври 2021 г. беше назначен нов управителен съвет, като някои от членовете са: от ляво надясно Ангел Искрев, Надя Гогова, Милена Мишинева, Христо Христов, Димитър Денев, Илияна Захариева и Сибина Григорова.
През октомври 2021 г. беше назначен нов управителен съвет, като някои от членовете са: от ляво надясно Ангел Искрев, Надя Гогова, Милена Мишинева, Христо Христов, Димитър Денев, Илияна Захариева и Сибина Григорова.
През октомври 2021 г. беше назначен нов управителен съвет, като някои от членовете са: от ляво надясно Ангел Искрев, Надя Гогова, Милена Мишинева, Христо Христов, Димитър Денев, Илияна Захариева и Сибина Григорова.
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Целта на пазарните сдружения - асоциации и други подобни организации, е да обединяват специалистите от конкретен сектор и да спомагат за развитието му. През последната седмица обаче на комуникационния пазар се наблюдава известно разединение. В края на април четири компании взеха координирано решение да напуснат браншовата организация на дигиталната индустрия "IAB България", която обединява рекламни агенции, рекламодатели и медии*.

Решението на bTV Media Group, Investor Media Group, "Нет Инфо" и "OLX Group България" идва неочаквано за пазара, а като аргумент се посочва "нуждата от задълбочен и експертен разговор за развитието на дигиталния пазар".

Какво се случи

По думите на Управителния съвет (УС) на "IAB България" молбите за напускане на bTV Media Group (групата към момента е в едномесечно предизвестие за оттегляне от УС), Investor Media Group, "Нет Инфо" и "OLX Group България" са получени първо на мейл, а впоследствие на официалния адрес на сдружението на 26 и 27 април. Именно официалният и синхронизиран начин на комуникация с организацията е бил неочакван за останалите членове на УС. Ден по-късно четирите компании излязоха с общо изявление по темата, което гласи:

"Издателите считат, че има нужда от задълбочен и експертен разговор за развитието на дигиталния пазар с оглед специфичните за тях аспекти на рекламно-технологичната екосистема. Четирите компании остават ангажирани с всички теми от интерес за общността на рекламодателите, комуникационните агенции и издателите в България".

"Капитал" изпрати индивидуално въпроси на всеки от четирите издателя. Отговори на тях не бяха получени, а вместо това всеки отново изпрати общата им позиция по темата. Предвид липсата на ясни мотиви в изявлението, конкретните причини за решението им остават неясни. Затова от "IAB България" целят да организират лични срещи с представители на всеки от издателите, за да разберат подробностите около напускането им. През това време на пазара неофициално се разпространяват различни предположения за решението на четирите компании.

Къде е проблемът

"Формално причината за напускането е молба от Националния съвет по саморегулация (НСС) към нас за анализ относно наличието на работещ софтуер, който да бъде разработен, за да проследява лоши практики в рекламни кампании с инфлуенсъри", казват пред "Капитал" от УС. "IAB България" става член на НСС през юли 2021 г., като целта на съвета е да следи за спазването на правилата на професионалното поведение в областта на рекламата и търговските комуникации. Инициативата за мониторинг на инфлуенсър рекламата е съвместна на двете организации. По думите на УС по време на обсъждане и четиримата издатели не са имали нищо против инициативата, но са дали допълнителни препоръки за развитие.

Друга хипотеза на пазара е работата по създаването на метрика за измерване на ефективността на дигиталната реклама и противоречия от страна на някои издатели, тъй като може да се компрометират досегашните им данни. "Нека обясним каква е тя, нека вкараме кодови думи, пийпълметрия, способност за прецизирани показатели на гледаемост и обсег на мултимедийни и дигитални продукти. Постигнахме голям напредък, но нека бъдем честни - решението на големите медии поставя този толкова важен за прозрачността на целия наш дигитален пазар проект под риск. Умишлено или не", допълват още от УС.

Друга промяна в асоциацията е назначеният през октомври 2021 г. нов управителен съвет. Той се състои от девет членове, които се избират на квотен принцип - по трима представители от страна на рекламодателите, агенциите и издателите, с цел да има равно представителство от всички страни на комуникационния пазар. "През цялото това време те [членовете] са били съгласни с формулата на управителния съвет и нейната ефективност и значимост да бъде именно такава", пишат в отговорите си от УС. На въпросите на "Капитал" до четиримата издатели, решили да напуснат браншовата организация, дали одобряват този принцип, не получихме отговори.

В мандата на новия управителен съвет от 2021 г. от страна на издателите, представител има "бТВ медиа груп" в лицето на Зоя Василева, както и Христо Христов, от "Индипендънт медия БГ" и Сибина Григорова от "Публитикс медиа". Не за първи път обаче другите желаещи да напуснат асоциацията Investor Media Group, "Нет Инфо" и "OLX Group България" нямат представител в УС на "IAB България". През 2019 г. отново единствено "bTV медиа груп" са част от УС на сдружението, но до подобни вътрешни сблъсъци не се е стигало. Към момента председател на УС е Милена Mишинева от dentsu, а изпълнителен директор на асоциацията е Надя Гогова.

Какво следва

От УС на "IAB България" са категорични, че ще се опитат да говорят с всяка от компаниите, желаещи да напуснат с цел да стигнат до истинските причини за решението им. "Медиите са в ядрото на IAB, тъй като немалка част от стратегията, целите и проектите са насочени към увеличаване на дигиталните инвестиции в локалните медии", казват от сдружението. В допълнение от асоциацията ще организират срещи и с всички останали членове - издатели, и ще работят в посока увеличаване на броя им. "За нас е ключово да запазим големите медии, защото те са важна част от дигиталната екосистема. Излизането им от организацията ще ни отдалечи още повече от нивото на развитите дигитални пазари в целия Европейски съюз", казват от УС.

Подобни противоречия обаче в организация, която има за цел да обединява индустрията, а не да я раздалечава, поставя под въпрос, от една страна, необходимостта от нея, а от друга, дали целите на членовете съвпадат с общата визия за развитие на пазара или се използват за постигане само на индивидуални интереси.

За "IAB България"

Организацията "IAB България" е основана преди повече от десет години с цел да разработва и прилага стандарти в онлайн бизнеса, да развива дигиталната индустрия и реклама. Сред ключовите за индустрията събития, организирани от сдружението, са наградите за най-добрите дигитални кампании IAB MIXX Awards и представяне на проучването AdEx за инвестициите в онлайн реклама в страната. Паралелно сдружението, с общо към момента 91 члена, организира редица събития и обучения за участниците на пазара.

*Компанията - издател на "Капитал" - "Икономедиа", също членува в "IAB България", но активността там се управлява от административната част на компанията, докато този текст е написан и редактиран от журналисти на медиата.