Ти ужасно закъсня
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ти ужасно закъсня

Закъснял полет, изгубен багаж, аварийно приземяване - рядко се случват вкупом, но всяко поотделно е всекидневие

Ти ужасно закъсня

Каква е процедурата за обезщетения при авиопревози

8672 прочитания

Закъснял полет, изгубен багаж, аварийно приземяване - рядко се случват вкупом, но всяко поотделно е всекидневие

© Reuters


Вашите права накратко

1. Важно е да имате валиден билет и да сте се чекирали поне 45 мин. преди обявеното време за полета.

2. Компенсации за загубен багаж могат да се търсят само ако той регистриран.

3. При голямо закъснение (над два часа за полет до 1500 км) или отмяна на полет, трябва да поискате авиокомпанията да ви информира за правата ви. Имате право на:

- Безплатна храна и напитки

- Нощувка при принудителни кацания или забавяния

- Два безплатни телефонни разговора, факс, телекс или електронно съобщение

- При проблем с багажа жалба трябва да се подаде най-късно в седемдневен срок от момента на получаването му от пътника.

4. При направени разходи пазете документи за тях, за да предявите евентуално претенции.

Таксиметров автомобил се движи с бясна скорост към летището в Малага. В него е Марко Тотев – бил е на почивка при Гошо, негов приятел, и бърза да не закъснее за обратния си полет за София. Въпреки задръстванията и похабените нерви Марко Тотев успява да си отдъхне – достига гишето за регистрация точно 50 минути преди обявения час на полета. Радостта му обаче е прибързана – служителката на гишето го уведомява, че полетът ще се проведе със закъснение от три часа и половина. Тотев регистрира багажа си и се отправя към ресторант на летището, където убива времето в консумация на храна и напитки. В обявения час самолетът му излита, но не за дълго – пилотът обявява по радиостанцията, че е налице технически проблем и ще се проведе аварийно приземяване в Торино.

След напрегнато, но успешно приземяване, на пътниците е съобщено, че ще бъдат превозени до София с полет на следващия ден. Поради нежелание да харчи излишни пари за хотел Марко Тотев си застила една пейка на летището и се унася в неспокоен сън. По някое време е грубо събуден от карабинери за проверка на документите. В крайна сметка всичко е наред, но поради наслоени страхове от органите на реда и агресивното отношение на проверилите го полицаи Тотев изпада в психически шок и не успява повече да заспи. На другия ден бедстващите пътници са успешно превозени до София, като след приземяването се оказва, че Марко Тотев е сред пътниците с изгубен багаж. Това обаче е последната му грижа, тъй като поради закъснението е пропуснал 50-годишния юбилей на своята тъща, нанасяйки груба обида на целия й род, в резултат на което съпругата му го напуска. Цялото преживяване дълбоко разтърсва Марко Тотев, който не успява да се възстанови от получения в Торино шок и губи съня си за месеци наред заради кошмари, в които тъща му изскача от внезапно намерения му куфар и се превръща в карабинер.

Самолет ни свързва, самолет ни дели

Подобен сценарий изглежда като черна комедия и надали често се случи на практика. С изключение на водеща до тежки последици злополука, той съдържа почти възможни несгоди, които могат да сполетят пътника при въздушен транспорт. И макар да е малко вероятно всички те да се случат едновременно, отделното им проявяване е нормално ежедневие в гражданската авиация. С все по-масовото използване на въздушния транспорт от българите в резултат на навлизането на нискотарифни авиокомпании зачестяват оплакванията на потребителите от проблеми с полети. Според последните данни на Европейския потребителски център над 25% от всички подадени жалби са свързани с въздушния транспорт. Логично все повече хора се интересуват какви възможности имат в такива ситуации, как да защитят правата си и в кои случаи могат да получат компенсации от авиокомпаниите. Вероятно това е една от причините за широкото медийно отразяване на последното решение на Съда на Европейския съюз (СЕС) от 13 октомври, отнасящо се до тази материя.

С присъединяването на България към Европейския съюз българските граждани могат да се ползват от минималния стандарт за защита на пътниците, установен в европейското право, наред с националните мерки за защита. Тези стандарти са установени от комплексна система от правила, базирана на Монреалската конвенция за международния въздушен превоз, конкретизирана от Регламент 2027/97 и Регламент 261/2004 и допълнително изяснена в практиката на СЕС. Тези актове наред с българския Закон за гражданското въздухоплаване дават изчерпателен отговор на това как би трябвало да действа Марко Тотев в създалата се ситуация и какво може да предприеме впоследствие за получаване на компенсации.

С виенска кифла, с каничка кафе

На първо място, съгласно Регламент 261/2004 условие за това да има каквито и да било претенции към превозвача е наличието на валиден билет и явяване на пътника на гишето за регистрация не по-късно от 45 минути преди обявения час на полета. След като това условие е налице, превозвачът има задължение да предоставя на пътниците пълна информация за техните права при големи закъснения или отмяна на полет. Марко Тотев не е бил надлежно информиран за правото си на безплатна храна и напитки по време на престоя си в Малага и такава не му е била предоставена от превозвача. В този случай Тотев може да претендира възстановяване на направените от него разходи, стига да успее да ги докаже. Затова, ако изпаднете в същата ситуация, задължително се информирайте за конкретните си права, а ако по някаква причина не получавате информация, съхранявайте документи за всички направени разходи.

На следващо място, принудителното кацане в Торино е основание за допълнителни претенции на Тотев спрямо неговия превозвач. Необходимостта от нощуване създава задължение за превозвача да осигури на пътниците безплатно настаняване в хотел и превоз до него. Отново в случай на неизпълнение на това задължение пътникът може да претендира всички направени разноски за това. В този смисъл решението на Тотев да нощува на летището му е спестило единствено комфорт, защото ненаправени разноски не могат да се претендират обратно от превозвача. Рационален избор в подобна ситуация е нощувка в хотел дори със свои средства, защото те подлежат на възстановяване от авиокомпанията.

Съгласно последното решение на СЕС подобно принудително кацане има една съществена допълнителна последица – то се третира като отмяна на полета, тъй като, за да може един полет да се приеме за извършен, не е достатъчно самолетът да е заминал в съответствие с предвидения маршрут, а той трябва и да е достигнал определения в посочения маршрут краен пункт на пристигане. Това дава основание на Тотев да претендира обезщетението за отмяна полета, определено в Регламент 261/2004 в размер на 400 евро за полети над 1500 км и 250 за полети до 1500 км. Според практиката на СЕС случаите, когато причината за прекъсването на полета е технически проблем, не се третират като извънредно обстоятелство, което освобождава от отговорност превозвача. Затова в тези ситуации фиксираното обезщетение за отмяна на полет по Регламент 261/2004 се дължи, независимо че е твърде вероятно представители на превозвача да се опитват да ви убеждават в противното.

Загубата на багажа е следващо самостоятелно основание на Тотев да претендира компенсация от авиокомпанията. За целта Тотев трябва да предяви писмена рекламация в 14-дневен срок от пристигането си, за което се съставя протокол. Превозвачът е длъжен да се произнесе в двумесечен срок, в който или да открие и предаде липсващия багаж, или да заплати обезщетение в размер на 40 лв. на килограм. Ако считате, че багажът ви е на по-голяма стойност, може при регистрацията да я обявите срещу определена такса и при загубата му обезщетението е в размер на действителната стойност.

Развод ми дай

На последно място възниква въпросът дали Тотев би могъл да претендира обезщетение на неимуществени вреди за разбитата в резултат на злощастното пътуване психика и семейство. Подобна възможност винаги е имало, тъй като СЕС вече се е произнасял в този смисъл. Проблемът е ясната практическа приложимост. Скептицизъм поражда утвърдената българска съдебна практика, която не е претърпяла развитие през последния половин век и е твърде рестриктивна при присъждането на обезщетения за неимуществени вреди и като цяло отрича подобна възможност при неизпълнение на договор. Непосредственият позитивен ефект от решението на СЕС, което има задължителна обвързваща сила и за българския съд при тълкуването и прилагането на Монреалската конвенция, е изричното признаване на такава възможност при договора за въздушен превоз. Поне на теория в резултат на това българският съд би трябвало да се откъсне от своите традиции и да започне да присъжда обезщетения за неимуществени вреди, но това едва ли ще се случи с ентусиазъм. В екстремен случай, когато е настъпило трайно увреждане на здравословното състояние и социално положение на пътника, има вероятност съдът да определи и присъди справедлив размер на обезщетение за тези неимуществени вреди. Поради това Марко Тотев би могъл да претендира за подобно обезщетение, стига, разбира се, да счита напускането на съпругата му за вреда, а не за полза. Ако обаче търсите компенсация единствено за претърпяно неудобство, уплаха или стрес, изгледите за успех не са твърде големи въпреки решението на СЕС.

Къде да се жалим

След като вече сте наясно с това какви обезщетения можете да претендирате, въпросът е какво да предприемете за реалното им получаване. Търсенето им по пътя на най-малкото съпротивление предполага стъпаловидност. Затова на първо място предявете претенциите си с официално писмо до самия превозвач. За целта е най-добре да използвате Формуляра на ЕС за жалби, който е достъпен на интернет страницата на ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация". Ако превозвачът не уважи изцяло претенцията ви или не отговори в срок от 6 седмици, следващата стъпка е да сезирате ГД ГВА, която е контролен орган по отношение на изпълнението на задълженията на превозвачите, като изпратите копие от жалбата ви, останала без уважение от авиокомпанията. Паралелно с това, ако имате претенции, които не са включени във формуляра на ГВА, може да се обърнете за съдействие и към Европейския потребителски център.

Ако всички тези инициативи не доведат до търсения резултат в разумен срок от няколко месеца или в случай че имате претенция за обезщетяване на неимуществени вреди, е необходимо да отнесете въпроса до съда. За тази цел е препоръчително да потърсите професионална правна помощ, което, разбира се, можете да направите и ако изпитвате затруднения в определянето на размера на дължимото обезщетение и претендирането му от превозвача.

*Авторът e адвокат в дружеството "Мусева-Иванов"

Вашите права накратко

1. Важно е да имате валиден билет и да сте се чекирали поне 45 мин. преди обявеното време за полета.

2. Компенсации за загубен багаж могат да се търсят само ако той регистриран.

3. При голямо закъснение (над два часа за полет до 1500 км) или отмяна на полет, трябва да поискате авиокомпанията да ви информира за правата ви. Имате право на:

- Безплатна храна и напитки

- Нощувка при принудителни кацания или забавяния

- Два безплатни телефонни разговора, факс, телекс или електронно съобщение

- При проблем с багажа жалба трябва да се подаде най-късно в седемдневен срок от момента на получаването му от пътника.

4. При направени разходи пазете документи за тях, за да предявите евентуално претенции.

Таксиметров автомобил се движи с бясна скорост към летището в Малага. В него е Марко Тотев – бил е на почивка при Гошо, негов приятел, и бърза да не закъснее за обратния си полет за София. Въпреки задръстванията и похабените нерви Марко Тотев успява да си отдъхне – достига гишето за регистрация точно 50 минути преди обявения час на полета. Радостта му обаче е прибързана – служителката на гишето го уведомява, че полетът ще се проведе със закъснение от три часа и половина. Тотев регистрира багажа си и се отправя към ресторант на летището, където убива времето в консумация на храна и напитки. В обявения час самолетът му излита, но не за дълго – пилотът обявява по радиостанцията, че е налице технически проблем и ще се проведе аварийно приземяване в Торино.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    kak_taka avatar :-?
    kak_taka

    Ако са длъжни да компенсират хората при закъснение по-голямо от 2 часа, защо някои нискотарифни компании имат опция ' застраховка за обезщететние при закъснение'? Кой може да осветли тази практика?

  • 2
    alexander5000dm avatar :-|
    Arexander

    До коментар [#1] от "kak_taka":

    Обезщетение не се дължи при голямо закъснение, а при отмяна на полет. При голямо закъснение превозвачът дължи "грижа" - безплатна храна и напитки, настяняване в хотел, ако се налага нощуване, превоз, два безплатни телефонни разговора. Ако не ги осигури трябва да възстанови разноските, но това не е точно обезщетение, каквото представлява застраховката.

    На второ място, дори при отмяна на полет, обезщетение не се дължи, ако отмяната е поради "извънредни обстоятелства" - най-типичното от които е метереологични условия, несъвместими с безопасен полет. В този случай авиокомпанията не дължи обезщетение, но пък застраховател може да покрие риска. Предполагам, че това е и основният смисъл на предлагането на тази застраховка.

  • 3
    wc1 avatar :-|
    WC1

    Не ми е ясно защо авиокомпаниите носят отговорност за загубен багаж след като вагажите се губят по летищата, където работят различни оператори, а не изпадат от самолетите по време на полет.

  • 4
    wc1 avatar :-|
    WC1

    Много хора изпитват страх от полетите. В този случай, могат ли да съдят авиокомпаниите за причинени страдания и не изпадаме ли в крайности като се опитваме да изкараме пари под привиден предлог, че сме претърпели загуби? Не рискуваме ли с такова поведение да ликвидираме голяброй продукти и услуги или да предизвикаме повишаване на цените поради калкулиране на вероятни съдебви разходи и обезщетения в цената на продукта или услугата? Ще съм любопитен да чуя мнения по въпроса.

  • 5
    alexander5000dm avatar :-|
    Arexander

    [quote#4:"MB"], могат ли да съдят авиокомпаниите за причинени страдания и не изпадаме ли в крайности като се опитваме да изкараме пари под привиден предлог, че сме претърпели загуби[/quote]

    Прав сте, много е важно да се намери разумен баланс между интересите на страните, иначе настъпват странични негатвини ефекти за висчки участници в системата. Това е функцията на съдебната практика - да определи къде е границата между подлежащи на обезщетение вреди и неподлежащи. За радост материята е регулирана от конвенции, така че има доста практика на водещи световни юриспруденции, които дават ориентир.

    Специално по Вашия пример на страх от летене - има едно решение по подобен казус на Supreme Court (Eastern Airlines, Inc. v. Floyd (1991, US). Самолетът губи мощност във всичките си двигатели, започва да пада и е на път да катастрофира в морето. В крайна сметка екипажът успява да включи отново двигателите, като единствените вреди, които пътниците претърпяват са тези свързани с психическото безпокойство. Трима от тях предявяват претенции, но съдът постановява, че когато психическо страдание не е придружено от смърт, физическо увреждане или физическа демонстрация на вреда, не може да става дума за получаване на обезщетение.

  • 6
    bratdomingo avatar :-|
    bratdomingo

    До коментар [#3] от "MB":
    Ами много ясно - договорът на пътника за превоз (и на багажа) е с авиокомпанията, а не с летището. Затова авиокомпанията носи отговорност за багажа пред пътника. Взаимоотношенията между авиокомпанията и летищните оператори не касаят пътника. Ако проблемът е в оператора, авиокомпаният ще муотправи регресен иск.

  • 7
    vassil_kanev avatar :-@
    Васил Кънев

    Наскоро преживях неприятна ситуация на летище Франкфурт/М.
    При обявен час но полета с Луфтханза до София 19.50 ч. пристигнах със съпругата си на летището в 18.15 мин. Определено затруднение имахме при чекирането на автомат /друга опция няма/ , тъй като личната карта на съпругата ми няма дата на валидност - така е след определена възраст. След около 20 мин. се появи служителка на Луфтханза, която ни уведоми, че съпругата ми може да се регистрира и на гишетата за дроп-оф. За да направим това, се наложи да чакаме около 30 мин, като регистрацията на съпругата ми и приемането на багажа ни бе извършено в 19.02 ч., а моята регистрация - около 18.20.
    Последва огромна опашка на контрола за сигурност и на паспортния контрол.
    На посочения самолетен изход пристигнахме около 19.45 ч. и установихме, че пътниците са изведени и изходъг е затворен.
    Наложи се пре-букиране през Мюнхен на следващия ден, като авиокомпанията отказа да поеме допълнителните разходи за билет и летищни такси поради това, че сме явили късно на изхода, независимо от това, че регистрацията ни бе извършена в посочения от тях срок.
    Поставям следните въпроси, като моля за компетентно мнение:

    - имам ли право в конкретния случай да претендирам за възстановяване на допълнителните разходи за билет, хотел и т.н.?
    - не следва ли авиокомпанията да посочи на електронния билет час за чекиране, съобразен с натовареността на съответното летище?
    - няма ли авиокомпанията задължението да осигури помощ на пътниците си за ускорено преминаване през посочените по-горе критични точки.

    Благодаря предварително.

  • 8
    nage avatar :-|
    nage

    До коментар [#7] от "Васил Кънев":

    моите наблюдения показват, че когато по една или друга причина пътници бързат за скоро излитащ самолет, останалите на опашката са благосклонни да ги пропуснат да се прередят, има някаква солидарност, просто трябва да помолите.

  • 9
    obezshtetenie.bg avatar :-|
    obezshtetenie.bg

    Практиката на съда на ЕС е много последователна в това да постави границата между това кога е налице стопански риск и кога - извънредни обстоятелства. Лоши метеорологични условия, природни катаклизми, стачки и саботажи са освобождаващи превозвача извънредни обстоятелства. Технически повреди и други неуредици обаче са стопански риск на превозвача и в тези случаи се дължи без съмнение обезщетение на пъутниците. Ако превозвачът не го заплати доброволно, може да се потърси професионална помощ, като например предоставяната от платформата обезщетение.bg.

    При всяко положение е важно потребителите да търсят правата си от превозвачите, защото това има дисциплиниращ ефект върху тях.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK