Опитах, бавно е

Shutterstock

Опитах, бавно е

3947 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


 

Застраховката ми изтича скоро. Реших, че е време да я подновя. Намерих брокер. Модерен офис, неонова светлина и служители, оградени от купове хартия.

Аз: Добър ден, бих искал да сключа застраховка "Гражданска отговорност". Можете ли да ми кажете няколко цени да избера?

С1: Секунда. (Отваря дебела папка с разпечатки). Колко кубика е колата? Да, за вашата кола цената може да бъде...

Аз: Извинете за въпроса, но скоро четох, че полиците се издават електронно. Няма ли възможност за електронно сравнение на цените?

С1: За съжаление не. За всеки застраховател има собствен вход в системата и не мога да ви съпоставя цени електоронно.

Аз: А мога ли да платя на вноски?

С1: Да, можете, секунда да сметна. (Следва ново прелистване. Служителят намира правилната тарифа, вади калкулатор и започва да смята, аз започвам да се чудя дали не съм прекалено капризен.)

Аз: А, извинете, няма ли начин да въведете данните и системата да изчисли автоматично колко ще струва застраховката на една или няколко вноски?

С1: (С тъжно изражение) За съжаление не. Веднъж въведени данните, системата запазва някакъв номер и не може да се променят. Ако искате да смените броя на вноските ще трябва да ви помоля да дойдете утре.

Аз: Добре, ще платя еднократно. Пуснете ми застраховката в дружество XYZ.

С1: Добре, само секунда. (Звъни по телефона на друг служител.) Здрасти, абе имаме ли сертификат за дружество XYZ? А, имаме ли? Супер. Ама при мен го няма? Добре де, ела да го оправиш, че имам човек. (Към мен.) Ще ви помоля да изчакате още малко, докато колегата инсталира сертификат за достъп до системата на дружеството.

Влиза служител 2, сяда на мястото на служител 1 и с отработени жестове започва да трака по клавиатурата на компютъра.

Аз: Някакъв софтуерен проблем, предполагам?

С2: А не, просто трябва да инсталирам сертификат за сигурност на дружеството.

Аз: При всички застрахователи ли е така?

С2: Да, дори е и по-зле. Някои дават отделни сертификати за всеки юзър. (Следва лекция на тема добре ли е да се дава различен сертификат за всеки юзър. Не я разбрах много, но ми хареса сравнението: "все едно всеки клиент на банка да ползва не карта за плащане с различен пин, а различен вид карта")

След 10 минути служител 2 е готов и служител 1 сяда на мястото си. Влиза в системата. Започва да въвеждат данните от талона. След няколко минути спира. На моя ням въпрос отговаря:

С1: Съжалявам, но сървърът отсреща май зависна. Спря да приема данните.

Аз: Ще се обадите ли на IT support на дружеството XYZ?

С1: Ами те нямат кол център. Системата работи сравнително отскоро и дружествата още не са направили съпорт центрове. Ще им пратя мейл. До довечера ще са отговорили със сигурност.

Аз: ДО ДОВЕЧЕРА! (Усещам, че ме залива гореща вълна) Вижте, аз съм все пак в обедна почивка. Няма да е лошо да се върна на работа.

С1: Разбирам, но не мога да направя нищо. Ще опитам да въведа данните отново. (Започва да въвежда). А, май стана. Чакайте само, че нещо не позволява да валидирам. Дава, че нещо липсва. (Аз заобикалям бюрото и започвам също да се взирам в монитора. Излиза съобщение, че нещо не е въведено. Със служител 1 гадаем къде може да е проблемът. Оказва се, че в едно от полетата не е направен избор.

С1: Ей сега ще разпечатам полицата. (Ободряващо) Още малко остана!

Аз: А зелената карта? Тя не се ли печата от системата?

С1: Не, тя е на файл и се печата по обикновения начин.

Аз: Няма ли опасност да стане грешка, да се разминат данните между двете?

С1: Че има, има. Ама системата не е проектирана за зелени карти. Такава функция въобще не е предвидена все още.

Десет минути по-късно полица и зелена карта, още топли от принтера, са ми връчени да ги прегледам за грешки. Слава богу, верни са. Искрено съм благодарен на родителите си, че името ми се транскрибира лесно и марката и модела на колата ми са лесни за изписване. Докато се потя над номера на рамата, сравнявайки го с този в талона, служител 1 започва да рови в една кутия. След малко е намерил стикери за полицата.

Аз: Тези стикери още ли се ползват. Нали полицата е електронна?

С1: Ами още. Казаха, че ще ги махат, но нещо май нещата се замотаха.

Аз: Ама какъв е смисълът, нали полиците се издават от една база данни. Системата е свързана с КАТ и Гаранционния фонд (цитирам по памет някаква статия, посветена на системата за електронни полици).

С1: А, смисъл няма. Или поне не се вижда с просто око (пак се усмихва).

Аз: Ако реша да платя с карта или по електронен път, възможно ли е (започвам да проявявам любопитство)?

С1: Принципно е възможно, но не ви го препоръчвам. Знаете, всичко се случва.

Аз: Разбирам. (Бъркам и вадя дължимата сума.)

С1: Благодаря за търпението. Съжалявам, че се забавихме, но не всичко зависи от нас. Дори повечето неща не зависят от нас.

Аз: Да. (Кимвам разбиращо.)

Стиснал полицата и всички съпътстващи я хартии и лепенки изхвръквам от офиса, окрилен от мисълта, че следващият сблъсък с тази система е чак след една година.

*Авторът е читател на "Капитал", пожелал да опише своя личен опит.

 

Застраховката ми изтича скоро. Реших, че е време да я подновя. Намерих брокер. Модерен офис, неонова светлина и служители, оградени от купове хартия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


7 коментара
  • 1
    roumen_galabinov avatar :-?
    Румен Гълъбинов

    Към момента издаванито на електронни полици по ГО става бавно и на хартия.
    Какво ли ще стане когато се въведе бонус-малус системата, която най-вероятно ще заработи през следващата година?

  • 2
    freelanders avatar :-|
    Kristiyan

    Интересно защо не са могли да направят сравнение в този офис...

    В сайта на един оранжев брокер без проблем въвеждаш данните на колата и ти излизат всякакви сравнение между всички застрахователи.

  • 3
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Ама в БъГъ, всичко се прави с цел затруднение и таксуване. Ако искате да Ви е лесно, бързо и точно, отивате в Европа...

  • 4
    roumen_galabinov avatar :-|
    Румен Гълъбинов

    НС отхвърли промените в Кодекса за застраховането, с които се предвиждаше да отпадне възможността за разсрочено плащане на застраховка ГО.

  • 5
    paradoxgirl4 avatar :-P
    paradoxgirl

    толкова е трагично и често срещано, че чак ми е забавно, въпреки че ми се случва всекиденвно къде ли не 1:1... :)

  • 6
    divinesweet avatar :-(
    divinesweet

    Уф! Ама защо като предполагате, че ще ви чета онлайн преди да се запътите към лъскавия офис на следейки по отговорите на служителя, не толкова професионален брокер, не поразцъкахте из мрежата да посравнявате цените!? Сайтове има! Част от тях дори са добри.
    Какво ви се е видяло по-бавно защо не си спомнихте миналогодишното ви посещение, при което също са ви разтворили папка с тарифи и също толкова грамотно с пръст са ви намерили числото за вашата кола!? В мрежата щеше да вие по-лесно, защото можехте да си принтирате вашата цена за всички компании на един лист вместо да се мъчите да помните числата, които ви казват едно по едно. Дали защото човека срещу вас е пишел на компютър по-бавно, отколкото този от миналата година на ръка заключихте, че системата е бавна!?
    Крайно време е беше на новата система. Колкото и да е бъгава на подготвените им е по-лесно сега. Тия, които не са - да не са дремали в последните месеци.
    За вас като клиент сега е по- сигурно. Защото този дето пише на компютъра вече не може да си позволи да не ви отчете полицата след като си я платите, за разлика от този, дето миналата година ви я е написал на ръка.
    Българска работа е вашият коментар! Не търсете плоска сензация за масите. Под вола няма теле.

  • 7
    kambanka avatar :-?
    kambanka

    "*Авторът е читател на "Капитал", пожелал да опише своя личен опит."
    Авторът е и държавен служител в Комисията за финансов надзор/Застрахователен надзор :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал