Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 юли)

Еврокомисията с критики към обществените медии у нас; Българите са уверени, че разпознават дезинформацията; Кампания за българския розов домат; Сагата "Илон Мъск vs. Twitter" стигна до съда и интервю с основателя и творчески директор на рекламната агенция Amsterdam Berlin Мориц Гръб

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

На българския пазар

Еврокомисията за медиите в България: държавната реклама още се раздава непрозрачно

"В България има конституционни гаранции за свобода на изразяване и редакционна независимост, но липсват ясни правила, с които да се гарантира прозрачно разпределение на публични средства към медиите." Това е един от акцентите, превърнал се и в препоръка в доклада за върховенството на закона и медиите на Европейската комисия (ЕК) за ситуацията с медиите в България, пише "Дневник".

За първи път в доклада се разглеждат и обществените медии, като се признава тяхната специална роля за обществото и демокрацията. ЕК смята, че са необходими предпазни мерки, за да се гарантира независимостта на обществените медии. Препоръката й към България е да се подобри разпределението на държавна реклама, особено тази, сключвана чрез посредници, като например медийни агенции.

Приликите и разликите с миналогодишния доклад може да прочетете от "Дневник">>>

Над две трети от българите са уверени, че разпознават дезинформацията в новините

Последното проучване на "Евробарометър", проведено сред хора от всички страни от ЕС, включително анкетирани над хиляда българи, показва, че сънародниците ни смятат, че разпознават дезинформационното съдържание (66%). 18% от анкетираните българи са казали, че са "силно уверени" в разпознаването на дезинформация, при средно 12% за ЕС. Три пъти повече българи (29% срещу 10% за ЕС) са посочили, че "много често" лично са били изложени на дезинформация и фалшиви новини през последните седем дни (проучването е проведено в периода 26.04 - 11.05.2022 г.), пише "Дневник".

85% от българите казват, че през последната седмица най-често посещаваната социална мрежа от тях е била Facebook. Общо 61% посочват, че това е и мястото, от което основно следят новините и актуалните събития.

Колко процента от българите вярват на видяното в интернет и още любопитни данни от изследването може да прочетете от сайта на "Дневник".

Българите са лидери по научаване на новини в социалните мрежи, но вярват на телевизора

Българите са европейски лидери по четене на новини при появата им в социалните мрежи, пише "Дневник". Над половината респонденти (55%) посочват този канал като основното им място за информиране благодарение на публикации от медии или споделяния и коментари от познати в мрежите. 61% от четящите новини онлайн казват, че през последната седмица са използвали социалните мрежи, "за да следят новини и текущи събития". Това показват данни на проучване "Евробарометър", проведено онлайн във всички страни от ЕС с участие на над 52 хил. европейци, от които и 1049 българи.

Тоталното доминиране на телевизионните канали обаче продължава в България сред всички възрастови групи над 25 години (от 85% до 91% при тези над 55 години). Запитани кои медии използват най-често, за да следят новини през последната седмица, 86% посочват телевизиите. Сред тези, които са още ученици на 15 години или младежи до 25 години, този показател е 68%. При възможност за повече от един отговор следват онлайн платформи за новини (60%), социални мрежи и блогове (47%) и радио (34%).

Повече от сайта на "Дневник">>>

Кампания за българския розов домат сред финалистите на наградите Golden World Awards

Проектът "Фестивал на розовия домат", организиран от "Метро България" и PR агенцията APRA Porter Novelli, достигна до финалния етап на годишния конкурс на Международната асоциация за връзки с обществеността (IPRA) - Golden World Awards (GWA), в категория Community engagement. Кампанията се фокусира върху важността от предаването на българските автентични продукти на бъдещите поколения с акцент върху българския розов домат и сортовете "Биволско сърце", "Розова магия" и "Розово сърце".

Беше организирано събитие, на което от екипа на "Метро България" помогнаха за засаждането на 50 декара розови домати в село Лепица. Организиран беше и кулинарен конкурс за хоби готвачи, които представиха своя модерен прочит на традиционно българско ястие. В рамките на кампанията събитието и специално организираният фермерски базар бяха посетени от над 4 хил. души.

Дигитален бизнес

Сагата "Илън Мъск vs. Twitter" стигна до съда

От началото на годината Илън Мъск започна тайно да придобива акции в Twitter. През април отправи офертата си от 44 млрд. долара за "покупка" на социалната мрежа, но се затрудни да осигури финансирането. Последно с пост в профила си в Twitter собственикът на Tesla временно отложи сделката на годината заради съмнения в автентичността на потребителите й (подозрения за висок процент на фалшиви профили и фалшиви спам акаунти в платформата). От Twitter отрекоха обвиненията, а по-късно и обявиха намеренията си да изправят Мъск пред съда, за да го принудят да завърши сделката. Дори да се откаже, милиардерът е задължен да плати 1 млрд. долара неустойка според клаузите на споразумението.

Дори сагата Мъск - Twitter да е все още интересна за любителите на подобни казуси, динамичността на процеса би объркал и най-върлите й почитатели. Инфографика по пълния ход на събитията по случая може да видите тук>>>

Медиен бизнес

Google открива нов фонд за финансово подпомагане на медии

Google обяви новия си фонд (News Equity Fund), свързан с инициативата Google News Initiative. Тя е пореден опит за предоставяне на финансова подкрепа на новинарските медии от страна на технологичния гигант в резултат на нарастващия натиск от регулаторите по цял свят. Фондът ще предлага финансиране на медии, чиято работа е фокусирана върху интересите на малцинствени общности.

Чрез програмата новинарски организации с между един и 50 служители, произвеждащи оригинални новини за малцинствена аудитория, могат да кандидатстват за финансиране, което да изразходват както решат. Google отказа да сподели точния размер на помощта и броя на медиите. В програмата могат да се включат традиционни новинарски организации, онлайн медии, бюлетини, подкаст програми, радио- или телевизионни оператори и професионални медийни асоциации. Крайният срок за кандидатстване е 21 юли 2022 г.

Можете да прочетете повече и да се включите в инициативата тук>>>

Рекламен бизнес

Мориц Гръб, Amsterdam Berlin: Скучната реклама е най-големият бизнес риск за агенциите

Мориц Гръб е основател и творчески директор на рекламната агенция Amsterdam Berlin. Кариерата му преминава през редица агенции като Jung von Matt, Amsterdam Worldwide и Heimat Werbeagentur. През 2016 г. Гръб основава творческата агенция Amsterdam Berlin с офиси в двете европейски столици. Сред клиентите им са Mitsubishi, Asus, Sony, Lufthansa, Aston Martin и др. Мориц Гръб беше сред лекторите на тазгодишния рекламен фестивал ФАРА и даде интервю за "Капитал", в което коментира, че дефицитът на кадри в рекламата не е явление само у нас. "Младите се интересуват повече от влиянието върху околна среда и психичното си здраве." Гръб добавя, че се опитва да задържи прохождащите в професията с интересна работа, добра среда и добро заплащане.

Пред "Капитал" Мориц Гръб говори още за политическата коректност в днешната реклама, социалните кампании и "метарекламирането". Цялото интервю може да прочетете тук>>>

През предстоящата учебна година потреблението на материали за учениците вероятно ще бъде все по-често съобразено със семейните бюджети. Инфлацията в САЩ достигна 41-годишен връх от 9.1% миналия месец на фона на опасения за рецесия. От Amazon също подкрепят по-умереното потребление с последната си кампания "Харчете по-малко за вашите деца", пише сайтът на AdAge. В 30-секунден рекламен спот на компанията актрисата от "Палави мамчета" Катрин Хан споделя, че тя също ще спести по този начин през тази учебна година.

New Meta

Метавселената като пазар за 750 млрд. долара

Очаква се метавселената да се превърне в платформа, особено за "Поколението Z" (родените след 1997 г.), на която хората да прекарват време с приятелите си, консумират медийно съдържание и да участват във виртуални събития. Анализ на американската консултантска компания Frost & Sullivan установява, че "метавърс" ще бъде взаимосвързана мрежа от виртуални светове, която в крайна сметка ще се превърне в продължение на икономиката от реалния свят. Компаниите, които работят в пряка връзка с крайния потребител, бързо хванаха тенденцията с метасветовете, за да са "там, където се и хората", и бързо разгърнаха потенциала им. До 2030 г. анализаторите прогнозират, че "мета" ще се превърне в пазар за близо 750 млрд. долара.Това вече не изглежда непостижимо на фона на всички големи технологични компании, които разработват своите метавселенни продукти. Консултантската компания McKinsey & Company изчислява, че корпорациите, частните капиталови компании и рисковите капиталисти са направили инвестиции за 120 млрд. долара, свързани с метавселената, само за първите пет месеца тази година.

Свободни позиции

Тази седмица вакантно място за Copywriter са обявили от Argent Media Agency. SiteGround са в търсене на кандидати за Marketing Content Writer, а "ЦЕТИН България" са обявили свободно място за Corporate Communications Expert.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал