След DVD и потоп
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

След DVD и потоп

След DVD и потоп

Изборът между HD DVD и Blu-Ray ще носи стрес на потребителите

1282 прочитания

Ако имате творчески планове да прекарате мързеливите дни на уикенда в гледане на филми, производителите на потребителска електроника имат лека изненада за вас.

DVD плеърите бяха техният ангажимент през последните десет години. На дневен ред е наследникът на този формат, който ще предложи повече място на диска, по-добро качество на картината повече допълнителни екстри, записани върху PVC повърхността му. Изненадата е, че наследниците всъщност са два. Стандартите HD DVD и Blu-Ray се опит­ват всеки посвоему да убедят крайния клиент, че инвестицията си заслужава. В крайна сметка и в двата случая това е вярно. Както обикновено обаче дяволът е в детайла. Със сигурност си задавате въпроса "наистина ли трябва да си купувам нов цифров плеър, за да гледам филми в хола". Уви, производителите на пот­ребителска техника вече са водили подобен сблъсък през 80-те години, когато конкуренцията беше между VHS и Betacam при видеомагнетофоните. Налагането на два несъвместими помежду си формата обърква потребителите, създава излишни разходи за тях, напряга ги и като краен ефект забавя навлизането на по-модерните и по-съвършени иновации в дома. Примерът с DVD е показателен, че единният стандарт е ключът към съвършенството и прогреса.
Докато настъпи моментът на единството обаче, ще трябва да приемем съществуването на два конкуриращи се лагера. В единия е Toshiba, които разработват HD DVD, а в другия са Sony и Philips, които работят за Blu-Ray. Както във всяка игра, и в този мач за премерване на силите решаваща роля ще окажат играчите от средната линия - т.е. доставчиците на съдържание. След като тенденцията е за еднозначен трансфер на зрителския интерес от големите киносалони към забавлението в хола, продуцентите биха се радвали да могат да доставят на потребителите филми с по-добро качество на картината. Навлизането на HDTV (телевизия с висока резолюция) води след себе си до увеличаване обема на видеопотока. Съвременните DVD побират около два часа картина, като за екстри като коментар на режисьора или интервюта с актьорите понякога е необходим и втори диск. Ситуацията е още по-деликатна, когато искате да имате цял сезон на свой любим сериал. С налагането на новите цифрови носители ще си спестите шпиндела и ще разполагате с всички епизоди на някой от сезоните на Southpark върху един диск. Това ще стане възможно с увеличаване капацитета на отделния носител. Досегашните DVD дискове можеха да поберат по спецификация между 4.7 (еднослоен запис) и 8.4 гигабайта (двуслоен запис). HD DVD предлага капацитет от 15 гигабайта (еднослойно) или 30 гигабайта (двуслойно). Blu-Ray е дори още по-добър със своите съответно 25 и 50 гигабайта. Теоретично постижимите цифри са дори още по-приятни - границата при HD DVD ще бъде достигната при 60 гигабайта, а при Blu-Ray - при 200 гигабайта. Поддръжниците на различните формати изтъкват техните предимства. В случая с Blu-Ray едно­значно това е по-големият капацитет - с около 40%. При HD DVD това е производственото предимство. Тъй като форматът всъщност е еволюционна стъпка на технологията DVD, масовото производство на носители и устройства не предполага изграждането наново на поточни линии и промяна на машините. В случая с Blu-Ray това е неминуемо. Въпреки това зад Blu-Ray застава Sony с цялата палитра от свои продукти - от гейм конзолата PlayStation 3 (очаква се през следващия месец) до каталога на филмовите студия Sony Pictures, Metro Goldwyn-Mayer, Walt Disney и Buena Vista Entertainment. Не бива да бъде забравен и разпространителят на игри Electronic Arts, който се налага като сила номер едно в бранша. В другия лагер попадат филмовите студиа Paramount, Universal Studios и Warner Bros.

А ако сте решили просто ей сега да се отпуснете в дивана и да гледате един филм, купете си стандартно DVD - на този етап всичко друго би ви излязло прекалено скъпо, за да си заслужава технологичния риск.

Автор: МОИС МОШЕВ

Ако имате творчески планове да прекарате мързеливите дни на уикенда в гледане на филми, производителите на потребителска електроника имат лека изненада за вас.

DVD плеърите бяха техният ангажимент през последните десет години. На дневен ред е наследникът на този формат, който ще предложи повече място на диска, по-добро качество на картината повече допълнителни екстри, записани върху PVC повърхността му. Изненадата е, че наследниците всъщност са два. Стандартите HD DVD и Blu-Ray се опит­ват всеки посвоему да убедят крайния клиент, че инвестицията си заслужава. В крайна сметка и в двата случая това е вярно. Както обикновено обаче дяволът е в детайла.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Longanlon

    Господи, те сега се чудят какви глупости - трейлъри, автобиографии и кво ли не друго - да набутат на диска, че да запълнят осем гб, а като станат 200 незнам...

  • 2
    Avatar :-|
    Анти

    Ще намерят какво да сложат... помниш ли дискетите като бяха по 360 КВ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK