С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 23 яну 2015, 17:27, 20058 прочитания

Колко евтин/скъп е електромобилът

В определени случаи колите с електрически двигатели са по-изгодни за потребителите от бензиновите им аналози

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Спорът кои са по-изгодни - електромобилите или колите с двигател с вътрешно горене, се води от доста време. Освен чисто екологичните ползи, привържениците на автомобилите с електрическо задвижване сочат като основно предимство по-ниските разходи за поддръжка. Феновете на традиционните бензинови и дизелови двигатели обаче се аргументират с по-високата цена на колите на ток, скъпите батерии за замяна, слабите характеристики, липсата на места за презареждане, както и бавното достигане на пълен заряд. Кой обаче е прав?

Развитието на компанията за електрически автомобили Tesla на предприемача Илон Мъск показа, че могат да се елиминират повечето от горните фактори. Моделите на новия автопроизводител имат спортни характеристики, пробег с едно зареждане от 480 км и възможност за "суперзареждане", което запълва до 80% от капацитета на батерията за 40 мин., а не за няколко часа, както е при повечето модели. Опасенията за живота на акумулатора и високите разходи по подмяната му също започват да се разсейват. Макар че при Model S на Tesla нова струва над 40 хил. долара (а на Nissan Leaf е около 5000 евро), или половината от цената на колата, вече всички големи автоконцерни също така дават и осемгодишна гаранция на батериите, или изминати 160 хил. км. С други думи, няма да се притеснявате и да заделяте пари, равностойни на цената на нов градски хечбек, за да я подмените след няколко години експлоатация.


Така, докато останалите аргументи на поддръжниците на традиционните коли постепенно се минимализират от напредъка на производителите, остава да се провери кой вариант е икономически по-изгоден.

Което се оказва

Нелека задача



От една страна, масовите електромобили навлязоха през последната година-две и все още няма много модели, които да са над три-четири години по пътищата. От друга, разходите по поддръжката варират от модела, индивидуалната кола, дори от държавата, в която се извършват, както и неочакваните проблеми и ремонти, които могат да изникнат при по-продължителна експлоатация.

"Дори, най-старите модели електромобили са само на четири години и все още няма достатъчно голяма база за пълни сравнения", коментира Мартин Хаджистойков от блога за електрически коли, eCars.bg

Затова ще се опитаме да направим две сравнително груби сравнения. Първото е между компактните градски коли - електромобилът Nissan Leaf и снабдената с 1.6-литров дизелов двигател Toyota Verso, като моделите са от 2014 г. Второто е между високия спортен клас Tesla Model S P85D и BMW 650i Gran Coupe, снабден с 4.4-литров бензинов двигател. Основните показатели, които се разглеждат, са цената на самото превозно средство, годишните разходи за поддръжка, консумативи, местен данък и гражданска отговорност и разходи при изминати 15 хил. километра на година. Отново казваме, че не претендираме за изчерпателност, а правим само груби сравнения.
 
Nissan Leaf срещу Toyota Verso
 
При това сравнение са използвани данните, предоставени от блога eCars.bg, специално за "Капитал" (виж първата таблица). В тях се посочват примерни разходи за годишна поддръжка и консумативи на всеки 10 хил. км, както и пари, дадени за електроенергия или гориво при изминаване на 15 хил. км годишно. Не се взимат предвид по-сериозните ремонти и смяна на части, които са характерни за автомобилите с традиционни двигатели на 75 - 100 хил. км. В тях се включват подмяна на ремъци, бензинови и водни помпи, спирачни дискове и накладки и др. Също така сме взели осреднена стойност за цената на електричеството между дневната и нощната тарифа. Така че, ако потребителят зарежда само нощем, разходите за пробег ще са малко по-ниски.

От таблицата изпъкват няколко предимства в полза на електромобилите. На първо място е чувствителната разлика в разходите за гориво/заряд. Nissan Leaf се оказва три пъти по-евтин за зареждане на година спрямо дизеловата Toyota. При това са взети сегашните сравнително по-ниски цени на горивата заради евтиния петрол. На второ място е облекчението да не се плаща местен данък, което също пести пари. Притежателите на електромобили в София имат право и на безплатен достъп до синя/зелена зона за паркиране, което също може да натежи в сметката, но в случая не е включено.

Ако се тегли чертата обаче, се вижда, че Nissan Leaf е няколкостотин лева по-скъп след петгодишна експлоатация спрямо Toyota Verso. Причината е в разликата от близо 10 хил. лева в цената на самите коли. Тя се компенсира от близо три пъти по-малките годишни разходи за поддръжка. Везната ще натежи в полза на Nissan Leaf, ако бъдат включени и по-сериозни ремонти на дизеловия автомобил, но в тези изчисления те липсват.

Електромобил срещу традиционна кола (в лева)
  Nissan LEAF 2014 Toyota Verso 1.6D 2014
Базова цена 51 418 42 990
Годишна поддръжка 200 200
Консумативи на 10 хил км 100 300
Разход 100/км 3.2 лв при 20 кВтч/100 км* 10 лв при 5.3 л/100 км**
Общо годишно за гориво/енергия при 15 хил. км пробег 480* 1 500
Гражданска 165 170
Годишен данък - 316
Общо разходи за една година 945 2486
Примерни разходи за три години 2835 7458
Примерни разходи за пет години 4725 12430
Всички разходи за пет години 56143 55420
* При тарифа 0.12 лв/кВтч нощна и 0.2 лв/кВтч дневна тарифа, се взима осреднена стойност от 0.16 лв/кВтч
** При цена на бензина от 1.95лв на литър    
Източници: eCars.bg, Капитал    

 
Tesla Model S срещу BMW 6

 
Бижуто на електромобилите е определено Tesla Model S. Колата обаче е в доста по-висок клас, който е съпоставим с шеста серия на BMW. Затова за сравнението са взети съответно най-мощния модел Model S P85D на Tesla и сходният по характеристики и цена BMW 650i Gran Coupe Sedan. Данните за застраховка гражданска отговорност и местен данък са за София, разходът е официалните каталози, а изчисленията за ремонтите и поддръжката са на специализирания сайт MotorTrend. Важно е да се уточни, че последните важат за обслужване на колите в САЩ, което означава, че стойностите може да са леко завишени заради по-големите разходи за труд там. Но идеята е да се покаже сравнително съотношение от един източник.

Цените на двете коли са почти идентични с минимално отклонение в полза на Tesla. При годишните ремонти и поддръжка отново електромобилът е по-евтин. Както при сравнението с по-ниския клас коли, и тук Tesla Model S изпъква значително при разходите, дадени за гориво/заряд. Електромобилът на Мъск е близо пет пъти по-икономичен спрямо елегантния бензинов модел на BMW. Липсата на данък и спестените пари за гориво дават по-осезаема преднина за Tesla при сравнение за една, три и пет години спрямо баварския автомобил с традиционен двигател.

Електромобил срещу традиционна кола, част 2
  Tesla Model S P85D BMW 650i Gran Coupe
Базова цена 191597 192 100
Годишна поддръжка 475 1126
Годишни ремонти 301 511
Разход 100/км 3.68 лв при 23 кВтч/100 км* 16.7 лв при 8.6 л/100 км**
Общо годишно за гориво/енергия при 15 хил. км пробег 552 2 515
Гражданска 250 260
Годишен данък - 1422
Общо разходи за една година 1578 4708
Примерни разходи за три години 4734 14124
Примерни разходи за пет години 7890 23540
Всички разходи за пет години 199487 215640
* При тарифа 0.12 лв/кВтч нощна и 0.2 лв/кВтч дневна тарифа, се взима осреднена стойност от 0.16 лв/кВтч
** При цена на бензина от 1.95лв на литър    
Източници: MotorTrend, Tesla, BMW, Капитал    

 
Практичните недостатъци
 
Ако решите да си вземете електромобил в България, той определено ще ви спести от два основни разхода – за гориво и от местен данък. Разликата става все по-осезаема, ако се вземе висок клас електромобил, защото тогава и двата показателя скачат при колите с традиционни двигатели с вътрешно горене. Но преди да направите това, трябва да отчетете няколко практични недостатъка. Първият е в липсата на станции за зареждане на електрическите коли. В София и някои от големите градове като Пловдив и Варна има разположени няколко такива. Все още няма изградени станции за "суперзареждане" на Tesla, но до началото на 2016 г. трябва да се разположат две такива. Едната е на пътя между София и Пловдив, а другата - към турската граница около Свиленград. Ако сте с електромобил с по-малък пробег, ще е доста трудно да тръгнете на дълъг път, без да спирате и да търсите контакти за зареждане и място, където да прекарате няколкото свободни часа. Притежателите на Tesla Model S например ще могат да предприемат подобни пътувания без проблеми, особено след като бъде изградена една станция по пътя София - Пловдив.

Другият голям проблем е с осигуряването на поддръжка. Потребителите трябва да се обърнат към специализирани сервизи. Големите марки като BMW и Nissan имат сервизи в България, но собствениците на Tesla ще трябва да се разходят до Виена, където е най-близкият оторизиран такъв.

С напредъка на технологиите, особено на батериите, електромобилите ще стават все по-евтини, по-лесни и по-практични за употреба. Ако постепенно бъде решен и проблемът със слабата инфраструктура - например да има по една зарядна колонка на бензиностанциите, тогава те ще бъдат не само по-екологичната, но и по-добрата алтернатива на колите с двигатели с вътрешно горене. В същото време шофирането е строго индивидуално изживяване и много от почитателите на традиционните коли трудно ще приемат да преминат към "кола на ток".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Пет приложения за навигация в колата 6 Пет приложения за навигация в колата

Вградените карти на автомобилите отстъпват по функции на тези от мобилните телефони.

16 авг 2019, 3805 прочитания

Новият безплатен брокер 1 Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

16 авг 2019, 5155 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Пенсионните фондове: В публичното пространство се разпространяват множество митове за нас

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда