Седмични новини за маркетин и реклама (6 декември)

Три български агенции бяха отличени на Effie Awards Europe; Случаят с BIRD, Telus и счупената модерация във Facebook; Сърбинът Драган Шолак е бъдещият собственик на "Левски"; Viva Magenta е цветът на 2023 г. според Pantone и др.

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

На българския пазар

Три български агенции бяха отличени на Effie Awards Europe

Миналата седмица беше проведена онлайн церемонията по награждаване на европейското издание на конкурса Effie Europe. Той има за цел да отличи най-ефективни рекламни кампании за континента за 2022 г., като по правило за конкурса се класират победителите от локалните Effie форуми, спечелили предходната година.

До финала стигнаха три кампании на български агенции, като всички те получиха и отличия на церемонията. Обявената две поредни години за "Най-ефективна агенция" в българското издание на конкурса Noble Graphics спечели сребърна награда на Effie Europe в раздел Best of Europe, категория FMCG, за кампанията "Навън с Пиринско", изготвена за Carlsberg Bulgaria. Творческата агенция The Smarts беше отличена с бронз за кампанията "Имаш право на България" за Bulgarian in USA, отново в раздел Best of Europe, категория "Държавни институции и публични услуги". Младата агенция We Are Human и рекламодателят Fashion Days получиха бронзова награда за кампанията "Важните избори" в категория "Положителна промяна - Търговски марки".

Тази година в Effie Europe участваха агенции и рекламодатели от 25 държави. Голямата награда на европейско ниво за "Най-ефективна агенция на годината" спечели агенцията Ogilvy.

Всички победители от европейското издание на Effie може да видите тук>>

Случаят с BIRD и Telus: Модерацията във Facebook е счупена, но моля, без линчове

Модерацията във Facebook винаги е била и ще бъде черна кутия. Причините за това са много: огромна част от нея е алгоритмична; правилата на социалната мрежа са отворени за интерпретация; човешкият елемент също предполага недоволство - там, където алгоритмите се провалят, идват хората, а те далеч не са перфектни и имат своите пристрастия.

Тази черна кутия събуди почти призиви за линч със служители на аутсорсинг компанията TELUS International в България, която обслужва и Facebook по модерацията на съдържание на български. Причината: публикация в страницата на сайта за разследвания BIRD.bg, която показа профили на служители в TELUS International с лекия намек за виртуална или не толкова виртуална разправа с тях. Заплахата да се публикува лична информация, за да може служителите "да се окъпят в народната любов и да усетят какво е да блокираш достъпа на общественици и журналисти, които са против човеконенавистния путински режим", страшно много прилича точно на заплахите на същия този путински режим, който също "не отсява плявата от зърното".

Повече по темата може да прочетете тук>>

Сърбинът Драган Шолак е бъдещият собственик на "Левски"

Сръбският бизнесмен Драган Шолак е пред подписване на сделка за придобиване на контролния дял в българския футболен клуб "Левски". Основателят на медийната и телеком компания United Group, която в България държи "Виваком", "Нова тв", "Телеграф" и радиа, ще влезе през инвестиционната си компания Sport Republic. Финансови подробности все още не са известни, но при успешното й приключване купувачът ще трябва да поеме големите дългове на клуба от над 30 млн. лв.

Повече по темата и следващите стъпки в сделката може да прочетете тук>>

КМаркетинг Factbook 2022:

Какво гледат и слушат българите

Пандемията и затварянето по домовете увеличиха освен аудиторията и времето, което зрителите прекарваха пред малкия екран. С разхлабването на мерките и възможностите за пътуване обаче тази година телевизията вече не е толкова атрактивна. Ако в началото на 2021 г. 57% от българите между 16- и 65-годишна възраст са гледали телевизия по няколко пъти на ден, към юли тази година те са 46%. При най-активните зрители потреблението намалява, но при всички останали се отчита леко засилване на интереса и именно това продължава да прави телевизията най-атрактивния канал за рекламодателите.

Това показва изследване на агенциите Argent и BluePoint, проведено между 1200 души. Данните са част от регулярно проучване AB Brand Tracking, което проследява поведението на потребителите и разпознаваемостта на брандовете.

Повече данни от проучването, част от тазгодишното издание "КМаркетинг Factbook", може да видите тук>>

Александър Дурчев, All Channels Group: Трябва да бъдем внимателни и разумни с успеха през 2022 г.

Цялото интервю с изпълнителния директор на комуникационната група може да прочетете тук>>

Ангелос Прасхакис, DDB Group: Съдържанието е новото черно

Цялото интервю с изпълнителния директор на комуникационната група може да прочетете тук>>

Дигитален бизнес

Съкращенията в Big Tech събуждат Ирландия за зависимостта ѝ от сектора

Масовите съкращения на работни места в Meta, Twitter, Stripe и други технологични гиганти са горчива новина за техния немалък персонал в Дъблин малко преди коледните празници. Ударът обаче носи и отрезвяващ ефект за Ирландия, която разбира колко зависима е станала икономиката ѝ от Big Tech компаниите.

Продължилият десетилетия залог на страната в полза на глобалните IT фирми се изплаща чрез високи инвестиции, работни места и милиарди евро постъпления от данъци. Сега краткосрочният удар за Ирландия ще бъде загуба на стотици работни места.

Забавянето в технологичния сектор може да облекчи натиска за повишаване на разходите за труд, подхранван от огромния ръст на заетостта в него, казват икономисти.

Повече по темата може да прочетете тук>>

ЕС и САЩ ще контролират Мъск заради Twitter

Eвропейската комисия предупреди Илън Мъск за общоевропейска забрана или глоба, ако Twitter не прилага строги правила за модериране на съдържанието. Това послание е отправил към Мъск комисарят за вътрешния пазар Тиери Бретон във видеоразговор в четвъртък, твърдят пред Financial Times запознати с разговора.

Бретон е заявил пред Мъск, че Twitter трябва да спазва списък с правила, както и да се откаже от "произволния" подход към възстановяването на блокирани потребители, да преследва "агресивно" дезинформацията и да се съгласи на "обширен независим одит" на платформата до следващата година.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Медиен бизнес

Най-богатият азиатец има сериозни планове за инвестиции в медиите

Най-богатият азиатец - индиецът Гаутам Адани, има сериозни амбиции за разширяване на империята си. Той представи плановете си в интервю за Financial Times, като един от главните му приоритети е създаването на новинарско издание, което да стане познато по цял свят. Други негови цели са разработването на суперприложение и по-сериозно навлизане в Африка и Израел.

Най-новото дружество на Adani Group е AMG Media Networks, като то е основано с цел навлизане в медийния сектор. Компанията направи опит за враждебно придобиване на водещия индийски телевизионен оператор NDTV през август, като все още не е ясно дали той ще бъде успешен.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Китай арестува журналист от BBC и отрече да има недоволство от мерките за COVID-19

Журналист от BBC е арестуван и бит от полицията в Шанхай, след това задържан за няколко часа. Това съобщи самата британска обществена медия в поредния ден на протести в големите градове - необичайно явление в страната и без аналог в континентален Китай, откакто Си Цзинпин стана президент преди десет години, пише "Дневник".

Външното министерство твърди, че журналистът Ед Лорънс не се представил като представител на медията. Мерките в страната бяха затегнати и демонстрантите в горещите през уикенда точки според някои издания бяха по-малко, отколкото в почивните дни. Властта отрича в страната да има масово недоволство.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Рекламен бизнес

Viva Magenta е цветът на 2023 г. според Pantone

Viva Magenta 18-1750 е цветът на 2023 г. според американския институт Pantone, който го представя като "безграничен, смел и безстрашен". Това е смес от алено, бордо с нюанси на виолетово, излъчваща "нов сигнал за сила", макар че модистите казват, че не е лесно да се носят дрехи в този цвят, пише "Дневник".

Институтът от години следи цветовите тенденции в модата и дизайна, като се опитва да прогнозира кой цвят набира достатъчно популярност, за да бъде обявен за доминиращ за следващата година. Миналата година дори бе избран Very Peri, който е специално разработен от специалисти, а не се среща естествено в природата.
Все още няма коментари
Нов коментар