Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Рекордни инвестиции в дигитална реклама в България

С ръст от 38% през 2021 г. рекламодателите са вложили общо 198.9 млн. лв.

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Макар че телевизията продължава да е лидер с най-голям дял годишни рекламни инвестиции от медийния микс у нас, дигиталният маркетинг за поредна година стопява разликите. На обща стойност 198.9 млн. лв. инвестициите в дигитална реклама за 2021 г. отбелязват рекорден ръст от 38% на годишна база. Това показва годишният доклад на AdEx България, изготвен от секторната организация "IAB България".


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Макар че телевизията продължава да е лидер с най-голям дял годишни рекламни инвестиции от медийния микс у нас, дигиталният маркетинг за поредна година стопява разликите. На обща стойност 198.9 млн. лв. инвестициите в дигитална реклама за 2021 г. отбелязват рекорден ръст от 38% на годишна база. Това показва годишният доклад на AdEx България, изготвен от секторната организация "IAB България".

Къде са инвестициите

По обем онлайн рекламният пазар в България продължава да бъде сред последните позиции в Европа и тази година. Въпреки това увеличението от близо 40% ни поставя на четвърто място сред страните от Стария континент по ръст във вложенията. Преди България се нареждат само Турция с 99.7% ръст, Украйна (43%) и Великобритания (40.5%).

През 2021 г. най-голям дял от всички дигитални формати в България отново заема дисплейната реклама с 69.1% от инвестициите в сектора. Макар и да расте като обем, делът на дисплейните инвестиции от общия микс се свива. Традиционно и тази година българските рекламодатели доверяват много по-висок процент от инвестициите си в дисплейна дигитална реклама в сравнение със брандовете на западните пазари. Въпреки че средният процент дисплейна дигитална реклама в Европа през последните години се вдига, за 2021 г. форматът е събрал едва 50% от общия микс инвестиции.

Инвестициите за реклама в търсачката на Google у нас достигат 23% от целия пазар, докато средната стойност за Европа са 43%.

Най-голямо процентно увеличение на годишна база (142.8%) отбелязва инфлуенс маркетингът, който за 2021 г. държи 3.1% от пазара спрямо 1.7% година по-рано, като достига обща стойност 6.1 млн. лв.

Видеорекламата също отбелязва ръст. Докато в САЩ и по източните пазари китайската платформа TikTok вече заема голям дял от инвестициите във формата, у нас YouTube продължава да е основен играч с пазарен дял от 50.4% (от IAB България уточняват, че все още не оценяват TikTok обемите за България). Годишният ръст на инвестициите в платформата е над 9 млн. лв.

Най-голяма част от вложенията си през 2021 г. компаниите традиционно насочват към социалните мрежи, които достигат 58.8 млн. лв., което представлява ръст с близо 40% спрямо година по-рано. Големите печеливши традиционно са Google и Facebook, които привличат голяма част от инвестициите в сектора. За 2021 г. инвестициите в продукти на Google у нас са в размер на 90.3 млн. лв., или с близо 39% повече спрямо 2020 г. С над 38% повече на годишна база са вложенията във Facebook, достигайки 56.7 млн. лв.

Най-големите рекламодатели

По данни на AdEx през 2021 г. десетте най-големи рекламодатели у нас държат 42% от общите инвестиции за дигитална реклама, което е ръст 4.1% спрямо година по-рано. Повече от половината пазарен дял (60.2%) се държи от първите 20 бранда. Данните не включват рекламни инвестиции в Google и Facebook, а само в локални медии. Класирането е на база индекс, като компанията с най-висок бюджет съответно има и най-висок индекс.

Секторите с най-големи вложения традиционно се запазват, като най-голям дял продължават да държат потребителските стоки. Тази година на второ място излиза секторът "Залагания, спорт и забавление", 80% от който се падат на компании за залози, макар забранената от закона хазартна реклама. Следват секторите "Телекомуникации", "Финансови услуги" и "Ритейл".

Все още няма коментари
Нов коментар