ФАРА 2022 - силата да бъдеш обединен

Творческият фестивал ще бъде журиран от експерти в областта на рекламата и комуникацията с председател Александър Калчев

ФАРА 2022 - силата да бъдеш обединен
ФАРА 2022 - силата да бъдеш обединен
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Членове на журито на тазгодишното издание на най-големия форум за креативната индустрия в България - ФАРА, 2022 са Мария Милушева - Partner/Creative Director, Noble Graphics, Александрина Стефанова - Creative Director/Head of arts, All Channels Advertising, Константин Трендафилов - Partner/Creative Director, Human, и Петър Кесерджиев - Chief Creative Director, Saatchi&Saatchi Sofia. Официалното откриване на събитието е на 8 юни от 12:30 часа в зрителната зала в Дома на културата "Борис Христов" в Пловдив, а участниците на тазгодишния Творчески фестивал ще се съревновават за призове в 38 категории и подкатегории.

Гилдия е мотото на тазгодишния фестивал. Колко е важно за българския рекламен бизнес да бъде обединен?

Константин Трендафилов - Partner/Creative Director, Human:

- Ще отговоря с въпрос - доколко е важно проблемите на българския рекламен бизнес да бъдат решени? Защото, ако приемем, че липсата на интерес към индустрията и непривлекателното заплащане са проблеми, заслужаващи решение, то да - да бъдем обединени е единственото решение.

Не знам как една агенция може да оправи липсата на блясък в индустрията ни или да покачи средния стандарт на работещите в сектора.

Оттам идва и идеята на тазгодишната концепция - "Гилдия". Да повдигнем разговора, който учтиво се подминава вече толкова години. А именно достатъчно зле ли са нещата, за да си дадем най-сетне сметка, че трябва да работим заедно, за да спасим сектора си? Мисля, че твърде много вицове илюстрират банално предвидимия резултат от това да се цакаме един друг. И твърде много поговорки - какво се случва, когато работим заедно. Когато комуникираме. Когато дори в съревнованието имаме принципи и джентълменство.

Време е да сложим тази тема на масата. И се извинявам, ако говоря в абстракции. За конкретики - заповядайте на фестивала.

Мария Милушева - Partner/Creative Director, Noble Graphics:

- Гилдия означава съюз. Единство. Обединение. Мисля, че в това се крие много голяма градивна сила, която може да променя, отстоява, изгражда. Всеки бизнес има нужда от посока и цели, но в нашия е особено важен и начинът, по който ги постигаме, защото креативността и талантът виреят най-добре в защитена и подкрепяща среда, каквато само една сплотена гилдия може да създаде.

Несъмнено 2021 беше трудна и турбулентна, но не безинтересна, определено интересни са и участията в тазгодишния творчески фестивал. Какви са основните критерии за оценяване?

Александрина Стефанова - Creative Director/Head of arts, All Channels Advertising:

- Колкото и да се говори в какви различни, нови, динамични времена живеем - критериите за оценка си остават същите и могат да бъдат сведени до три думи: креативност, иновация и функция. Креативност за това до каква степен е подходено творчески към заданието - има ли идея, каква е логиката, естетически издържано ли е. Иновация - виждал ли съм такова нещо преди и, разбира се, функция, когато зададеш въпроса "Постигна ли целта си?".

Мария Милушева:

- Критериите за оценяването на една рекламна комуникация винаги са били релевантност, оригиналност, качествена реализация, ефективност. Мога да добавя и други в зависимост особеностите на различните категории на фестивала, но накрая всичко се свежда до двата въпроса "Работи ли?" и "Правено ли е вече?"

Какво ще търсите основно в кандидатурите тази година?

Константин Трендафилов:

- Всеки от журито трябва да търси едно и също. Не е въпрос на мнение, настроение или зодия. Това е фестивалът на креативността в рекламата. Търсим да отличим творчески и неочаквани подходи, които решават бриф. Споровете ще дойдат в дефинициите на всеки от журито - а именно какво е креативно и какво може да се счита за решение.

При креативност, родила се от творчески ентусиазъм, а не стремеж към разрешаване на брифа - разглеждаме класическия случай на самоцелна хрумка. При кампания със силен ефект, постигнат по очевиден, праволинеен, не-творчески път - има друг фестивал, който да даде отличие.

Но това всички го знаем. Знаем какво е черно и какво е бяло. Журирането е просто процес по калибриране на нюансите.

Петър Кесерджиев - Chief Creative Director, Saatchi&Saatchi Sofia:

- Същото. Идеи, които изненадват. Кампании, които не приемат аудиторията си за крайно глупави хора, търсещи удивително ниски цени.

Разпределението на категориите тази година е различно. Добавени са нови категории, които ще спомогнат да бъдат показани повече интересни кампании в нови направления. Колко важно е да се разнообразява програмата на фестивала?

Александрина Стефанова:

- Много е важно. Това е 22-ро издание на ФАРА и както всеки от нас, така и фестивалът не трябва да спира да се развива.

Петър Кесерджиев:

- Много са новите неща на ФАРА тази година и смятам, че това ще полезно за всички. Промяната показва, че този бранш се развива.

ФАРА

Целта на фестивала е да демонстрира постиженията на комуникационната индустрия в България и да отличи най-добрите рекламни форми и комуникационни кампании. Най-големият рекламен фестивал в България се организира от 2000 г. от БАКА. Обединява в себе си конкурс на комуникационни идеи и лекционен панел с участието на уважавани международни лектори. Във ФАРА участват професионалисти от комуникационния бранш, представители на творчески професии, режисьори, продуценти, водещи рекламодатели, маркетинг специалисти, медии.

БАКА

Българската асоциация на комуникационните агенции е създадена през 1995 година като независима, доброволна обществена организация. Българската асоциация на комуникационните агенции е създадена като браншова организация, за да способства за утвърждаването на рекламната дейност като важна и неотменна сфера в модерната пазарната икономика, за утвърждаване на положителния имидж на рекламата сред широката общественост и за пространно информиране на обществото по отношение на цялостната комуникационна стратегия и политика на организацията и нейните членове.

Основните цели на Българската асоциация на комуникационните агенции са: да развива и утвърждава високи професионални стандарти и професионална етика сред членовете си без изключение, да защитава професионалните интереси на членовете си пред обществеността, държавни и обществени органи и други юридически лица, да се включи в международния обмен на информация между асоциации и други организации със сходни цели и задачи.

Още от Капитал