Най-големите BTL агенции

След ковид петте лидера в сектора отчитат двуцифрен ръст в бизнеса им през 2021 г., а общите им приходи достигат 16.8 млн. лв., или над 50% нагоре

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Едни от най-големите потърпевши от пандемията несъмнено бяха BTL агенциите. Липсата на събития и възможност за промоции в точките на продажба разклатиха сериозно бизнесите им. Поетапното отпадане на мерките година по-късно засили желанието на хората за събития на живо и включването им в различни активности като опит за наваксване на пропуснатото. От това се възползваха и агенциите. След турбулентната 2020 г. всички най-големи BTL агенции отчитат двуцифрен ръст в бизнеса им през 2021 г., а общите им приходи достигат общо 16.8 млн. лв., или над 50% ръст на годишна база.

Тази година в класацията попадат само пет компании. От подреждането излиза агенцията Smart Communications, която дълги години заемаше челни места в BTL класацията на "Капитал". По думите на изпълнителния директор Димитър Радев бизнесът вече е с нов фокус към дигиталните услуги. "Бяхме твърде фокусирани в организирането на промотъри като основен ресурс за влияние върху поведението на крайния потребител. След "ковид времето" това вече е остарял модел. Направихме следващата крачка и включихме повече нови технологии като image recognition, AI, Big data и др.", казва той.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Едни от най-големите потърпевши от пандемията несъмнено бяха BTL агенциите. Липсата на събития и възможност за промоции в точките на продажба разклатиха сериозно бизнесите им. Поетапното отпадане на мерките година по-късно засили желанието на хората за събития на живо и включването им в различни активности като опит за наваксване на пропуснатото. От това се възползваха и агенциите. След турбулентната 2020 г. всички най-големи BTL агенции отчитат двуцифрен ръст в бизнеса им през 2021 г., а общите им приходи достигат общо 16.8 млн. лв., или над 50% ръст на годишна база.

Тази година в класацията попадат само пет компании. От подреждането излиза агенцията Smart Communications, която дълги години заемаше челни места в BTL класацията на "Капитал". По думите на изпълнителния директор Димитър Радев бизнесът вече е с нов фокус към дигиталните услуги. "Бяхме твърде фокусирани в организирането на промотъри като основен ресурс за влияние върху поведението на крайния потребител. След "ковид времето" това вече е остарял модел. Направихме следващата крачка и включихме повече нови технологии като image recognition, AI, Big data и др.", казва той.

Лидерски ръст

За втора поредна година начело на класацията с голяма преднина застава агенцията A Team със 72% ръст в приходите до 6.7 млн. лв. за 2021 г. "Реализирахме мащабни събития и иновативни промоции. Разгърнахме видовете производства на рекламни материали както за търговски обекти в модерна и традиционна търговия, така и за клубове, барове, ресторанти. Заложихме на модерни, впечатляващи, дори екстравагантни инсталации в обектите", коментира Христина Ванчева, управляващ директор на агенцията.

На второ място се класира Locals с 3.8 млн. лв. приходи за 2021 г., което представлява ръст над 67%. За да се адаптират към промените на пазара, от агенцията, от една страна, се фокусират върху оптимизиране на процесите в екипа, а от друга, приоритизират дългосрочните партньорства с клиенти и такива, които оценяват като стратегически за бъдещето на бизнеса.

С приходи 2.4 млн. лв. и ръст 23% третото място в класацията заема агенцията Clockwork. Ръстът на бизнеса се дължи на BTL активности в комбинация с медийни и творчески решения. "В сферата на немедийните комуникации се увеличава делът на В2В активностите, спонсорски активности, онлайн събития, мърчандайзинг за сметка на директната комуникация с крайния потребител - В2С активностите, т.е., намалява делът на промо активациите по местата на продажба", допълва управляващият директор на Clockwork Петя Петкова.

На 4-то място в класацията попада Qwerty Promotions с ръст в бизнеса през 2021 г. 26% до 2 млн. лв. По думите на Явор Антонов, управляващ директор на агенцията, клиентите вече имат по-голямо желание да реализират големи корпоративни събития за представяне на продукт или услуга, отколкото активации на мястото на продажба или промоции тип семплинг и активности "купи и спечели". В края на класацията с 1.9 млн. лв. приходи за 2021 г. на пето място попада Format Vision с ръст почти 28% на годишна база.

Какво предстои

По думите на някои от най-големите агенции все повече се размиват границите между различните комуникационни услуги. Затова, за да оцелеят в кризите, бизнесите продължават да работят в посока разширяване на дейността си. "Клиентите вече работят с по-малко, но далеч по-могъщи като компетенции и функции агенции. Вече са жизнеспособни идеите, които осигуряват преди всичко ефективност за бизнеса на клиентите ни", казва Ангел Лесов, управляващ партньор в агенцията Locals.

Остават обаче и добре познатите проблеми. "През следващата година ще се засили проблемът с намирането на кадри от всички области и структури на действие както от високо управленско ниво, така и неквалифициран персонал", казва Явор Антонов.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    novr2 avatar :-?
    novr2
    • + 1

    за незапознатите (като мен): ATL & BTL Agencies refer to two different styles of marketing agencies, especially in promotion marketing and communication.

    "ATL" stands for "Above The Line", meaning that the advertising is going to be deployed around a wider target audience, e.g. television (TVC), radio, or billboards. applicable when a product is directed for a broader spectrum of consumers, for example a soft drink company might contract an ATL advertising agency to develop ads targeting a broad audience.[1]

    "BTL", or "Below The Line", suggests that the advertising is going to target a specific group of potential consumers.[2] BTL advertising agencies will be hired to help companies to develop ads and promotion strategies in a creative way, directed to certain groups of people, using tools like direct emailing, or direct product demonstrations for a specific group of people, like giving away vitamin samples at the door of a famous gym.

    Нередност?
Нов коментар