Скъпа, проследих децата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Скъпа, проследих децата

Скъпа, проследих децата

Какви възможности да контролирате местонахождението и разговорите на децата си предлагат телекомите

Василена Христова
8611 прочитания

© Надежда Георгиева


Преди двадесет години, когато децата се промъкваха вкъщи след вечерния час, родителите ги посрещаха с "къде беше". Преди десет години, с навлизането на мобилните телефони, рутинният въпрос се видоизмени в "къде си". Сега технологиите отново променят играта и все по-често неприятният диалог започва с "какво търсиш в тази дискотека".

За по-консервативните може да звучи малко стряскащо, но услугите на телекомуникационните компании за проследяване на младежите чрез клетките на операторите стават все по-популярни. В България вече "М-Тел", а от миналата година и "Виваком", предлагат на своите клиенти възможност чрез мобилната мрежа да определят местонахождението на детето си по всяко време, стига то да си носи телефона и да има покритие. Тази и други услуги за контрол на деца се предлагат активно на притеснени майки и бащи, които така  купуват доза спокойствие. Третият оператор, "Глобул", все още няма такъв продукт и не могат да коментират бъдещи планове за предлагането на подобен. Продуктите на "Мтел" - ZIG-ZAG, и "Виваком" -VIVA Bipper, имат едно общо предназначение – да бъдат помощ на родителите при грижата за децата им. Те обаче са много различни един от друг.

Големият родител те гледа

Ако искате да ползвате услугата на "Мтел", има няколко неща, които трябва да имате предвид. Тя не изисква нов договор, а се предлага като допълнителна възможност, която можете да ползвате само с предназначената за деца предплатена карта Prima4kids. Така, ако детето ви вече има детска карта, можете веднага да активирате услугата. Ако няма, можете да си вземете от магазините на компанията, което е безплатно, но ще трябва да я заредите с начална сума от 5, 10 или 15 лв. Важно е да имате предвид, че оттук нататък картата автоматично се зарежда всеки месец със сумата на първото зареждане от вашата.

Освен това имате възможност да изберете между две оферти. В зависимост от избора ви ще дължите допълнително такса от 2.90 лв. или 5.90 лв. на месец към фактурата ви, като двата пакета се различават по това, че ви дават право на съответно 100 или 500 запитвания в системата за проследяване. Ако си минете лимита, не ви спират достъпа, но всяко следващо запитване ще струва 0.10 лв.

Самото проследяване става сравнително лесно през сайта на "Мтел". Там трябва да си направите регистрация с вашата карта и да я свържете с картата на детето. "Голямо предимство на тази услуга е, че сме я разработили така, че родителите да не трябва да купуват нови устройства или скъпи телефони на децата си. Тя е приложима за всички телефони, предлагани в търговските мрежи през последните 6-7 години", коментира Красен Хинков, директор "Продукти и услуги" в "Мтел". "Също не е нужно да сте на компютъра постоянно, защото достъп до сайта, където да проверите къде е в момента детето ви, имате и през мобилния си телефон през портала Vodafone live, а трафикът за проследяване на детето ще е безплатен", каза още той.

Всяка карта, която притежавате, може да бъде свързана с максимално 3 детски карти, които могат да се следят през платформата на оператора. "Мтел" предлага на своите клиенти да ползват промоционален срок от една седмица, в който безплатно да изпробват услугата.

Позициониране чрез мобилната мрежа се извършва на базата на силата на сигнала, получен от най-близката станция на оператора. Точността, разбира се, с която се показва детето, е относителна. Няма как да получите информация на кой точно адрес се намира то, а получавате една карта, на която е маркиран периметърът, в който се намира то. Точността в големите населени места е с радиус до 100 метра, в по-малките градове, където операторите имат и по-малка мрежа от клетки, точността става по-малка, като стига до 2 км. "Възможно е и с GPS система да намерите къде точно е детето ви, но повечето хора не купуват толкова скъпи телефони на децата си", каза Хинков.

<#text>

Пакет от ограничения

Въпреки че двете услуги звучат сходно, предложението на "Виваком" е значително по-различно от това на "Мтел". Най-генералната разлика между двете е, че VIVA Bipper е цяла система за управление на мобилния телефон на детето ви. Тя има три функции – определяне на местоположение, гарантиране на безопасността му и контрол на потреблението.

