Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (16 август)

Историята на платформата за разследвания Bellingcat; Агенция "Фокус" с нов собственик; Направи корица за "Капитал"; Рекламата в Reddit вече и в България и др.

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

На българския пазар

Bellingcat: бригада доброволци срещу армията от лъжи

През 2014 г. британецът Елиът Хигинс превръща любителския си блог в платформата за международни разследвания Bellingcat. С помощта на Google Earth и публикации в социалните мрежи екип от доброволци разследва падналия над Украйна малайзийски самолет и отравянето на руския опозиционер Алексей Навални. Разследването предизвика широк обществен отзвук не само заради резултатите си, но и заради методите, които младата организация използва. Изводите им стъпват изцяло на отворени източници на информация, като това остава политика на платформата и до днес.

Разследването на трагедията с малайзийския самолет остава знаково не само заради резултатите от него, но и защото събира на едно място българските журналисти Христо Грозев и Десислава Дамянова, които днес са част от борда на директорите на Bellingcat и заедно с основателя Елиът Хигинс си поставят за цел да разширят разследващата дейност на организацията.

Още по темата и интервю на Христо Грозев пред "Капитал" може да прочетете тук>>>

Агенцията и радиоверигата "Фокус" вече са с нов собственик

В началото на април тази стана ясно, че "Медия груп 24" възнамерява да купи национална радиоверига "Фокус" и информационна агенция "Фокус". От началото на седмицата придобиването на активите на компанията официално приключи и медиите са с нов собственик, съобщават от новинарската група. Двете медии ще функционират под шапката на дружеството "Фокус Медия".

"Медия груп 24" е собственост на "МГ 24 холд". Дружеството е регистрирано в Пловдив и управлявано от Кирил Налджиев и Веселин Живков. "Медия груп 24" е собственик на няколко регионални сайта, сред които и Plovdiv24.bg. Налджиев ще бъде управител и на новосформиралата се "Фокус Медия". Новият собственик коментира намеренията си да върне излъчването на ефирното радио "Фокус" с новинарска емисия на всеки кръгъл час и анонсира продуцирането на 17 регионални ефирни програми на радиото в цялата страна.

Направи корица на изданието за комуникации "КМаркетинг Factbook"

В четвъртата година на специалното си издание "КМаркетинг Factbook" "Капитал" организира конкурс за корицата му. Изданието представя най-важната и полезна информация за комуникационния бизнес в България, а най-доброто предложение за корица ще бъде отпечатано на първа страница на целия тираж. Авторът ще получи и награда от 300 лв. Крайният срок е 15 септември и проекти могат да се подават онлайн тук.

Тази година "КМаркетинг Factbook" стъпва на темата "Продължаваме напред". Въпреки кризите, с които се сблъска комуникационният бранш през последните две години, бизнесът на повечето агенции продължава да расте. Бъдещето крие нови предизвикателства, които обаче могат да се превърнат и в нови възможности. Корицата на "КМаркетинг Factbook" трябва да пресъздаде именно това - подготовката на комуникационния бранш за трудностите, като възможност за промяна. Тя е лицето на изданието, а както знаем - първото впечатление има значение. Особено в рекламата.

Повече по темата може да видите тук>>>

Предишните издания на "КМаркетинг Factbook" може да видите тук>>>

Рекламата в Reddit вече и в България

Агенцията Httpool обяви партньорството си със социалната мрежа Reddit за Централна и Източна Европа и Азия и рекламодатели, включително от България, ще могат да я използват като комуникационен канал. Сред пазарите, на които е достъпна услугата са още Полша, Румъния, Словакия, Словения, Чехия, Унгария, Хърватия, Азербайджан, Армения, Грузия и др. По данни на компанията, потребителите на платформата са "активно търсещи информация чрез отворени разговори в интернет млади хора", което ще позволи и на широк кръг рекламодатели да насочат кампаниите си именно към тях.

Българската Reddit общност в събредита (еквивалент на Facebook страница) "Bulgaria Reddit" наброява над 128 хил. души. Агенция Httpool е част от Aleph Holding, глобален партньор на медийни платформи, който оперира на 85 пазара.

АЕЖ с въпрос към СЕМ: Смятате да оставите Кошлуков да се пенсионира като директор на БНТ?

Миналата седмица Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) у нас отправи обръщение към членовете на Съвета за електронни медии (СЕМ) с въпроса дали смятат да оставят Емил Кошлуков "да се пенсионира като генерален директор на БНТ". След като преди месец членовете на медийния регулатор не успяха да излъчат нов генерален директор на обществената медиа, настоящият, заемащ длъжността, Кошлуков остана на поста за неопределен период от време, макар комисията да отхвърли настоящата му кандидатура с 4:1 гласа.

Наскоро СЕМ се отказа да насрочва нов избор с мотив, че е постъпила жалба от една от кандидатките, участвали в процедурата. В позицията си от АЕЖ констатират "Интересно е какъв точно е предметът на жалбата, след като решение на СЕМ за прекратяване на процедурата липсва. Въпреки това, жалбата бе използвана като претекст, за да отпадне точката от дневния ред, предвиждаща насрочване на нов избор". В позицията на АЕЖ се казва още, че подобна жалба трябва да бъде разгледана от Административен съд, което ще проточи процедурата с близо година. "Ако СЕМ откаже да насрочи нов избор, докато съдът не се е произнесъл, ще бъде гарантиран доста комфортен период на управление на настоящия генерален директор".

Дигитален бизнес

Гейминг индустрията се забавя след бума през пандемията

След като изживяха възход по време на пандемията, производителите на видеоигри сега се изправят пред забавяне на търсенето на фона на свиващите се потребителски бюджети и опасенията от рецесия. Потребителските предпочитания се изместват след излизането от локдауните, докато цените в индустрията растат, а хитовите заглавия са изключение, пише Reuters в свой анализ. А към тези проблеми за създателите на игри като Activision Blizzard и Electronic Arts се прибавят и продължаващите разриви в доставките.

В САЩ потребителските разходи за видеоигри са спаднали с 11% през юни и се очаква да се понижат с 8.7% тази година. Пазарът на труда все още е горещ, инфлацията е агресивна, а облекчаването на ковид ограниченията кара потребителите да харчат повече за изживявания извън дома, коментират анализатори. Последното доказателство за изпитанията пред сектора дойде от платформата за игри Roblox, чиито приходи са нараснали по-бавно - с 30% в сравнение с 83% две тримесечия по-рано.

Повече по темата тук>>>

Тайно напускане на чат и още нови настройки за поверителност обяви WhatsApp

Meta обяви три нови функции за поверителност в чат приложението WhatsApp, една от които най-после ще позволява на потребителите да напускат общ чат, без да разбира цялата група, пише "Дневник". Aдминистраторите ще продължават да получават предупреждение, но всички останали членове на общия чат няма да бъдат уведомявани, ако напуснете даден чат.

WhatsApp ще позволява и да се крие активният онлайн статус от конкретни хора. Това означава, че когато даден потребител е активирал приложението, то няма да показва на определени негови контакти, че същият в момента е на разположение. Ще може да се скрие и времето, указващо кога даден потребител последно е бил активен. Третата функция ще позволява да се блокират други потребители да правят скрийшоти на съобщения, предназначени да бъдат прегледани еднократно. Първите две функции ще бъдат въведени до края на месеца, докато третата е още в процес на тестване.

Цялата тема може да прочетете от "Дневник">>>

Рекламен бизнес

Nielsen: TikTok и Instagram са най-предпочитаните социалните мрежи от рекламодателите

Пандемията засили инвестициите на рекламодателите в дигиталните канали и тенденцията, изглежда, ще се задържи и през следващата година. Според последното проучване на международната анализаторска компaния Nielsen, проведено сред близо 2 хил. търговци от цял свят в периода декември 2021 г. - януари 2022 г., 70% от маркетинг специалистите и собственици на бизнеси смятат да увеличават разходите си за реклама в интернет. Основен приоритет на брандовете остава изграждането на доверие в аудиторията. Близо две трети (64%) от анкетираните посочват, че социалните мрежи са най-ефективният канал за реклама, като основна част от инвестициите им са насочени към TikTok и Instagram.

Близо половината (48%) от участниците в изследването отбелязват, че са много или изключително уверени в ефективността на рекламата в стрийминг аудиото, 44% отбелязват това за подкастите. Имейл маркетингът се класира най-високо по отношение на възприеманата ефективност сред дигиталните канали, като 51% от търговците имат голямо доверие в ефективността му.

Подробен анализ и графики от доклада, може видите тук>>>

NewMeta

Бейзболна карта със снимка на Марк Зукърбърг като дете ще се продава с NFT

Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг наскоро обяви, че негова специално изработена бейзболна карта от Малката бейзболна лига на САЩ от 1992 г. ще бъде пусната в колекционерско разпространение, включвайки в продажбата ѝ като NFT. Това стана по повод изявление на Зукърбърг, в което той обяви разширена поддръжка на NFT-технологията в Instagram. На снимката на картата Марк Зукърбърг е на осем години. Тя е направена по негова поръчка и сега е удостоверена и пусната за продажба с действителна колекционерска стойност, в допълнение към разписката за цифров блокчейн.

Всичко това идва в интересен момент за компанията Meta. Facebook отчете първия си спад в приходите за второто тримесечие, a Instagram е в състояние на объркване, отменяйки тестове на функции, подобни на конкурентната платформа TikTok.

Защо Meta чак сега се обръща към дигиталните колекционерски предмети, прочетете в "Дневник">>>
Свободни позиции

Тази седмица вакантно място за изпълнителен директор са обявили от IAB Bulgaria. От Yettel търсят попълнения за две експертни позиции за Digital Customer Experience Specialist и Customer Experience Expert, както и редица прохождащи в професията Direct Marketing Trainee, Video Platform Administrator Trainee, Corporate Communications Trainee, Reporting Trainee и Graphic Designer Trainee. "Икономедиа" (издателят на "Капитал" и "Дневник") пък обяви вакантна позиция за графичен дизайнер.
Все още няма коментари
Нов коментар