Скъп подарък

Има начин да си защитите правата, ако ви измами мобилен оператор. Как - очаквайте в новия брой

   ©  Цветелина Николаева

"Незнанието не е извинение". Така отговорил служител на един от мобилните оператори, когато преди месец излъган клиент си потърсил правата. Казусът е банален - когато отишъл да поднови договора за мобилни услуги, клиентът получил оферта да купи мобилен телефон с включени безплатни разговори "само за 11 лв.". Доволен, че за пръв път му предлагат подарък за лоялност (така му го представили), човекът подписал договора и си тръгнал. Малко по-късно разбрал, че дължи месечна такса от 10 лв. за 2 години напред. Служителят някак пропуснал да спомене най-важната клауза в договора, а въпросната месечна такса не се споменавала никъде в същия договор.

Този истински случай е само един от възможните сценарии, които започват с хубава промоция и завършват с жалби. Други причини за растящия брой оплаквания към Комисията за регулиране на съобщенията тази година (само през март те са повече от подадените през цялата 2009) са трудната и понякога невъзможна преносимост на номерата, надписани и объркани сметки, проблемите с автоматичното подновяване на договорите. Комисията за защита на потребителите също постоянно получава  жалби от потребители, които не са достатъчно информирани за услугата, предлагана от мобилния оператор.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
23 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    unsworth avatar :-|
    unsworth
    • - 14
    • + 4

    На МТел съм от както се помня. За 7-8 години да имам забележки за 1-2 сметки. Програмата е Лууп. Може би съм късметлия, не знам :)

    Чувал съм, че и от МТел се оплакват... Но много по-често са ми се оплаквали от Глобул.

    А Виваком ме държа 4 месеца без домашен. Оправдаваха се с повреда. Платил съм си абонаметна такса и за 4 месеца, компенсации никакви :/

    Нередност?
  • 2
    maznio avatar :-|
    str2sarcasm()
    • - 2
    • + 29

    Човек винаги трябва да има едно наум като разговаря с търговците на тези компании. Конкуренцията между служителите, налагана от западният корпоративен стил на управление унизява целият стил на работа на мобилните оператори. Поставят се драконовски таргети, които всички се опитват да изпълнят на всяка цена. Персоналът се обучава в психология на клиентелата, моделиране на поведението на клиента и какво ли още не. Когато влизате в такъв офис/магазин, не забравяйте за какво е било, защото ще се опитат да ви накарат да си мислите, че не е било само за това!

    Време е за личен анекдот. Преди известно време отидох да подменя ADSL модема си в БТК (или Vivacom, както предпочитате), заради постоянните проблеми с връзката. Жената-търговец ми каза, че единствената възможност за подмяна е със SIM карта с, цитирам, "много малка месечна такса, направо незабележима". Казах й, че не ми трябва трети телефон, а и няма на кой да я подаря и изрично я попитах дали има вариант без такава карта. Тя каза "не".
    След около 1/2 час се върнах със стария си модем, но този път попаднах на друга служителка в офиса. Повторих й цялата история с модема ми, а тя ми каза: "ами господине, има два варианта: със SIM карта или без, как предпочитате?". Останах като гръмнат; разказах й как нейна колежка преди броени минути безочливо ме е излъгала, че вариант без SIM карта няма. Тя също беше учудена, попита коя е била, а зад една от колоните се чу съвсем тихо "аз".

    Нередност?
  • 3
    salvadordalivaki avatar :-|
    Салвадор Дали Вали
    • - 25
    • + 8

    Драги Капиталци, като ни карате да си купим хартиеното издание, вие правите точно като цитираните мобилни оператори.

    Нередност?
  • 4
    birdman avatar :-?
    birdman
    • - 2
    • + 6

    Оъ 8 години съм абонат на Глобул имам и техен дом.телефон и цялото ми семейство сме на Глобул - долу-горе съм доволен . Нещата , които ме дразнят: Неизползваните минути не се прехвърлят , договорът ми се подновява автоматично , ако да речем на 6 -я месец реша ,че не желая да съм на този оператор дължа ВСИЧКИ такси до края на договора , което е глупаво , защо примерно ако след 1-та или 2-та година договорът да не става безсрочен ? Сега за пръв път ноември ще се наложи да закрия едната си карта на Глоул и за пръв път ще видя каква е процедурата (някой ако знае да каже:)) . Другото нещо , което ме дразнеше преди , когато отидех да си плаща сметката в офис на Глобул бях затвупван от оферти за лаптоп-и , рутери , телефони , направи ми писна да обяснявам ,че си има и лаптоп и безжичен рутер , и за това си напраивх сметката да се плаща през банковата ми сметка !
    А същи и ВИНАГИ си подновявам договорът за 1 година макар ,че ме врънкат за две , аз все пак няма да се женя за тях :) някой ден мога и да реша да сменя оператора !

    Нередност?
  • 5
    nixonanim avatar :-|
    Nixonanim
    • - 1
    • + 12

    Преди две години си купих телефон с договор от Мтел, който имаше дефект и нямаше описаните от продавача в магазина функции (продадоха ми дефектна стока, с лъжливо описание на характеристиките). Месец и половина след покупката отидох в сервиза, който беше със сменено място (ама вие не знаете ли къде е централния затвор????) и исках да ми заменят телефона с нов или да ми прекратят договора (задължение на всеки търговец до три месеца при дефектна стока). Отказаха. Един месец по-късно не бяха ремонтирали телефона (указания от закона срок), след което отново поисках нов (както е написано в закона) и отново ми отказаха. От тогава не са ми се обаждали, освен да ми кажат че дължа сметки за абонамент на номера с който вървеше телефона. Не съм им плащал нищо и съм убеден, че в един момент ще си поискат парите с лихвите.

    Искам да ги съдя, няколко пъти съм говорил с адвокати, но не им се занимава. Ако някой иска, да ми се обади, колкото и да струва.

    Нередност?
  • 6
    nixonanim avatar :-|
    Nixonanim
    • - 4
    • + 2

    Това е за личен телефон, от както стана гореописания случай, прехвърлих три фирмени номера към Виваком, и си взех нов личен номер от тях и съм много доволен. При прехвърлянето имахме проблеми, забавяния и надписване на сметки при два от номерата.

    Нередност?
  • Georgi K
    • - 1
    • + 14

    През Март месец отидох да подам заявление за издаване на сертификат за преносимост в МобилТел ЕАД. Цялата процедура ми отне около час, макар и вече да бях направил всичко необходимио - бях си платил неустойките и сметките, бях попълнил всички данни и набавил всички документи. Т.е. цял час ме увещаваха да не се местя - през първата половина на часа с увещания за подобряване на обслужването и по-добра тарифа, но колко по-добра не ми казаха, а втората половина се налагаше да викам, тъй като служителя отказваше да ми приеме заявлението и документите - все неща, които са забранени според българското законодателство.

    Два дни по-късно (както е по закон) отидох да си получа сертификата - показаха ми сертификат, който уж случайно, бе сгрешено името на фирмата. На третия ден ми издадоха сертификата. Подадох жалба в КРС и през Август ми отговориха двусмислено, но достоверно, че сертификата е издаден на третия ден, но на втория ден е издаден сгрешен сертификат - така и не разбрах глобен ли е мобилния оператор за нарушението си. Очаквам отговор от КРС глобен ли е или не Мобилтел за нарушаване на процедурата по преносимостта.

    Междувременно, докато чакам да ми пренесат номера (5-6 дни), преминах в следващия отчетен период, за който вече бях патил неустойки, за да си получа сертификата за преносимост, и така мобилния оператор ми прибра и неустойките и месечните такси, защото месечни такси не се възстановяват според Общите Условия. Опитвам се да водя диалог с мобилния оператор, но от там отказват да ми обяснят, защо не желаят да ми възстановят платените вече неустойки, щом за същия месец аз съм заплатил месечна такса. Нещата явно отиват към съд.

    Като цяло до момента съм изгубил около 16-20 часа за да си прехвърля номера, и да пиша и да се срещам с КРС и с мобилния оператор.

    За справка, подобна "операция" ми отне точно 15 минути в Белгия през далечната 2004 година. Картата ми бе прехвърлена в рамките на 2 часа след подаване на заявлението...

    Реших да се местя, защото бях сключил едногодишен договор за мобилен интернет и ми отне няколко часа за да го прекратят на края на срока на договора - бил грешно въведен, не можели да го прекратят, нямало как да ми издадат документ за това, че съм подал заявление за неподновяване на договора и т.н.. Все неща, които бяха изпълнени тъй като съм упорит и настоятелен, но ако беше един обикновен човечец щеше да е завинаги заробен към мобилния си оператор.

    Нередност?
  • 8
    georgi_k avatar :-|
    Georgi K
    • - 1
    • + 9

    До коментар [#5] от "Nixonanim":

    Няма нужда ти да ги съдиш - пиши жалба до Комисия за защита на потребителя. Те ще им съставят акт и ще ги накарат да направят и двете. Но е трябвало да го направиш в срока, или да имаш свидетел, който да потвърди за отказа, както и входящ номер за рекламация и т.н. Все пак не пречи да се посъветваш с някой от КЗП

    Нередност?
  • 9
    chip avatar :-|
    chip
    • + 5

    До коментар [#4] от "ямболия":

    Много просто става закриването на номер: отиваш до офис на Глобул,казваш,че след изтичането на договора си не искаш той да се подновява,засичат ти сметката за последния месец и като си я платиш...си свободен.Поне при мен беше така,закрих си номера за 15 минути в офиса на Глобул в София Сити Център.

    Възможно е да се правят на интересни и да ти предлагат това-онова,почти 100% съм сигурен,ама не се поддавай на увещания и ще приключиш бързо!Успех!

    Нередност?
  • 10
    person avatar :-|
    person
    • + 4

    Аз имам друг проблем,при условие,че имам откраднат телефон и оператора може да го издири по ИМЕИ номер,не го предлага като услуга.А трябва:
    - да се подаде жалба в "народната милиция'.
    - да изчакате докато ви се обади следовател/незнайно кога /,за да ви вземе показания.
    - следователя да сезира прокуратурата
    - която да разгледа вашия случай и да прецени,дали той е достатъчно сериозно престъпление,което е достойно те да се заемат! И ако слава богу прецени прокурора,че това е така.
    - да издаде заповед до оператора,за да започне той издирване по ИМЕЙ номер!
    - оператора да направи каквото може по-въпроса ви и ако го открие,разследващия полицай да го изземе или нещо такова.
    ????????????????????
    Не зная като време колко ще отнеме,/но за жалост ще разбера/ обаче съм почти сигурен за изхода на случая:
    1. В най-добрия и прекрасен вариант си получавате телефона в рамките на 6-8месеца/В какъв вид и състояние ???За информацията вътре не ми се помисля дори!При условие,че в момента има телефони с данни по-добри от компютъра от който пиша това,следователно се ползват за доста неща!!!/ :(
    2. Прокуратурата ви обяснява,че вашия случай не може да се третира като тежко престъпление и ви отказва заповед за оператора/след около 2-3месеца мъгла/ .
    3. Дознателя просто подхвърля някъде вашата жалба. Или си изпива следващото за деня кафе с цигарка отгоре и вие оставате в очакване :).
    Та след всичкото това писане"не по темата"искам да попитам за мнения и случки от подобен род?
    благодаря предварително.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал