Седмични новини за маркетинг и реклама (10 януари)

Кошлуков за още година; Нов медиен закон в Украйна; Хакери откраднали над 200 млн. имейла от Twitter; Pepsi пуска нов конкурент на Spritе и много свободни позиции

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

На българския пазар

"Демократична България" ще покани Telus да обясни как модерира във Facebook

"Демократична България" ще покани на изслушване в Комисията по култура и медии в парламента компанията Telus, която обслужва Facebook в България. Това съобщи депутатът Ивайло Мирчев в профила си в социалната мрежа. Той мотивира това намерение със "създалото се напрежение по отношение политиката на Facebook". В мрежата се виждат оплаквания от потребители, според които мненията им срещу войната на Путин в Украйна са премахвани, а възможността им да коментират - спирана, докато коментари в подкрепа на руската завоевателна политика остават видими. Разследващият сайт BIRD в края на миналата година обвини компанията, че прави модерация в полза на ГЕРБ и ДПС.

Още по темата от сайта на "Дневник" тук>>>

Делото, заради което Кошлуков остана начело на БНТ, се превърна във фарс

Половин година след проваления конкурс за генерален директор на Българската национална телевизия (БНТ) делото, заведено от един от осемте кандидати за поста, с което Съветът за електронни медии (СЕМ) се оправдава да започне нова процедура и заради което Емил Кошлуков продължава да оглавява обществената медия, буксува и не е започнало още по същество. Причината е, че за пореден път в средата на декември делото е отложено заради друг конкурент на Кошлуков в надпреварата, а впоследствие негов подчинен - Сашо Йовков. Досега три пъти Йовков ставаше причина съдът да не даде ход на делото основно защото е изразил изрично желание да участва лично в заседанията.

На последното заседание по делото на 15 декември 2022 г. Йовков отново се е разболял, но и се е отказал от адвокатите, които е упълномощил да го представляват, както и от тези, които защитниците са преупълномощили. Йовков иска от съда да не дава ход на делото заради желанието му да присъства и участва лично.

Колко време още Кошлуков ще е начело на БНТ може да прочетете повече от "Дневник">>>

Дигитален бизнес

Apple пусна серия аудиокниги, озвучени от изкуствен интелект

Технологичният гигант Apple без много шум е пуснал аудиокниги, разказани от изкуствен интелект, пише The Guardian, позовавайки се на каталога. Стратегията бележи опит за преобразяване на доходоносния и бързо растящ пазар на аудиокниги, но вероятно ще засили и наблюдението върху практиките на Apple в областта на конкуренцията, пише още британският вестник.

Авторите на материала допускат дори, че този ход може да е и началото на "смъртта на разказвача" (човек, а не изкуствен интелект), ако се превърне в сериозна промяна в начина, по който компаниите гледат на бъдещето на аудиокнигите и на разходите си за тях. Пазарът се разраства експоненциално: за година продажбите са скочили с 25% и са донесли 1.5 млрд. долара, а запознати с индустрията допускат, че до 2030 г. глобалният пазар може да възлиза на над 35 млрд.

Подробности за намеренията на Apple може да прочетете още от сайта на "Дневник">>>

Хакери са откраднали имейлите на над 200 млн. потребители на Twitter

Хакери откраднали имейл адресите на повече от 200 млн. потребители на Twitter и са ги публикували в хакерски форум, каза експерт по киберсигурност, цитиран от Reuters. Пробивът "за съжаление ще доведе до много хакерски атаки, таргетиран фишинг и доксинг", написа в LinkedIn Алон Гал, основател на израелската фирма за мониторинг на киберсигурността Hudson Rock. Той определи това като "едно от най-значимите изтичания на информация", които някога е виждал.

Компанията на Илън Мъск не е коментирала информацията, която Гал първи оповести в социалните мрежи, нито е отговорила на запитвания за пробива. Наскоро в интернет се появиха скрийншотове от хакерския форум, в който по думите на израелския експерт са били публикувани изтеклите данни. Няма следи, които да водят към самоличността или местоположението на хакера или хакерската група. Възможно е пробивът да е осъществен още през 2021 г., когато Мъск все още не беше собственик на компанията.

Цялата тема от сайта на "Дневник">>>

Артисти обвиняват Abode, че тренира изкуствен интелект с техни произведения

Наскоро пост в Twitter предизвика недоволство сред гилдията на художници и дизайнери заради обвинения срещу американската софтуерна компания, разработваща софтуер за създаване на мултимедия, Adobe. Туитът компрометира компанията, че използва данни, събрани от клиентски акаунти в Creative Cloud, за да обучи своите експериментални генеративни AI функции. Така потенциално Adobe цели да автоматизира и замени работата на графичните дизайнери и художници. Adobe отрече тези твърдения да са истина.

Дейвид Холц, основател на именно такъв генератор на изображения с изкуствен интелект - Midjourney, казва в интервю за Forbes, че неговата организация не е искала разрешение от художниците, върху които е обучен нейният модел, което предизвика ужас сред арт общността. ЕС постави под съмнение законността на AI инструменти да използват големи количества произведения на изкуството за обучение на изкуствен интелект.

Медиен бизнес

Нов закон за медиите в Украйна тревожи местни журналисти

Президентът на Украйна Володимир Зеленски подписа закон за медиите, който предизвика опасения сред журналисти в страната, че може да се стигне до цензура на онлайн съдържанието, което до преди това не подлежеше на регулация. Националният съюз на журналистите (NUJ) в Украйна обвини властите, че използват ангажимента за членство в ЕС като претекст за увеличаване на контрола върху пресата, и твърди, че новият законопроект въвежда инструменти за цензура и предоставя широки възможности на държавата да се намесва в медийни дейности.

Законопроектът дава повече правомощия на Националния съвет за телевизия и радиоразпръскване (NTRBC), който има право да глобява медии, да отнема лицензите им, временно да блокира определени публикации без съдебно решение и да изисква платформите на социалните медии и търсачките да премахват съдържание, което нарушава закона. NTRBC е конституционен орган, половината от чиито членове се назначават от президента и половината от парламента, и в момента се контролира от властите. Европейската федерация на журналистите разкритикува закона, заявявайки, че регулирането на медиите трябва да се прилага от орган, независим от правителството.

Рекламен бизнес

Pepsi пуска конкурент на Sprite, насочен към най-младите потребители

От Pepsi пуснаха на пазара нова сода с лимон и лайм, наречена Starry, в опит да се конкурира на американския пазар със Sprite на Coca-Cola. Продуктът е насочен към по-младите потребители, особено тези от поколението Z (хората, родени между 1990 и 2000 г.). Starry се предлага във варианти със и без захар и рекламира опаковките си като по-устойчиви.

Това не е първият път, когато Pepsi се опитва да се конкурира със Sprite - преди време марката представи Slice, Storm и Sierra Mist, но нито една от тези марки не успя да спечели значителен пазарен дял. През годините Pepsi опита различни промени във формулировката и опаковката за Sierra Mist, но с малък ефект.

Saatchi & Saatchi UK срещу политиките на британския премиер за задължителната математика

Рекламната агенция Saatchi & Saatchi UK започна кампания в отговор на плановете на правителството на Обединеното кралство да направи математиката задължителна до 18-годишна възраст за учениците на Острова. По време на кампанията голям бус ще обикаля Уестминстър и Даунинг стрийт, за да подчертае значението на креативността в икономиката на Обединеното кралство, което генерира пазар за 115 млрд. паунда годишно.

Агенцията също предложи да помогне за насърчаване на креативността в образованието чрез своята безплатна образователна платформа Upriser и покани други креативни фирми да станат училищни партньори. Крис Кей, главен изпълнителен директор на Saatchi & Saatchi UK, каза, че е "наложително" правителството да даде приоритет на креативността в образованието, за да "вдъхнови следващото поколение креативни мислители".

Как данните от Reddit могат да са от полза на брандовете

От Reddit пуснаха свой доклад за рекламодателите, който прогнозира бъдещи тенденции, които биха могли да представляват интерес за тях. Докладът се основава на данни, събрани от дискусиите и разговорите на потребителите на Reddit в различните му общности за субредитиране. Той включва прогнози за това кога определени тенденции като яденето на насекоми и наличието на роботи партньори ще придобият масова привлекателност. Ръководителят на Reddit за глобални прозрения Роб Гейдж каза, че данните, събрани от субредитите на сайта, могат да се използват от марките, за да се свържат по-добре с потребителите и да разберат какво ги мотивира. Марките могат също да използват данните, за да информират за своите собствени маркетингови планове и разработване на продукти.

Свободни позиции

Тази седмица AdDigital обявяват вакантни позиции за Social Media Specialist, за Graphic Designer и за Business Assistant. В света на медиите "Дневник" търси редактор с профил "Култура и развлечение". От Lenovo си търсят човек за ЦИЕ на позицията Motorola Marketing Leader, a Delasport приемат кандидатури за Junior Marketing specialist.
Все още няма коментари
Нов коментар