Колко евтин/скъп е електромобилът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колко евтин/скъп е електромобилът

Retuers

Колко евтин/скъп е електромобилът

В определени случаи колите с електрически двигатели са по-изгодни за потребителите от бензиновите им аналози

Юлиян Арнаудов
22496 прочитания

Retuers

© Lucy Nicholson


Спорът кои са по-изгодни - електромобилите или колите с двигател с вътрешно горене, се води от доста време. Освен чисто екологичните ползи, привържениците на автомобилите с електрическо задвижване сочат като основно предимство по-ниските разходи за поддръжка. Феновете на традиционните бензинови и дизелови двигатели обаче се аргументират с по-високата цена на колите на ток, скъпите батерии за замяна, слабите характеристики, липсата на места за презареждане, както и бавното достигане на пълен заряд. Кой обаче е прав?

Развитието на компанията за електрически автомобили Tesla на предприемача Илон Мъск показа, че могат да се елиминират повечето от горните фактори. Моделите на новия автопроизводител имат спортни характеристики, пробег с едно зареждане от 480 км и възможност за "суперзареждане", което запълва до 80% от капацитета на батерията за 40 мин., а не за няколко часа, както е при повечето модели. Опасенията за живота на акумулатора и високите разходи по подмяната му също започват да се разсейват. Макар че при Model S на Tesla нова струва над 40 хил. долара (а на Nissan Leaf е около 5000 евро), или половината от цената на колата, вече всички големи автоконцерни също така дават и осемгодишна гаранция на батериите, или изминати 160 хил. км. С други думи, няма да се притеснявате и да заделяте пари, равностойни на цената на нов градски хечбек, за да я подмените след няколко години експлоатация.

Така, докато останалите аргументи на поддръжниците на традиционните коли постепенно се минимализират от напредъка на производителите, остава да се провери кой вариант е икономически по-изгоден.

Което се оказва

Нелека задача

От една страна, масовите електромобили навлязоха през последната година-две и все още няма много модели, които да са над три-четири години по пътищата. От друга, разходите по поддръжката варират от модела, индивидуалната кола, дори от държавата, в която се извършват, както и неочакваните проблеми и ремонти, които могат да изникнат при по-продължителна експлоатация.

"Дори, най-старите модели електромобили са само на четири години и все още няма достатъчно голяма база за пълни сравнения", коментира Мартин Хаджистойков от блога за електрически коли, eCars.bg

Затова ще се опитаме да направим две сравнително груби сравнения. Първото е между компактните градски коли - електромобилът Nissan Leaf и снабдената с 1.6-литров дизелов двигател Toyota Verso, като моделите са от 2014 г. Второто е между високия спортен клас Tesla Model S P85D и BMW 650i Gran Coupe, снабден с 4.4-литров бензинов двигател. Основните показатели, които се разглеждат, са цената на самото превозно средство, годишните разходи за поддръжка, консумативи, местен данък и гражданска отговорност и разходи при изминати 15 хил. километра на година. Отново казваме, че не претендираме за изчерпателност, а правим само груби сравнения.

Nissan Leaf срещу Toyota Verso

При това сравнение са използвани данните, предоставени от блога eCars.bg, специално за "Капитал" (виж първата таблица). В тях се посочват примерни разходи за годишна поддръжка и консумативи на всеки 10 хил. км, както и пари, дадени за електроенергия или гориво при изминаване на 15 хил. км годишно. Не се взимат предвид по-сериозните ремонти и смяна на части, които са характерни за автомобилите с традиционни двигатели на 75 - 100 хил. км. В тях се включват подмяна на ремъци, бензинови и водни помпи, спирачни дискове и накладки и др. Също така сме взели осреднена стойност за цената на електричеството между дневната и нощната тарифа. Така че, ако потребителят зарежда само нощем, разходите за пробег ще са малко по-ниски.

От таблицата изпъкват няколко предимства в полза на електромобилите. На първо място е чувствителната разлика в разходите за гориво/заряд. Nissan Leaf се оказва три пъти по-евтин за зареждане на година спрямо дизеловата Toyota. При това са взети сегашните сравнително по-ниски цени на горивата заради евтиния петрол. На второ място е облекчението да не се плаща местен данък, което също пести пари. Притежателите на електромобили в София имат право и на безплатен достъп до синя/зелена зона за паркиране, което също може да натежи в сметката, но в случая не е включено.

Ако се тегли чертата обаче, се вижда, че Nissan Leaf е няколкостотин лева по-скъп след петгодишна експлоатация спрямо Toyota Verso. Причината е в разликата от близо 10 хил. лева в цената на самите коли. Тя се компенсира от близо три пъти по-малките годишни разходи за поддръжка. Везната ще натежи в полза на Nissan Leaf, ако бъдат включени и по-сериозни ремонти на дизеловия автомобил, но в тези изчисления те липсват.

Електромобил срещу традиционна кола (в лева)
 Nissan LEAF 2014Toyota Verso 1.6D 2014
Базова цена51 41842 990
Годишна поддръжка200200
Консумативи на 10 хил км100300
Разход 100/км3.2 лв при 20 кВтч/100 км*10 лв при 5.3 л/100 км**
Общо годишно за гориво/енергия при 15 хил. км пробег480*1 500
Гражданска165170
Годишен данък-316
Общо разходи за една година9452486
Примерни разходи за три години28357458
Примерни разходи за пет години472512430
Всички разходи за пет години5614355420
* При тарифа 0.12 лв/кВтч нощна и 0.2 лв/кВтч дневна тарифа, се взима осреднена стойност от 0.16 лв/кВтч
** При цена на бензина от 1.95лв на литър  
Източници: eCars.bg, Капитал  

Tesla Model S срещу BMW 6

Бижуто на електромобилите е определено Tesla Model S. Колата обаче е в доста по-висок клас, който е съпоставим с шеста серия на BMW. Затова за сравнението са взети съответно най-мощния модел Model S P85D на Tesla и сходният по характеристики и цена BMW 650i Gran Coupe Sedan. Данните за застраховка гражданска отговорност и местен данък са за София, разходът е официалните каталози, а изчисленията за ремонтите и поддръжката са на специализирания сайт MotorTrend. Важно е да се уточни, че последните важат за обслужване на колите в САЩ, което означава, че стойностите може да са леко завишени заради по-големите разходи за труд там. Но идеята е да се покаже сравнително съотношение от един източник.

Цените на двете коли са почти идентични с минимално отклонение в полза на Tesla. При годишните ремонти и поддръжка отново електромобилът е по-евтин. Както при сравнението с по-ниския клас коли, и тук Tesla Model S изпъква значително при разходите, дадени за гориво/заряд. Електромобилът на Мъск е близо пет пъти по-икономичен спрямо елегантния бензинов модел на BMW. Липсата на данък и спестените пари за гориво дават по-осезаема преднина за Tesla при сравнение за една, три и пет години спрямо баварския автомобил с традиционен двигател.

Електромобил срещу традиционна кола, част 2
 Tesla Model S P85DBMW 650i Gran Coupe
Базова цена191597192 100
Годишна поддръжка4751126
Годишни ремонти301511
Разход 100/км3.68 лв при 23 кВтч/100 км*16.7 лв при 8.6 л/100 км**
Общо годишно за гориво/енергия при 15 хил. км пробег5522 515
Гражданска250260
Годишен данък-1422
Общо разходи за една година15784708
Примерни разходи за три години473414124
Примерни разходи за пет години789023540
Всички разходи за пет години199487215640
* При тарифа 0.12 лв/кВтч нощна и 0.2 лв/кВтч дневна тарифа, се взима осреднена стойност от 0.16 лв/кВтч
** При цена на бензина от 1.95лв на литър  
Източници: MotorTrend, Tesla, BMW, Капитал  

