🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Второ око за втора ръка

Купувачите на употребявани автомобили вече могат да ползват различни консултански услуги

"Kолата е карана от германска баба, която я е използвала само за пазар до съседното селце"
"Kолата е карана от германска баба, която я е използвала само за пазар до съседното селце"
"Kолата е карана от германска баба, която я е използвала само за пазар до съседното селце"    ©  Цветелина Белутова
"Kолата е карана от германска баба, която я е използвала само за пазар до съседното селце"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През пролетта на миналата година германската телевизия RTL излъчи репортаж за мащабни злоупотреби в местните автомобилни къщи. Според журналистите километражът на всяка трета кола втора ръка е манипулиран, а сред най-големите нарушители била българска банда, която разполагала с най-модерното оборудване. Най-фрапантният посочен пример беше старо BMW "петичка", чийто километраж показвал изминати 155 000 км, докато реалните били 700 000 км. За германците може и да е шок, но в България е обществена тайна е, че много от употребяваните коли, които се внасят, са най-малкото с пренавити десетки хиляди километри. Разказваната от продавачите на борсата Горубляне сладка приказка, макар и с леки вариации, има почти неизменен сюжет: "Kолата е карана от германска баба, която я е използвала само за пазар до съседното селце."

Подобни "мини" по автокъщите правят покупката на употребявани автомобили истинска лотария. Първото нещо, което всеки купувач трябва да направи, е да избере търсената кола според джоба и нуждите си. Много важно е да знае предварително колко ще му излиза месечната поддръжка на този автомобил. Ако е избрал определен модел, е хубаво да се огледа и за подобни от друга марка в същия клас. Българите обикновено търсят автомобил с помощта на приятели и роднини и резултатите от подобни консултантски услуги естествено са смесени. Препоръчително е кандидат-купувачите да се запознаят със сайта на Германския автомобилен клуб (ADAC), където има много полезна информация за колите като тестове, ориентировъчни цени за употребявани автомобили, разходи по поддръжка и т.н. Ако цените на сходен модел "нов внос" на автоборсата са значително по-ниски от тези в ADAC, обикновено има нещо гнило. Изминатите километри също са показателни - в ADAC колите са с над 200 000 км, докато продаваните у нас не преминават "психологическата граница" от 140-150 хил. км. Което означава, че е имало превъртане на километража.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rayko_g avatar :-|
    RG
    • - 31
    • + 3

    За това - никога кола от БГ а само от западна европа и си я внасяш сам !А за бизнеса на тия двамата - има гугъл и телефони и въобще на никой няма да му трябват такива като Венци и Стани .Да не говорим че преглед в оторизирани сервизи и ремонтна история е от 60-100 лв.Просто ги заобикаляш тия БГ фирми и спестяваш някой лев.

    Нередност?
  • 2
    ericcartman avatar :-P
    Кухчо Глупчев
    • - 1
    • + 36

    Браво пич, юначен българин си, внасяй си на воля, а по-добре е и сам да си я сглобиш, че съвсем ще ти е истинска, а не от арабите и руснаците в западна европа...

    твой си проблем и успех с гугъл и телефоните, но е интересно защо като им мине гаранцията на автомобилите, почти всички бягат от официалните сервизи ... сигурно, защото са доволни от работата им, може би ...?
    А друг е въпроса, че за да завлачиш една кола без регистрация до официалния сервиз ... а след това следваща ... а как ли си вършат работата там ...
    Както казах по-горе, Успех !

    Браво на хората за тези услуги, защото не всеки има времето и знанията да се справи и да разбере какво се крие под пудрата на автотърговците !

    Нередност?
  • 3
    rayko_g avatar :-|
    RG
    • - 6
    • + 4

    До коментар [#2] от "Кухчо Глупчев":

    Не от руснаци и араби а от оторизирани диларства на марката. От арабите се купуват трошки на по 7-8+ години.
    Второ само някои бягат от официалните сервизи защото им е скъпо и като са теглили кредит или лизинг за кола сега реват като мечки.В БГ малко хора си правят сметката като теглят заеми.Бачкатора от Люлин си взима чисто нова кола на лизинг със заплата 1 300 лв. КЛАСИК !
    Трето дупнишките измамници по-честни ли са от руснаците например?

    Нередност?
  • 4
    ericcartman avatar :-P
    Кухчо Глупчев
    • - 1
    • + 14

    Дали е само скъпо или просто се сменя всичко, що е на една ръка разстояние и после пак същото... и обвиняват производителя, че си правил колите я в Турция, я в Полша или Унгария и за това има проблеми, а не искат да си погледнат собственото некадърие...
    Ефект и качествена работа няма, защото нямат стимул да си вършат работата нормално... и броя на рекламациите и за какво точно са рекламациите им го доказва ...
    то не са забравяне на сипване на масла, пренебрегване на проблеми, бъркане на части, изписване на части за роднини за сметка на клиента (има уволнени за такива истории)...
    Клиентите са им вързани с гаранционните обслужвания и мине ли автомобила 3 години вече се правят на велики, защото според тях вече е станала антика... примери бол,
    ...но както казах, ти ги разбираш работите...

    А на оторизираните представителства, както навсякъде приоритет им е продажбата на нов автомобил, а не на втора ръка, защото тези заводи и развойни центрове трябва да се издържат от нещо, а второупотребните са вързани с финансови институции и лизингови компании, на които приоритет им е излизането положителен баланс...
    Голяма част от колите, които се продават по автокъщите тук са взети от официални дилъри (а дилъри да искаш - дори Мехмед Али също е дилър и е сключил договор с производител) и предимно попадат обратно там, след намесата на застраховател...
    та както казах и преди, успех с покупката от западна Европа...

    Относно третото, ако беше чел нормално статията, щеше да разбереш, че иде реч как ако имаш малко познания, да не станеш жертва на дупнишки, горублянски и други подобни измамници, които продават клозети и че има хора, които могат да ти спестят много нерви и разходи, но както забелязвам си по-хитър от цялата индустрия и имаш имаш излишни пари за харчене ...

    Успех... със Западната Европа и може би Мюнхен :)

    Нищо лично, просто по-малко хейтване води и до по-добро настроение :))

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал