Най-големите рекламни агенции, които не са част от група

Фокусът върху дигиталните услуги води до разрастване на бизнесите

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Пандемията изкара на преден план още по-ясно необходимостта от дигитална реклама както за рекламодателите, така и за агенциите. Затова голяма част от тях фокусираха усилията и експертизата си именно в онлайн каналите. Ако през 2020 г. основно дигитални агенции отчетоха ръст в приходите си, само година по-късно почти всички компании в класацията регистрират увеличение. Повечето от тях са единодушни, че то се дължи именно на засиления интерес и повече инвестиции в онлайн реклама. Затова все повече се и размива понятието дигитална агенция, защото вече всички комуникационни компании предлагат такива услуги. Така в тазгодишната класация приходите на агенциите, които не са част от комуникационна група, нарастват с близо 37% и достигат 203.7 млн. лв.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Пандемията изкара на преден план още по-ясно необходимостта от дигитална реклама както за рекламодателите, така и за агенциите. Затова голяма част от тях фокусираха усилията и експертизата си именно в онлайн каналите. Ако през 2020 г. основно дигитални агенции отчетоха ръст в приходите си, само година по-късно почти всички компании в класацията регистрират увеличение. Повечето от тях са единодушни, че то се дължи именно на засиления интерес и повече инвестиции в онлайн реклама. Затова все повече се и размива понятието дигитална агенция, защото вече всички комуникационни компании предлагат такива услуги. Така в тазгодишната класация приходите на агенциите, които не са част от комуникационна група, нарастват с близо 37% и достигат 203.7 млн. лв.

Лидерите в класацията

Отново на първо място с голяма преднина застава Httpool Bulgaria с увеличение на приходите от близо 37% до 88 млн. лв. Компанията се отличава от останалите в класацията, защото е официален партньор за продажба на реклама в България и региона на най-големите дигитални платформи, сред които Facebook, Instagram, Spotify, TikTok, Snapchat, Twitter, Turbine Announces, а вече и Reddit. Така клиенти на Httpool Bulgaria са не само рекламодатели, а и рекламни агенции, а оборотите й включват вложенията в онлайн платформите. "Разширяването на бизнеса на клиентите ни зад граница и новите глобални партньорства обуславят ръста на бизнеса ни", коментира Венцислав Костов, управляващ директор на агенцията.

На второ място с двоен ръст в приходите за 2021 г. е дигиталната агенция Verto Digital. Тя отчита 15 млн. лв. приходи, като работи основно с клиенти на чужди пазари. "В нашия екип инвестираме в услуги и процеси, които да ни позволяват да захранваме и автоматизираме процесите в технологичните платформи", казва основателят на агенцията Зоран Арсовски.

С двуцифрен ръст в приходите са и агенциите на трето и четвърто място - Perfomalis и Digital ID, които отчитат съответно приходи за 2021 г. 9.7 и 8.4 млн. лв. Следвани са от "РА Киви" с 8.2 млн. лв. приходи за 2021 г. и един от малкото спадове в класацията - с 3.4%.

Клиенти на чужди пазари и предлагането на допълнителни услуги са основните причини за ръста с близо 20% в приходите на Netpeak до 7.2 млн. лв. "Продължаваме да развиваме услуги като копирайтинг, линкбилдинг, CRM, LinkedIn маркетинг и настройка на автоматизации за обработка на лийдове. През 2021 г. подновихме партньорството ни с платформата за бизнес телефония и marketing performance Ringostat и се включвам като съосновател на Ringostat Bulgaria", коментира изпълнителният директор на Netpeak Генадий Воробьов.

Без промяна в приходите от 5.8 млн. лв. за 2021 г. остават от Brand New Ideas, следвани от все още единствената българска агенция с отличие от фестивала в Кан - McCann Sofia, поставена на 8-о място. Тя отчита значителен ръст в приходите - над 76% за 2021 г., достигайки 4.5 млн. лв., което по думите на управляващия партньор Десислава Олованова се дължи на възстановяването на бюджетите за маркетинг, добавянето на нови клиенти в портфолиото на агенцията и разширяване на услугите в посока медия купуване и планиране.

На девето място се класира друга независима творческа агенция - Noble Graphics, която тази година спечели отличието "Медийна агенция на годината" на фестивала ФАРА. Компанията отчита стабилен ръст в приходите с над 9% през 2021 г. до 4.4 млн. лв.

Десети в класацията са Xplora с оборот за периода 4.2 млн. лв., или близо 14% повече на годишна база, което се дължи на увеличение на маркетинг бюджетите за дигитална реклама, нови клиенти и предлагане на консултантски услуги.

Без промяна в приходите от 4.2 млн. лв. е компанията designboard, а след нея на 12-о място се нарежда агенцията New Moment с обороти 3.7 млн. лв., което представлява спад с 5.4% на годишна база. Компанията обнови екипа си и по думите на управляващия директор Костадин Крантев 2022 г. е силна година за бизнеса им. "Само за месец направихме повече събития и директни кампании, отколкото бяхме правили за последните 2-3 години общо", допълва той.

С близо 60% ръст в приходите за 2021 г. до 3.6 млн. лв. Mediapost Hit Mail Bulgaria заемат 13-о място в класацията, следвани от Brigada&Co., чийто бизнес пораства три пъти през 2021 г. до 3.1 млн. лв.

Втората половина на класацията

Увеличение на портфолиото от клиенти и реализирането на кампании на пазари от Балканите, Румъния и Гърция са причините от Telentmedia да отчитат почти троен ръст на приходите до 3 млн. лв. Агенцията е специализирана в инфлуенс маркетинг и създаване на видеа и заема 15-о място в класацията, следвана от дигиталната агенция Hop Online.

Увеличение на инвестициите в онлайн реклама и разрастване на портфолиото с клиенти основно на чужди пазари водят до близо 75% ръст в приходите на NEXT-DC до 2.7 млн. лв. На 18-о място с ръст 64% попада агенцията eDesign, която също гледа към партньорства с международни клиенти. Те носят на бизнеса 2 млн. лв. през 2021 г.

Четири агенции във втората половина на класацията са с много близки обороти - около 1.9 млн. лв. за 2021 г. На 19-а позиция се класира агенцията Advertise, която се специализира в стратегическо консултиране и технически услуги. Компанията отчита ръст в приходите близо 28%, следвана с малка разлика от Alpha Best на 20-о място, които регистрират над 22% ръст. След тях се нареждат съответно B+RED и e-act, които също имат двуцифрено увеличение в оборотите за изминалата година. "Успяхме да отбележим може би най-успешната година в историята на агенцията, което отдаваме на факта, че запазихме екипа, а клиентите поеха в посока активно развиване на брандовете и дългосрочни творчески и стратегически кампании", коментира Пламена Добрева, директор "Обслужване на клиенти" в B+RED.

23-ото място е за агенцията Interpartners с 1.8 млн. лв. приходи и ръст 17.5%, който се дължи на разрастване на портфолиото от клиенти. Следвана е от Silver Advertising, които отчитат най-голям спад в приходите - 20.6%. На 25-о място е класирана агенцията Studio X Digital с 1.6 млн. лв. приходи и ръст 11%, следвана от AI Soko Advertising с двоен ръст в оборотите.

Разширено портфолио от услуги и по-голям обем предлагани услуги носят на What If Agency 1.6 млн. лв. приходи и ръст 17.4%. 28-о място заема избраната за "Агенция на годината" от фестивала ФАРА proof. с 1.5 млн. лв. оборот и ръст малко над 4%.

В последната четворка на класацията с малка разлика в приходите от около 1.4 млн. лв. се нареждат Geko Adv, следвани от Serpact, които отчитат близо двоен ръст в оборотите за 2021 г., който по думите на изпълнителния директор на агенцията Никола Минков се дължи на разширяване на експертизата на екипа и по-добро представяне на международни пазари. Агенцията TBD Play, специализирана в гейминг индустрията, отчита огромен ръст, защото именно през 2021 г. компанията започва активно да развива дейността си. "Тогава стартирахме студиото ни за Live broadcast и VoD съдържание - Studio Asterisk", обяснява Мартин Кадинов, медиен партньор в агенцията. Класацията завършва с компанията Easyads, която запазва приходите си от 1.3 млн. лв. и през 2021 г. "Най-търсени при нас са програматик кампании с HTML5 банери с възможност за интерактивност", казва управителят на агенцията Иван Иванчев.

Агенциите са единодушни в прогнозите си, че следващата година ще се сблъскат с предизвикателства основно заради икономическата и геополитическата обстановка. След пандемията обаче мениджърите се чувстват подготвени да посрещнат промените на пазара, заредени с експертиза в областта на дигиталната реклама, която по всичко личи, че ще продължи да привлича все повече инвестиции на рекламодателите.

Все още няма коментари
Нов коментар