Практичните недостатъци

Ако решите да си вземете електромобил в България, той определено ще ви спести от два основни разхода – за гориво и от местен данък. Разликата става все по-осезаема, ако се вземе висок клас електромобил, защото тогава и двата показателя скачат при колите с традиционни двигатели с вътрешно горене. Но преди да направите това, трябва да отчетете няколко практични недостатъка. Първият е в липсата на станции за зареждане на електрическите коли. В София и някои от големите градове като Пловдив и Варна има разположени няколко такива. Все още няма изградени станции за "суперзареждане" на Tesla, но до началото на 2016 г. трябва да се разположат две такива. Едната е на пътя между София и Пловдив, а другата - към турската граница около Свиленград. Ако сте с електромобил с по-малък пробег, ще е доста трудно да тръгнете на дълъг път, без да спирате и да търсите контакти за зареждане и място, където да прекарате няколкото свободни часа. Притежателите на Tesla Model S например ще могат да предприемат подобни пътувания без проблеми, особено след като бъде изградена една станция по пътя София - Пловдив.

Другият голям проблем е с осигуряването на поддръжка. Потребителите трябва да се обърнат към специализирани сервизи. Големите марки като BMW и Nissan имат сервизи в България, но собствениците на Tesla ще трябва да се разходят до Виена, където е най-близкият оторизиран такъв.

С напредъка на технологиите, особено на батериите, електромобилите ще стават все по-евтини, по-лесни и по-практични за употреба. Ако постепенно бъде решен и проблемът със слабата инфраструктура - например да има по една зарядна колонка на бензиностанциите, тогава те ще бъдат не само по-екологичната, но и по-добрата алтернатива на колите с двигатели с вътрешно горене. В същото време шофирането е строго индивидуално изживяване и много от почитателите на традиционните коли трудно ще приемат да преминат към "кола на ток".

Спорът кои са по-изгодни - електромобилите или колите с двигател с вътрешно горене, се води от доста време. Освен чисто екологичните ползи, привържениците на автомобилите с електрическо задвижване сочат като основно предимство по-ниските разходи за поддръжка. Феновете на традиционните бензинови и дизелови двигатели обаче се аргументират с по-високата цена на колите на ток, скъпите батерии за замяна, слабите характеристики, липсата на места за презареждане, както и бавното достигане на пълен заряд. Кой обаче е прав?

Развитието на компанията за електрически автомобили Tesla на предприемача Илон Мъск показа, че могат да се елиминират повечето от горните фактори. Моделите на новия автопроизводител имат спортни характеристики, пробег с едно зареждане от 480 км и възможност за "суперзареждане", което запълва до 80% от капацитета на батерията за 40 мин., а не за няколко часа, както е при повечето модели. Опасенията за живота на акумулатора и високите разходи по подмяната му също започват да се разсейват. Макар че при Model S на Tesla нова струва над 40 хил. долара (а на Nissan Leaf е около 5000 евро), или половината от цената на колата, вече всички големи автоконцерни също така дават и осемгодишна гаранция на батериите, или изминати 160 хил. км. С други думи, няма да се притеснявате и да заделяте пари, равностойни на цената на нов градски хечбек, за да я подмените след няколко години експлоатация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    hirschfeld avatar :-|
    hirschfeld

    Не искам да се заяждам, обаче някои неща правят изключително грозно впечатление:
    1. Тойотата не е с бензинов, а с дизелов двигател, вижда се от самото име
    2. Това: "В тях се включват подмяна на ремъци, бензинови и водни помпи, спирачни дискове и накладки и др." явно е писано от човек, който не подозира, че ел. коли също имат дискове и накладки
    3. Да твърдиш, че смяната на ремъци е сериозен ремонт... хмммм
    4. Не знам да има модерна кола, която да си сменя бензиновата и водната помпа на 75'000 км. Карал съм дизел - 300'000 км. без да сменям нито едната, нито другата
    5. Батериите са СЪЩЕСТВЕН КОНСУМАТИВ ! Ако за нисана струват 10'000 лв. за 100'000 км(което не вярвам, че ще издържи), спокойно сложете към годишните разходи на нисана още едни 1500 лв. (иначе казано - колкото са разходите за гориво на традиционната кола)

  • 2
    hirschfeld avatar :-|
    hirschfeld

    Ах, да не забравим една малка подробност - зимата !
    1. Капацитетът на батериит рязко (до над два пъти !) пада при ниски температури
    2. С какво се топли купето, когато вън е -5 -10 градуса ?

    Карал съм нещо като ел. мотоциклет - Рено Твици. Изключително емоционално преживяване, кефи много, обаче крайно непрактично. Няма да споменавам как се чувства човек в студа. Може да включите към годишните разходи поне 2 седмици болнични и 200-300 лв. за лекарства.
    Нисана предполагам, че също не е много топъл през зимата...

  • 3
    Brusuev avatar :-|
    Brusuev

    Въпреки,

  • 4
    Brusuev avatar :-P
    Brusuev

    Въпреки че съм фен на ел. колите, те все още са си играчка за ентусиасти и хора с излишни пари. Колкото и да се опитват да ги нагаждат като изгодни с такива сравнения - няма шанс. Дано скоро се постигне някакъв голям пробив при батериите, което всъщност е и големият проблем.

  • 5
    kkz06310323 avatar :-|
    Том Том

    В БГ няма никакъв смисъл да си купуваш кола на ток. Тези коли се продават там където има наистина допълнителни предимства:
    1. Данъчен кредит. В Бг се получава срещу две фалшиви седалки.
    2. Намалени цени на магистралните такси или освободени от такива.
    3. Разрешение да караш в БУС лентата. Най- атрактивно според мен.
    4. Специални места за паркиране. Те в БГ на инвалидните и в паркират както си искат, камо ли на такова за ел кола.
    5. Безплатни зарядни станции от Тесла.
    6. Паркингите на големите бизнес паркове са с навеси от електрически панели, които зареждат и ел колите пак безплатно.

    Така че сметката в статията е вярна може би за БГ но по света в частен случай може да не даваш пари за ток въобще, а другите предимства са неприложими.

  • 6
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    До коментар [#2] от "hirschfeld":

    Сори пич, имаме Тесла от 3 седмици и ни е доста топло, дори и при минусови температури при ежедневна употреба :) Верно че не сме в България (засега), но сме в страна със същите климатични условия. Нещо което не е упоменато в статията е че зареждането в Тесла станциите е БЕЗПЛАТНО!

  • 8
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    Истинският индикатор в практиката са...."бакшишите".

    Когато минат ел.автомобили значи тренда се е обрнал.
    Засега-LPG.

  • 9
    martin_ecars_bg avatar :-|
    Мартин Хаджистойков

    До коментар [#2] от "hirschfeld":

    Привет,

    Няма как да се съглася с теб - днес въпросният "мотоциклет" Рено Туизи прави една година - взех го точно на 24 януари 2014 (в момента пиша блог с равносметка).

    Карам го от първия ден и продължавам да го карам и в момента - вчера например. Пробегът ми наистина спадна сега при отрицателните температури - с около 10-15%. С толкова ми се качва и разхода на бензиновия ван при тези условия.

    Няма нужда да те уверявам колко практична е колата - достатъчно е, че аз го осъзнавам и изпитвам. Возя с нея сина си на училище (висок е колкото мен), използвам я за пазар и за пътуване до вилата (точно 50км от вкъщи в едната посока). Не я карам само когато е много лошо времето.

    Най-важно е всеки да си се чувства комфортно в своята кола. Всеки ден се задавям от сярата на хилядите стари и не толкова стари дизели по улиците и затова работя повече хора да намерят по-доброто за себе си.

    Успех на всички!
    Мартин Хадцистойков

  • 10
    tochka87 avatar :-|
    tochka87

    Наистина за зимата не е никак голямо предимство...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK