Кои брандове запомнят зрителите пред телевизора

Повечето запомнени реклами са с български криейтив

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Телевизията продължава да бъде най-предпочитаният рекламен канал в България и да привлича над половината от инвестициите на рекламодателите. В резултат на това инвентарът на телевизиите е запълнен, а цената на спотовете плавно се увеличава. По данни на ГАРБ средно на ден се излъчват около 15 хил. тв реклами, а средното прекарано време пред малкия екран е 4.4 часа. Това, че много от рекламодателите избират да се позиционират в телевизия, обаче не задължително означава, че зрителите гледат или запомнят брандовете по време на рекламните блокове. Много често по време на паузите хората са успоредно на друго устройство, а on demand телевизията набира все по-голяма популярност и в България.

От агенцията pragmatica изследват възприятието на зрителите, като им показват реклами на 30 марки от различни сектори (ритейл, храни и напитки, стоки за дома и др.), имали тв комуникация през първото тримесечие на 2022 г. Във всеки от клиповете логата са скрити, а името на бранда се заглушава на местата, където се произнася. За целите на проучването от агенцията се допитват до 722 души, гледащи телевизия, на възраст между 20 и 64 години. Целта на изследването е да се отличат характеристиките на рекламите и брандовете, които зрителите запомнят.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Телевизията продължава да бъде най-предпочитаният рекламен канал в България и да привлича над половината от инвестициите на рекламодателите. В резултат на това инвентарът на телевизиите е запълнен, а цената на спотовете плавно се увеличава. По данни на ГАРБ средно на ден се излъчват около 15 хил. тв реклами, а средното прекарано време пред малкия екран е 4.4 часа. Това, че много от рекламодателите избират да се позиционират в телевизия, обаче не задължително означава, че зрителите гледат или запомнят брандовете по време на рекламните блокове. Много често по време на паузите хората са успоредно на друго устройство, а on demand телевизията набира все по-голяма популярност и в България.

От агенцията pragmatica изследват възприятието на зрителите, като им показват реклами на 30 марки от различни сектори (ритейл, храни и напитки, стоки за дома и др.), имали тв комуникация през първото тримесечие на 2022 г. Във всеки от клиповете логата са скрити, а името на бранда се заглушава на местата, където се произнася. За целите на проучването от агенцията се допитват до 722 души, гледащи телевизия, на възраст между 20 и 64 години. Целта на изследването е да се отличат характеристиките на рекламите и брандовете, които зрителите запомнят.

Спомен за една реклама

Резултатите от проучването показват, че всяка реклама е забелязана средно от половината (48%) от потребителите, а 69% от допитаните знаят коя е марката. Едва всеки трети обаче, от една страна, е забелязал рекламата по телевизията, а от друга, е и запомнил рекламираната марка.

Целта на всеки рекламодател е да остане в съзнанието на потребителите и в момента на покупка да бъде избран пред конкурентите. Макар за това да няма унифицирана формула, от pragmatica отличават пет от 30-те изследвани реклами с най-добър резултат на база разпознаваемост и запомняне. По-дългите реклами и по-големите бюджети за тв комуникация не гарантират запомняне на рекламата. Топ пет от изследваните тв спотове са със средна продължителност 18 секунди и среден бюджет 764 хил. лв. за комуникация на една тв реклама за цялото първо тримесечие на годината. В допълнение, 60% от най-запомнените реклами са с български криейтив. От pragmatica пишат още, че предизвикването на усмивка сред потребителите и вплитането на бранда в песен или рими увеличава шанса за запомняне.

Данните показват, че за да остане даден бранд в съзнанието на зрителите, е препоръчително логото да не е статично в рекламата и да сменя позицията си няколко пъти. Сред заключенията на pragmatica е, че грабването на вниманието на потребителите в първите пет секунди от спота е от критично значение, като в това време брандът също трябва да бъде показан. Предимство е и дългосрочното използване на еднотипен стил на комуникация.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 1

    Българският "криейтив" е толкова нелеп, че много често не става ясно какво точно искат да ти кажат с тяхната реклама.

    Нередност?
  • 2
    western_ avatar :-|
    western_
    • - 1

    Стига с това “брандове” - има си българска дума за това! То бива, бива, ама това минава граници вече

    Нередност?
Нов коментар