Мариана Фотева: Ретрото е модерно
Разговаряме с графичния дизайнер, спечелил конкурса за лого на 30-годишнината на "Капитал", за тенденциите в професията и бъдещето й


Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните плановеКакво ви привлече в професията графичен дизайнер?
Интерес към рисуването и изобразителното изкуство имам още от детска възраст. Един от първите ми детски спомени е как правя рисунки за Нова година и ги закачам във входа ни, за да ги видят съседите. Завърших образованието си в художествена гимназия, където имахме задача да правим рекламен плакат и тогава за първи път се докоснах до професията и много ми хареса. Така възникна и желанието ми да продължа обучението си в Художествената академия специалност "Плакат", но след няколко неуспешни опита при кандидатстването промених решението си и завърших бакалвърска степен по специалност " Метал", от която научих много, а работата да създаваш и моделираш предимно с ръце изключително много ми допадна. Впоследствие все пак се върнах и към първоначалното си желание специалност "Плакат", където завърших магистратура.
Продължих да се развивам професионално като графичен дизайнер в рекламно студио и именно там получих основата в професията. В практиката през годините започнах да усещам липсата от творене на бижута, затова създадох собствен бранд MARMA Jewelry, който обединява двете професии. Имам линия бижута, която е изцяло графично създадена и оформена с помощта на софтуерни програми, ползвани в графичния дизайн.
Какви са спецификите при работата за медиен бранд?
Графичният дизайн може много се разгърне в медиите. Дизайните, които създавам, вече се виждат и в движение и трябва да се мислят в посока как да се развият. Графичният дизайн може да се включи дори при организацията на събития.
Вие спечелихте конкурса на "Капитал" за изработване на лого за 30-ата годишнина на медиата. Как подходихте при работата?
Преминавам цяла София от офиса до вкъщи и идеята ме връхлетя, докато пътувах в колата. Бях нетърпелива да се прибера и да започна да работя, за да видя крайния резултат. В заданието имах няколко изисквания, които бяха специфични за бранда и също така предизвикателство за мен, а именно да се използва пълната и кратката версия на името "Капитал". Логото е прогресивно, многопластово, изразява печатното издание и уеб. Като цяло изобразява сбор от печатните броеве на вестника и предоставя възможност в бъдеще да се разрастват.

Логата по-трудни ли са за изработване от другите дизайн елементи?
Създаването на концепция за лого е любим за мен процес и ми доставя голямо удоволствие. Логото е основен аспект за всеки бранд, от него започва цялата графична идентичност.
Кога знаете, че един проект е завършен?
Процесът е много увличащ и многопластов. За мен проектът е завършен, когато видя, че това което съм искала да покажа, е постигнато, когато съм удовлетворена от крайния резултат и когато съм помогнала на клиента да изпълни крайната си цел.
Какви са тенденциите в графичния дизайн тази година?
През 2022 г. актуални бяха "ретро щрихите". Тази тенденция ще се прелее и тази година. Стилът ретро футуризъм, който взима най-доброто от миналото, за да се адаптира в бъдещето, съчетан с минималистични елементи и изкривени шрифтове. Място в дизайните ще намери и "брутализмът" като нов вид стил, изцяло заимстван от архитектурата. Фокусира се върху създаването на смели и остри дизайни със силно изразена типография, форми и дръзки цветове.
Маркетинг трик ли е налагането на тенденции като цвят на годината на Pantone, или те имат реално значение и влияние върху работата на графичните дизайнери и желанията на клиентите?
Това е по-скоро мода, защото ако обявеният цвят за годината не съвпада с концепцията на бранда, моята препоръка е да не се използва. В практиката ми до този момент не ми се случвало клиентите да се интересуват кой е актуалният за годината цвят и да избират него. Старая се в работата си да бъда наясно с тенденциите в графичния дизайн, но и също така да предложа цветова комбинация, която да съвпада с визията на конкретния бранд.
Може ли изкуственият интелект да замени работата на графичните дизайнери? Кои остават силните страни на човешкия фактор в работата?
Изкуственият интелект може само да допринесе към работата на дизайнерите, вместо да им навреди. Много от по-скучните, бавни и отнемащи време процеси биха могли да се подобрят чрез него и да бъде като вид партньор на професионалистите в областта. Ако например тифецването на една снимка може да стане много прецизно с помощта на изкуствен интелект, защо той да не бъде от помощ. Изкуственият интелект не би могъл да замени графичния дизайнер, тъй като не разполага с човешката творческа мисъл. Идеите остават силната страна на хората, ангажирани в професията. Изкуственият интелект не би могъл да измисли нов стил или течение, на този етап може да заимства от вече съществуващите.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.