Старост - (не)радост
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Старост - (не)радост

Старост - (не)радост

Какви са особеностите при покупката на автомобил втора ръка

Емил Гьорев
4677 прочитания

© Михаил Вълканов


Интересни факти:

■ От няколко години в България се наблюдава т.нар. автомобилен туризъм. Срещу неголяма сума пари потегляте с микробус заедно с още десетина желаещи като вас да си купят кола от чужбина. След това вече на собствени разноски се качвате в новопридобитото МПС и се прибирате обратно до България.

■ Към момента най-голямата автоборса в България се намира в близост до гр. Дупница. Всяка малко по-голяма автокъща има представителен "магазин" - там и можете да видите паркирани и наредени хиляди коли.

■ Ако сте решили да тръгвате из Европа, пък било то да си купувате кола или просто за удоволствие, за да не останете неприятно изненадани от възможни такси и проблеми по пътя, може да посетите един много полезен интернет сайт: http://www.viamichelin.com. Там ще откриете подробна информация, от която се нуждаете, както и много съвети за по-успешен и лек път.

Спомняте ли си някой от прословутите филми на "Уолт Дисни" от поредицата "Хърби"? В тях се разказва за една дребна, но много чаровна количка от типа фолксваген костенурка, която за разлика от другите автомобили е жива. И никой нямаше да разбере за това, ако едно момиченце не я беше намерило в една автоморга и не я беше върнало обратно на състезателните писти. Това обаче не се случва в реалността - колите, изпратени за скрап, обикновено не си заслужава да бъдат връщани към "живот". За жалост част от автомобилите, които купуваме в България, са точно такива...

Търговията с коли на старо заема над 80% от автопазара в България. Ако и вие планирате да попаднете в тази статистика, е добре да се запознаете с някои особености на подобни сделки, с начините, по които това може да стане, както и с предимствата и недостатъците на всеки от вариантите.

На българска земя

Може би най-известният от всички варианти е закупуването от местна автокъща - вносител на употребявани автомобили. Вероятно повечето от вас са виждали огромните обособени пространства с паркирани върху тях стотици коли, най-вече в покрайнините на градовете. На всяка кола накратко са описани характеристиките и цената й. Какво обаче ни казва тази кратка информация е много относително.

Да започнем с цената. Често тя е около средната за съответния автомобил, като дори може да е по-ниска от тази в държави като Германия и Италия, за които се твърди, че предлагат най-изгодните оферти. Като екстри и качества на колата обикновено търговецът е изброил само най-хубавите. Почти невъзможно е да видите надпис от вида "удряна, но отремонтирана". Всъщност част от внесените коли са точно такива. "Като цяло новите коли, на малко години и километри, внасяни от автокъщите, са претърпели катастрофа. В България те подлежат на ремонт и след това биват продавани", обясни човек от бранша, пожелал да остане неназован. Когато един автомобил е ударен или в неизправно техническо състояние, цената му в Западна Европа пада драстично, а поправката му в България не излиза скъпо. По този начин разликата, от която печелят търговците, вече не е толкова малка. Затова винаги, когато избирате кола в автокъща, имайте едно наум и проверявайте обстойно техническото й състояние. Голям плюс е фактът, че можете да вземете автомонтьор със себе си и той на място да направи оглед на колата - нещо, което при покупка от чужбина е доста трудно.

Друг, не толкова традиционен, вариант е закупуване от представителствата на различните марки автомобили, които си имат свои т.нар. кар дилъри (от англ. търговец на коли). Те тепърва се налагат като вид посредник при покупката на кола в България. Автомобилите, които предлагат, най-често са върнати от краткосрочен оперативен или финансов лизинг, например 3-4 години. "След това колите подлежат на обстоен технически преглед и определяне на продажната им цена", обясни Коце Гергинов, ръководител на отдел "Продажби на употребявани автомобили" в "Мото-Пфое". Когато си купувате кола оттам, към нея винаги ще получите сервизната й история, гаранция за произход и минало, както и всякакви други подробности. Друг плюс на този вариант е възможната гаранция, която ви дават от представителството. Тя обикновено е 1 година, но вече се срещат и случаи с по-дълъг срок. На такова място обаче много рядко ще срещнете кола на повече от 10 години. Сумата, с която ще трябва да се разделите, в случай че предпочетете автомобил от кар дилър, обаче може да не е толкова атрактивна, колкото тази в автокъщите например.

Зад граница

Един от предпочитаните методи за пазаруване е директната покупка от някоя европейска държава. Като най-атрактивни дестинации се открояват Германия и Италия. Единият начин е да си харесате колата по интернет, да се свържете със собственика и да си уговорите дата за оглед. Другият е да отидете директно на място и сами да се разтърсите - било то през местната преса или автокъщи.

Съществена разлика между двата варианта, общо взето, няма. Важно е обаче от коя държава пазарувате. Определен автомобил може да бъде каран по един и същ начин, едно и също време, но в различни страни, като на финала разликите между тях да са значителни. Голямо влияние оказват фактори като пътната настилка и климатичните условия в държавата. В някои скандинавски страни например се наблюдават много високи равнища на атмосферната корозия и железните елементи по колата изгниват доста по-бързо.

Друг важен фактор е манталитетът на хората. Например в Италия колата се кара буквално докато спре. Когато това стане, тя не отива в сервиз, а направо се сменя с нова, като старата се изпраща или за скрап, или като "нов внос" в някоя друга държава. Автомобилите, които идват от Италия, са в относително лошо техническо състояние, но с много запазен външен вид.

Точно обратното стоят нещата с Германия. Когато купувате немска кола, можете да сте почти сигурни, че ще е в изправност. Обръщайте внимание на това дали е минала годишен технически преглед, които на немски е TÜF (бел. ред. - това е тамошният съюз за технически контрол) или не, защото това не е просто формалност, през която минава превозното средство, а е много обстоен преглед на всяка част и състоянието, в което се намира. Колите без такъв преглед са с около 1000 лв. по-евтини.

Освен всичко друго самостоятелната покупка на автомобил от чужбина е свързана с някои допълнителни разходи, които възникват по време на пътуването. Като започнем с разходи за път дотам, престой, преминем през административните плащания по прехвърлянето и завършим с транзитни номера, застраховки и прочее, сумата от които може значително да надхвърли цента на подобна кола в България. При стандартния вариант човек плаща около 200 лв. за път плюс храната, следват разходи по прехвърлянето - още около 100 лв., и след това, за да се спаси от всичките такси, свързани с преминаването на колата до България, се качва на автовоз срещу около 800 лв. Накрая на купувача му остава само да си плати дължимото на митницата, в случай че колата му подлежи на таксуване, след което да я регистрира в КАТ. Крайната цена обикновено се оформя като към стойността на превозното средство прибавите около 1500 лв.

Най-общо казано, когато си избирате кола, всичко е въпрос на добре направени сметки и малко компромиси. Внимавайте, когато ги правите, за да не пропускате някой елемент, и не се оставяйте най-ниската цена да е водещ фактор. В противен случай не трябва да се учудвате, ако впоследствие се сблъскате с неподозирани проблеми. Също така обърнете внимание на възможностите за чисто нов автомобил, например на изплащане. Те стават все по-достъпни за българите, а вредите, които причиняват, както и разходите за поддръжка и гориво са значително по-малки.

Погледни, преди да купиш

Дори и да не е специалист, всеки може да разбере какво е общото състояние на дадена кола, като погледне няколко основни неща. След лека катастрофа обикновено ламарините просто се изчукват, за да не се купуват нови. Това обаче никога не може да стане перфектно и, погледнати на хубава светлина, тези места стават забележими. Ако искате да проверите уплътненията на прозорци и врати, най-лесният начин е чрез обстойно измиване на автомивка. В случай че се съмнявате в числото, отчитащо изминатия пробег, огледайте купето. Превъртането на километража рядко оставя следи, но износването на педалите, тапицерията на шофьорската седалка и бутоните по таблото са сравнително точен индикатор.

Всъщност при съвременните автомобили изминатите километри не са особено важни. В зависимост от условията, при които е експлоатирана колата (на какъв терен, с какво масло, в какви сезони и т.н.), двигателят може да се износи и на 200 000 км, но може да се окаже и добре запазен при 300 000 км пробег. Също така проверете и съединителя. Най-лесният начин е, като дръпнете ръчната спирачка и се опитате да потеглите на втора скорост. Ако не успеете и усетите превъртане, значи е за смяна. Важно е и да проверите дали автомобилът не е краден. Срещу около 50 лв. от КАТ могат да ви издадат документ, удостоверяващ произхода на колата.
Интересни факти:

■ От няколко години в България се наблюдава т.нар. автомобилен туризъм. Срещу неголяма сума пари потегляте с микробус заедно с още десетина желаещи като вас да си купят кола от чужбина. След това вече на собствени разноски се качвате в новопридобитото МПС и се прибирате обратно до България.

■ Към момента най-голямата автоборса в България се намира в близост до гр. Дупница. Всяка малко по-голяма автокъща има представителен "магазин" - там и можете да видите паркирани и наредени хиляди коли.

■ Ако сте решили да тръгвате из Европа, пък било то да си купувате кола или просто за удоволствие, за да не останете неприятно изненадани от възможни такси и проблеми по пътя, може да посетите един много полезен интернет сайт: http://www.viamichelin.com. Там ще откриете подробна информация, от която се нуждаете, както и много съвети за по-успешен и лек път.

Спомняте ли си някой от прословутите филми на "Уолт Дисни" от поредицата "Хърби"? В тях се разказва за една дребна, но много чаровна количка от типа фолксваген костенурка, която за разлика от другите автомобили е жива. И никой нямаше да разбере за това, ако едно момиченце не я беше намерило в една автоморга и не я беше върнало обратно на състезателните писти. Това обаче не се случва в реалността - колите, изпратени за скрап, обикновено не си заслужава да бъдат връщани към "живот". За жалост част от автомобилите, които купуваме в България, са точно такива...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Alfa Romeo

    Имам чуството, че публикуването на тази статия е закъсняло с 1-2 години, и че може да е полезна само за хора, които са виждали кола само на картинка. Изказвам съмнението, че някои от изводите авторът прави на базата на опита си с руските возила Лада и Москвич.

    Мойта Алфа, като беше "нов внос" от моргите на Италия ръчната и спирачка така държеше, че като я опънеш не можеше ЗИЛ да помести колата, та камо ли да потегляш на някакви предавки. Изобщо ако внимаваш какво купуваш, то автомобилите от моргите на Италия са около 3 пъти по хубави и толкова по-евтини от най-евтината нова кола в България- Дачия Логан например. След това ще установиш, че няма значение каква ти е колата, щото пътища няма и така и така окачването не трае повече от 20 000км.

    Да си провериш колата в КАТ дали е крадена срещу 50лв не е немислимо, като идея, но трябва много да се мразиш, за да имаш сили да го направиш.

  • 2
    Avatar :-|
    Чисто поръчкова статия.

    Чисто поръчкова статия. Никакви реални данни на които се базира написаното. Има още много фактори неотчетени в статията.
    Да не пробвате случайно дали е актуална тематиката?

  • 3
    Avatar :-|
    Поръчкова?

    Аз я прочетох и нещо тази част с поръчковата статия ми обегна. Можеш ли да бъдеш малко по-конкретен когато изказваш подобно мнение? А относно тематика - тя винаги си е актуална, поне според мен


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.