Разпределение на телевизионния пазар в България

В очакване на силно последно тримесечие на 2022 г., наситено със събития

Двете най-големи медийни групи държат 92% от брутните рекламни инвестиции на пазара
Двете най-големи медийни групи държат 92% от брутните рекламни инвестиции на пазара
Двете най-големи медийни групи държат 92% от брутните рекламни инвестиции на пазара    ©  Shutterstock
Двете най-големи медийни групи държат 92% от брутните рекламни инвестиции на пазара    ©  Shutterstock
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Телевизионният пазар в страната остава непроменен. Двете най-големи медийни групи - "bТВ медиа груп" (БМГ) и "Нова броудкастинг груп" (НБГ), привличат основна част от рекламните инвестиции на компаниите благодарение на широкото им портфолио от канали и голямо покритие на разнообразна аудитория. В новия програмен сезон от началото на септември двете телевизии заложиха на повече локално съдържание и вече познати риалити предавания.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Телевизионният пазар в страната остава непроменен. Двете най-големи медийни групи - "bТВ медиа груп" (БМГ) и "Нова броудкастинг груп" (НБГ), привличат основна част от рекламните инвестиции на компаниите благодарение на широкото им портфолио от канали и голямо покритие на разнообразна аудитория. В новия програмен сезон от началото на септември двете телевизии заложиха на повече локално съдържание и вече познати риалити предавания.

Първите осем месеца от годината Българската национална телевизия (БНТ) отчита спад в аудиторията и привлечените брутни рекламни инвестиции, който се обяснява основно с липсата на голямо спортно събитие. По всичко личи, че последното тримесечие от годината ще бъде най-силно за телевизиите в България. За това ще допринесат поредните парламентарни избори през октомври, световното първенство по футбол през ноември и традиционно силният празничен декември.

От началото на годината до август двете най-големи медийни групи държат 92% от брутните рекламни инвестиции на пазара, а доставят 77% от аудиторния дял в най-желаната от рекламодателите възрастова група 18-49-годишни. Това показват данните на ГАРБ, предоставени от "Publicis Groupe България". Брутните рекламни постъпления обаче отразяват привлечените инвестиции по официалните тарифи на телевизиите, като в действителност сумите са по-малки заради отстъпките, които често могат да надминат 50%.

Съревнование между големите

През първите осем месеца на 2022 г. се запазва тенденцията групата на bTV, макар с по-малък аудиторен дял, да привлича по-голяма част от инвестициите на рекламодателите - общо 893.6 млн. лв., повече от две трети от които са насочени към основния им канал bTV. В канала на NOVA са вложени общо 513.6 млн. лв. за реклама до август тази година, а общо групата е привлякла 853.7 млн. лв.

И в двете медийни групи спортните канали са с най-голям ръст в инвестициите от януари до август 2022 г. спрямо същия период година по-рано. Именно купуването на права за излъчване за спортни събития е една от големите инвестиции за телевизиите и съдържание, което ги отличава и привлича нова аудитория. По данните на ГАРБ RING част от БМГ отчита 209% ръст в привлечените брутни рекламни инвестиции до 11.1 млн. лв. Nova Sport пък от групата на НБГ увеличава рекламните си постъпления с 62% до 6.8 млн. лв.

По думите на Светлана Тачева, директор "Изследвания" в "Publicis Groupe България", ръстът с 15% на годишна база в рекламните инвестиции на пазара се дължи, от една страна, на инфлацията в телевизиите, която се обяснява с инвестициите в локално съдържание от страна на медийните групи. "Това е и единственият лост медиите да управляват инвентара си, особено в праймтайм", добавя още тя.

Телевизията продължава да бъде предпочитаният рекламен канал и заради своята достъпност все повече дори малки компании купуват рекламно телевизионно време. "Дори и онлайн магазините осъзнаха ползата от активирането на тв като канал и вече не се затварят само в дигиталните performance канали. Защото, без да изградиш солиден и разпознаваем бранд, без да имаш подсигурени базовите нива от потребителската фуния, няма как да очакваш растящи продажби само през лоялните клиенти", казва още Светлана Тачева.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    NOVA стана най-голямата медийна група в държавата благодарение на агресивното придобиване на други медии и сайтове, а не благодарение на качеството на програмното им съдържание. А да не говорим за качеството на картината, което е по-лошо от това на СКАТ.

    Нередност?
Нов коментар