Да летиш наистина low-cost
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да летиш наистина low-cost

easyJet навлезе в България през 2007г.<br /> <br />

Да летиш наистина low-cost

Или какво трябва да знаем, когато запазваме билети за нискотарифните авиокомпании

Константин Николов
18740 прочитания

easyJet навлезе в България през 2007г.<br /> <br />

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Въздушният транспорт никога не се е славел като най-евтиния и достъпен в света. Но през последните петнадесет години две авиокомпании промениха изоснови идеята за пътуване в Европа. Възходът на нискотарифните превозвачи Ryanair и easyJet позволи на всеки желаещ да лети на изключително изгодни цени, немислими допреди няколко години, и предизвика бум на компаниите от този тип. Кой би повярвал през 1996 г., например, че билетът от Лондон до Париж ще струва 10 паунда (и дори по-малко, ако има промоция).

Пазарният дял на тъй наречените low-cost авиокомпании се повишаваше всяка година и в момента е над 30% от всички полети в Европа и много компании вече ги ползват и за бизнес пътувания. Разбира се, че повечето хора ще предпочетат да летят за 30 евро от Прага до Рим (например), а не за 100 евро с някой национален превозвач. Но през годините нискотарифните авикомпании измислиха различни "хитринки", с които да печелят от полетите и понякога пътниците се оказват "в небрано лозе" и плащат десетки евро отгоре, тъй като не са чели внимателно малките букви, когато са правили резервацията си.

Повечето low-cost превозвачи продават билети единствено през сайтовете си или през телефонен оператор. В момента в България най-много полети извършват унгарската Wizz Air и британската easyJet, а скоро се очаква и навлизането на най-голямата компания в сектора - ирландската Ryanair. Летят и други компании като NIKI, Germanwings и др. Когато подготвяте пътуване с "евтин" превозвач, е важно да знаете няколко основни факта. И най-важният от тях е: резервирайте полет колкото се може по-рано, най-добре два или три месеца преди датата на пътуване. Цената може да варира от 10-20 евро до 300 евро в седмицата преди полета в зависимост от останалите свободни места. Същевременно е добре да се помни, че дългите срокове невинаги са показателни, тъй като по всяко време може да има изключително изгодни кампании.

Трябва да се знае, че всичките авикомпании взимат определена сума за онлайн резервация - около 5 евро на човек в зависимост от вида карта, с която плащате. В някои случаи, например Wizz, може да платите и по банков път, но трябва да го сторите до 24 часа след резервацията ви или в противен случай я губите. Обикновено най-евтините билети са в средата на седмицата - вторник или четвъртък, докато най-скъпите са за вечерни полети в петък и в събота и понеделник сутрин.

При резервацията винаги има уловки. Например Ryanair се отказа от чекирането на летището и изисква от пътниците си да се чекират онлайн и да принтират бордната си карта предварително. В противен случай плащат наказателна такса на летището от 40 евро. При повечето другите превозвачи е нужно само да носите паспорта или личната си карта на аерогарата.   

Всички нискотарифни компании дават да се пренася безплатно стандартния ръчен багаж, но ако се стигне до куфари, ситуацията коренно се променя. Ако носите такъв, е важно да го отбележите в онлайн резервацията си, тъй като тогава цената е по-ниска. Тя варира в зависимост от превозвача, но е между 11 и 15 евро на куфар от 20 кг (15 кг в случая с Ryanair). Сумата скача двойно и дори тройно, ако плащате за куфара на летището преди полет. Свръхтеглото винаги е изключително неприятен момент за всеки пътник, но докато големите авиокомпании са настроени по-благосклонно към подобни "прегрешения", при low-cost превозвачите няма прошка и всеки грам отгоре се заплаща по солена тарифа (около 20 евро на кг). Неотдавна имаше случай с пътник на Ryanair, който беше платил 870 паунда за свръхбагаж.

Полетите на нискотарифните превозвачи нямат предварително запазени места, но авиокомпаниите предлагат като опция и срещу определена сума бързо качване на борда (priority boarding), което позволява на пътника да си избере място преди останалите. Пасажерите с деца и бебета също получават автоматично правото да се качат сред първите на борда. За разлика от националните превозвачи билетът на бебета до 2 години не е безплатен и е между 18 и 25 евро на полет за различните компании, което понякога е по-скъпо и от билета за възрастен. При резервирането онлайн е важно да се следи дали автоматично не са отбелязани някои доброволни опции като багаж, застраховка, бързо качване на борда и др., което значително може да оскъпи билета.

За да пестят пари, авиокомпаниите летят до по-малки летища, на които плащат по-ниски такси. В някои случаи те са далеч от града, до който летите. Например Wizz Air не каца в Брюксел, а в град Шарлероа, който е на около 40 км от белгийската столица. При полета си от София до Лондон Easyjet каца на "Гетуик", а не на "Хийтроу". Всяко летище предлага транспорт до съответния град, който също може да бъде предварително запазен, но оскъпява билета.

Важно е да се знае, че повечето low-cost превозвачи не предлагат прекачващи полети и пътникът трябва да си купува отделни билети за всяка дестинация. Тъй като билетите са евтини, те са non-refundable, т.е не можете да си получите парите обратно, ако се откажете от полет. Все пак някои предлагат опция да се смени датата или името на пътника, но това става срещу фиксирани такси (при Wizz Air например те са съответно 30 и 40 евро), която може и да излезе по-скъпо от купуването на нов билет. Ако закъснеете, няма да може да си запазите място за следващ полет и трябва да си купувате нов билет, и то на далеч по-висока цена.

Всички храни и напитки на борда на нискотарифните превозвачи се заплащат, и то доста солено. Кафето е около 2.50 евро, а сандвичът е към 5 евро, така че може да помислите за хапване преди полета или на летището. Някои превозвачи предлагат предварително поръчване на меню онлайн. Например австрийската NIKI на бившия пилот от Формула 1 Ники Лауда сервира най-различни национални ястия на цена от около 10 евро.

Нискотарифните превозвачи така промениха въздушния транспорт през последните години, че много от традиционните авиокомпании бяха принудени да преориентират собствения си бизнес модел. В някои случаи, например по време на кампании и промоции, цените на билетите на националните превозвачи се доближават до тези на нискотарифните и човек внимателно трябва да проучи различните оферти. При всички случаи влиянието на low-cost авиокомпаниите върху пазара е повече от благоприятно и е единствено в полза на клиента.     

Въздушният транспорт никога не се е славел като най-евтиния и достъпен в света. Но през последните петнадесет години две авиокомпании промениха изоснови идеята за пътуване в Европа. Възходът на нискотарифните превозвачи Ryanair и easyJet позволи на всеки желаещ да лети на изключително изгодни цени, немислими допреди няколко години, и предизвика бум на компаниите от този тип. Кой би повярвал през 1996 г., например, че билетът от Лондон до Париж ще струва 10 паунда (и дори по-малко, ако има промоция).

Пазарният дял на тъй наречените low-cost авиокомпании се повишаваше всяка година и в момента е над 30% от всички полети в Европа и много компании вече ги ползват и за бизнес пътувания. Разбира се, че повечето хора ще предпочетат да летят за 30 евро от Прага до Рим (например), а не за 100 евро с някой национален превозвач. Но през годините нискотарифните авикомпании измислиха различни "хитринки", с които да печелят от полетите и понякога пътниците се оказват "в небрано лозе" и плащат десетки евро отгоре, тъй като не са чели внимателно малките букви, когато са правили резервацията си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    master avatar :-P
    master

    Нискотарифните авиокомпании направо презимиха Националните превозвачи.Вижте колко от класичските компании са пред фалит..

  • 2
    egoist avatar :-?
    Egoist

    neka da wi swetna i oshte edin trik na firmite i tehnite saitowe osnowawasht se na dulgogodishnia mi opit i trizifrenoto koli4estwo lowcost poleti. Wsqko edno pc biwa zasi4ano po IP adres i sled kato dulgo wreme stoite w saita ili chesto go proweriawate to togawa wijdate kak w raztoqnie na 5 minuti dori i po-malko, cenata koqto ste turseli se wdiga ot samo sebe si, koeto ima za cel da wi stimulira da izpadnete w "panika" zaradi postoqnno promenqshtata se cena i da wzemete reshenie za pokupka na bileta kolkoto se moje po-skoro.

    Na tezi koito ne wqrwat neka sami da eksperementirat i da se uwerqt.

    Osobeno kowaren w towa otnoshenie beshe saita na pokoinata we4e skyeurope (leka i prust, lipswash ni mnogo :(( ).

  • 3
    cazak avatar :-?
    cazak

    Добра и полезна статия... хубаво е, че лоу-кост навлизат в България... нека само по-внимателно с тези субсидии за тях, защото ако в техния бизнес модел влиза и субсидиране от бедните държави като нашата, то аз като примерен данъкоплатец не желая да ги субсидирам... достъчно им е, че ще си купя билет от гях...

  • 4
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Тези субсидии нямат нищо общо с онези субсидии и се прави само от Ryanair.
    Хубаво щом Пловдив няма нужда от лоу кост нека не прави нищо за привличането им.

  • 5
    brayanzone avatar :-|
    IT

    До коментар [#2] от "Egoist":

    "Osobeno kowaren w towa otnoshenie beshe saita na pokoinata we4e skyeurope (leka i prust, lipswash ni mnogo :(( ). "

    абсолютно вярно, така беше
    но пък аз успях за цени от по 20 евро двупосочен билет да доставя удоволствие на мои скъпи хора да пътуват до Европа и да се качат за първи път на самолет.

  • 6
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов

    Няколко пояснения от опит. Най-неприятното с Ryan Air и Easy Jet е грубото отношение към клиентите. Нещо като "щом летиш с нас, ти си боклук, и ние не ти дължим нито капка уважение". Разбира се, това отношение не е запазена марка на нискобюджетните, може да го потвърди всеки, докоднал се до Ал Италия, примерно, или Аерофлот, примерно. Същевременно пътуването с Wizzair е несравнимо в това отношение, дори българските им екипажи са като цяло приветливи. За разлика от именитите си конкуренти, унгарците бързо изоставиха практиката на прецакване с багажите и си уголемиха лимита до 34 кг на регистриран багаж. Чекирането в интернет при тях е безплатно, като на пътника е оставено поле за избор - за разлика, примерно от Ryan Air, която не стига че пести от това, че пътника сам се чекира, ами и го глобява 10 паунда задължителна такса за това удоволствие. Ники се обиждат, когато ги наричат нискобюджетна компания - в цената на билета се включва и багаж, и нелош сандвич - във всеки случай по-вкусен от каучука, който сервират "Малев" или "Луфтханза" - и напитки на корем. Така че във всеки бизнес модел има по-добро и по-лошо, не е редно всички да се слагат под един знаменател.

  • 7
    angelinoff avatar :-|
    Будител

    До коментар [#5] от "brayanzone":

    Вярно Скай Юръп беше много изгодна компания. За 30Е бях взимал двупосочен полет СФ-Виена и обратно.

    От друга страна пътувах с презокеански на Луфтханза .... нямаше такава мизерия, супер стар самолет може би 30 годишен , телевизорите вътре бяха на ниво "Електрон" от 88 година .... вярно имаше прилична храна , но за тия цифри дето фирмата плати трябваше да имаме ТФТ екранчета, да мирише на новичко, да е приятно, а , у ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.