Второ око за втора ръка

"Kолата е карана от германска баба, която я е използвала само за пазар до съседното селце"

Второ око за втора ръка

Купувачите на употребявани автомобили вече могат да ползват различни консултански услуги

Константин Николов
15620 прочитания

"Kолата е карана от германска баба, която я е използвала само за пазар до съседното селце"

© Цветелина Белутова


През пролетта на миналата година германската телевизия RTL излъчи репортаж за мащабни злоупотреби в местните автомобилни къщи. Според журналистите километражът на всяка трета кола втора ръка е манипулиран, а сред най-големите нарушители била българска банда, която разполагала с най-модерното оборудване. Най-фрапантният посочен пример беше старо BMW "петичка", чийто километраж показвал изминати 155 000 км, докато реалните били 700 000 км. За германците може и да е шок, но в България е обществена тайна е, че много от употребяваните коли, които се внасят, са най-малкото с пренавити десетки хиляди километри. Разказваната от продавачите на борсата Горубляне сладка приказка, макар и с леки вариации, има почти неизменен сюжет: "Kолата е карана от германска баба, която я е използвала само за пазар до съседното селце."

Подобни "мини" по автокъщите правят покупката на употребявани автомобили истинска лотария. Първото нещо, което всеки купувач трябва да направи, е да избере търсената кола според джоба и нуждите си. Много важно е да знае предварително колко ще му излиза месечната поддръжка на този автомобил. Ако е избрал определен модел, е хубаво да се огледа и за подобни от друга марка в същия клас. Българите обикновено търсят автомобил с помощта на приятели и роднини и резултатите от подобни консултантски услуги естествено са смесени. Препоръчително е кандидат-купувачите да се запознаят със сайта на Германския автомобилен клуб (ADAC), където има много полезна информация за колите като тестове, ориентировъчни цени за употребявани автомобили, разходи по поддръжка и т.н. Ако цените на сходен модел "нов внос" на автоборсата са значително по-ниски от тези в ADAC, обикновено има нещо гнило. Изминатите километри също са показателни - в ADAC колите са с над 200 000 км, докато продаваните у нас не преминават "психологическата граница" от 140-150 хил. км. Което означава, че е имало превъртане на километража.

Но какъв е наистина шансът да попаднеш на свястна кола? Колко са й реалните километри? Удряна ли е? И как да разбереш това? За тази цел купувачите вече могат да използват услугите и на различни консултанти. Един от тях е фирмата "Ауто експерт интернешънъл", която прави независими експертизи на коли. Срещу 96 лв. харесаният от купувача автомобил ще бъде проверен в партньорски сервиз - окачване, спирачна система, електроника и т.н., след което фирмата издава сертификат за качество "Сигурност на пътя". Според генералния мениджър на "Ауто експерт интернешънъл" Антони Стоянов клиентът може да получи и списък с частите, които трябва да се сменят или поправят и ориентировъчни цени, за да прецени дали колата си заслужава. Той допълва, че компанията му няма никаква изгода да лъже, защото лошият имидж бързо се разпространява и ще навреди на бизнеса. Много собственици на автокъщи държат колите да бъдат карани на близки до тях сервизи, за да прикрият недостатъците по продаваните от тях коли. Естествено при подобни консултации като "Ауто експерт интернешънъл" е хубаво клиентът да е избрал една, най-много две коли, тъй като автоекспертизите на повече автомобили ще оскъпят сделката.

Друг вариант за купувачите е да ползват услугите на сайта oglеdi.com, който действа от около година. Собствениците му, които предпочитат да се представят просто ката Венци и Стани, правят всякакви консултации при покупка на автомобил втора ръка. "Можем да бъдем полезни с препоръки: плюсове и минуси, приблизителни цени за обслужване и поддръжка. Много е важно да се уточнят потребностите на клиента и какъв автомобил ще е най-подходящ", казва Венци. Има два варианта за търсене: единият е ogledi.com да започне да разглежда оферти на автомобили, които отговарят на изискванията, а другият е клиентът да си набелязва модели, а Венцислав и Станислав да ги преглеждат. Прегледът включва: външен оглед на автомобила за следи от удари, пребоядисвани детайли, корозия,  запалване и двигател - работа, шумове, течове, трансмисия и окачване, работа на електрониката, отопление и климатична инсталация, интериор на автомобила, гуми и спирачна система. Възможна е и компютърна диагностика на място, която да проследи работата на електрониката на автомобила. Цената варира от 30 до 100 лв. в зависимост от колата. "Ако примерно автомобилът има сериозен дефект и е ясно че няма да бъде купен, няма смисъл да му се прави компютърна диагностика, тест драйв и да се губи време за преглед", уточнява Венцислав. "Всеки автомобил втора ръка си има забележки. Целта ни е да намерим колата с възможно най-малко и лесно отстраними такива на възможно най-изгодна цена", казва и Станислав.

Ако клиентът се чувства несигурен в преговорите с изпечените търговци, Венци и Стани могат да помогнат и в тази насока. Сред сключените от тях сделки има и такива със значително понижени цени спрямо първоначално обявените. Наблюденията на двамата е, че автомобилите в Западна Европа се износват все повече, тъй като производителите твърдо са заложили на схема с удължен сервизен пробег, при която масла се сменят на 30 000 км. "Разширяваме контактите си, за да можем да проверяваме и сервизните истории", казва Станислав. Последните наблюдения на двамата са, че автомобилите от италианските наводнения вече пристигат в България. "Една от последните случки е идеално измит автомобил, но с останали следи от блатна (язовирна) кал в горната част на двигателя", казва Станислав.

Не е трудно да се досетим, че примери като този има бол на българския пазар втора ръка. Страната ни е на едно от последните места в Европа по възрастта на автопарка. Статистиката на КАТ за последната година е показателна: регистрирани са над 22 500 нови леки и лекотоварни автомобили, докато употребяваните са били почти 200 000. Така че съветите на експертите са купувачът да е склонен да отпусне малко повече пари, но поне да е сигурен в покупката си.

През пролетта на миналата година германската телевизия RTL излъчи репортаж за мащабни злоупотреби в местните автомобилни къщи. Според журналистите километражът на всяка трета кола втора ръка е манипулиран, а сред най-големите нарушители била българска банда, която разполагала с най-модерното оборудване. Най-фрапантният посочен пример беше старо BMW "петичка", чийто километраж показвал изминати 155 000 км, докато реалните били 700 000 км. За германците може и да е шок, но в България е обществена тайна е, че много от употребяваните коли, които се внасят, са най-малкото с пренавити десетки хиляди километри. Разказваната от продавачите на борсата Горубляне сладка приказка, макар и с леки вариации, има почти неизменен сюжет: "Kолата е карана от германска баба, която я е използвала само за пазар до съседното селце."

Подобни "мини" по автокъщите правят покупката на употребявани автомобили истинска лотария. Първото нещо, което всеки купувач трябва да направи, е да избере търсената кола според джоба и нуждите си. Много важно е да знае предварително колко ще му излиза месечната поддръжка на този автомобил. Ако е избрал определен модел, е хубаво да се огледа и за подобни от друга марка в същия клас. Българите обикновено търсят автомобил с помощта на приятели и роднини и резултатите от подобни консултантски услуги естествено са смесени. Препоръчително е кандидат-купувачите да се запознаят със сайта на Германския автомобилен клуб (ADAC), където има много полезна информация за колите като тестове, ориентировъчни цени за употребявани автомобили, разходи по поддръжка и т.н. Ако цените на сходен модел "нов внос" на автоборсата са значително по-ниски от тези в ADAC, обикновено има нещо гнило. Изминатите километри също са показателни - в ADAC колите са с над 200 000 км, докато продаваните у нас не преминават "психологическата граница" от 140-150 хил. км. Което означава, че е имало превъртане на километража.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


4 коментара
  • 1
    rayko_g avatar :-|
    RG

    За това - никога кола от БГ а само от западна европа и си я внасяш сам !А за бизнеса на тия двамата - има гугъл и телефони и въобще на никой няма да му трябват такива като Венци и Стани .Да не говорим че преглед в оторизирани сервизи и ремонтна история е от 60-100 лв.Просто ги заобикаляш тия БГ фирми и спестяваш някой лев.

  • 2
    ericcartman avatar :-P
    Кухчо Глупчев

    Браво пич, юначен българин си, внасяй си на воля, а по-добре е и сам да си я сглобиш, че съвсем ще ти е истинска, а не от арабите и руснаците в западна европа...

    твой си проблем и успех с гугъл и телефоните, но е интересно защо като им мине гаранцията на автомобилите, почти всички бягат от официалните сервизи ... сигурно, защото са доволни от работата им, може би ...?
    А друг е въпроса, че за да завлачиш една кола без регистрация до официалния сервиз ... а след това следваща ... а как ли си вършат работата там ...
    Както казах по-горе, Успех !

    Браво на хората за тези услуги, защото не всеки има времето и знанията да се справи и да разбере какво се крие под пудрата на автотърговците !

  • 3
    rayko_g avatar :-|
    RG

    До коментар [#2] от "Кухчо Глупчев":

    Не от руснаци и араби а от оторизирани диларства на марката. От арабите се купуват трошки на по 7-8+ години.
    Второ само някои бягат от официалните сервизи защото им е скъпо и като са теглили кредит или лизинг за кола сега реват като мечки.В БГ малко хора си правят сметката като теглят заеми.Бачкатора от Люлин си взима чисто нова кола на лизинг със заплата 1 300 лв. КЛАСИК !
    Трето дупнишките измамници по-честни ли са от руснаците например?

  • 4
    ericcartman avatar :-P
    Кухчо Глупчев

    Дали е само скъпо или просто се сменя всичко, що е на една ръка разстояние и после пак същото... и обвиняват производителя, че си правил колите я в Турция, я в Полша или Унгария и за това има проблеми, а не искат да си погледнат собственото некадърие...
    Ефект и качествена работа няма, защото нямат стимул да си вършат работата нормално... и броя на рекламациите и за какво точно са рекламациите им го доказва ...
    то не са забравяне на сипване на масла, пренебрегване на проблеми, бъркане на части, изписване на части за роднини за сметка на клиента (има уволнени за такива истории)...
    Клиентите са им вързани с гаранционните обслужвания и мине ли автомобила 3 години вече се правят на велики, защото според тях вече е станала антика... примери бол,
    ...но както казах, ти ги разбираш работите...

    А на оторизираните представителства, както навсякъде приоритет им е продажбата на нов автомобил, а не на втора ръка, защото тези заводи и развойни центрове трябва да се издържат от нещо, а второупотребните са вързани с финансови институции и лизингови компании, на които приоритет им е излизането положителен баланс...
    Голяма част от колите, които се продават по автокъщите тук са взети от официални дилъри (а дилъри да искаш - дори Мехмед Али също е дилър и е сключил договор с производител) и предимно попадат обратно там, след намесата на застраховател...
    та както казах и преди, успех с покупката от западна Европа...

    Относно третото, ако беше чел нормално статията, щеше да разбереш, че иде реч как ако имаш малко познания, да не станеш жертва на дупнишки, горублянски и други подобни измамници, които продават клозети и че има хора, които могат да ти спестят много нерви и разходи, но както забелязвам си по-хитър от цялата индустрия и имаш имаш излишни пари за харчене ...

    Успех... със Западната Европа и може би Мюнхен :)

    Нищо лично, просто по-малко хейтване води и до по-добро настроение :))


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Малки, но силни

Малки, но силни