Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (9 август)

Двуцифрен ръст на рекламните инвестиции у нас; Новият председател на "IAB България"; TikTok се прицелва в бизнеса на Spotify; Meta отчете спад на приходите си, а новите обувки на Heineken са пълни с бира

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

На българския пазар

Двуцифрен ръст на рекламните инвестиции в България през 2021 г., но за кратко

След спада през пандемичната 2020 г. (с близо 10%) на рекламния бизнес в България му отне година, за да възвърне ръста си. През 2021 г. пазарът достига нетен обем 520 млн. лв., което представлява ръст 14.2% спрямо година по-рано. Данните са на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и не включват инвестициите в създаването и производството на рекламни формати.

Състоянието по-скоро изглежда като затишие пред буря, отколкото като траен растеж. Прогнозите на асоциацията са, че сложните икономическа и геополитическа обстановка ще се отразят на общите рекламни вложения и ръстът ще се забави тази и следващата година.

Бързото раздвижване на бизнесите в комбинация със засилването на електронната търговия доведоха до двуцифрения ръст на пазара през 2021 г. до 520 млн. лв. Традиционно повече от половината вложения, или 280 млн. лв., са насочени към телевизия, която остава най-предпочитаният комуникационен канал в България и през 2021 г., като привлича с 13% повече инвестиции на рекламодателите. За онлайн реклама през изминалата година компаниите са изхарчили 167 млн. лв., или със 17% повече в сравнение с 2020 г. Делът й от медийния микс е малко над 32%.

Повече от данните на БАКА, може да видите тук>>>

Димитър Денев от Банка ДСК е новият председател на "IAB България"

С пълно мнозинство Управителният съвет на браншовата организация на дигиталната индустрия "IAB България", обединяваща рекламни агенции, рекламодатели и медии, избра Димитър Денев за свой председател. Той поема поста от Милена Мишинева от dentsu, която не завърши мандата си. УС на "IAB България" се състои от 9 души, разделени на квотен принцип между медии, рекламни агенции и рекламодатели. Предстои общо събрание, на което Мишинева ще бъде освободена, а на нейно място да бъде избран нов член на УС от квотата на агенциите.

Денев е директор "Маркетинг и дигитални продажби" в банка ДСК и е от квотата на рекламодателите. Той е бил част от УС за периода 2019-2020 г. в качеството си на "Маркетинг мениджър на дигиталните канали" на А1. Като председател на регионалната IAB Денев коментира амбициите си организацията да засили връзките си с IAB Европа.

През май "IAB България" претърпя сътресения, след като четири компании решиха да напуснат браншовата организация. Решението на bTV Media Group, Investor Media Group, "Нет Инфо" и "OLX Group България" дойде неочаквано за пазара, а като аргумент те посочиха "нуждата от задълбочен и експертен разговор за развитието на дигиталния пазар".

Онлайн медии на български език в Сърбия

Интернет порталът ФАР реализира серия от предавания за печатни, електронни и онлайн медии на български език в рамките на проекта "Свобода на изразяване, роля в демократичното общество и устойчивост на българоезичните медии в Югоизточна Сърбия". Порталът датира от 2016 г., а ФАР ТВ - от 2019 г. Основател е сдружение "Емблема" със седалище в Цариброд.

В третото си издание мултимедийният портал на български и сръбски език ФАР представя онлайн медиите на български език в Сърбия "Глас Пресс" и "ТВ Инфо Босилеград". Двете медии са базирани в община Босилеград, където населението е предимно българско (72% от цялото население, а като сърби се определят само 12% от живеещите 8 хил. души в града).

Гергана Гунчева е новото лице на "bTV Новините"

Дългогодишната спортна журналистика Гергана Гунчева е новото попълнение в екипа на bTV. Тя ще представя най-интересните и актуални събития от света на спорта в емисиите на новините. Новината идва месец след слизането от екран на Флорина Иванова, която беше част от спортната редакция на bTV от 2018 г. Според съобщението на bTV Иванова е поела по нов кариерен път. Гунчева става част от нюзрума, където заедно с Валери Генов, Димитър Тасев и Петър Бакърджиев ще бъде водещ на спортните емисии и репортер. Наскоро към екипа се присъедини и спортният журналист Илия Илиев.

Гунчева е спортен журналист от 2009 г. в телевизия МСАТ. Две години по-късно става част от екипа на ТВ+. Телевизионен коментатор е на международни спортни събития през 2012 г. за "Eurosport България", през 2014 за ТВ+. Олимпийска квалификация по волейбол - жени, отразява през 2020 г. за БНТ, а Европейско първенство по художествена гимнастика през 2021 г. за "Нова телевизия".

Валери Запрянов и Теодосий Спасов са сред новите членове на управителния съвет на БНР

СЕМ одобри предложенията на генералния директор на Българското национално радио (БНР) Милен Митев за членове на УС на медията. Така с Митев решения ще взимат журналистът Валери Запрянов, директорът на "Музикална къща БНР" Теодосий Спасов, директорът на дирекция "Международно сътрудничество" Албена Миланова и юристът Димитър Димитров.

Утвърждаването им беше гласувано от четвъртия път - с три гласа "за" (от председателя на СЕМ Соня Момчилова и Габриела Наплатанова, назначени от президента Румен Радев и Галина Георгиева (избрана през 2019 г. от парламента). Двама от членовете бяха "въздържали се" - избраните от Народното събрание Пролет Велкова и Симона Велева, които изразяваха възражения и на четирите гласувания. Според Закона за радиото и телевизията за утвърждаването на управителния съвет са необходими четири гласа. Ако на три поредни заседания на СЕМ не бъде постигнато това мнозинство, следва вземане на решение с обикновено мнозинство от три гласа.

Повече за новия състав на УС на БНР четете в "Дневник">>>

Телевизията на "Има такъв народ" се финансира и от охранителна фирма

През 2021 г. партийната телевизия 7/8 TV се е издържала основно от реклама от охранителната фирма "АС Скорпио". Фирмата е свързана с бившия заместник министър Камен Пенков, пише "Дневник". Това показват данните от подадената от оператора на медийни услуги "Статис" декларация пред Министерството на културата, за която съобщава сайтът bird.bg.

"АС Скорпио" е предоставила 174 хил. лв., или 46% от приходите на партийната медия, през която лидерът на "Има такъв народ" Слави Трифонов главно предава своите обръщения. Други 40% от приходите са осигурени от ПП "Има такъв народ". Според данни на bird.bg "АС Скорпио" е получила над 19 млн. лв. от осем обществени поръчки, а наскоро публикуваните данни за бюджетните плащания СЕБРА показват още 7.8 млн. лв. Охранителната фирма е сключила договор за реклама с телевизията на 22 април 2021 г., малко след изборите, когато ИТН влиза за първи път в 45-ото Народно събрание и Слави Трифонов става депутат.

Повече по темата от "Дневник">>>

Стартира петото издание на конкурса "Журналистика за развитие"

Българската платформа за международно развитие (БПМР) заедно с Центъра за развитие на устойчиви общности (ЦРУО) стартират събирането на кандидатури за петото издание на конкурса за журналистически материали "Журналистика за развитие - 2022". Автори от всички медии могат да се включат със свои материали по темите на развитието, бедността, миграцията и изключването на малцинствата и мигрантите от социалния, икономическия и политическия живот, публикувани в периода 30 септември 2021 г. - 9 септември 2022 г. Допускат до три публикации от всеки кандидат.

Жури от представители във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ "Св. Климент Охридски", ЦРУО и БПМР ще селектират и отличат трима журналисти, които на официална церемония ще получат парични награди - първа награда - 1000 лв., втора - 800 лв., и трета награда - 600 лв. Две специални награди ще бъдат присъдени от спонсорите Stone and Compass, които ще осигурят посещение за избраните на медицинския център на Stone and Compass в Уганда.

Повече информация може да намерите тук>>>

Дигитален бизнес

TikTok се прицелва в бизнеса на Spotify

След като TikTok стана основен източник на главоболия за социалните мрежи Facebook и Instagram, китайската компания се е прицелила и в бизнеса за стрийминг на музика. От компанията вече са подали заявка за регистриране на търговската марка TikTok Music в САЩ. В последно време немалко песни дължат мястото си по върховете на музикалните класации именно на TikTok, където придобиват популярност като част от създадените от потребителите кратки клипове.

Документите разкриват, че планираното мобилно приложение ще позволява на потребителите да възпроизвеждат, купуват, споделят и изтеглят музика, песни, албуми и текстове, както и да създават плейлисти и да ги споделят. Според заявките за разлика от традиционните стрийминг услуги новото приложение може да е ориентирано повече към взаимодействие между потребителите, тъй като вероятно ще има функция за коментиране, каквато не съществува в Spotify и Apple Music.

Повече по темата може да прочетете тук>>>

Печалбата на Meta намалява с една трета, докато потребителите се увеличават

Собственикът на Facebook, американската компания Meta, отчете първия в историята си спад в приходите на тримесечна база.

Приходите на компанията, които идват почти изцяло от реклами, спаднаха с 1% до 28.8 млрд. долара през второто тримесечие, което приключи на 30 юни. От началото на април до края на юни Meta е отчела печалба 6.69 млрд. долара, или по 2.46 долара на акция. Това е спад с 36% спрямо същия период на миналата година (10.39 млрд. долара или 3.61 на акция).

Въпреки че приходите намаляват, потребителите се увеличават. Според данни от отчета над 3.65 млрд. души месечно използват някое от приложенията на групата (Facebook, Messenger, WhatsApp, Instagram), което е ръст с 4% в сравнение с миналата година.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Перфектната буря изтри близо 400 млрд. долара от оценката на медийните групи в САЩ

Пазарната стойност на най-големите медийни компании в САЩ е намаляла значително тази година. От началото на годината акциите им са спаднали средно с 35%, което е довело до обща загуба 380 млрд. долара пазарна капитализация. Според анализ на Financial Times въпреки известното възстановяване през последните няколко седмици цените на акциите на най-големите медийни групи - Disney, Netflix, Comcast, Spotify, Roku, Fox, Paramount, Warner Bros Discovery, The New York Times и News Corp - са спаднали средно наполовина от най-високите си стойности, достигнати по време на пандемията от коронавирус.

Експерти смятат, че основните причини за този спад са по-малкото прекарано време пред екраните, след като повечето страни започнаха да се възстановяват от пандемията, както и съобщението, че растежът на Netflix се забавя. Медийните компании, които извършват дейности в традиционните сфери като телевизията и киното, са по-стабилни. Таксите за препредаване - плащанията, които кабелните компании правят, за да разпространяват съдържанието на ефирните оператори, са по-стабилни от рекламата, тъй като договорите често са подписани за години напред.

Повече по темата от сайта на "Капитал">>>

Рекламен бизнес

Gillette Venus продължава мисията си да нормализира обсъждането на "интимната област" от женското тяло. Миналата година марката за хигиенни продукти започна тази кампания с музикално видео по темата, вдъхновено от вътрешно изследване, което установява, че докато повече от половината жени подкрепят точността при използването на анатомична терминология - вместо разговорни термини като "бикини зоната" или "там долу" - само 18% от всъщност го правят. Тогава от марката стартираха и своята платформа #SayPubic (от англ. ез. pubic - "венерин хълм").

Наскоро Gillette обявиха и новото си 60-секундно рекламно видео по темата заедно с двата нови продукта в рамките на линията за грижа за интимната област. В сюжета на анимираното видео къдрав косъм се оплаква: "В интернет може да намерите хиляди уроци как да си направите веждите или да си извиете миглите, но мен никой не ме споменава. Богохулство ли са думите венерин хълм."

Новите обувки на Heineken са пълни с бира

Азиатско-тихоокеанският клон на марката създаде Heinekicks, лимитирана серия от маратонки, чиито подметки са инжектирани с Heineken Silver, новата по-лека напитка, насочена към по-младата аудитория на марката. Биреният бранд си партнира с дизайнера на маратонки Dominic Ciambrone, известен още като Shoe Surgeon (проектирал модели на обувки за популярни личности като Дрейк и Леброн Джеймс). Кампанията идва от Publicis Le Pub и BBH Singapore.

По думите на Heineken целта на сникърсите е да илюстрират идеята за "ходене върху бира", което да създаде "неочаквано гладко и леко" усещане на движение - отразявайки "мекия" вкус на Heineken Silver. Самият дизайн също отразява характерните цветове на бранда със зелена горна част, сребристи и червени акценти. А в езика на всеки чифт е вградена подвижна метална отварачка за бирени бутилки.

New Meta

Decentraland oбяви първия в света банкомат в метавселена

Популярната платформа за достъп до метавселената пуска първия в света виртуален банкомат. Decentraland е платформа за виртуална реалност, захранвана от блокчейна Ethereum, и позволява на потребителите си да създават, изживяват и монетизират своето съдържание и приложения.

Decentraland се обедини с платежния портал Transak и студиото Metaverse Architects, за да позволи на потребителите й лесно да купуват платежната валута на платформата Mana, както и всяка друга криптовалута. Потребителите могат да купуват и продават артикули в рамките на играта, използвайки крипто. Според разработчиците банкоматът има за цел да улесни потребителското изживяване. "Точно като банкомат в реалния живот, искахме да дадем на потребителите по-безпроблемно разплащане, докато сърфират в web3", казват още от платформата.

Свободни позиции

Тази седмица UniCredit Bulbank са обявили свободна позиция за Marketing Associate/Expert, гражданската организация "Спаси София" е обявила вакантно място за Communications Manager. Huawei си търсят Public Relations Specialist, а Ozone.bg събират кандидати за поста Junior Creative Copywriter.

Все още няма коментари
Нов коментар