Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (10 май)

Четири компании напускат "IAB България"; От 112-о до 91-во място; Собствениците на медии да бъдат показвани и в нов регистър; Тихомир Златев e новият творчески директор на Red Lion и "Heineken Бразилия" с реклама, която пести ток

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

България се изкачи в класациите за медийна свобода. Трайно ли е това?

От миналата седмица България вече не заема последното място в Европейския съюз в класацията на неправителствената организация "Репортери без граници" за медийна свобода. След промяна в методологията, но и заради излизането на ГЕРБ от властта, държавата ни се изкачи с близо 20 места нагоре - до 91-во. За последен път България е била в първите сто страни преди повече от девет години. Макар и оценката да обхваща 2021 г., когато държавата се управляваше основно от служебни кабинети, оценката на "Репортери без граници" без съмнение ще бъде отчетена навън като постижение за правителството на Кирил Петков.

Класацията идва в ключов момент - властта е напът да конституира следващия състав на медийния регулатор, който пък ще избере генерален директор на БНТ. Същевременно правителството се опитва да отговори със законодателни промени на някои от препоръките, които бяха отправени от организацията.

Още за визията на коалицията за медийното развитие, прочетете тук>>>

Четири компании напускат "IAB България"

В края на април четири компании взеха координирано решение да напуснат браншовата организация на дигиталната индустрия "IAB България", която обединява рекламни агенции, рекламодатели и медии. Решението на bTV Media Group, Investor Media Group, "Нет инфо" и "OLX Group България" идва неочаквано за пазара, а като аргумент се посочва "нуждата от задълбочен и експертен разговор за развитието на дигиталния пазар".

По думите на управителния съвет (УС) на "IAB България" молбите за напускане са получени първо на мейл, а впоследствие на официалния адрес на сдружението на 26 и 27 април. Именно официалният и синхронизиран начин на комуникация с организацията е бил неочакван за останалите членове на УС. "Капитал" изпрати индивидуално въпроси на всеки от четирите издателя. Отговори на тях не бяха получени, а вместо това всеки отново изпрати общата им позиция по темата.

Повече по мистериозния казус, прочетете тук>>>

Идея: Собствениците на медии да бъдат показвани и в нов регистър

В Съвета за електронни медии (СЕМ) да се съсредоточи цялата регулация на сектора и да се създаде нов регистър, специално за регулация на онлайн медиите. Това предлага работна група към Министерството на културата, създадена с цел да предложи промени по законовите практики в областта на регистрацията на медиите, въведени в предишен парламент от Делян Пеевски, пише "Дневник". Засега експертите не са намерили решение как точно ще контролират анонимните сайтове, как да се гарантира, че всички подават информация в нови регистър и информацията е достоверна. Идеята регистрите да са подразделение на СЕМ не среща одобрение от представители на регулатора, като основните мотиви са липсата на капацитет и финанси.

Още по темата от сайта на "Дневник">>>

Тихомир Златев e новият творчески директор на Red Lion

Рекламна агенция Red Lion, част от "Publicis България", обяви назначението на Тихомир Златев като нов творчески директор. Златев е професионалист с близо 13-годишен опит в областта на рекламата и графичния дизайн. Осем години от кариерата си прекарва в други агенции и позиции на групата. Работил е за клиенти като Nestlé, Ferrero, Molson Coors, OMV, Econt, Coca-cola, Vivacom и други. Притежава художествено образование по фотография, кино и телевизия.

Тихомир Златев започва професионалния си път през 2008 г. като графичен дизайнер в New Moment New Ideas, а през 2012 г. се присъединява към Leo Burnett, също част от "Publicis Groupe България".

All Channels с трето издание на стажантската си програма за млади таланти

За трети път стажантската програма All You Can Eat ("Преяж със знания"), организирана от комуникационната агенция All Channels, ще предостави на студенти, специализиращи в областта на рекламата, комуникациите и дизайна, възможност да "утолят глада си" от желание за нови знания. All You Can Eat е разделена на няколко модула, в които се редуват лекции, уъркшопи, работа по реални проекти, работа с модели на творческо мислене и практика със серия от брейнсторминг техники. Третия випуск на All You Can Eat ще е разделен в шест направления - Design, Account, PR, Production, Digital, Events. Стажът продължава шест месеца, с гъвкава заетост между 25 и 35 часа седмично.

Можете да кандидатствате за програмата до 13 май (петък) през платформата на All Channels. Програмата се реализира в партньорство с Нов български университет, като в нея могат да се включват студенти от всички висши учебни заведения в страната.

Габриела Наплатановa от bTV е новият член на СЕМ

Вчера стана ясно, че Габриела Наплатанова преустановява работата си с телевизията, от която беше част повече от две десетилетия, поради назначаването ѝ за член на Съвета за електронни медии (СЕМ). Наплатанова е част от bTV още от създаването на медиата и през годините е отразявала редица военни конфликти и терористични атаки от различни точки на света - Косово, Ирак, Афганистан, Сарафово.

По закон СЕМ се състои от петима членове, от които трима се избират от Народното събрание и двама се назначават от президента Румен Радев, който е предложил място и на репортерката на bTV. Самата Наплатанова обяви това си решение вчера следобед в личния си профил във Facebook. "Скъпи приятели, след четвърт век професионален стаж слагам телевизионната си кариера на пауза. Надявам се да създадем силен екип с останалите членове на Съвета и да отговорим на очакванията към работата на медийния регулатор".

Factcheck.bg стана част от Българската коалиция срещу дезинформацията

Платформата за проверка на фактите Factcheck.bg (инициатива на АЕЖ - България) стана част от Българската коалиция срещу дезинформацията, която бе учредена в началото на април тази година.

Коалицията събира над 60 партньори, сред които представители на Европейската комисия, на българските власти, на медиите, проверители на факти и неправителствени организации. Всички те се обединяват около идеята,че колкото повече хора от различни заинтересовани страни следят за разпространението на невярна информация в публичното пространство, в българските медии и социални мрежи, толкова по-добре може да се противодейства на разпространението ѝ.

Комуникационната агенция gobox откри вътрешно стратегическо звено

Новото звено на агенцията за цялостно рекламно обслужване gobox ще работи главно в направленията по търсене на решения и предоставяне на консултации за развитие на бранда, подобряване и изготвяне на маркетинг и медиа стратегии и цялостна дигитализация на марката и продажбите.

Екипът на gobox consults се състои от трима души - Петър Бояджиев (Head of Branding & Strategy), Минчо Василев (Head of Media & Digital Transformation) и Георги Първанов (Strategic Consultant & Sales specialist). За "Капитал", Бояджиев, който е и съосновател и управляващ директор на агенцията коментира: "В новото звено обособихме три направления на услуги, където вярваме, че сме най-ефективни - Brand Management, Marketing & Media Strategies, Digitalization". Звеното gobox consults вече си партнира с рекламодатели като "Болярка" и Warner Media, като от агенцията коментират пред "Капитал", че са в процес на преговори и с нови партньори във FMCG и HoReCa секторите.

United Partners e първата агенция в България със сертификат за качество от ICCO

Миналата седмица комуникационната агенцията United Partners премина процеса по сертифициране на Международната консултантска организация в сферата на комуникациите (ICCO) за България и региона на Югоизточна Европа. В мрежата на ICCO има 41 браншови организации от 81 държави, като общият брой на представителите наброява над 3000 агенции. Процесът по одит и сертификация на United Partners е извършен от специалисти от организацията на място в София.

Дигитален бизнес

Социалните мрежи и проклятието на мащаба

Масовият живот онлайн доведе до разделение и недоволство. Търси се модерация, но тя граничи с цензура и води до още повече разделение и нови социални мрежи. Хора живеят в паралелен свят, в който всичко е бляскаво, само заради натиска, че животът на останалите изглежда бляскав в интернет - макар в действителност най-вероятно да не е. Отговорността за всичко лошо бе оставена на социалните мрежи и компаниите зад тях. Което поражда въпроса дали мрежите могат да имат позитивен ефект - не защото са зли като замисъл, а защото самите хора не са създадени за поток на информация в подобен мащаб.

От една страна, аргументът за отговорността е логичен заради непрозрачните алгоритми на мрежите, както и бизнес модела, зависещ от реклами и повече време онлайн. От друга обаче, политическото и общественото разделение може да се разглеждат в ретроспекция като логичен ефект от експеримента общественият дебат да се води не сред сравнително малко хора и разделен по теми, а сред милиарди потребители, някои от тях анонимни, по всички възможни теми наведнъж.

Проклятие или благословия е ерата на масовата комуникация, прочетете още тук>>>

Рекламен бизнес

Реклама от друго измерение

Mетавселената вълнува все повече хора. По данни на Google Trends потребителите са започнали да търсят повече информация за алтернативната вселена още в началото на миналата година, като пикът на интерес настъпва в края на 2021 г., когато създателят на Facebook Марк Зукърбърг обяви, че ще преименува компанията си на Meta. В България интересът се е засилил месец по-късно. Редица големи компании вече са създали поне по една рекламна кампания в алтернативното дигитално пространство, като подходите и моделите на комуникация с хората се оказват много по-различни от всичко, правено до момента.

Цели поколения като Gen Z (хората на възраст между 10 и 25 години), както и най-младите от Gen Alpha (родените след 2013 г.) вече израстват в протометавселенни пространства. Според презентация на Roblox Investor Day близо 55% от ежедневните активни потребители на Roblox през 2020 г. са били на възраст под 13 години. Младите потребители са най-влиятелната социална група, но и най-трудната за достигане чрез традиционни маркетингови похвати. Затова брандовете и големите технологични компании залагат все по-често на метапространството, където потребителите вече прекарват по два часа на ден, сочат още данни от проучването на Newzoo.

Цялата тема може да прочетете тук>>>

Зелените политики на "Heineken Бразилия" продължават и с последната реклама на марката. Заедно с комуникационната група Publicis Brasil от бирения бранд създадоха 30-секунден видеоклип - изцяло черен екран, който грабна вниманието на световните медии. От компанията коментират, че рекламата е напълно енергийно устойчива и с нея целят да провокират бразилците да участват в проекта на компанията за зелена енергия. Рекламата е направена с изцяло черни екрани, без светлина, и се излъчва по време на бразилския праймтайм, достигайки 33 млн. телевизора по множество телевизионни канали едновременно. Кампанията дава резултат, защото след стартирането й от Heineken отбелязват рекорден брой регистрации в проекта.

Инициативата е част от платформата за устойчивост и култура на марката в Бразилия, GREEN YOUR CITY, с която Heineken пое ангажименти в три посоки: по-зелени градове, кръгова икономика и отговорно потребление. В допълнение към филма кампанията включва социални медии, дигитална реклама и инфлуенсъри.

Свободни позиции

От httpool тази седмица са в търсене на нов Client Partner/Sales Executive, а от Sunday Habit са обявили вакантна позиция за Social media Content marketing coordinator. Huawei също са в търсене на Public Relations Specialist.