Късните токшоу програми губят популярността си

По трите национални телевизии в България продължават да се излъчват вечерни предавания, като позиционирането им сериозно се разминава

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • Стрийминг платформите се оказват основната заплаха пред бъдещето на токшоу съдържанието.
  • Праймтаймът и часовете до полунощ остават най-гледаното време в трите национални канала у нас
  • В България вдинствено bTV продължава да залага на делнично токшоу предаване.

Още една легенда на миналия век си отива във формата, в който я познаваме. Създадените в САЩ и придобили популярност по целия свят вечерни късни токшоу програми през последните години свиват рейтингите си. Без особени изненади, стрийминг платформите се оказват основната заплаха пред бъдещето на токшоу съдържанието. Придобили особена популярност от началото на пандемията, подобни платформи осигуряват голяма палитра от съдържание "на поискване" от всеки жанр. Netflix дори развива собствени токшоу програми като The Break with Michelle Wolf, Patriot Act с Hasan Minhaj и The Joel McHale Show.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Стрийминг платформите се оказват основната заплаха пред бъдещето на токшоу съдържанието.
  • Праймтаймът и часовете до полунощ остават най-гледаното време в трите национални канала у нас
  • В България вдинствено bTV продължава да залага на делнично токшоу предаване.

Още една легенда на миналия век си отива във формата, в който я познаваме. Създадените в САЩ и придобили популярност по целия свят вечерни късни токшоу програми през последните години свиват рейтингите си. Без особени изненади, стрийминг платформите се оказват основната заплаха пред бъдещето на токшоу съдържанието. Придобили особена популярност от началото на пандемията, подобни платформи осигуряват голяма палитра от съдържание "на поискване" от всеки жанр. Netflix дори развива собствени токшоу програми като The Break with Michelle Wolf, Patriot Act с Hasan Minhaj и The Joel McHale Show.

Всяко нещо с времето си

В САЩ водещият на The Daily Show Тревър Ноа обяви, че напуска поста си от началото на следващата година. Медиите разпространиха информация, че и Джеймс Кордън, водещ на The Late Late Show по CBS, също ще напусне шоуто си през 2023 г. NBC възнамерява да направи промени във вечерния си слот, сменяйки началния час на The Tonight Show, което за пръв път от седем десетилетия ще започне с начален час 22:30, а не в 22:00 ч. Всичко това повдигна много въпроси около телевизионната индустрия зад Океана и бъдещето на вечерните токшоу телевизионни предавания.

В продължение на десетилетия нощните предавания са изключително успешен франчайз за мрежовата телевизия, както в САЩ, така и по света. С навлизането на интернет обаче потреблението на съдържание се промени и на хората вече не им се налага да чакат края на деня, за да получат дневната доза развлечение. Публиката на линейните програми постоянно намалява и много от големите имена в бранша започват да я напускат. Бъдещето на късните предавания остава неясно и ако искат да оцелеят, удобно настанилите се между 22:00 - 24:00 ч. формати, ще трябва да излязат от рамките си и да хибридизират съдържанието си възможно най-бързо.

Късните предавания все по-рядък вид и в България

Към момента и по трите национални телевизии в България продължават да се излъчват вечерни токшоу програми, като позиционирането им сериозно се разминава. Единствено bTV продължава да залага на делнично предаване от този вид с "Шоуто на Николаос Цитиридис", което генерира сериозен ръст в средния рейтинг на годишна база. Това показват данните на пийпълметричната компания ГАРБ, предоставени от "Publicis Groupe България", анализиращи зрителите у нас на възраст между 18 и 49 години. Анализът включва и данните на отложена гледаемост.

В програмната схема на БНТ1 подобен тип късно предаване се излъчва единствено в събота ("Събота вечер с БНТ"), като аудиторията му намалява. През седмицата обществената телевизия разчита в този часови слот на публицистичните "Панорама", "Референдум" и "История.бг", които печелят малко по-висок дял от зрителите. Вероятна причина за резултатите на първите две е горещата политическа обстановка в страната за изследвания период.

Когато се излъчва, вечерното предаване по NOVA държи най-голям дял от зрителите. Форматът му повече разчита на развлекателната програма от останалите и също се излъчва само в събота. "Забраненото шоу на Рачков"/ "С Рачков всичко е възможно" се продуцира за втора поредна година, като за втора поредна година предаването има ново име, нов формат и ново време на излъчване. Въпреки високите си резултати от началото на излъчването си рейтингът на предаването има променлив успех, а подновената му версия е с най-ниския резултат.

В България форматът на вечерните предавания, такива, каквито са познати в САЩ, започва с авторското "Как ще ги стигнем... с Тодор Колев", което се излъчва в ефира на националната телевизия от 1994 г. до 1998 г. От ноември 2000 г. форматът е продължен и по новосформиралата се тогава bTV с името "Шоуто на Слави" и водещ Станислав Трифонов. Излъчването на предаването продължава до 31 юли 2019 г., което го превръща в най-дълго излъчваното късно токшоу в родния ефир. Може би и затова до днес в собствената телевизия на Трифонов основна част от праймтайма продължават да са вечерните програми. 7/8 ТВ обаче има незначителна аудитория спрямо останалите канали, за което допринася ограничената достъпност на канала, който се предлага срещу допълнително заплащане към пакетите на доставчиците.

Малко история

Историята на късните токшоу програми датира от 40-те години на ХХ век. в САЩ. Възникнали като радиоформат, предаванията бързо мигрират в набиращата тогава популярност нова медиа - телевизията. Смесица от хумористични монолози на водещия, около чиято фигура се изгражда и целият имидж на предаването, интервюта с актуални на деня личности и музикални изпълнения, токшоу програмите бързо намират публика по целия свят. Все по-често телевизионните анализатори отчитат спад на гледаемостта на този формат, като в САЩ някои емблематичните водещи дори напускат позициите си в края на годината. За да продължат да съществуват и в ерата на интернета, подобни предавания трябва да претърпят особено развитие и дигитализация.

Предпочитанията остават в праймтайма

"Праймтаймът и часовете до полунощ остават най-гледаното време в трите национални канала у нас", коментира пред "Капитал" Светлана Тачева, директор "Изследвания" в "Publicis Groupe България". По думите й разнообразието от формати обаче е огромно - националната телевизия разчита основно на публицистичните си предавания, докато търговските bTV и NOVA залагат на риалити формати, сериали и филми през уикендите.

Въпреки всички усилия обаче единствено bTV увеличава леко средните рейтинги на годишна база през 2022 г., като през делничните дни увеличението е по-голямо спрямо почивните. NOVA е лидер по привлечена аудитория в рамките на слота 20:00-24:00 часа, като на годишна база бележи спад. "При NOVA, обратно на bTV, в делничните дни гледаемостта е по-висока в резултат основно от локалните сериали и риалити форматите", констатира още Тачева. За БНТ, директорката отдел "Изследвания" в "Publicis Groupe България" отбелязва, че спадът на аудитория в праймтайм слота е с двуцифрени темпове. "Това вероятно е минимумът верни зрители на БНТ, под който този процент едва ли ще падне. За по-високите рейтинги през 2021 г. допринася и Световното по футбол, което се излъчваше в ефира на програмата през летните месеци (юни-юли)".

Борбата ще е безмилостно жестока

Късните предавания съпровождат телевизионния жанр от самото му създаване и са се превърнали в неизменна част от програмната му схема. От години е ясно, че телевизията няма да продължи да съществува във вида, в който сме свикнали. Като символ на медията, късните предавания и техните водещи също ще бъдат подложени на подобна метаморфоза. В САЩ вече ясно се наблюдава неизбежността на този преход, докато в България и традиционните форми все още имат своята публика.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 1

    В България няма късни talk show-та. В България има нелепи имитации на късни talk show-та.

    Нередност?
  • 2
    janeausten avatar :-|
    janeausten

    Да, няма талк шоута- точна диагноза
    Освен това - токшоу рейтинг графиката за 2021 показва почти двоен спад за Цитиридис - ако не бяха сменили вертикалната скала на графиката,
    По-важно - да се счита Шоуто на Рачков и Панорама за принадлежащи към една и съща категория предавания, само защото се наричат токшоу и се излъчват в едни и същи часови пояс, е безсмислено.
    Явно не само Панорама, но и първосингналните смешки на БТВ и Нова вече се гледат от по няколко процента зрители, в най-добрия случай. В това има и една добра новина - по-малко пропаганда се гледа късно вечер..

    Нередност?
  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Шоутата да съдят телевизиите - хората спряха да гледат изобщо телевизия и това се отразява и на шоутата. Последните години телевизиите дълбаят дъно след дъно. Манипулация, след манипулация. Правят се на Кашпировски едно време.

    Нередност?
Нов коментар