Колко синьо е в синята зона

Паркирането в центъра на София все още не е изгладено от неуредици

Тръгни, ако можеш    ©  Надежда Чипева

На входа на Центъра на градска мобилност на ул. "Будапеща" в София доскоро имаше бележка "Тук не е психодиспансерът". Тя беше поставена заради близостта на съответното здравно заведение на съседната улица "Искър". Но на всеки занимавал се с общинското предприятие преспокойно може да бъде поставена психиатрична диагноза. Паркирането в центъра на София никога не е било лесно. Но въпреки добрата идея за облекчаване на натовареното движение недомислиците около синята зона могат да скъсят живота на всеки шофьор.

Максималният заплатен престой на едно паркомясто в синя зона е два часа. Това правило никога не се е спазвало и стига да си плащате, може да стоите и по цял ден. Трябва обаче да си плащате, в противен случай ви слагат скоби. И тук става интересно. Ако много бързате и искате да си платите глобата от 10 лв., няма гаранция, че това ще стане на часа. Според наредбата на Столичния общински съвет времето за реакция на eкипа за сваляне на cкобата е "не повече от един час след получаването на сигнал от водача, собственика на ППС или диспечера". Проблемът е, че има случаи, когато шофьорът чака по половин час да се свърже само с диспечера, защото системата е натоварена. Оттам - още време до чакането на екипа. Според юристи, ако забавянето е голямо, шофьорът може да си търси правата в съда с искания за пропуснати ползи - например изпуснат полет или важна сделка. Тогава изрично трябва да докаже точно какво и колко губи. Същото се случва и с вдигането на колата от паяк заради неплатено паркиране в синя зона или затрудняване на движението. Колата ви може да бъде вдигната във ваше отсъствие, при което трябва да се обадите на телефон 983 67 47 или да проверите на www.sofiatraffic.bg/bg/tow-away. Разбира се, всеки сблъсквал се със системата знае, че плаща 30 лв. за "евакуиране" на колата до наказателния паркинг и още по 2 лв. за престой на наказателния паркинг (при условие че в синята зона цената е левче на час). Преди време за неплатено паркиране и вдигане с паяк се плащаше и акт към КАТ, но тези разпоредби отпаднаха, тъй като имаше противоречие между общинските наредби и Закона за движение по пътищата.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lorem_ipsum avatar :-|
    lorem_ipsum
    • - 3
    • + 4

    Надписът "Тук не е психодиспансерът" онагледява проблемът с бг администраторите - не те съществуват заради тебе, а ти заради тях. Ако целта им беше да помогнат на хората, щяха да сложат надпис къде е въпросният психодиспансер, напр. "Психодиспансерът е в съседния вход". Но не; целта на бюрократчетата е да им се махнеш от главата. А ако случайно ги обезпокоиш, важно е не да ти помогнат, а да могат да те унижат: "Ама не видяхте ли надписа, какво ме питате".

    Останалото от статията са глупости и мрънкане. Ако не ви кефят скобите и паяците, паркирайте правилно.

    Нередност?
  • arko
    • + 3

    http://talkinghead.blog.bg/
    І. Основните недостатъци на метода “Синя зона” са;
    1. Общините организирали предварителна продажба на “талони-билети”, например София не предлагат качествена услуга, защото действат дискриминационно към водачите на МПС дошли по работа с личен или служебен транспорт от провинцията в централната градска част, както от страната, така и от периферията на София. Възможността подобни водачи директно да бъдат рекетирани със заплаха за отвеждане на наказателен паркинг е много голяма, тъй като те са затруднени да си закупят бързо талони.
    2. “Въвеждането” на SMS плащане от мобилен телефон така като се прилага в момента липсва най-важното звено регистър/ статус регистър / за съхранение на данни (база данни back-office).
    3. Фалшифициране на талони/билети/ издавани за паркиране.
    4. Много високо е изкушението на служителя на терен, да му бъде платено на ръка, при заплахата от извозване в наказателен паркинг чрез т.нар. “паяци”.
    5. Липсата на интегрирана информационна система за следене натоварването на улиците, регистриране на най-честите нарушители и контрол върху приходите от паркирането и глобяването (регистър за съхранение на данни(база данни back-office).
    6. Липса на възможност за изграждане култура на движение и паркиране във водачите на МПС. Пример за това е гр. София, където хаоса при паркирането в централната градска част е пълен.
    7. Натиск върху общината от фирми инвестирали в т.нар. “паяци”, да се заложи на репресивни модели за организиране на дейността. По-точно, използвайки заплахата от вдигането на колите на наказателен паркинг, като основно средство за регулиране на оборота на коли, общината не реализира пълния потенциал от приходи възможен в София.
    “НЕ МОЖЕ ЛИЦЕ РЕГИСТРИРАНО ПО СМИСЪЛА НА ТЪРГОВСКИЯ ЗАКОН ДА НАЛАГА САНКЦИИ/ГЛОБИ/, ТОВА МОЖЕ ДА СТАНЕ САМО ОТ АДМИНИСТРАТИВЕН ОРГАН НА ОСНОВАНИЕ, УКАЗ, ЗАКОН, НАРЕДБА И Т.Н.

    Нередност?
  • arko

    В-к Капитал 2002 г. http://www.capital.bg/show.php?storyid=214613 В-к Дневник статия-анализи от 17.05.2004 г. http://www.dnevnik.bg/analizi/2004/05/16/157868_paeshki_resheniia_ili_raboteshta_strategiia/

    Нередност?
  • 4
    vanko62 avatar :-|
    vanko62
    • - 1

    до арко служител съм в синята зона и мога да ти кажа че мнението ти по точка 4 е доста смешно
    как си представяш че за 50ст ще стоя цял час да му пазя колата

    Нередност?
  • 5
    vens avatar :-|
    Christo Shemtov
    • + 1

    Къде могат да паркират безплатно живеещите в район със синя зона? На улицата, където им е постоянния адрес, или и на пресечките, или в целия административен район? Как стои въпросът, ако живеещ в синя зона има лизингов автомобил, който още не е на негово име? Ами ако автомобилът е на фирмата му?

    Нередност?
  • 6
    agaidov avatar :-|
    arko


    До vanko62,
    Твои колеги от англо-саксонските държави нямат този ваш проблем. Заплатите им са достатъчно високи. Тук продължава соц-милиционерската практика на управление.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал