С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 10 фев 2012, 13:42, 13726 прочитания

Второ око за втора ръка

Купувачите на употребявани автомобили вече могат да ползват различни консултански услуги

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През пролетта на миналата година германската телевизия RTL излъчи репортаж за мащабни злоупотреби в местните автомобилни къщи. Според журналистите километражът на всяка трета кола втора ръка е манипулиран, а сред най-големите нарушители била българска банда, която разполагала с най-модерното оборудване. Най-фрапантният посочен пример беше старо BMW "петичка", чийто километраж показвал изминати 155 000 км, докато реалните били 700 000 км. За германците може и да е шок, но в България е обществена тайна е, че много от употребяваните коли, които се внасят, са най-малкото с пренавити десетки хиляди километри. Разказваната от продавачите на борсата Горубляне сладка приказка, макар и с леки вариации, има почти неизменен сюжет: "Kолата е карана от германска баба, която я е използвала само за пазар до съседното селце."

Подобни "мини" по автокъщите правят покупката на употребявани автомобили истинска лотария. Първото нещо, което всеки купувач трябва да направи, е да избере търсената кола според джоба и нуждите си. Много важно е да знае предварително колко ще му излиза месечната поддръжка на този автомобил. Ако е избрал определен модел, е хубаво да се огледа и за подобни от друга марка в същия клас. Българите обикновено търсят автомобил с помощта на приятели и роднини и резултатите от подобни консултантски услуги естествено са смесени. Препоръчително е кандидат-купувачите да се запознаят със сайта на Германския автомобилен клуб (ADAC), където има много полезна информация за колите като тестове, ориентировъчни цени за употребявани автомобили, разходи по поддръжка и т.н. Ако цените на сходен модел "нов внос" на автоборсата са значително по-ниски от тези в ADAC, обикновено има нещо гнило. Изминатите километри също са показателни - в ADAC колите са с над 200 000 км, докато продаваните у нас не преминават "психологическата граница" от 140-150 хил. км. Което означава, че е имало превъртане на километража.


Но какъв е наистина шансът да попаднеш на свястна кола? Колко са й реалните километри? Удряна ли е? И как да разбереш това? За тази цел купувачите вече могат да използват услугите и на различни консултанти. Един от тях е фирмата "Ауто експерт интернешънъл", която прави независими експертизи на коли. Срещу 96 лв. харесаният от купувача автомобил ще бъде проверен в партньорски сервиз - окачване, спирачна система, електроника и т.н., след което фирмата издава сертификат за качество "Сигурност на пътя". Според генералния мениджър на "Ауто експерт интернешънъл" Антони Стоянов клиентът може да получи и списък с частите, които трябва да се сменят или поправят и ориентировъчни цени, за да прецени дали колата си заслужава. Той допълва, че компанията му няма никаква изгода да лъже, защото лошият имидж бързо се разпространява и ще навреди на бизнеса. Много собственици на автокъщи държат колите да бъдат карани на близки до тях сервизи, за да прикрият недостатъците по продаваните от тях коли. Естествено при подобни консултации като "Ауто експерт интернешънъл" е хубаво клиентът да е избрал една, най-много две коли, тъй като автоекспертизите на повече автомобили ще оскъпят сделката.

Друг вариант за купувачите е да ползват услугите на сайта oglеdi.com, който действа от около година. Собствениците му, които предпочитат да се представят просто ката Венци и Стани, правят всякакви консултации при покупка на автомобил втора ръка. "Можем да бъдем полезни с препоръки: плюсове и минуси, приблизителни цени за обслужване и поддръжка. Много е важно да се уточнят потребностите на клиента и какъв автомобил ще е най-подходящ", казва Венци. Има два варианта за търсене: единият е ogledi.com да започне да разглежда оферти на автомобили, които отговарят на изискванията, а другият е клиентът да си набелязва модели, а Венцислав и Станислав да ги преглеждат. Прегледът включва: външен оглед на автомобила за следи от удари, пребоядисвани детайли, корозия,  запалване и двигател - работа, шумове, течове, трансмисия и окачване, работа на електрониката, отопление и климатична инсталация, интериор на автомобила, гуми и спирачна система. Възможна е и компютърна диагностика на място, която да проследи работата на електрониката на автомобила. Цената варира от 30 до 100 лв. в зависимост от колата. "Ако примерно автомобилът има сериозен дефект и е ясно че няма да бъде купен, няма смисъл да му се прави компютърна диагностика, тест драйв и да се губи време за преглед", уточнява Венцислав. "Всеки автомобил втора ръка си има забележки. Целта ни е да намерим колата с възможно най-малко и лесно отстраними такива на възможно най-изгодна цена", казва и Станислав.

Ако клиентът се чувства несигурен в преговорите с изпечените търговци, Венци и Стани могат да помогнат и в тази насока. Сред сключените от тях сделки има и такива със значително понижени цени спрямо първоначално обявените. Наблюденията на двамата е, че автомобилите в Западна Европа се износват все повече, тъй като производителите твърдо са заложили на схема с удължен сервизен пробег, при която масла се сменят на 30 000 км. "Разширяваме контактите си, за да можем да проверяваме и сервизните истории", казва Станислав. Последните наблюдения на двамата са, че автомобилите от италианските наводнения вече пристигат в България. "Една от последните случки е идеално измит автомобил, но с останали следи от блатна (язовирна) кал в горната част на двигателя", казва Станислав.



Не е трудно да се досетим, че примери като този има бол на българския пазар втора ръка. Страната ни е на едно от последните места в Европа по възрастта на автопарка. Статистиката на КАТ за последната година е показателна: регистрирани са над 22 500 нови леки и лекотоварни автомобили, докато употребяваните са били почти 200 000. Така че съветите на експертите са купувачът да е склонен да отпусне малко повече пари, но поне да е сигурен в покупката си.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Как да продам едноличния си търговец Как да продам едноличния си търговец

Прехвърлянето на собствеността върху търговско предприятие е обичайна сделка, която може да стане чрез различни способи

7 дек 2018, 2761 прочитания

Тест: Добра комбинация Тест: Добра комбинация

Honor 8х е телефон от средния ценови клас, който по параметри и дизайн се цели във високия.

7 дек 2018, 1987 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Как да намаля срещите си с данъчните

Вече можете да поискате удостоверение за платени данъци и по интернет, но ще си го получите от офисите на НАП

Как България не победи Макрон

Въпреки съпротивата на София, ЕС ще приеме въведе ограничения за товарния пътен транспорт

По заповед на главния

Сотир Цацаров превърна командироването в основно средство за контрол над прокурорите

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Ново място: "Компанията"

На брънч между "Оборище" и "Черковна"

Цепи мрака

Нови технологии, ресторант на тъмно, тактилни разходки и други инициативи, които разкриват света на незрящите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Мей оцеля, но драмата Brexit продължава, ЕЦБ спира да печата пари

Емисия

DAILY @7PM // 13.12.2018 Прочетете