Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 септември)

Победителите на Golden Drum, Риана ще пее на почивката на Супербоул; Проруска пропаганда и по БНТ; Награди на СБЖ; Кристоф Льоклерк в интервю за "Капитал"; Disney си търси адвокат за Web3 и др.

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

На българския пазар

Golden Drum награди победителите в 28-ото си издание

На официална церемония, която се проведе на 23 септември в Ровин, Хърватия, станаха ясни и победителите в 28-ото издание на наградите Golden Drum. Журито връчи общо 31 бронзови, 28 сребърни, 24 златни награди и 9 Grand Prix. С наградата "Агенция на годината" за трети пореден път бе отличена Publicis Italy от Милано, допълвайки цялостния успех на Publicis, обявена за "Група на годината".

В изданието се включиха общо 24 държави, сред които и България. Страната ни получи от конкурсната програма една бронзова награда и две номинации. С бронз бе отличена агенция Noble Graphics в категория "Местен дух" за кампанията си "Помощ на зелен кон" с рекламодател Carlsberg Bulgaria. В шортлистата на конкурса попаднаха и от All Channels Communication в категория "Дизайн на опаковки" за Black to the Bones на пивоварна Cohones и The Smarts в категория "Социална кауза" за "В час с проблемите" с рекламодател IKEA Bulgaria.

В състава на журито тази година имаше и трима българи - Емилия Стефанова, управляващ директор, All Channels Advertising; Мартин Димитров ,творчески директор и партньор, Nitram и Марсел Леви, творчески директор и партньор, Noble Graphics.

Пълния списък с всички отличени рекламни форми и кампании може да посетите тук>>>

Проруска пропаганда и реч на омразата се настаняват в българските обществени медии

В предаването "Панорама" по БНТ миналата седмица едва не се стигна до бой между председателя на "Глас народен" Светослав Витков и Димитър Митев от "Българска социалдемокрация - Евролевица". В ефир Витков призова опонента си да се разберат навън, след като беше афектиран от това, че Митев го нарече "чалга певец". Водещият Бойко Василев реагира адекватно и предотврати сбиването между двамата кандидат-депутати, разказва коментар на журналиста Иво Инджов в рубриката "Анализи" на "Дневник".

Случая генералният директор на БНТ с изтекъл мандат Емил Кошлуков иронично коментира в профила си във Facebook, че "работим с материали на клиента". И уточнява, че според Изборния кодекс БНТ е длъжна да предоставя еднакво време на всички партии. По време на въпросното издание се отличи и лидерът на "Народна партия Истината и само истината" ­- Венцислав Ангелов (Чикагото). В ефирното си време Чикагото разказа за борбата си срещу глобалния сатанизъм и вярването си, врагът, който изсмуква живота на хората, са евреите и масоните.

В коментара си Инджов коментира, че редакционната политика на обществените медии и професионализмът на работещите в тях е тема, която трябва все по-често да се дискутира. Включително с участието на самите журналисти и политиците, които създават медийните закони.

Целия коментар може да прочетете тук>>>

СБЖ очаква от журналистическите дружества предложения за номинации за тазгодишните си награди

Съюзът на българските журналисти и тази година ще връчи годишните си награди за творчески постижения по повод Деня на народните будители (1 ноември). С годишните награди СБЖ отличава публикации, предавания и обществено значими прояви на журналисти, членове на съюза, публикувани през периода от 15 октомври 2021 г. до 15 октомври 2022 година.

Дружеството ще връчи общо 14 награди, сред които и награда "Йосиф Хербст" за цялостен принос, награда за електронни медии: радио и телевизия, за информационни агенции, за печат, за фотожурналистика, за графичен дизайн и операторско майсторство и др. Номинации се приемат до 15 октомври 2022 г. Могат да бъдат номинирани и журналисти от други дружества.

Дигитален бизнес

TikTok се придвижва към споразумение за сигурност със САЩ, но пречките остават

Администрацията на Байдън и TikTok са изготвили предварително споразумение за разрешаване на опасенията за националната сигурност, породени от притежаваното от Китай видеоприложение, но са изправени пред препятствия по отношение на условията - от платформата преговарят да продължат работа в САЩ без големи промени в структурата на собствеността си, съобщи New York Times в понеделник.

Изминаха повече от две години, откакто органи на национална сигурност на САЩ наредиха на компанията майка ByteDance да се откаже от TikTok поради опасения, че потребителските данни на САЩ могат да бъдат предадени на комунистическото правителство на Китай. "TikTok се е превърнало в символ на атмосферата, подобна на студената война, в отношенията между Пекин и Вашингтон", пишат от NYT. Като част от двубоя нациите се борят за надмощие и в технологиите и цифровите данни.

Медиен бизнес

Кристоф Льоклерк: Mедиите са армия от джуджета, изправени пред световен дуопол на Facebook и Google

Кристоф Льоклерк е основател на медийната мрежа EURACTIV, създадена през 1999 г., и председател на фондация EURACTIV. От януари 2018 г. е и експерт в групата на високо ниво (HLEG) по дезинформация. Ръководи новите проекти #Media4EU и Stars4Media (Erasmus4Media). Преподава и в Institut d'Etudes Européennes/ULB (Брюксел).

В интервю за "Капитал" Льоклерк коментира необходимостта от представения миналата седмица проектозакон от Европейската комисия за свободата на медиите. По думите му това е логичната стъпка за ЕС, след като от 2019 г. бяха въведени редица регулации на медиите и социалните мрежи. "Всичко това бяха предпоставки за нова европейска индустриална политика за медийния сектор. Ако се реализира, тя би генерирала огромна европейска подкрепа за разлика от други скорошни инициативи в селското стопанство например."

Цялото интервю на Кристоф Льоклерк пред журналиста на "Капитал" Моника Върбанова може да прочетете тук>>>

Рекламен бизнес

Риана ще е звездата в шоуто на почивката на Супербоул

Поп звездата Риана ще е главният изпълнител в шоуто на почивката на Супербоул този сезон, съобщава "Дневник". Най-голямото спортно събитие в САЩ ще се проведе на 12 февруари в Аризона. След като стана ясно, че повече от половината рекламни спотове за събитието са разпродадени преди началото на футболното първенство, от Националната футболна лига (НФЛ) обявиха името на тазгодишната гост-звезда на финала на първенството. Риана беше поканена през 2019 г., но тогава отказа в знак на съпричастност към бившия куотърбек Колин Каперник, който даде начало на колениченето преди спортни събития в знак на протест срещу проявите на расова дискриминация в САЩ.

Шоуто на почивката в мача за титлата в НФЛ има собствен живот и предизвиква огромен интерес. В него са участвали най-големите музикални звезди, сред които Майкъл Джексън, Мадона, Принс и Бионсе. На предишното издание, което се проведе през февруари 2022 г., големите звезди на полувремето бяха Dr. Dre заедно със Snoop Dogg, Eminem, Kendrick Lamar и Mary J Blige. За първи път от десетилетие насам Pepsi няма да е основен спонсор на 15-те минути от най-скъпоплатеното рекламно време в света.

Още по темата може да прочетете от сайта на "Дневник">>>

Sainsbury's отваря временен магазин с фризери в борба срещу хранителните отпадъци

Втората по големина верига супермаркети във Великобритания, Sainsbury's, отваря "временен концептуален магазин с фризери" в опит да покаже на потребителите как да замразяват по-широка гама от храни и да помогнат на хората да спестят пари. Фризерът, който изглежда като обикновен магазин на Sainsbury отвън, ще бъде пълен със замразени хранителни стоки като плодове и зеленчуци, млечни продукти, месо и печива, които клиентите обикновено купуват пресни.

Храните ще бъдат замразени по "иновативни" начини, за да се спести място.

Всичко ще се раздава безплатно. Sainsbury's се е ангажирала да намали наполовина хранителните отпадъци от дейността си до 2030 г. През август от компанията премахна сроковете за годност на 276 продукта в кампания за справяне с отпадъците.

NewMeta

Disney си търси адвокат за Web3

Това гласи обява на компанията, публикувана в LinkedIn. Новият адвокат на Disney ще трябва да работи по транзакции, включващи нововъзникващи технологии, включително NFT, блокчейн, метавселена и децентрализирани финанси, пише в изискванията на Disney. Необходимостта от адвокат по Web3 въпроси идва само месеци след като от компанията привлякоха изпълнителния директор на Apple за игри Марк Бозон, за да ръководи новата стратегия на Disney в метавърс.

Доскоро Disney не бе активна в Web3 пространството, но изглежда, че това вече се е променило. Регулациите и условията на участието й, включващи криптовалути и NFT, все още са неясни, което и обяснява защо адвокатът е една от първите роли, с които компанията иска се снабди.

Свободни позиции

Тази седмица вакантно място за Influencer marketing campaign coordinator са обявили от #SUNDAYMEDIA. От SiteGround си търсят нов SEO Manager, а Accenture Bulgaria са в търсене на нов Sales Development Representative with French.