Най-големите PR агенции

Общите обороти за миналата година на топ10 се равняват на рекордните 25.5 млн. лв., което е ръст от над 50%

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

По всичко личи, че само година след пандемията сътресенията в PR бизнесите на най-големите PR агенции в България са преодолени. Нещо повече - комуникациите процъфтяват, а приходите през 2021 г. се увеличават на десетте компании в класацията, при това на почти всички с двуцифрени проценти. Общите им обороти за миналата година се равняват на рекордните 25.5 млн. лв., което представлява ръст с 51.5%.

Повечето от участниците в класацията обясняват по-високите постъпления, от една страна, с разширеното портфолио от услуги. Отдавна PR бизнесът не се ограничава до изпращане на прессъобщения, но пандемията засили нуждата от повече експертиза в различни области на комуникациите. Ръстът на дигиталните услуги, работодателската марка (employer branding), провеждането на събития и кризисният PR са част от допълващите услуги. Интересът към видеосъдържанието нараства. "Видеата в реално време. Ако преди десет години в комуникацията всеки ден беше важен, преди пет години - всеки час, то сега, през 2022 г., всяка минута е от съдбоносно значение за клиента. И за нас", казва главният изпълнителен директор на M3 Communications Максим Бехар. От друга страна, пандемията предизвика агенциите да търсят бизнес на чужди пазари, където често бюджетите и таксите за обслужване са по-високи.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

По всичко личи, че само година след пандемията сътресенията в PR бизнесите на най-големите PR агенции в България са преодолени. Нещо повече - комуникациите процъфтяват, а приходите през 2021 г. се увеличават на десетте компании в класацията, при това на почти всички с двуцифрени проценти. Общите им обороти за миналата година се равняват на рекордните 25.5 млн. лв., което представлява ръст с 51.5%.

Повечето от участниците в класацията обясняват по-високите постъпления, от една страна, с разширеното портфолио от услуги. Отдавна PR бизнесът не се ограничава до изпращане на прессъобщения, но пандемията засили нуждата от повече експертиза в различни области на комуникациите. Ръстът на дигиталните услуги, работодателската марка (employer branding), провеждането на събития и кризисният PR са част от допълващите услуги. Интересът към видеосъдържанието нараства. "Видеата в реално време. Ако преди десет години в комуникацията всеки ден беше важен, преди пет години - всеки час, то сега, през 2022 г., всяка минута е от съдбоносно значение за клиента. И за нас", казва главният изпълнителен директор на M3 Communications Максим Бехар. От друга страна, пандемията предизвика агенциите да търсят бизнес на чужди пазари, където често бюджетите и таксите за обслужване са по-високи.

Лидерска класация

На първо място тази година попада агенцията United Partners (UP), която отчита и най-голям ръст в приходите - близо 130% до 5.5 млн. лв. за 2021 г. "Фокусирахме се към международни PR и маркетинг проекти. Създадохме собствена мрежа от независими агенции, която достигна над 40 партньорства в Европа, Близкия изток и Африка. Превърнахме UP в хъб за създаване на международни кампании и стратегии", коментира пред "Капитал" Мария Гергова-Бенгтссон.

Второто място заема миналогодишният лидер APRA Porter Novelli, които поддържат стабилен ръст в приходите, като достигат 3.4 млн. лв., или с 4.5% повече спрямо пандемичната 2020 г. Като причини за това генералният мениджър Томислав Цолов посочва ръста на дигиталните услуги и завръщането на събитията. "Наблюдаваме завръщане на модела месечно обслужване и дългосрочни договори", допълва той.

В топ 3 влиза още OT-DO-Consult с 67% ръст в оборотите за 2021 г. до 3.1 млн. лв. За да отговори на търсенето по време на пандемията, агенцията създава отделно специализирано звено за дигитален маркетинг и мениджмънт на инфлуенсър кампании. "Разширихме дейността ни и като се профилирахме в медийни и маркетинг обучения", казва още Олга Лозанова, съдружник в агенцията.

Разрастване на комуникационните услуги е причината за увеличените с 50% приходи на агенцията Broks Vision, класирана на 4-то място с 2.9 млн. лв. Следвана от V+O Communication, която разширява портфолиото си от клиенти на различни пазари извън България. Това води до близо двоен ръст в приходите й за 2021 г. до 2.7 млн. лв.

Във втората част на класацията на 6-о място попада агенцията Distinkt с 2.5 млн. лв. приходи, което представлява над 73% ръст. По думите на изпълнителния директор Боян Иванович това се дължи на увеличени бюджети на клиентите и привличането на нови. M3 Communications се нарежда на следващата позиция с 2.1 млн. лв. за 2021 г., или близо 18% повече в сравнение с година по-рано, което се дължи на повече нови услуги и привлечени клиенти.

Агенцията Active Group се класира на 8-а позиция с 1.3 млн. лв. приходи и ръст 15%, следвана от SiteMedia Consultancy с над 27% ръст до 1.1 млн. лв. оборот за миналата година. "2021 г. беше година на възстановяване, на реформи, на промени при повечето компании и Change Management Communications беше една от основните услуги, търсени на пазара", коментира Любомир Аламанов, основател и управляващ директор на SiteMedia Consultancy. На 10-о място с постоянен ръст в приходите 13% се класира PR Play, която отчита приходи 900 хил. лв.

Смесени прогнози за бъдещето

В резултат на изненадващите кризи през последните години прогнозите на бизнесите вече често се разминават и стават все по-несигурни. "В момента се планират разходите за маркетинг през 2023 г. и не се наблюдава свиване на бюджетите. Но през второто шестмесечие е много възможно пазарът да срещне трудности вследствие на намаление на потреблението и увеличените разходи за енергия и потребителските цени. За следващата година прогнозираме по-малък ръст на приходите", коментира Моника Станишева, изпълнителен директор на Active Group.

Познатите проблеми в индустрията също остават, а с разпределението на бюджетите за следващата година започват и конкурсите за избор на агенция. "Има тенденция големи брандове бързо да сменят агенцията си преди изтичането на договора, което говори за проблеми в бранша и обслужването", казва Боян Иванович от Dinstinkt.

Все пак оптимистичните сценарии за развитието на пазара остават. "Гледаме положително към идната година и сме в непрекъснат процес на търсене и подготовка на нови форми за комуникация, които да могат да отговорят на евентуални предизвикателства", казва в заключение Ралица Захариева, PR и дигитален директор в Broks Vision.

Все още няма коментари
Нов коментар