Променихме фокуса си от ПР фирма в интегриран център за маркетингови комуникации

Росица Донкова, управляващ директор на Action Global Communications Bulgaria

Росица Донкова, управляващ директор на Action Global Communications Bulgaria
Росица Донкова, управляващ директор на Action Global Communications Bulgaria
Росица Донкова, управляващ директор на Action Global Communications Bulgaria
Росица Донкова, управляващ директор на Action Global Communications Bulgaria
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Росица Донкова е управляващ директор на Action Global Communications Bulgaria от 2004 г. Агенцията притежава правата за представителство на Weber Shandwick в България и е част от международната комуникационна компания Action Global Communications. Росица Донкова притежава повече от 25-годишен опит в институционалните, корпоративните и маркетинговите комуникации. Работила е за големи международни комуникационни компании като Omnium Communications, Ogilvy Public Relations и Ogilvy&Mather.

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Росица Донкова е управляващ директор на Action Global Communications Bulgaria от 2004 г. Агенцията притежава правата за представителство на Weber Shandwick в България и е част от международната комуникационна компания Action Global Communications. Росица Донкова притежава повече от 25-годишен опит в институционалните, корпоративните и маркетинговите комуникации. Работила е за големи международни комуникационни компании като Omnium Communications, Ogilvy Public Relations и Ogilvy&Mather.

Как се променя бизнесът на Action Global Communications Bulgaria?

Днес конкуренцията за времето и вниманието на аудиторията е по-силна от всякога. Свидетели сме на бърза трансформация на общественото мнение, геополитически и икономически промени, социална свързаност и възможност информацията да се разпространява светкавично, а общественото възприятие да се формира и влияе в реално време. Позиционирането и ефективната комуникация на марките отдавна вече не е свързана само с отличителни лога и запомнящи се слогани. Необходими са бързи решения и действия, за да изпъкнете в цялата суматоха и шум. Вниманието на потребителя е сведено до няколко части от секундата. Живеем в мобилния си телефон, говорим за метавселена и NFT, а днешната тенденция утре може да се окаже вчерашна новина. Въпреки че каналите за комуникация са многобройни и лесни за намиране, всичко зависи от това дали можете да ги използвате ефективно. Многобройните формати, доминирани от видео, интересите на аудиторията, влиянието на актуалните събития - това са фактори, които трябва да бъдат взети много сериозно, за да може съдържанието, което е същността на комуникацията, да бъде актуално и атрактивно.

Променящите се условия изискват марките да бъдат тактически ориентирани, да демонстрират своите ценности отвъд звучните изявления на уебсайта. Към това се добавят и новите практики за ESG, които налагат на организациите да се отчитат за своите дейности. Въпроси, свързани с изменението на климата, равенството, многообразието и приобщаването, както и вътрешното управление, вълнуват обществеността и особено подрастващото поколение потребители, и затова не могат да не бъдат в дневния ред на всяка голяма организация. Сега всеки (медия, политик, популярно лице или обикновен гражданин), който разпространява съдържание и информация и може да повлияе на общественото мнение или да формира възприятия, трябва да се чувства отговорен за действията си.

Нарастващите очаквания през годините ни накараха да осъзнаем ключовото предимство на интегрирания, холистичен комуникационен подход. Съумяхме да рационализираме комуникационните си стратегии с цел постигане на добавена стойност и ефективни измерими резултати.

В каква посока се променят отношенията на агенцията с клиентите?

Продължаваме да ги подкрепяме, а те продължават да вярват в нас. Приобщаваме се към фирмената им култура и се стремим да работим така, че да ни приемат като част от своя екип. Същевременно сме винаги честни и откровени за очакваните резултати. Знаем, че репутацията на една организация е omnidriven и има значителен принос към успеха на бизнеса. Там където е възможно, навлизаме и в най-малките детайли, за да сме сигурни, че съветите и стратегиите, които предлагаме и осъществяваме, ще допринесат трайно за успеха им. Горди сме с всеки от клиентите ни и с факта, че голямата част от тях ни се доверяват дългосрочно вече повече от 12 години, а имаме и такива, които са с нас повече от 18 години.

Връзката на агенцията с клиентите винаги е почивала на взаимното доверие. Продължаваме да разширяваме портфолиото си от услуги и се опитваме да удовлетворим нарастващите им изисквания и техните нужди. През последните години екипът ни в България се фокусира върху укрепване на консултантската ни дейност, дигиталния маркетинг и творческото съдържание, като разработва и прилага интегрирана комуникация и кампании. Особено се гордеем с 360-градусовите си кампании, които осъществихме за Boehringer Ingelheim, ICGB, OMV, AEG и Electrolux, като същевременно успяхме да развием клиентското си портфолио с нови дългосрочни партньорства и клиенти от областта на образованието, научните открития и енергийната индустрия.

Какви са най-търсените ви нови услуги?

Марките и организациите все повече осъзнават стойността на инвестициите в стратегически маркетингови и комуникационни решения, които повишават обществената им и пазарна позиция и осигуряват измерими резултати. Тези, които искат да продължат напред, разбират важността на това да извоюват своята комуникационна ниша, като разкажат своята история и предадат своите послания. Те също така осъзнават по-добре от всякога своята отговорност като неразделна част от широката социално-икономическа система и като водещи гласове, които могат не само да информират, но и да влияят върху възприятията и решенията на обществото. Марките все повече ще се стремят да се свързват и ангажират специфични сегменти от аудиторията чрез силно персонализирани подходи, които резонират с тях. Те признават, че тъй като вече не могат да разчитат на избран канал, наличните ресурси се насочват към интегрирани стратегии, които предлагат по-цялостен подход.

В съответствие с това наблюдаваме засилване на значението на брандформинга, който съчетава брандинг и маркетинг на представянето в една рационализирана стратегия. По време на пандемията, докато всички се стараехме да усъвършенстваме уменията си за комуникация на екрана, осъзнахме и стойността на реалната човешка връзка, което доведе до бърза промяна в потреблението на съдържание и комуникационни канали. Организациите сега поставят по-голям акцент от всякога върху изграждането на работодателска марка, което позволява да се погледне отвътре в тяхната култура. Това изисква изцяло нов набор от комуникационни и маркетингови умения. Въпреки че дигиталните инициативи ще продължат да доминират в бюджетите, завръщането на специалните персонализирани събития ще добави още една възможност за маркетолозите.

Как се адаптира вашата агенция към промените на пазара?

Промените в бизнес средата невинаги са добре дошли, но се очакват. Те изискват стратегически маркетингови и комуникационни решения, които да рационализират всички онлайн и офлайн канали. Миналата година агенцията отбеляза 25 години от създаването й в България и 50 години от учредяването й като международна комуникационна компания със собствени офиси в 12 държави. Един от решаващите фактори за 50-годишното ни наследство винаги е била способността ни умело да се адаптираме към постоянно променящите се тенденции и изисквания на нашата индустрия. Смятаме, че в настоящата бизнес среда иновациите са водещи за всяка организация. През последните години групата Action Global Communications постепенно промени фокуса си, превръщайки се от ПР фирма в интегриран център за маркетингови комуникации. Това доведе до създаването на Action 360x със специализиран MarComms екип, предлагащ пълен спектър от комуникационни услуги - от традиционен ПР до експертен дигитален маркетинг, уеб и продуцентски услуги. Бяха създадени и подбрандовете Action Public Sector, който управлява европейски програми и кампании, и Action Travel, който предлага специализирани услуги за туристическия сектор. В България едновременно с това смятаме, че е изключително важно да продължим да инвестираме и в консултантската си дейност.

Какви са тенденциите в комуникациите?

Пандемията и войната в Украйна показаха колко крехко може да бъде равновесието в света. Тяхното въздействие върху обществото в социален и геополитически план тепърва ще се оценява, но сме свидетели на това как дезинформацията, фалшивите новини и пропагандата повече от всякога разделят хората. Тези фактори оказват огромно влияние върху формирането на нашите нагласи, навиците ни като потребители и променят фокуса на комуникацията.

Смятам, че през 2023 година интеграцията в комуникационните подходи ще стане ключова за постигане на максимални резултати и организациите, които съумеят да рационализират комуникационните си стратегии и приложат холистичен/цялостен подход, вероятно ще имат предимство.

Очаквам повече фокус върху персонализиране на комуникациите - потребителите ценят времето си и са още по-чувствителни към общите разговори. Новите технологии продължават да променят поведението си - те създават силно персонализирана среда, в която слушаме (сами) и гледаме (сами) съдържание, създадено за нас от нашите лични устройства. Това ни отвежда до Social Listening (социално слушане) и важността да се вслушваме в потребителите си в дългосрочен план. Свидетели сме на промяна на модела с повишени нива на ангажираност, свързаност, активност и най-вече с по-висока оценка на прозрачността при изграждането на репутацията. Последователността и истинската ангажираност остават най-важните атрибути в стратегиите. В стремежа си на всяка цена да "излезем извън шаблона" (Out of the Box), изглежда, забравяме тези основни принципи на комуникацията, когато говорим за осъществяване на пълноценна връзка с аудиторията. Не виждам никаква полза от това да се хвърлят усилия в т.нар. технологична креативност, ако съдържанието е повърхностно и безсмислено.

Съдържание, генерирано от потребителите, е друг подход, който напоследък се използва широко и се превръща в задължителен за успеха - най-добрата обратна връзка е препоръката на доволен потребител и нищо не продава продуктите и услугите по-добре от независимото и честно мнение на хората.

И накрая, но не на последно място, очаквам повече прозрачност. Потребителите все по-добре се ориентират в морето от тенденциозна и подвеждаща информация и ценят честните кампании. В епохата на "фалшивите новини" и широко разпространената дезинформация те просто искат да знаят истината. Комуникацията ни трябва да е точна, навременна и надеждна, за да сме в състояние да помогнем да организациите да създадат пълноценни и устойчиви взаимоотношения с тяхната аудитория.

Какво е вашето послание към екипа?

Работя с прекрасни хора и имам пълно доверие в техните качества и възможности. Благодарна съм за това, че са до мен, и оценявам труда и усилията, които полагат с отговорност и себеотдаване. Продължаваме да се учим, да се информираме за новостите в индустрията и да се самоусъвършенстваме. Знаем, че всяка трудност е възможност и няма успех без желание и ентусиазъм.