(Н)е-доверие

Правата на онлайн потребителите са защитени, и то добре

Българите рядко пазаруват онлайн. Ако все пак се престрашат - предпочитат да поръчват от български търговци. Така една от страните с най-висок ръст на разпространението на широколентов интернет се нарежда на последно място по дял на електронната търговия от общия оборот в ЕС – едва 1% по данни на Евростат.

Възможно обяснение за това противоречие е фактът, че голяма част от българските потребители нямат доверие в покупките по интернет. Не всички знаят обаче, че пазаруващите онлайн имат повече права, отколкото тези на улицата. Те са гарантирани от два закона - за електронната търговия (ЗЕТ) и за защита на потребителите (ЗЗП). Те са част от т.нар. хармонизирано законодателство в рамките на ЕС и целта им е да гарантират, че всички потребители, включително и българските, имат еднаква защита. Ако знаете правата си и обърнете внимание на някои детайли при интернет пазаруването, можете да се чувствате уверени, че няма да загубите парите си и ще получите това, което искате.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    epoc avatar :-|
    epoc
    • - 1
    • + 6

    Капитал, бихте ли публикували препратка към статистиката (цитат, линк и т.н.), на базата на която твърдите, че българите пазаруват предимно от български търговци? Или в тази статистика влиза и периодичното плащане на сметките за ток, вода, интернет и т.н. (тогава покупките наистина ще са не в пъти, а на порядъци повече)?

    Нередност?
  • 2
    bzm avatar :-|
    bzm
    • - 9
    • + 1

    Дааа,добре е написано,дано не ви се налага да го прилагате в живота.Така един тарикат ми продава лаптоп и е от Плевен,който не съответства на това което е напиасно в обявата му,отказвам го аз,а тез от Еконт искат от мен разходите за транспорт и се питам,къде е отговорността на продава4а,след като аз ще трябва да заплатя транспортните разходи,ами то може и самата спедиторска фирма да си пуска несъответстващи обяви само и само да има поръ4ки за транспорт.А как нагло се държат тез от Еконт......,както и простака с лаптопа де.Та обидни квалификаций от разносва4а,та от продава4а,та от жена му,а бе бедна ви е фантазията.
    Та затова българина няма доверие в интернет пазаруването и още мноооооого години ще е така,Трябва да си сменим 4ипа.

    Нередност?
  • 3
    pocoloco avatar :-|
    pocoloco
    • - 3
    • + 6

    Мисля че липсата на доверие в търговеца е най-малкият проблем ако въобще е проблем.
    Първо, асортиментът на българският е-търговец е изключително беден и е-магазините често изглеждат така сякаш са правени през 97г - скапан софуер, грозен дизайн, липсват подробни описания на продуктите....Няма български аналог на амазон където можеш да си купиш и от пиле мляко.

    Второ, България е малка страна и разстоянията са малки. За какво ми е да си купувам, примерно, книга, онлайн когато на 15 мин пеша мога да намеря няколко големи книжарници. И цената ще е същата.

    Нередност?
  • 4
    pov avatar :-|
    Simeon S.
    • + 3

    До коментар [#1] от "epoc":

    http://www.slideshare.net/victori98pt/ecommerce-and-internet-access-in-eu27

    Ето например данните от Евростат.

    Нередност?
  • 5
    pov avatar :-|
    Simeon S.
    • + 2

    До коментар [#2] от "bzm":

    Точно заради това е добре да се купува от търговци. По този начин имате повече права.

    Нередност?
  • 6
    bubka24 avatar :-|
    bubka24
    • + 1

    Статията е много добра. Съгласна съм с коментар Nо3 отчасти. Разстоянията нямат нищо общо с пазаруването по Интернет.
    Първо, на интернет страниците на големите компании има много повече избор, от колкото в повечето магазини, където често пространството и финансовите възможности на собственика са ограничени.
    Второ, има неща, които изискват време преди да бъдат представени на пазара в странат, в която живееш (например аз купувам книги от Amazon UK в момента, в които бъдат издадени там).
    Трето, когато купуваш по Интернет имаш възможност да върнеш абсолютно всичко в рамките на 14 дни без да даваш обяснения и ще ти възстановят парите, което е невъзможно в при нормална покупка(дори и да върнеш нещо, то ще дадат ваучер за съответната сума, а не ти възстановяват пари по сметка или в брой).
    И най-накрая пазаруването по интернет е, като всяка покупка и изисква просто проява на common sense :)

    Нередност?
  • 7
    pov avatar :-|
    Simeon S.

    До коментар [#6] от "bubka24":

    Само да отбележа,че срокът е 7 дни по закон, но продавачът може да го удължи. При упражняването на това право се връщат парите, но разноските за връщане на стоката са за ваша сметка.

    Нередност?
  • 8
    icanko avatar :-?
    -
    • + 2

    Чл 13 от Търговския закон гласи:
    Търговецът е длъжен да посочва в търговската си кореспонденция и в Интернет-страницата си, ако има такава: фирмата; седалището и адреса на управлението; единния идентификационен код и банковата сметка...

    Това е може би най-пренебрегвания член от този закон. Дори на сайта на Икономедия не съм виждал ЕИК-то им

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал