Колко евтин/скъп е електромобилът
В определени случаи колите с електрически двигатели са по-изгодни за потребителите от бензиновите им аналози
Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Спорът кои са по-изгодни - електромобилите или колите с двигател с вътрешно горене, се води от доста време. Освен чисто екологичните ползи, привържениците на автомобилите с електрическо задвижване сочат като основно предимство по-ниските разходи за поддръжка. Феновете на традиционните бензинови и дизелови двигатели обаче се аргументират с по-високата цена на колите на ток, скъпите батерии за замяна, слабите характеристики, липсата на места за презареждане, както и бавното достигане на пълен заряд. Кой обаче е прав?
Развитието на компанията за електрически автомобили Tesla на предприемача Илон Мъск показа, че могат да се елиминират повечето от горните фактори. Моделите на новия автопроизводител имат спортни характеристики, пробег с едно зареждане от 480 км и възможност за "суперзареждане", което запълва до 80% от капацитета на батерията за 40 мин., а не за няколко часа, както е при повечето модели. Опасенията за живота на акумулатора и високите разходи по подмяната му също започват да се разсейват. Макар че при Model S на Tesla нова струва над 40 хил. долара (а на Nissan Leaf е около 5000 евро), или половината от цената на колата, вече всички големи автоконцерни също така дават и осемгодишна гаранция на батериите, или изминати 160 хил. км. С други думи, няма да се притеснявате и да заделяте пари, равностойни на цената на нов градски хечбек, за да я подмените след няколко години експлоатация.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
20 коментара
Не искам да се заяждам, обаче някои неща правят изключително грозно впечатление:
1. Тойотата не е с бензинов, а с дизелов двигател, вижда се от самото име
2. Това: "В тях се включват подмяна на ремъци, бензинови и водни помпи, спирачни дискове и накладки и др." явно е писано от човек, който не подозира, че ел. коли също имат дискове и накладки
3. Да твърдиш, че смяната на ремъци е сериозен ремонт... хмммм
4. Не знам да има модерна кола, която да си сменя бензиновата и водната помпа на 75'000 км. Карал съм дизел - 300'000 км. без да сменям нито едната, нито другата
5. Батериите са СЪЩЕСТВЕН КОНСУМАТИВ ! Ако за нисана струват 10'000 лв. за 100'000 км(което не вярвам, че ще издържи), спокойно сложете към годишните разходи на нисана още едни 1500 лв. (иначе казано - колкото са разходите за гориво на традиционната кола)
Ах, да не забравим една малка подробност - зимата !
1. Капацитетът на батериит рязко (до над два пъти !) пада при ниски температури
2. С какво се топли купето, когато вън е -5 -10 градуса ?
Карал съм нещо като ел. мотоциклет - Рено Твици. Изключително емоционално преживяване, кефи много, обаче крайно непрактично. Няма да споменавам как се чувства човек в студа. Може да включите към годишните разходи поне 2 седмици болнични и 200-300 лв. за лекарства.
Нисана предполагам, че също не е много топъл през зимата...
Въпреки,
Въпреки че съм фен на ел. колите, те все още са си играчка за ентусиасти и хора с излишни пари. Колкото и да се опитват да ги нагаждат като изгодни с такива сравнения - няма шанс. Дано скоро се постигне някакъв голям пробив при батериите, което всъщност е и големият проблем.
В БГ няма никакъв смисъл да си купуваш кола на ток. Тези коли се продават там където има наистина допълнителни предимства:
1. Данъчен кредит. В Бг се получава срещу две фалшиви седалки.
2. Намалени цени на магистралните такси или освободени от такива.
3. Разрешение да караш в БУС лентата. Най- атрактивно според мен.
4. Специални места за паркиране. Те в БГ на инвалидните и в паркират както си искат, камо ли на такова за ел кола.
5. Безплатни зарядни станции от Тесла.
6. Паркингите на големите бизнес паркове са с навеси от електрически панели, които зареждат и ел колите пак безплатно.
Така че сметката в статията е вярна може би за БГ но по света в частен случай може да не даваш пари за ток въобще, а другите предимства са неприложими.
До коментар [#2] от "hirschfeld":
Сори пич, имаме Тесла от 3 седмици и ни е доста топло, дори и при минусови температури при ежедневна употреба :) Верно че не сме в България (засега), но сме в страна със същите климатични условия. Нещо което не е упоменато в статията е че зареждането в Тесла станциите е БЕЗПЛАТНО!
Истинският индикатор в практиката са...."бакшишите".
Когато минат ел.автомобили значи тренда се е обрнал.
Засега-LPG.
До коментар [#2] от "hirschfeld":
Привет,
Няма как да се съглася с теб - днес въпросният "мотоциклет" Рено Туизи прави една година - взех го точно на 24 януари 2014 (в момента пиша блог с равносметка).
Карам го от първия ден и продължавам да го карам и в момента - вчера например. Пробегът ми наистина спадна сега при отрицателните температури - с около 10-15%. С толкова ми се качва и разхода на бензиновия ван при тези условия.
Няма нужда да те уверявам колко практична е колата - достатъчно е, че аз го осъзнавам и изпитвам. Возя с нея сина си на училище (висок е колкото мен), използвам я за пазар и за пътуване до вилата (точно 50км от вкъщи в едната посока). Не я карам само когато е много лошо времето.
Най-важно е всеки да си се чувства комфортно в своята кола. Всеки ден се задавям от сярата на хилядите стари и не толкова стари дизели по улиците и затова работя повече хора да намерят по-доброто за себе си.
Успех на всички!
Мартин Хадцистойков
Наистина за зимата не е никак голямо предимство...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.