Безотговорно в гаража

Какво да правите, ако сте сред половин милион българи, уведомени, че са без задължителна застраховка за колата

Дори и на паркинга колата се води "в движение"
Дори и на паркинга колата се води "в движение"    ©  Цветелина Белутова
Дори и на паркинга колата се води "в движение"
Дори и на паркинга колата се води "в движение"    ©  Цветелина Белутова

Изискване

90% е минималният обхват по "Гражданска отговорност", изискван от ЕК. В момента в България  обхватът е малко над 70%.

"МВР... ще предприеме мерки за спиране от движение на моторното ви превозно средство и ще наложи глоба от 400 до 600 лева." Това е кратка перифраза на писмо, което близо половин милион българи са получили от (до този момент вероятно неизвестния им изпращач) - Гаранционният фонд.

Получилите това писмо почти сигурно имат автомобил и е доста възможно да нямат задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Ако сте един от адресатите, сигурно се чудите какво да правите. Този текст ще се опита да ви ориентира за възможните действия. Добрата новина е, че заплахата не е толкова голяма, ако колата ви стои в гаража и въобще не я ползвате. Мерките засега ще са само срещу автомобилите на пътя.

Каква е заплахата

Практиката с писмата на Гаранционния фонд (който плаща на пострадали при катастрофи, когато виновният шофьор е избягал или не е имал "Гражданска отговорност") се прилага за пръв път. Причината е, че след години говорене най-сетне към 11 март са сравнени данните на регистрираните коли в България и информацията за сключените полици "Гражданска отговорност", подадена от застрахователите. Така се оказва, че над 460 хил. автомобила от над 3.5 млн. общо в страната нямат задължителна застраховка. Заради високия брой незастраховани има опасност да бъде ограничено свободното пътуване за български коли в Европейския съюз, ако той наложи изискване за граничен контрол на превозните средства с българска регистрация.

По принцип глобата за физически лица е между 400 и 600 лв., като това е санкцията, която може да се налага само от пътна полиция и само ако ви спрат на пътя. Затова потърсихме детайли от представител на КАТ.

"Нямаме административен капацитет и няма да постигнем голям резултат, ако тръгнем за издирваме колите една по една. Нередовните шофьори ще трябва да бъдат издирени, но за момента това е трудно постижимо. До месец-два ще стартира електронната ни системата и на база данните от фонда чрез камерите, които ще заснемат колите и ще идентифицират регистрационния номер и шофьора, ще санкционираме нередовните", каза Антон Антонов, началник-сектор "Пътен контрол" в КАТ.

За недвижещите се коли

Вариантите да сте попаднали в списъка на получателите на такова писмо са няколко. Първо, разбира се, ако не сте си направили задължителната застраховка "Гражданска". Ако например си държите колата в гаража или просто на паркинг някъде, но не я ползвате и не планирате да  го правите, сигурно сте преценили, че няма за какво да си купувате и полица. Това може да е практично и логично, но законът казва друго. От собствениците на регистрирани автомобили се изисква да имат застраховка, както и да плащат общински данък за него без значение дали го ползват или не.

И все пак защо трябва да се плаща, като колата не се ползва. "Това е напълно правилна и логична мярка, защото винаги може да се наложи на човек да използва автомобила си, било то и за един ден. А ако направи точно тогава катастрофа, е сериозен  проблем", коментира адвокат Георги Вълков, председател на асоциацията за защита на застраховани и пострадали при пътни произшествия.

Така че, ако притежавате автомобил и не сте си купили "Гражданска отговорност", ви остават две възможности. Първата - да спазите изискването в 14-дневен срок от изпращане на уведомлението да сключите полица. Втората е да отидете до КАТ и да извадите автомобила си от движение,  т.е. да го извадите от регистрите на КАТ. Процедурата е проста – отивате в КАТ, подавате заявление, което струва 3 лв., връщате малкия талон на колата, но не и регистрационните й табели. "Ако се връщат табелите, тогава това вече е бракуване и трябва също да се предостави документ за предаване за скрап", пояснява Антон Антонов. Разбира се, по всяко време можете да върнете колата в движение, като пак трябва да подадете молба в КАТ и да платите пак 3 лв. (а в някои случаи ще ви трябва и документ за нов технически преглед). Ходенето до КАТ обаче е свързано с опашки и дълго чакане. "Затова хората предпочитат да не си изваждат колите от движение. Но да не плащаш "Гражданска отговорност" просто е незаконно", каза още Антонов. От предишното му изказване обаче става ясно, че ако наистина не ползвате автомобила си, засега няма да бъдете глобени. Разходката до КАТ все пак ви гарантира абсолютна сигурност, че ще избегнете санкцията.

Докажи грешка

Ако пък сте си купили застраховка, но пак получите такова известие, значи е станала грешка в информационните системи на фонда или застрахователите. Това, което трябва да направите, е да отидете при вашия застраховател или брокер и да проверите каква информация е подадена към фонда. "Установяват се и технически грешки. Например грешно подадени данни за колите, за номерата на автомобила и т.н. Стараем се да ги отстраним до 1 юни, когато трябва да тръгне новата ни система и да изчистим всички грешки. Засега обаче е хубаво хората да проверяват застраховките си на сайта ни и ако има проблеми, да ги решават веднага", коментира Борислав Михайлов, изпълнителен директор на Гаранционния фонд. На интернет страницата на фонда (http://guaranteefund.org ) можете да проверявате с регистрационния номер на автомобила си данните на застраховката си и да видите дали полицата ви е въведена правилно в системата. В писмото, което сте получили, пише, че такива грешки могат да се отстраняват само при застрахователите, а не във фонда. Това означава, че след като уведомите застрахователя си, че има проблем, той трябва да подаде веднага данните към фонда. "Но ако се забави и изтече срокът и вие влезете в списъка с недобросъвестни собственици, тогава няма какво да направите и как да докажете, че сте взели мерки и проблемът не е при вас", казва още Вълков. От асоциацията съветват да пращате уведомлението за сключена застраховка и до фонда, но по пощата с куриер или обратна разписка, на която задължително да е упоменато, че пращате уведомлението за сключена застраховка. "Така ще става ясно от документа какво точно сте пратили и може да служи за доказателство пред съд", обясни Вълков.

Възможно е също да нямате нито застраховка, нито автомобил и въпреки това да сте получили покана за сключване на застраховка. Така например, ако сте продали колата си, но тя още се води на ваше име в регистрите на общината и Пътна полиция, трябва да отидете до местния офис на КАТ, където сте регистрирани като собственик на автомобила, и да покажете документите за продажбата (договора с нотариална заверка). Така ще докажете, че тази кола вече не е ваша. След това пак е хубаво да пратите копие от договора за продажба по пощата до Гаранционния фонд, за да сте сигурни, че всичко е изяснено, съветват от асоциацията. Оттам нататък няма да има опасност да ви търсят като недобросъвестен длъжник.

Друг вариант за това да получите такова уведомление е, ако например сте дали пълномощно на някого да се разпорежда с колата ви, но той да не е направил застраховката. Тогава от вас ще се търси отговорност, защото сте собственик. Друг популярен случай е например, ако сте упълномощили някого да я продава, но новият собственик не се е регистрирал в КАТ като такъв.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


23 коментара
  • 1
    oshane avatar :-|
    oshane

    Не мога да разбера, откъде се появи пък този Гаранционен фонд,аз съм сключил "Гражданска отговорност" със Застраховат,на който Държавата му е разрешила да прави застраховките "Гражданска отговорност". Аз нямам нищо общо с този Гаранционен фонд. Как така Гарацонният фонд ще ме плаши с МВР и КАТ! Абе,какво става в тази тъпа България,наистина ми писна,сега пък Гаранционният фонд да търся, нека Гаранционният фонд си търси моя застраховател,ако той не ме дал на фонда,че аз съм сключил при него "Гражданска отговорност". Аз не мога,нямам право да нареждам на Застрахователя какво да прави,не съм му началник. Цялата Държавна машина се е впрегнала да помага на тези Застрахователи,първо задължителна "Гражданска отговорност",сега пък чувам,че: "забранява се плащане на застраховките на тримесечие,а наведнъж" Аз съм пенсионер,едва свръзвам двата края,а Държавата е път да ме откаже от ползването на собственият ми автомобил. Замразиха пенсиите, а същата тази Държава разреши на Застрахователите да увеличат двойно застраховката "Гражданска отговорност". Егати Държавата, в която живея. Стикери ще има,няма да има,ще се пишат номерата върху винетката,после няма да се пишат. Простаци,оправете се най-после и ме оставете на мира да си иживея старините. Пенсионер от Видин.

  • 2
    kalin_m avatar :-|
    kalin_m

    Цялата работа е пореден опит за узаконяване на кражба/рекет за да може някой да печели от въздуха. Ако имам хипотетично 5 автомобила, колко от тях мога да карам едновременно - един. Ами ако имам кола за лятото и джип за зимата? Защо да не мога да си плащам застраховка само са периода, в който ползвам дадена кола. Ами ако съм 6мес. в чужбина и колата си седи в гаража? Все едно да ме карат да си внасям авансово в супермаркета, че следващият месец трябва да ям, като гаранция, че няма да открадна храната. Пълна тъпотия. И защо ще ме принуждават да сключа год. полица. Ами мога да искам да си продам колата след 3 месеца. Да проверяват движещите се коли - ок, ама да ме облагат с "данък намерение за движение" - да вървят на майната си.

  • Румен Йорданов

    Този закон меко казано е нелогичен.Може ли да правиш застраховка като не си караш колата?Как като не я караш ще направиш ПТП?Ами ако си в чужбина или си болен,какво правим тогава,ще те глобят ли?Този закон е абсолютно лобиски.Той не е във услуга на хората,а във услуга на застрхователите.Пълно безобразие!

  • 4
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Това е пълна глупост. Ако някой без застраховка направи катастрофа така или иначе Гаранционния фонд после го съди. И то успешно. Ако обещетенията, които плаща фонда, бяха големи, щеше да се разчуе бързо и хората щяха да си плащат застраховките.
    Но всъщност обещетенията са малки и напълно несъразмерни, спрямо размера на застраховката. И никой не се плаши, че ще го осъдят - не се рискува толкова ако се кара рядко.
    И фондът сега прави подобни абсурдни акции.

  • 5
    linderoth avatar :-|
    linderoth

    тва си е чист рекет от тея скапани застрахователи!
    Но това се очакваше,кризата им стопи огромна част от приходите най-вече каско и сега над 80% от приходите са им от Гражданска отговорност.Ще става все по-нетърпимо от тези мутри скапани застрахователи!

  • 6
    jj avatar :-|
    J.J.

    Затова трябва застраховката да е на водача, както например е в UK. Така се избягва нуждата да се правят 5 застраховки за 5 коли. Също, трябва да бъде въведена месечна застраховка: имам много познати, които са в България само част от годината и просто не е логично да плащат застраховка за цялата година, а и системата ще бъде много по-честна. Така ще може да се взимат предвид и нарушенията на водача и т.н., защото какво става в момента с автомобил, чиито собственик не е шофьор? Пълна лудница...

  • 7
    mohito avatar :-|
    mohito

    Молба към в."Капитал"
    Тъй като сте разисквали и вероятно сте се допитали където трябва.
    Та дайте закон с който са указани тези глоби, защото каква е глобата на пътя АКО нямаш ГО и това колата да тие у гаража/на двора.
    От къде на къде ще ме глобяват след като ГО е за на ПЪТЯ.

  • 8
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    Когато не си живеете в жилището спирате ли да дължите данък сгради и такса смет?

  • 9
    jj avatar :-|
    J.J.

    До коментар [#8] от "gradinko":

    Застраховката си е ЗАСТРАХОВКА! Въпреки че е задължителна, тя НЕ е данък. Точно затова трябва да бъде индивидуална на човека, който да си преценява, кога ще кара, и за тези периоди да си прави гражданска.

  • 10
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    До коментар [#9] от "J.J.":

    Да, съгласен съм, че трябва да е индивидуална; така ще може да зависи от качествата и поведението на водача. Но по-важно е всеки да си плаща застраховката отколкото това да става по идеалната система. А ако някои хора междувременно се откажат да си карат колите защото не могат да си позволят застраховки - супер, ще дишаме по-чист въздух. А тарикатите горе, дето можели да си позволят 5 коли, ама не можели да си позволят застраховки за тях няма да коментирам.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал