С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 2 сеп 2011, 11:52, 5253 прочитания

Почти електронна

Какви проблеми може да ви сполетят с новата полица "Гражданска отговорност"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Популярността на застраховката "Гражданска отговорност" е толкова голяма, че драмите около нея не успяват да останат незабелязани дори и за хората без шофьорска книжка.

Последното нововъведение в сферата на автомобилното застраховане е т.нар. електронна полица. От 18 юли това е единственият начин за продажба на "Гражданска отговорност". Въпреки че е наречена електронна обаче, за крайния потребител покупката на полицата все още си е чисто офлайн изживяване -  процедурата не е нито по-бърза, нито по-удобна (виж тук). Документът, който получавате, също не е виртуален - след като се създаде през единната електронна система на Гаранционния фонд (който изплаща обезщетенията на пострадалите в автомобилна катастрофа), той се принтира и му се добавя познатият стикер за стъклото на колата ви.


В някои случаи дори се оказва, че покупката на електронна "Гражданска отговорност"  може да ви отнеме повече време, отколкото на стандартната. Въпреки това представителите на бранша са положително настроени към системата, защото тя определено е крачка към подобряване на застраховането в България и крайната й цел е да улеснява не само тези, които следят за изпълнението й (фондът, КАТ и застрахователите), но и потребителите. Дотогава обаче застрахователните брокери призовават всички да се въоръжат с търпение за периода, нужен да се отстранят недостатъците на новата система.

"Издаването на полици не се утежнява, но поне 1-2 месеца трябва да се доусъвършенства системата, за да изчистим всички грешки, просто това е процес. Работим по въпроса  всеки ден заедно със софтуеристите и напредваме", твърди Йордан Велев, изпълнителен директор на застрахователен брокер "Балкан". Той обяснява, че се надява до ноември, когато повечето хора подновяват полиците си, всичко със системата да е наред.

Открийте разликите



Както досега, електронната полица се издава на хартия при брокер, агент или застраховател. Разликата за вас е, че върху всеки документ системата генерира уникален код и отбелязва часа на издаването му. Информацията от полицата се вписва веднага в базата данни на Гаранционния фонд. Доскоро имаше забавяне в отчитането след сключването, което пък беше предпоставка за измами и проблеми между застрахователи и застраховани.

Сега единният софтуер се явява нещо като първа крачка към въвеждането на т.нар. "бонус-малус" система. Чрез нея ще се събират данни за вашите произшествия на пътя и с помощта на коефициенти ще се изчислява индивидуална цена на всеки един, който купува полица през следващите години. Така по-невнимателните шофьори ще плащат повече, а по-отговорните ще бъдат насърчавани с по-изгодни оферти.

По-скоро изключение

Казусът, представен от нашия читател (във втория текст), разкрива множество проблеми, с които може да се сблъска купувачът на електронната "Гражданска отговорност". Повечето застрахователни брокери обаче твърдят, че те са по-скоро неприятно изключение.

"Човекът е попаднал на непрофесионален брокер. Повечето от въпросите, които засяга, не са свързани с потребителя, а са част от работата на брокера. Електронното сравняване на цените е проблем на продавача, а самата система е изградена да служи за информация на фонда", е мнението на Кольо Делев, съдружник в застрахователния брокер SDI.

Оттук идва и първият проблем за потребителя - всеки брокер трябва сам да инвестира в система за автоматично изчисляване и сравнение на офертите на застрахователите. "Брокерите са оставени всеки да се бори сам за себе си и да инвестира сам в такава система за сравняване и изчисляване. В момента тази ситуация с тефтерите и елките е нормална, защото трябва да се изграждат тези интегрирани системи за връзка със застрахователите. Имаше идеи да се направи централизирано по схемата обща шина, но по редица причини това не стана", каза Румен Стайков, управител на "БрокерИнс".

Така част от компаниите вече са организирали бизнеса си, други (като в описания казус) не. "Ние имаме собствена система, която се интегрира към системите  на застрахователите, които имат разработен  уебсервиз. Тези, които нямат, не са включени в платформата ни. Така системата ни позволява да виждаме съответните цени и да сравняваме офертите, след като данните на клиента се вкарат в базата", разясняват от "Балкан".

Тези брокери, които нямат собствена система за сравняване на тарифите на застрахователите, ползват портали, каквито има всеки застраховател, но поотделно. "Достъпът до системата не е удобен. Ние очаквахме да ни се предостави приложение за ползване, с което да сравняваме цените, но такова не се направи, затова го правим по стария начин за сравняване на тарифи", казва Тихомир Тошев, изпълнителен директор на дружеството за кредитни консултации "Кредит център". 

Когато брокерите ползват директно порталите на застрахователите, техните служители трябва да имат специални сертификати за сигурност. Оттук може да възникнат и някои недоразумения - например ако съответният посредник няма някой от сертификатите, ще трябва да изчакате той да си организира достъпа.

"Сертификатите гарантират сигурността и достъпа при брокерите. Действително не е лека процедурата, но винаги може да се извършват подобрения. Важното обаче е, че системата работи", казва Стайков. "Сега трябва само да се мисли в посока подобряването й и не е време да се измисля нещо ново, за да не предизвика сривове и объркване", добавя още той.

Проблеми дебнат отвсякъде

Въпреки преобладаващото положително настроение, брокерите са единодушни, че в системата съществуват и проблеми: забива, изисква изчакване, но с времето тези недостатъци ще се изчистват. Според Кольо Делев част от проблемите възникват заради лошо интернет покритие, недобро технологично обезпечение, както и непознаване на системата.

Друга е гледната точка на Тошев. Според него системата е била въведена набързо и не е имало достатъчно време застрахователите и брокерите да проведат нужните интерактивни обучения на служителите си. Това е и вероятната причина много от тях да не боравят със системата с нужната лекота, което пък води до забавяне в обслужването.

Уверенията на брокерите и застрахователите обаче са, че всички тези проблеми ще бъдат решени до есента, когато е активният за "Гражданската отговорност" сезон. Дори и да имат затруднения със системата, брокерите имат лице за контакт при всеки застраховател. Друг обаче е въпросът до каква степен застрахователните компании са обучили и наели хора, които да се грижат за електронните им портали.

Досадните стикери

Уви, с въвеждането на електронни полици не се решава и още един проблем за потребителите - стикерите. Застрахователи и брокери обаче са разединени в мненията си дали те трябва да се премахнат. "Тяхното премахване е въпрос на законодателно решение, но предпочитам да ги има. Те са втора гаранция и се предават от застрахователя на застрахователния посредник с приемно-предавателен протокол, което гарантира, че дори и да има фалшиво издадена полица, към нея трябва да има задължително стикер. Чрез този стикер клиентът може да докаже на застрахователя, че съществува плащане на застрахователна премия към полица", поясняват от SDI. "Стикерите имат предимно информативна стойност за проверяващите органи, но има варианти за тяхното отпадане, но не е ясно кога ще стане. Но в момента, когато стане, ще се отвори свобода за издаване на застраховки онлайн, защото именно заради тях все още се налага потребителите да идват до офисите ни", казва Стайков.

Подобно е и мнението на Йордан Велев. "Стикерите не са нужни вече, защото полиците могат да бъдат проверявани и без тях. Това са едни излишни 1.40 лв.", пояснява още той.

Сертификатът "Зелена карта", който трябва да се носи при пътуване извън страната, има сходно решение. Той всъщност се прави заедно с полицата ви с данни от единната информационна система на фонда, но просто се принтира върху специална бланка. Тази тромава процедура обаче се изисква по силата на действащите нормативни актове, така че, докато те не бъдат променени, няма как и нейното издаване да става автоматично с полицата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Българските компании за споделено кредитиране се увеличават Българските компании за споделено кредитиране се увеличават

Компанията Cashlend предлага на инвеститорите фиксирана месечна доходност от 1.5%

13 окт 2019, 869 прочитания

Границите на запора Границите на запора

Каква част от доходите и имуществото може да блокира частният съдебен изпълнител

11 окт 2019, 3439 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Опитах, бавно е

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма