Да летиш наистина low-cost

Или какво трябва да знаем, когато запазваме билети за нискотарифните авиокомпании

easyJet навлезе в България през 2007г.<br />
<br />
easyJet навлезе в България през 2007г.<br />
<br />
easyJet навлезе в България през 2007г.<br /> <br />    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
easyJet навлезе в България през 2007г.<br /> <br />    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ

Въздушният транспорт никога не се е славел като най-евтиния и достъпен в света. Но през последните петнадесет години две авиокомпании промениха изоснови идеята за пътуване в Европа. Възходът на нискотарифните превозвачи Ryanair и easyJet позволи на всеки желаещ да лети на изключително изгодни цени, немислими допреди няколко години, и предизвика бум на компаниите от този тип. Кой би повярвал през 1996 г., например, че билетът от Лондон до Париж ще струва 10 паунда (и дори по-малко, ако има промоция).

Пазарният дял на тъй наречените low-cost авиокомпании се повишаваше всяка година и в момента е над 30% от всички полети в Европа и много компании вече ги ползват и за бизнес пътувания. Разбира се, че повечето хора ще предпочетат да летят за 30 евро от Прага до Рим (например), а не за 100 евро с някой национален превозвач. Но през годините нискотарифните авикомпании измислиха различни "хитринки", с които да печелят от полетите и понякога пътниците се оказват "в небрано лозе" и плащат десетки евро отгоре, тъй като не са чели внимателно малките букви, когато са правили резервацията си.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    master avatar :-P
    master
    • - 5
    • + 11

    Нискотарифните авиокомпании направо презимиха Националните превозвачи.Вижте колко от класичските компании са пред фалит..

    Нередност?
  • 2
    egoist avatar :-?
    Egoist
    • - 4
    • + 14

    neka da wi swetna i oshte edin trik na firmite i tehnite saitowe osnowawasht se na dulgogodishnia mi opit i trizifrenoto koli4estwo lowcost poleti. Wsqko edno pc biwa zasi4ano po IP adres i sled kato dulgo wreme stoite w saita ili chesto go proweriawate to togawa wijdate kak w raztoqnie na 5 minuti dori i po-malko, cenata koqto ste turseli se wdiga ot samo sebe si, koeto ima za cel da wi stimulira da izpadnete w "panika" zaradi postoqnno promenqshtata se cena i da wzemete reshenie za pokupka na bileta kolkoto se moje po-skoro.

    Na tezi koito ne wqrwat neka sami da eksperementirat i da se uwerqt.

    Osobeno kowaren w towa otnoshenie beshe saita na pokoinata we4e skyeurope (leka i prust, lipswash ni mnogo :(( ).

    Нередност?
  • 3
    cazak avatar :-?
    cazak
    • - 5
    • + 4

    Добра и полезна статия... хубаво е, че лоу-кост навлизат в България... нека само по-внимателно с тези субсидии за тях, защото ако в техния бизнес модел влиза и субсидиране от бедните държави като нашата, то аз като примерен данъкоплатец не желая да ги субсидирам... достъчно им е, че ще си купя билет от гях...

    Нередност?
  • 4
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev
    • - 2
    • + 7

    Тези субсидии нямат нищо общо с онези субсидии и се прави само от Ryanair.
    Хубаво щом Пловдив няма нужда от лоу кост нека не прави нищо за привличането им.

    Нередност?
  • 5
    brayanzone avatar :-|
    IT
    • + 4

    До коментар [#2] от "Egoist":

    "Osobeno kowaren w towa otnoshenie beshe saita na pokoinata we4e skyeurope (leka i prust, lipswash ni mnogo :(( ). "

    абсолютно вярно, така беше
    но пък аз успях за цени от по 20 евро двупосочен билет да доставя удоволствие на мои скъпи хора да пътуват до Европа и да се качат за първи път на самолет.

    Нередност?
  • 6
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов
    • - 1
    • + 15

    Няколко пояснения от опит. Най-неприятното с Ryan Air и Easy Jet е грубото отношение към клиентите. Нещо като "щом летиш с нас, ти си боклук, и ние не ти дължим нито капка уважение". Разбира се, това отношение не е запазена марка на нискобюджетните, може да го потвърди всеки, докоднал се до Ал Италия, примерно, или Аерофлот, примерно. Същевременно пътуването с Wizzair е несравнимо в това отношение, дори българските им екипажи са като цяло приветливи. За разлика от именитите си конкуренти, унгарците бързо изоставиха практиката на прецакване с багажите и си уголемиха лимита до 34 кг на регистриран багаж. Чекирането в интернет при тях е безплатно, като на пътника е оставено поле за избор - за разлика, примерно от Ryan Air, която не стига че пести от това, че пътника сам се чекира, ами и го глобява 10 паунда задължителна такса за това удоволствие. Ники се обиждат, когато ги наричат нискобюджетна компания - в цената на билета се включва и багаж, и нелош сандвич - във всеки случай по-вкусен от каучука, който сервират "Малев" или "Луфтханза" - и напитки на корем. Така че във всеки бизнес модел има по-добро и по-лошо, не е редно всички да се слагат под един знаменател.

    Нередност?
  • 7
    angelinoff avatar :-|
    Будител
    • + 3

    До коментар [#5] от "brayanzone":

    Вярно Скай Юръп беше много изгодна компания. За 30Е бях взимал двупосочен полет СФ-Виена и обратно.

    От друга страна пътувах с презокеански на Луфтханза .... нямаше такава мизерия, супер стар самолет може би 30 годишен , телевизорите вътре бяха на ниво "Електрон" от 88 година .... вярно имаше прилична храна , но за тия цифри дето фирмата плати трябваше да имаме ТФТ екранчета, да мирише на новичко, да е приятно, а , у ...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал