С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 11 юни 2010, 15:21, 18024 прочитания

Да летиш наистина low-cost

Или какво трябва да знаем, когато запазваме билети за нискотарифните авиокомпании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въздушният транспорт никога не се е славел като най-евтиния и достъпен в света. Но през последните петнадесет години две авиокомпании промениха изоснови идеята за пътуване в Европа. Възходът на нискотарифните превозвачи Ryanair и easyJet позволи на всеки желаещ да лети на изключително изгодни цени, немислими допреди няколко години, и предизвика бум на компаниите от този тип. Кой би повярвал през 1996 г., например, че билетът от Лондон до Париж ще струва 10 паунда (и дори по-малко, ако има промоция).

Пазарният дял на тъй наречените low-cost авиокомпании се повишаваше всяка година и в момента е над 30% от всички полети в Европа и много компании вече ги ползват и за бизнес пътувания. Разбира се, че повечето хора ще предпочетат да летят за 30 евро от Прага до Рим (например), а не за 100 евро с някой национален превозвач. Но през годините нискотарифните авикомпании измислиха различни "хитринки", с които да печелят от полетите и понякога пътниците се оказват "в небрано лозе" и плащат десетки евро отгоре, тъй като не са чели внимателно малките букви, когато са правили резервацията си.


Повечето low-cost превозвачи продават билети единствено през сайтовете си или през телефонен оператор. В момента в България най-много полети извършват унгарската Wizz Air и британската easyJet, а скоро се очаква и навлизането на най-голямата компания в сектора - ирландската Ryanair. Летят и други компании като NIKI, Germanwings и др. Когато подготвяте пътуване с "евтин" превозвач, е важно да знаете няколко основни факта. И най-важният от тях е: резервирайте полет колкото се може по-рано, най-добре два или три месеца преди датата на пътуване. Цената може да варира от 10-20 евро до 300 евро в седмицата преди полета в зависимост от останалите свободни места. Същевременно е добре да се помни, че дългите срокове невинаги са показателни, тъй като по всяко време може да има изключително изгодни кампании.

Трябва да се знае, че всичките авикомпании взимат определена сума за онлайн резервация - около 5 евро на човек в зависимост от вида карта, с която плащате. В някои случаи, например Wizz, може да платите и по банков път, но трябва да го сторите до 24 часа след резервацията ви или в противен случай я губите. Обикновено най-евтините билети са в средата на седмицата - вторник или четвъртък, докато най-скъпите са за вечерни полети в петък и в събота и понеделник сутрин.

При резервацията винаги има уловки. Например Ryanair се отказа от чекирането на летището и изисква от пътниците си да се чекират онлайн и да принтират бордната си карта предварително. В противен случай плащат наказателна такса на летището от 40 евро. При повечето другите превозвачи е нужно само да носите паспорта или личната си карта на аерогарата.   



Всички нискотарифни компании дават да се пренася безплатно стандартния ръчен багаж, но ако се стигне до куфари, ситуацията коренно се променя. Ако носите такъв, е важно да го отбележите в онлайн резервацията си, тъй като тогава цената е по-ниска. Тя варира в зависимост от превозвача, но е между 11 и 15 евро на куфар от 20 кг (15 кг в случая с Ryanair). Сумата скача двойно и дори тройно, ако плащате за куфара на летището преди полет. Свръхтеглото винаги е изключително неприятен момент за всеки пътник, но докато големите авиокомпании са настроени по-благосклонно към подобни "прегрешения", при low-cost превозвачите няма прошка и всеки грам отгоре се заплаща по солена тарифа (около 20 евро на кг). Неотдавна имаше случай с пътник на Ryanair, който беше платил 870 паунда за свръхбагаж.

Полетите на нискотарифните превозвачи нямат предварително запазени места, но авиокомпаниите предлагат като опция и срещу определена сума бързо качване на борда (priority boarding), което позволява на пътника да си избере място преди останалите. Пасажерите с деца и бебета също получават автоматично правото да се качат сред първите на борда. За разлика от националните превозвачи билетът на бебета до 2 години не е безплатен и е между 18 и 25 евро на полет за различните компании, което понякога е по-скъпо и от билета за възрастен. При резервирането онлайн е важно да се следи дали автоматично не са отбелязани някои доброволни опции като багаж, застраховка, бързо качване на борда и др., което значително може да оскъпи билета.

За да пестят пари, авиокомпаниите летят до по-малки летища, на които плащат по-ниски такси. В някои случаи те са далеч от града, до който летите. Например Wizz Air не каца в Брюксел, а в град Шарлероа, който е на около 40 км от белгийската столица. При полета си от София до Лондон Easyjet каца на "Гетуик", а не на "Хийтроу". Всяко летище предлага транспорт до съответния град, който също може да бъде предварително запазен, но оскъпява билета.

Важно е да се знае, че повечето low-cost превозвачи не предлагат прекачващи полети и пътникът трябва да си купува отделни билети за всяка дестинация. Тъй като билетите са евтини, те са non-refundable, т.е не можете да си получите парите обратно, ако се откажете от полет. Все пак някои предлагат опция да се смени датата или името на пътника, но това става срещу фиксирани такси (при Wizz Air например те са съответно 30 и 40 евро), която може и да излезе по-скъпо от купуването на нов билет. Ако закъснеете, няма да може да си запазите място за следващ полет и трябва да си купувате нов билет, и то на далеч по-висока цена.

Всички храни и напитки на борда на нискотарифните превозвачи се заплащат, и то доста солено. Кафето е около 2.50 евро, а сандвичът е към 5 евро, така че може да помислите за хапване преди полета или на летището. Някои превозвачи предлагат предварително поръчване на меню онлайн. Например австрийската NIKI на бившия пилот от Формула 1 Ники Лауда сервира най-различни национални ястия на цена от около 10 евро.

Нискотарифните превозвачи така промениха въздушния транспорт през последните години, че много от традиционните авиокомпании бяха принудени да преориентират собствения си бизнес модел. В някои случаи, например по време на кампании и промоции, цените на билетите на националните превозвачи се доближават до тези на нискотарифните и човек внимателно трябва да проучи различните оферти. При всички случаи влиянието на low-cost авиокомпаниите върху пазара е повече от благоприятно и е единствено в полза на клиента.     
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Страхотна камера в познат дизайн Страхотна камера в познат дизайн

Huawei P30 Pro надгражда предшественика си P20 Pro във всеки аспект

17 май 2019, 2042 прочитания

В режим на готовност В режим на готовност

Очакването за следваща криза внася доза предпазливост в инвестиционните стратегии

17 май 2019, 3340 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Каско-оферти като за световно

Конкуренцията между застрахователите е по-оспорвана и от шампионата в ЮАР

Каквото поиска падишахът

Ролята на ГЕРБ за "изпирането" Ахмед Доган и държавните подаръци за бизнеса му нареждат премиера Борисов до всички управлявали след 2001 г. по наложения от "сараите" модел

ТЕЦ "Варна" - милиони без покритие

Държавата плаща на Ахмед Доган за нещо, което не е сигурно, че може да получи, тъй като техническото състояние на ТЕЦ-а не позволява безопасното му управление

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

In memoriam: Владимир Трендафилов (1955 - 2019)

"Не си създавай кумир" - това беше първата заповед, която следваше

Кино: "Щастливия Лазаро"

С фантазия и щедро сърце срещу неправдите в света