Sky is the limit*. Буквално
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Sky is the limit*. Буквално

Всички непредвидени разходи на пътниците едва ли ще бъдат покрити от авиокомпаниите

Sky is the limit*. Буквално

Какви са правата на пътниците при забавяне или отлагане на полета им

Калина Горанова
11023 прочитания

Всички непредвидени разходи на пътниците едва ли ще бъдат покрити от авиокомпаниите

© reuters


Този текст няма да започне с лична история на пътник, блокиран някъде по света, заради изригванията на вулкана Ейяфятлайокутл в Исландия. Не че личните истории са маловажни. Просто са хиляди. Колкото са и случаите на пътници, търсещи компенсация заради забавени или отменени полети.

Въпреки че вулканичната пепел не беше по вина на авиопревозвачите, правата на пътниците, които изпитаха огромни неудобства, все още важат. С пълна сила, но и с някои уговорки. 

По принцип

Европейското законодателство налага определени задължения към авиокомпаниите, за защита на правата на техните клиенти при отмяна или закъснение на полет. Те са валидни за всички пътнически авиопревозвачи - редовни, чартърни и нискобюджетни. При отмяна на полета пътникът има правото да получи възстановяване на стойността на билета, в рамките на 7 дни. Може да му бъде предложен и друг маршрут при първа възможност към крайната точка на пътуването или на по-късна дата, удобна за пътника.

Ако има закъснение на полета с повече от два часа, превозвачът трябва да осигури на клиента безплатна храна и напитки и изпращане на две безплатни съобщения по телефон, факс или имейл. Ако закъснението е с повече от 5 часа, пътникът може да реши да не пътува и да поиска възстановяване на стойността на билета, която е останала неизползвана. Ако полетът все пак ще се проведе на другия ден, пътникът има право на безплатно настаняване в хотел, трансфер до него и храна. "Ако пътуването се отложи за другия ден, ситуацията се разрешава според всеки отделен случай", обяснява Емил Делибашев, търговски мениджър на British Airways за Балканите. "Например, ако полет от София е отложен за другия ден и пътникът е от София, вероятно той ще се прибере вкъщи и няма да се наложи настаняване в хотел. Ако е от друг град, тогава ще му бъде осигурено настаняване в хотел", продължава той.

Европейските правила предвиждат и обезщетения на пътниците при отмяна на полетите и закъснения с повече от 3 часа заради създаденото им неудобство и пропуснатите ползи. Стойността на обезщетението зависи от дължината на полета. Така например, ако е трябвало да прелетите до 1500 км авиокомпанията ви дължи обезщетение в размер на 250 евро. При разстояние между 1500 и 3500 км - 400 евро, а ако пътят ви е бил по-дълъг - 600 евро.

Авиокомпанията обаче не дължи обезщетение, ако успее да докаже, че причината за отлагането е извън нейния контрол, или иначе казано - при форсмажорни обстоятелства. Към тази група спадат и изригванията на вулкани. Така пътниците, пострадали от изригването на Ейяфятлайокутл, не може да се надяват на допълнителни компенсации, но имат право на всички останали допълнителни грижи.

От компаниите трябва да уведомят пътника, че има право на компенсация. "Парите ще им бъдат върнати по техните сметки до около 2 седмици", заяви Наташа Казмер, директор корпоративни комуникации на Wizz Air. "Стойността на билета се възстановява по оригиналния начин на плащане", обяснява Емил Делибашев, търговски мениджър на British Airways за Балканите. Ако е платен с кредитна карта, парите се възстановят по кредитна карта, ако е платен в брой, парите се връщат в брой. Честа практика е да се раздават и ваучери, които имат финансова стойност при закупуването на следващия билет. Те съдържат сумата за компенсация, но е въпрос на политика на компанията и на избор на клиента. 

Ако пътникът избере да се откажете от полета си, той вече няма никакви отношения с авиокомпанията и тя не е длъжна да му предоставя услуги около уреждането на по-нататъшното му придвижване. "Що се отнася до презаверката на полет, новата резервация може да се направи 30 дни от първоначалната дата на пътуване", обясняват от Wizz Air. От нискотарифната Easy Jet също поставят 30-дневен срок за презаверка на полета по същия маршрут. При възникване на разлика в цените на билетите, тя би следвало да се покрива от авиокомпанията. "Ако някой се прибира, ще му презаверим билета безплатно. Ако някой вече е в процес на пътуване, ще му платим разликата в цената, ако има такава", заяви Наташа Казмер. "Изискването е само гостите да пътуват в същата класа", обясни Делибашев от British Airways. Традиционният авиопревозвач не определя краен срок за пренасочването на полета.

Твърде непредвидено

* Небето е границата

Този текст няма да започне с лична история на пътник, блокиран някъде по света, заради изригванията на вулкана Ейяфятлайокутл в Исландия. Не че личните истории са маловажни. Просто са хиляди. Колкото са и случаите на пътници, търсещи компенсация заради забавени или отменени полети.

Въпреки че вулканичната пепел не беше по вина на авиопревозвачите, правата на пътниците, които изпитаха огромни неудобства, все още важат. С пълна сила, но и с някои уговорки. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    milamberian avatar :-|
    Петър Бояджиев

    Много добра статия за лоялността на превозвачите и ефикасноста на тяхната политика. Сега ще се изгради и лоялността на пасажерите. Стига да са наясно, "по принцип".
    След всяка криза, късметче.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.