Рекламният пазар по канали

Въпреки силната 2021 г. ръстът на инвестициите в реклама ще се забави

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

След като пандемията забави вложенията в реклама през 2020 г., комуникационният сектор започна бързо да се възстановява. За 2021 г. той достига нетен обем 520 млн. лв., което представлява растеж 14.2% спрямо година по-рано.

Спадът в рекламните инвестиции с 10% до 455 млн. лв. през пандемичната 2020 г. беше под очакванията на бранша, което логично доведе и до по-силна 2021 г. Бързото раздвижване на бизнесите в комбинация със засилването на електронната търговия доведоха до двуцифрения ръст на пазара през 2021 г. - 520 млн. лв.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

След като пандемията забави вложенията в реклама през 2020 г., комуникационният сектор започна бързо да се възстановява. За 2021 г. той достига нетен обем 520 млн. лв., което представлява растеж 14.2% спрямо година по-рано.

Спадът в рекламните инвестиции с 10% до 455 млн. лв. през пандемичната 2020 г. беше под очакванията на бранша, което логично доведе и до по-силна 2021 г. Бързото раздвижване на бизнесите в комбинация със засилването на електронната търговия доведоха до двуцифрения ръст на пазара през 2021 г. - 520 млн. лв.

Традиционно повече от половината вложения, или 280 млн. лв., са насочени към телевизия, която остава най-предпочитаният комуникационен канал в България и през 2021 г., като привлича с 13% повече инвестиции на рекламодателите. За онлайн реклама през изминалата година компаниите са изхарчили 167 млн. лв., или 17% повече в сравнение с 2020 г. Делът й от медийния микс е малко над 32%. Останалите 15% от всички рекламни вложения се разпределят между външна реклама, радио, преса и кинореклама.

От БАКА отчитат ръст в цените на рекламата във всички канали освен в кинореклама и преса. Най-голяма е нетната инфлация в дигиталните медии (13%), а в телевизията е 10%. От асоциацията обясняват този ръст с увеличения интерес и ограниченото предлагане в медиите.

Макар да изглежда, че най-големите сътресения на пандемията са отминали, прогнозите за развитието на рекламния бизнес все пак остават несигурни. Глобалните кризи като високата инфлация и вероятната рецесия, войната в Украйна и евентуални нови ковид вълни се очаква да забавят темпа на ръст в рекламните инвестиции. В комбинация с несигурната политическа обстановка в България компаниите вероятно ще бъдат предпазливи в инвестициите си. От БАКА прогнозират, че тази година вложенията ще се увеличат с 9.5% до 569 млн. лв.

Делът на инвестициите по медийни канали през 2022 г. се запазва, като телевизията ще привлече най-много от тях - общо 305 млн. лв., или с 9% повече в сравнение с миналата година. От БАКА пишат в доклада, че цените на телевизионните реклами продължават да растат, което се дължи на повече местни продукции, нови филми, сериали и спортно съдържание.

По прогнозни данни вложенията в дигитална реклама през 2022 г. също се увеличават до 187 млн. лв., което представлява ръст 12%. Външната реклама и радиото отчитат лек ръст до съответно 46 млн. лв. и 22 млн. лв., а рекламните инвестиции в преса продължават да намаляват и през 2022 г. до 8.3 млн. лв. Кинорекламата расте с впечатляващите 60%, но все още остава под 1 млн. лв. Най-висока инфлация тази година се прогнозира отново за цените на телевизионна (13%) и дигитална реклама (13%).

Все още няма коментари
Нов коментар