Освен това, за да ползвате Bipper, трябва да подпишете нов договор с тарифен план, предназначен за ползване на точно тази услуга. "Този нов план надгражда нашия най-успешен продукт Unicall, като запазва цените и добавя възможността за ползване на Bipper", пояснява Атанас Райков, мениджър "Продукти и услуги" във "Виваком". Можете да изберете между двата тарифни плана, като в момента тече промоция до 30 юни. За план VIVA Bipper дължите 5 лв. промоционална месечна такса, а за VIVA Bipper + съответно 7.50 лв. След изтичане на промоцията те се връщат към стандартните съответно 10 и 15 лв. Разликата между двата пакета е броят номера, към които детето ви ще говори безплатно и неограничено. За първия пакет това са 3 номера от мрежата на "Виваком", а във втория 5. Неограничените минути обаче всъщност са ограничени до рамките на разумното месечно потребление от 3600 минути, което горе-долу означава по 2 часа разговори на ден всеки ден от месеца. Освен това с по-евтиния план нямате достъп до опциите за контрол на разговорите.

За разлика от другата услуга обаче тази на "Виваком" не таксува и не ограничава запитванията за местоположението на детето, също така всички настройки през портала на услугата са безплатни – промени, известявания и други. Проверката къде се намира детето ви може да стане само през този портал, като до него имате достъп през компютъра си, както и през модерните телефони, който имат интернет. Възможно е да зададете опцията планирана локализация, която ви изпраща съобщение на телефона с местоположението на детето ви в определено от вас време – час, ден от седмицата и т.н. Тогава получавате съобщение с линк към карта, на която да се посочва къде е детето ви, сходно с услугата на "Мтел". Двете компании ползват една и съща технология и точността е сравнително еднаква, като тя зависи предимно от населеното място и покритието на отделните оператори.

Освен това имате възможност от специално меню във вашата страница да регулирате с кого говори и не говори детето ви, като за момента само изходящи повиквания могат да бъдат блокирани. "В двата списъка вие подреждате номерата, с които искате детето ви да комуникира, и така лесно можете да контролирате комуникацията му", пояснява Райков. Може също така да задавате ограничения за продължителност на разговорите, максимално потребление, съобщения, възможно е също например да направите график, кога може да се обажда и кога не. Например можете да блокирате възможността му да пише съобщения в дните и часове, докато е на училище. Всички настройки могат да се променят постоянно.

"Безопасността на децата е подсигурена с още една функционалност на VIVA Bipper. При извънредни ситуации детето може да набере спешен номер 000, което ще предизвика изходящи повиквания едновременно към всички номера в списъка за спешни случаи", каза още Райков. В този списък можете да включвате до 10 номера, като това става отново през сайта. За разлика от услугата на "Мтел" в сайта на Bipper можете да поканите още администратори на профила на детето ви, които да може да проверяват къде е то. Така на практика и двамата родители могат да следят всичко за детето.

Въпреки че двете услуги са предназначени за деца, те могат да се  ползват от всички - например за възрастни или болни хора.

Преди двадесет години, когато децата се промъкваха вкъщи след вечерния час, родителите ги посрещаха с "къде беше". Преди десет години, с навлизането на мобилните телефони, рутинният въпрос се видоизмени в "къде си". Сега технологиите отново променят играта и все по-често неприятният диалог започва с "какво търсиш в тази дискотека".

За по-консервативните може да звучи малко стряскащо, но услугите на телекомуникационните компании за проследяване на младежите чрез клетките на операторите стават все по-популярни. В България вече "М-Тел", а от миналата година и "Виваком", предлагат на своите клиенти възможност чрез мобилната мрежа да определят местонахождението на детето си по всяко време, стига то да си носи телефона и да има покритие. Тази и други услуги за контрол на деца се предлагат активно на притеснени майки и бащи, които така  купуват доза спокойствие. Третият оператор, "Глобул", все още няма такъв продукт и не могат да коментират бъдещи планове за предлагането на подобен. Продуктите на "Мтел" - ZIG-ZAG, и "Виваком" -VIVA Bipper, имат едно общо предназначение – да бъдат помощ на родителите при грижата за децата им. Те обаче са много различни един от друг.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    gost22 avatar :-|
    gost22

    Точността в големите градове е 500 до 1000 метра, което си е един квартал. Поне за бипъра е така, пробвано. А понякога е достатъчно да минеш зад ъгъла на блока, и те показва през един квартал......

  • 2
    m.stoyanova.61. avatar :-|
    m.stoyanova.61.

    На мен тази услуга ми се струва доста добра и ако имах тинейджъри определено бих я ползвала. Щом точността се определя от клетките на оператора, тогава на М-тел излиза по-добре, защото както знаем има повече клетки от Виваком и следователно ще дава по-точна информация.

  • 3
    crouchet avatar :-P
    crouchet

    аз пък мисля, че много хора ще се възползват от тази услуга, за да спестят детективските занимания. Много е удобна!

  • 4
    xon2003 avatar :-|
    Starsky

    Поради големия държавен и корпоративен интерес към следене и подслушване, телекомите са преценили, че могат да изкарат добри пари като пуснат услугата масово и да си покрият разходите за така или иначе задължителното оборудване.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK