Да летиш наистина low-cost

Или какво трябва да знаем, когато запазваме билети за нискотарифните авиокомпании

easyJet навлезе в България през 2007г.<br />
<br />
easyJet навлезе в България през 2007г.<br /> <br />    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
easyJet навлезе в България през 2007г.<br />
<br />
easyJet навлезе в България през 2007г.<br /> <br />    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ

Въздушният транспорт никога не се е славел като най-евтиния и достъпен в света. Но през последните петнадесет години две авиокомпании промениха изоснови идеята за пътуване в Европа. Възходът на нискотарифните превозвачи Ryanair и easyJet позволи на всеки желаещ да лети на изключително изгодни цени, немислими допреди няколко години, и предизвика бум на компаниите от този тип. Кой би повярвал през 1996 г., например, че билетът от Лондон до Париж ще струва 10 паунда (и дори по-малко, ако има промоция).

Пазарният дял на тъй наречените low-cost авиокомпании се повишаваше всяка година и в момента е над 30% от всички полети в Европа и много компании вече ги ползват и за бизнес пътувания. Разбира се, че повечето хора ще предпочетат да летят за 30 евро от Прага до Рим (например), а не за 100 евро с някой национален превозвач. Но през годините нискотарифните авикомпании измислиха различни "хитринки", с които да печелят от полетите и понякога пътниците се оказват "в небрано лозе" и плащат десетки евро отгоре, тъй като не са чели внимателно малките букви, когато са правили резервацията си.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


7 коментара
  • 1
    master avatar :-P
    master

    Нискотарифните авиокомпании направо презимиха Националните превозвачи.Вижте колко от класичските компании са пред фалит..

  • 2
    egoist avatar :-?
    Egoist

    neka da wi swetna i oshte edin trik na firmite i tehnite saitowe osnowawasht se na dulgogodishnia mi opit i trizifrenoto koli4estwo lowcost poleti. Wsqko edno pc biwa zasi4ano po IP adres i sled kato dulgo wreme stoite w saita ili chesto go proweriawate to togawa wijdate kak w raztoqnie na 5 minuti dori i po-malko, cenata koqto ste turseli se wdiga ot samo sebe si, koeto ima za cel da wi stimulira da izpadnete w "panika" zaradi postoqnno promenqshtata se cena i da wzemete reshenie za pokupka na bileta kolkoto se moje po-skoro.

    Na tezi koito ne wqrwat neka sami da eksperementirat i da se uwerqt.

    Osobeno kowaren w towa otnoshenie beshe saita na pokoinata we4e skyeurope (leka i prust, lipswash ni mnogo :(( ).

  • 3
    cazak avatar :-?
    cazak

    Добра и полезна статия... хубаво е, че лоу-кост навлизат в България... нека само по-внимателно с тези субсидии за тях, защото ако в техния бизнес модел влиза и субсидиране от бедните държави като нашата, то аз като примерен данъкоплатец не желая да ги субсидирам... достъчно им е, че ще си купя билет от гях...

  • 4
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Тези субсидии нямат нищо общо с онези субсидии и се прави само от Ryanair.
    Хубаво щом Пловдив няма нужда от лоу кост нека не прави нищо за привличането им.

  • 5
    brayanzone avatar :-|
    IT

    До коментар [#2] от "Egoist":

    "Osobeno kowaren w towa otnoshenie beshe saita na pokoinata we4e skyeurope (leka i prust, lipswash ni mnogo :(( ). "

    абсолютно вярно, така беше
    но пък аз успях за цени от по 20 евро двупосочен билет да доставя удоволствие на мои скъпи хора да пътуват до Европа и да се качат за първи път на самолет.

  • 6
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов

    Няколко пояснения от опит. Най-неприятното с Ryan Air и Easy Jet е грубото отношение към клиентите. Нещо като "щом летиш с нас, ти си боклук, и ние не ти дължим нито капка уважение". Разбира се, това отношение не е запазена марка на нискобюджетните, може да го потвърди всеки, докоднал се до Ал Италия, примерно, или Аерофлот, примерно. Същевременно пътуването с Wizzair е несравнимо в това отношение, дори българските им екипажи са като цяло приветливи. За разлика от именитите си конкуренти, унгарците бързо изоставиха практиката на прецакване с багажите и си уголемиха лимита до 34 кг на регистриран багаж. Чекирането в интернет при тях е безплатно, като на пътника е оставено поле за избор - за разлика, примерно от Ryan Air, която не стига че пести от това, че пътника сам се чекира, ами и го глобява 10 паунда задължителна такса за това удоволствие. Ники се обиждат, когато ги наричат нискобюджетна компания - в цената на билета се включва и багаж, и нелош сандвич - във всеки случай по-вкусен от каучука, който сервират "Малев" или "Луфтханза" - и напитки на корем. Така че във всеки бизнес модел има по-добро и по-лошо, не е редно всички да се слагат под един знаменател.

  • 7
    angelinoff avatar :-|
    Будител

    До коментар [#5] от "brayanzone":

    Вярно Скай Юръп беше много изгодна компания. За 30Е бях взимал двупосочен полет СФ-Виена и обратно.

    От друга страна пътувах с презокеански на Луфтханза .... нямаше такава мизерия, супер стар самолет може би 30 годишен , телевизорите вътре бяха на ниво "Електрон" от 88 година .... вярно имаше прилична храна , но за тия цифри дето фирмата плати трябваше да имаме ТФТ екранчета, да мирише на новичко, да е приятно, а , у ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал