Най-големите рекламодатели в телевизия

Фармацията властва на телевизионното поле, а нови хазартни компании навлизат в тв ефира

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Въпреки кризата от 2020 г. и мрачните прогнози за комуникационната индустрия в действителност сътресенията бяха малки и за кратко. Дори компаниите, които намалиха или замразиха бюджетите си, бързо след това отново започнаха да инвестират, като голяма част от парите им се насочиха към традиционно най-силния рекламен канал в България - телевизията. Нещо повече - много малки брандове се позиционираха в рекламния блок, а добре познатите рекламни гиганти увеличиха бюджетите си.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Въпреки кризата от 2020 г. и мрачните прогнози за комуникационната индустрия в действителност сътресенията бяха малки и за кратко. Дори компаниите, които намалиха или замразиха бюджетите си, бързо след това отново започнаха да инвестират, като голяма част от парите им се насочиха към традиционно най-силния рекламен канал в България - телевизията. Нещо повече - много малки брандове се позиционираха в рекламния блок, а добре познатите рекламни гиганти увеличиха бюджетите си.

Фармацевтичният крал

Без изненада както през 2021 г., така и през първите осем месеца тази година фармацията заема лидерска позиция. Със своите над половин милиард брутни инвестиции в телевизия миналата година секторът държи 22% от общите вложения. Делът на фармацията се увеличава от януари до август, като минава четвърт от общите инвестиции в телевизия. В действителност инвестициите в телевизия са по-малки, тъй като често в зависимост от обема закупен инвентар компаниите могат да получат над 50% отстъпки за рекламно позициониране.

Лидерското място за периода в сектора отново се държи от Naturpharma, която предлага на пазара хранителни добавки, медицински изделия, козметични продукти и други. По данни на ГАРБ, предоставени от "Publicis Groupe България", брутните бюджети на компанията за реклама в телевизия до август тази година достигат близо 75 млн. лв. и вероятно до края на годината ще надвишат инвестициите от 2021 г. Ако през изминалите години обаче Naturpharma убедително удържаше лидерството в категорията, а и сред тв рекламодателите изобщо, след преструктурирането на Sanofi и преливането им към Stada бизнеса през 2022 г. инвестициите им почти се изравняват. Stada от началото на година до август в вложила над 70 млн. лв. в телевизионна реклама. Компаниите на първите три места в категория "Фармация", включително и Natur Product, държат над 55% от инвестициите на топ 10 най-големи рекламодатели в сектора, които за 2021 г. общо влагат близо 365 млн. лв. Само за първите осем месеца на тази година инвестициите им достигат 351 млн. лв. По всички личи, че до края на 2022 г. общите вложения ще надминат тези от предходната година.

Сектори подгласници

В подредбата на секторите, които инвестират най-много в телевизионна реклама, няма изненади. На второ място се нареждат ритейлърите, като лидерското място се оглавява от Lidl, но с много малка преднина пред Kaufland, които влагат 54.7 млн. лв. за реклама в телевизия от януари до август тази година. Сред големите рекламодатели на годишна база е Billa, която обаче за първите осем месеца на 2022 г. е инвестирала повече от два пъти по-малко в сравнение с цялата 2021 г. Така третото място до август 2022 г. се заема от Allegro Group.

На трето място в секторната класация попадат храни и напитки. "Една особеност в този сектор е, че ако съберем бюджетите на "Монделийз" и "Чипита", те ще са водещ рекламодател в категорията. Съответно ще се промени и мястото им в общата класация", коментира Светлана Тачева, директор "Изследвания" в "Publicis Groupe България". Все пак обаче първото място се заема традиционно от Ferrero, които са с огромна преднина в брутните инвестиции за 2021 г. - общо 82 млн. лв. Третото място се заема от Froneri, които увеличават вложенията си в тв реклама и от януари до август 2022 г. са инвестирали повече пари, отколкото за цялата 2021 г.

Интересен сектор е т.нар. "Хоби, мода и спорт", в който топ 10 най-големи рекламодатели са само хазартни компании. Сред тях са нови играчи като Betano BG и Inbet Group, които за 2021 г. нямат инвестиции, но за първите осем месеца на 2022 г. са вложили съответно 7.6 млн. лв. и 5.6 млн. лв. На първо място отново попада дружеството Brobet Limited, което седи зад платформата Efbet, с 36.7 млн. лв. до август тази година и общо 48.3 млн. лв. за цялата 2021 г. Второто място заема компанията на Валтер Папазки Winbet с двойно по-малко вложения в тв реклама за първите осем месеца спрямо 2021 г. Третото място в секторната класация е за Българския спортен тотализатор. Всички тези дружества рекламират агресивно не само в телевизия, но във всички канали, въпреки че пряката хазартна реклама остава забранена. Редица условности в закона обаче позволяват на играчите на пазара да го заобикалят и да продължават с облъчването на публиката. А като едни от най-големите рекламодатели всички участници по комуникационната верига нямат нищо против това.

Все още няма коментари
Нов коментар