В брой или с точки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В брой или с точки

Схемите за лоялни клиенти са широко разпространени при хранителните вериги

В брой или с точки

Какви програми за лоялни клиенти предлагат големите търговски вериги

Василена Христова
16085 прочитания

Схемите за лоялни клиенти са широко разпространени при хранителните вериги

© Надежда Чипева


Вероятността да не сте чували и да не ползвате световната валута, наречена точки, е нищожна. Схемите за лоялност първо се появиха по бензиностанции, предложиха ги мобилни оператори, а вече са и все по-масови - има ги в повечето търговски вериги. Целта им е да привличат и задържат клиенти, както и да следят навиците на покупките. За потребителите точките значат намаление при общото пазаруване, отстъпки за определени стоки или подаръци.

Ако и вашият портфейл е пълен с шарени карти за събиране на точки, от които скоро ще можете да си съберете тесте, значи вероятно живо се интересувате и от актуалните промоции. Макар че предложенията се менят постоянно, може да се обобщи, че при хранителните вериги това е единственият начин честите посетители да пазаруват по-евтино. Докато при веригите за техника или тип "направи си сам" стимулът е при покупки на внушителна стойност и засега пазаруването онлайн носи повече отстъпки. Ето информация за актуалните програми на някои от най-големите вериги за потребителски стоки.

Най-честите покупки

които правим, са за храна и други бързооборотни стоки. Така, логично, схемите за лоялни клиенти са широко разпространени при големите хранителни вериги. Те постоянно предлагат награди, най-често свързани с домакинството, срещу събрани точки. Обикновено издаването на картите става бързо - чрез попълване на формуляр в някой от търговските обекти, и е безплатно, а получаване на избраните от вас подаръци срещу натрупаните точки се прави на място в магазините.

Най-популярните програми са тези на BILLA, "Пикадили" и ЦБА. Представители на веригите твърдят, че интересът към тези програми е стабилен и през последните години са набрали хиляди клиенти.

"От началото на програмата ни за лоялност през 2003 г. имаме около 350 000 картодържатели, които активно използват своите карти при пазаруване и средно около 60% от всички платени сметки са през клубните карти, което пък е над 50% от оборота на веригата", пояснява Мариана Хаджиева, мениджър на отдел "Маркетинг" в "Пикадили". Програмата на веригата е стандартна – при плащане на сметката се зареждат и съответните точки. Оборотът от пари, който създавате, се записва в картата и на всеки 5 похарчени лева печелите една точка. През известни периоди от време компанията предлага брошура, в която представя актуалните предложения за лоялните си клиенти. Там можете да разберете колко точки са ви необходими да получите определен подарък, като новото издание е посветено на децата. То ще е валидно от 8 май до 11 юни 2011 г. Така например можете да вземете кола с радиоконтрол срещу 215 от точките си. Това означава, че оборотът, който преди това трябва да сте направили чрез покупки в магазините на веригата, е в размер на 1075 лв. Допълнителни възможности са например да платите за някакъв подарък едновременно с точки и с пари.

Сходна е програмата на хипермаркетите BILLA. С клубна карта на магазина всеки месец събирате бонус точки, които през следващия месец се преобразуват в левови отстъпки, като курсът на точките е следният: една точка е равна на една стотинка. Трупането на бонуса става, като пазарувате определени артикули, които са обозначени със стикер, на който пише колко точки носят. Всяка седмица се сменят стоките, които ви носят бонуса. На касата представяте своята карта и тя се зарежда. Освен това получавате и 3 по-малки карти, които са свързани с вашата основна, за да може всички членове на семейството ви да трупат в една своеобразна сметка. Като натрупате например 1000 точки, можете да си приспаднете 10 лв. от стойността на следващи покупки. До края на календарната година трябва да ползвате вашите точки, защото на 31 декември се нулират, а тези от последния месец на годината се прехвърлят за януари през следващата. Има и друг вид - хартиени точки, които трупате срещу оборот и не ви трябва карта. Особеното тук е, че трябва да похарчите над 5 лв., за да получите 1 точка, защото ако например платите 4.60 лв., няма да получите бонус. Понякога срещу точките получавате голяма отстъпка за определени продукти, а друг път - подарък, както при сегашната промоция, която е валидна до 14 август 2011 г. Например за една раница трябва да съберете 130 промоточки, което означава, че трябва да сте пазарували минимум за 650 лв.

Оферта има и веригата супермаркети ЦБА. Подобно на BILLA и тази верига предлага 3 броя клубни миникарти, които трупат точки по сметката на основната карта. При всяко пазаруване в сметката ви се натрупват отстъпки.

"Ако например направите покупки за 100 лв., в картата Ви се акумулира до 5лв. отсъпка, в зависимост от достигнатото от Вас ниво. Още щом се сдобиете с безплатната ни карта получавате % отстъпка от стойността на Вашата покупка", пояснява Димитър Русев, директор за връзки с инвеститорите в ЦБА Асет мениджмънт. Увеличаването на натрупаната сума от отстъпки автоматично увеличава и начисляваният процент по определена схема. Когато получите своята карта, веднага ползвате 1% намаление. Като натрупате покупки за 1000 лв., вече сте акумулирали 10 лв. в картата и

започвате да ползвате 2%, докато натрупате 30 лв. и т.н. Максималната отстъпка, която можете да натрупате, е 5% която получавате при акумулирани в картата 100 лв. Постоянното й използване дава възможност да се спестява чрез натрупване на отстъпката от всеки касов бон.

За щедри купувачи

Подобни схеми за лоялност предлагат и магазините за продажба на техника - "Технополис", "Техномаркет" и "Зора". Въпреки че тези покупки се случват по-рядко, те обикновено са и за по-големи суми. Тук критериите за направен оборот обаче са значително по-високи. При "Технополис" например започвате да събирате точки при оборот над 1000 лв., като от 1001 лв. до 2499 лв. за всеки 1 лв. покупка получавате 1 точка, в следващия диапазон - до 9000 лв., получавате по 2 точки и оттам нагоре по 5. Точки не се натрупват при покупка на промоционални продукти и при плащане с "Транскарт".

В "Техномаркет" при натрупване на оборот съответно над 1200 лв. и 5000 лв. получавате сребърна или златна карта. В първия вариант можете да ползвате 2% отстъпка при покупки, но не и върху стоки, обявени в промоция, докато със златна карта ползвате 5% отстъпка при пазаруване и 3% при покупки на промоционални стоки. Ако пазарувате онлайн, независимо дали имате карта, ви се полагат 5% отстъпка, но и тук не можете да я ползвате заедно с отстъпката по картата ви. Освен класическата програма "Техномаркет" предлага и съвместна лоялна програма със Samsung. "В зависимост от броя покупки получавате отстъпка при всяка следваща и размерът се увеличава, като максималното намаление може да стигне 10%",  каза Атанас Аргиров, търговски директор в "Техномаркет".

Клубни карти за отстъпка предлага и магазин "Зора", като такава можете да получите при покупка за над 600 лв. И тук върху паметта на картата се натрупва информация за покупките. До достигане на оборот 1000 лв. нямате право да ползвате отстъпка, а само трупате оборот и след достигането на минимума получавате по 1% намаление от стойността на всяка следваща закупена стока. В зависимост от оборота, който направите, може да достигнете намаление от 5%.

Лоялни програми имат и магазините от типа "направи си сам". Praktiker предлага две програми за лоялните си клиенти. Първата степен е притежаването на синя карта, която получавате при общ оборот до 10 хил. лв. Като достигнете покупки за минимум 2500 лв., имате право да получите отстъпка от цената на следващи покупки. Получавате парите под формата на ваучер. Ако минете прага от 10 хил. лв., получавате златна карта и отстъпка 10% от всякакви покупки освен стоките в промоция. Друга промоция на Praktiker е намалението за млади семейства. Ако сте сключили брак в последната година или очаквате дете в следващите 6 месеца, или имате дете на възраст под 1 година (дори и да нямате сключен граждански брак), имате право да си издадете карта за млади семейства със срочност 1 година. Тя ви дава право на 10% директна отстъпка от стойността на направените покупки с изключение на стоки в промоция, а след изтичане на срока й в зависимост от оборота (под или над 10 хил. лв.), който сте направили през тази година, картата автоматично става съответно синя или златна.

Вероятността да не сте чували и да не ползвате световната валута, наречена точки, е нищожна. Схемите за лоялност първо се появиха по бензиностанции, предложиха ги мобилни оператори, а вече са и все по-масови - има ги в повечето търговски вериги. Целта им е да привличат и задържат клиенти, както и да следят навиците на покупките. За потребителите точките значат намаление при общото пазаруване, отстъпки за определени стоки или подаръци.

Ако и вашият портфейл е пълен с шарени карти за събиране на точки, от които скоро ще можете да си съберете тесте, значи вероятно живо се интересувате и от актуалните промоции. Макар че предложенията се менят постоянно, може да се обобщи, че при хранителните вериги това е единственият начин честите посетители да пазаруват по-евтино. Докато при веригите за техника или тип "направи си сам" стимулът е при покупки на внушителна стойност и засега пазаруването онлайн носи повече отстъпки. Ето информация за актуалните програми на някои от най-големите вериги за потребителски стоки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    От името на всички активни хора моля веригите да престанат с тая простотия. Ако още не са го проумяли, за платежосопсобния клиент е по-важно да напазарува бързо и да си заминава, отколкото да кеси заложник на опашката и да гледа, как пред него лепят, разлепват, отброяват стикерчета, събират и изваждат точки, ръгат като кон 10 вида карти, звънят и чакат колежката, да донесе от склада тигана на печалившия. Ама той често се е свършил - следва разправия. Честно казано - байгън! Благодаря и дотук. Специално отбягвах магазини с подобни кампании, но те вече се заразиха всичките! Накрая ще се върна в гаражната бакалия.

  • 2
    gost22 avatar :-P
    gost22

    До коментар [#1] от "cinik":
    Няма да се откажат от точките, така си осигуряват редовен поток от много клиенти.
    По-добре си поискай ВИП-каса...

  • 3
    kalin_m avatar :-P
    kalin_m

    Нека се бута за стотинките населението. Нацинална особеност е да се пестят стотинки срещу часове пилеене на часове време, защото има достатъчно безделници, които не мислят как да изкарат левове в тези пропилени часове. И понеже ползването на тези точки е всичко друго, но не и удобство, всичко друго, но не и покупка на качествени стоки и услуги, аз никога не съм имал "карта за лоялност". Всичко купувам от специализирани, а не общи магазини и получавам много по-добри цени на качеството, което приемам за нормално. От брашното до автомобилните гуми и от бельото до спротната екипировка.

  • 4
    hilon avatar :-|
    Финансист

    Принципът е прост-рибарски: "Пусни на балъка и после го придърпай."

  • 5
    kamendc avatar :-|
    Камен

    стотинките и процентите, които магазините дават на клиентите са не толкова за да ги привлекат за лоялни (защото те могат да отидат и да са лоялни на конкурентната верига, която има същите карти и програми), а за ги накара да се самоидентифицират и да влязат в компютърните модели. малко биг брадър.

    няма да изчезнат, защото веригите тук са част от международни такива, а те си имат политика да събират и обработват всевъзможни данни, за да извлекат полза от тях.
    ако потребителят е анонимен, магазинът не може да следи какви продукти и колко често купува - но дай му една карта, с която ще спести 50 стотинки, и той вече сам се идентифицира. по този начин някой в централата на метро в германия може да цъкне и да извади статистика колко пъти на месец Пешо Х. купува лютеница. образно казано. на практика, всичко това отива в компютри, които обработват огромни потоци информация и правят всякакви модели - например за какво да се пусне на промоция, какво колко често да се зарежда, и т.н.

  • 6
    stoner_boner avatar :-|
    Damyan Ganchev

    До коментар [#5] от "Камен":

    еми това можеше да е същината на статията, а не да ми обяснява авторката какви и колко точки получавам ... а да каже, как веригите обработват и за какво използват тази информация ... и ние потребителите какво да предприемем по въпроса ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK