Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Над 3 млн. лева похарчили партиите в предизборните си кампании

Най-много в реклама са инвестирали "Продължаваме промяната" с 675 хил. лв., основно насочени (над 50%) към големите частни телевизии у нас - bTV и Nova

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Малко над 3 млн. лв. (без ДДС) са похарчили политическите партии за реклама в медиите в рамките на предизборните си кампании за вота на 2 октомври. Това показват данните на Института за развитие на публичната среда (ИРПС). Сумата е изчислена на база договорите, които доставчиците на медийни услуги са публикували на страниците си до 28 септември включително. Мониторингът на организацията включва официалните страници на 39 национални и регионални медии - девет телевизии, три радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции. Две трети от общата сума или над 2 млн. лв. са похарчили седемте партии, представени в новия парламент.

Сумата е значително по-малка от инвестициите по време на предизборната кампания през юли 2021 г., когато партиите изхарчиха общо над 7.4 млн. лв. Това е поредното доказателство, че този път кандидатите пестиха ресурси за вота, който видимо не се приема като решение на политическия блокаж и политическата криза в страната.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Малко над 3 млн. лв. (без ДДС) са похарчили политическите партии за реклама в медиите в рамките на предизборните си кампании за вота на 2 октомври. Това показват данните на Института за развитие на публичната среда (ИРПС). Сумата е изчислена на база договорите, които доставчиците на медийни услуги са публикували на страниците си до 28 септември включително. Мониторингът на организацията включва официалните страници на 39 национални и регионални медии - девет телевизии, три радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции. Две трети от общата сума или над 2 млн. лв. са похарчили седемте партии, представени в новия парламент.

Сумата е значително по-малка от инвестициите по време на предизборната кампания през юли 2021 г., когато партиите изхарчиха общо над 7.4 млн. лв. Това е поредното доказателство, че този път кандидатите пестиха ресурси за вота, който видимо не се приема като решение на политическия блокаж и политическата криза в страната.

Кой колко е похарчил?

Традиционно разходите за медийно време, бяха основно разходно перо в отчетите на партиите. В последните дни на кампанията с най-големи вложения са "Продължаваме Промяната" с 675 020 лв. От тях над 480 хил. лв. са похарчили за предизборна реклама само за периода в края на кампанията 20-28 септември. Основният дял (над 50%) от средствата на формацията е насочен към големите частни телевизии у нас - bTV и Nova. "Продължаваме Промяната" са разходвали значителни суми и за отразяване в БНТ, вестниците "24 часа" и "Труд".

На второ място по разходи (към 28 септември) са "Демократична България" с 419 231 лв. От коалицията продължават да залагат на големите телевизии у нас - bTV, Nova и БНТ, в които са е вложили над 85% от средствата.

След тях се нарежда БСП с 338 193 лв. При тях основно перо продължава да е договорът за Google реклами чрез агенция-посредник, който бе публикуван на интернет страницата на в. "Стандарт". Това споразумение обаче включва показване на банери в сайтовете на още 25 други онлайн медии (сред които bradva.bg, petel.bg, vihrogon.bg, uniconbg.com, vecherno.com, vijti.com, onovini.eu, silnabulgaria.eu и др.). От партията на Корнелия Нинова са насочили средства още към обществената БНТ, партийната си телевизия, вестници и онлайн издания.

Чак на четвърто място се нареждат ГЕРБ с изхарчени 319 636 лв. Те разпределят средствата по равно във всички видове масмедии.

Според данните "Възраждане" са увеличили разходите си за реклама между 20 и 28 септември спрямо периода преди това, а партията се нарежда на петото място по разходи за медии с 310 105 лв.

Те са следвани от "Има такъв народ" с 173 561 лв.

От изборите най-много спечели БНТ

С близо 600 хил. лева първа по приходи от изборите без изненади е обществената телевизия БНТ. По време на предизборната кампания медиата е сключила договори с общо 19 от участниците в изборите, като основните ѝ приходи са от Демократична България, ГЕРБ и ДПС.

В анализа си от ИРПС споменават, че тези високи приходи са въпреки сравнително по-ниските тарифи за реклама на БНТ, в сравнение с тези на големите частни национални телевизии. Обществената телевизия отделяше и най-много ефирно време за кандидат-парламентаристите, което в крайна сметка се оказа с най-голямо влияние при избор на медийното им поле за изява.

Частните bTV с 566 307 лв. и Nova с 428 809 лв. се нареждат на второ и трето място по привлечени рекламни приходи в края на кампанията. И двете медии имат подписани договори за реклама с едни и същи формации - "Продължаваме Промяната", "Демократична България", "Възраждане", "Има такъв народ" и ГЕРБ. И двете телевизии са увеличили неколкократно приходите по линия на политически PR в периода 20-28 септември.