ЕС ще ограничи персонализираните реклами в Meta
GDPR забранява на компаниите да принуждават потребителите да предоставят лична информация, за да използват техните услуги


Павел Бонкин

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
Европейският комитет по защита на данните (ЕКЗД) е взел решение, според което Meta не трябва да изисква от потребителите си да се съгласяват с предлагането на персонализирани реклами, базирани на дейността им в платформите на компанията, съобщава The Wall Street Journal, позовавайки се на лица, запознати с решението. В началото на миналата седмица ЕКЗД, който представлява всички европейски органи за защита на личните данни, е одобрил поредица от решения, според които GDPR не позволява на платформите на Meta да използват условията си за ползване като оправдание за разрешаване на подобни реклами, заявиха хората.
Европейският комитет по защита на данните (ЕКЗД) е взел решение, според което Meta не трябва да изисква от потребителите си да се съгласяват с предлагането на персонализирани реклами, базирани на дейността им в платформите на компанията, съобщава The Wall Street Journal, позовавайки се на лица, запознати с решението. В началото на миналата седмица ЕКЗД, който представлява всички европейски органи за защита на личните данни, е одобрил поредица от решения, според които GDPR не позволява на платформите на Meta да използват условията си за ползване като оправдание за разрешаване на подобни реклами, заявиха хората.
Говорител на Ирландския регулатор за защита на личните данни (DPC) - основният регулатор на Meta в ЕС, тъй като европейската централа на компаниятa е разположена в Ирландия, е заявил, че не би било уместно да коментира съдържанието на решенията. Говорителка на ЕКЗД, потвърди, че комитетът е взел решения в понеделник, но отказа да коментира съдържанието им, добавя изданието.
"На този етап DPC не може да коментира съдържанието на решенията. Разполагаме с един месец, за да приемем обвързващите решения на ЕКЗД, и тогава ще публикуваме подробности", заяви ирландският регулатор, цитиран от Reuters.
GDPR забранява на компаниите да принуждават потребителите да предоставят лична информация, за да използват техните услуги, с изключение когато тази информация е необходима за изпълнението на договор. Когато GDPR влиза в сила през 2018 г., Meta взима решение да разчита на тази договорна разпоредба, което води до оплаквания от австрийския активист за защита на личните данни Макс Шремс.
"Вместо да има опция "да/не" за персонализираните реклами, те просто преместиха клаузата за съгласие в общите условия. Това е не само несправедливо, но и очевидно незаконно. Не ни е известно друга компания да се е опитала да пренебрегне GDPR по такъв арогантен начин", казва Шремс в изявление, цитирано от Reuters.
DPC първоначално се е съгласил с Meta, че компанията може да използва тази разпоредба на GDPR, показва копие на едно от проекторешенията му, което изтече миналата година, добавя The Wall Street Journal. Поне 10 други европейски регулатори са изразили възражения срещу решението на Ирландия, като споровете са били отнесени до ЕКЗД, който е отменил ирландското постановление и е наредил на DPC да издаде възпиращи глоби, заявиха запознати с решенията.
Варианти за действие
Заключението на ЕКЗД от миналата седмица няма да нареди на Meta директно да промени практиките си, а призовава DPC да издаде заповеди, които отразяват тяхното решение, както и значителни глоби, заявяват източниците. Meta ще може да обжалва както решението на ирландския регулатор, така и това на ЕС.
Евентуалното решение на ирландския регулатор вероятно няма да посочи какви действия да вземе Meta, но ако постановлението бъде потвърдено, то би могло да принуди компанията да поиска съгласието на потребителите за таргетирани реклами или да им предложи възможност за отказ. Meta е отказала да каже какво може да направи по казуса.
2 коментара
Персонализираните реклами са инструмент за психологическо програмиране и социален инженеринг.
До коментар [#1] от "Боян Таксиров":
Не че не съм съгласен, но противодействието на единия проблем (таргетирането) не препятства по никакъв начин другия (зомбирането).
С премахването на таргетирането единственото, което ще се случи, е че Meta ще направи рекламния пазар още по-скъп, вероятно дори недостъпен, за малкия и микро бизнес.
Същевременно ще видим ускорение в темпа на нарастване на приходите на компанията от реклама, докато психо-терористите продължават да разпространяват същите реклами, само че в по-голям мащаб. Много важно, че някаква част от тези реклами ще се показват на неподходящите хора - другите ще продължават да реагират по същия начин. За тези, които се занимават "професионално" с онлайн дезинформация и инженеринг, това е само част от цената за правене на бизнес.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.