Много данни, малко полза
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Много данни, малко полза

Много данни, малко полза

Българските пенсионни дружества не залагат особено на интернет като инструмент за привличане на клиенти

Весела Николаева
5689 прочитания

© shutterstock


Времето, когато да имаш сайт беше достатъчно да минаваш за напредничава и модерна компания, остана някъде в 90-те години на миналия век. Сега е очевидно, че вече изискванията към представянето на информацията и каналите от социални мрежи са доста по-сложни и изискват целенасочени усилия. На този фон пенсионните компании в България изглеждат застинали вероятно защото голяма част от бизнеса им е гарантирана чрез задължителността на продуктите им. Те не трябва да убеждават клиентите си в нуждата да потребяват услугите им, а само в предимствата си пред конкурентите.

Събитията от края на 2014 г. и дебатите за промени в сектора може да променят това. Гласуваната в края на миналата година промяна в закона, смело определяна като реформа, може да ги постави в положението да се борят и за всеки досегашен осигурен, и срещу липсата на заинтересованост и информираност сред младите хора. Нищо чудно най-силното им оръжие да се окаже именно глобалната мрежа.

Затова решихме да направим кратка разходка сред сайтовете на пенсионните дружества от гледна точка на осигурени бъдещи пенсионери. Резултатите не са обнадеждаващи – от пръв поглед е видно, че повечето сайтове са правени отдавна, визията им е стара и/или семпла и някак не грабва окото на привикналия със съвсем друг интерфейс потребител. Действително в сайтовете има много информация, но често тя е скрита зад линкове с описания, които не говорят много на широката публика.

Портфейли под прожекторите

Много от информацията и документите на сайтовете са нормативно изисквани - общи условия, правилници, ключова информация, стойност на дял, постигнати резултати... Така например дълги години една от ревностно критите тайни бяха портфейлите на пенсионните фондове. Всяка година до края на март те са задължени да публикуват пълните си портфейли към декември на предходната година и те наистина се озовават на сайтовете им, но понякога е нужно доста усилия да ги откриете зад бариера от неинтуитивни линкове. Това означава, че може да видите в кои ценни книжа са инвестирали – например акциите на големи и известни компании са често предпочитани, но в данните може да видите и неприятни неща като инвестиции в свързани лица.

Структурата на инвестициите само по видове активи – например 30% в облигации, 20% в акции и т.н., се публикува на всеки три месеца. Тази информация е налична и в интернет страницата на Комисията за финансов надзор, раздел "Статистика". Всеки фонд си има правилник за управление и организация, както и инвестиционна политика, която е задължен да следва. Тези документи също се намират на сайтовете на всяко дружество и макар да ви изглежда досадно, хвърлете им поне по един поглед. Все пак това е политиката, според която се управляват собствените ви пари.

Нещо много важно – освен инвестиции, доходност и риск важна е и информацията за таксите. Нея също може да намерите на сайтовете. За да се ориентирате по-лесно – данните за таксите в някои сайтове са качени като добре видими линкове в разделите за универсален, професионален и пенсионен фонд. В други случаи се изисква повече търсене – те се намират в правилника на съответния фонд. 

Далеч от дигиталния свят

Извън конюнктурното съдържание от гледна точка на осигурен, който търси да смени фонда си или очаква да види предимствата на частната пред държавната система, страниците на пенсионните дружества предлагат оскъдна информация. Всички фондове имат и пространни секции с въпроси и отговори, които са информативни, но все още не са настроени според последните законови промени. И да си кажем честно – в повечето случаи не са написани на привлекателен език. Но все пак внимателно ги прочетете, ако мислите да сменяте фонда си или сега започвате работа и се чудите къде да се осигурявате.

Елемент, който присъства в страниците на почти всички компании, са пенсионните калкулатори, които обаче за съжаление в този си вид са трудно използваеми от клиентите. Причината е, че входящите данни, които компаниите изискват, са размерът на вноската (която хората с по-ниска финансова грамотност не могат да изчислят) и нетната доходност на пенсионното дружество (която пък никой не може да предскаже).

Друга информация, която изглежда впечатляващо, особено направена на графика, е стойността на един дял от фонда към определена дата. Ако следите в динамика този показател, това може да ви даде информация колко добре се управляват парите ви. Същата информация може да получите и от страницата на Комисията за финансов надзор като сравнение между всички фондове.

Разбира се, навсякъде фондовете дават и възможност за проверка на натрупаната сума по индивидуалната партида на осигурените. За целта трябва да се свържете със съответната компания, на която сте клиент, и да получите персонален код за достъп. С него може да следите по всяко време какво се случва с партидата ви, без да се налага да чакате годишното извлечение. При някои компании личната секция е по-развита и вътре можете да си проигравате пенсионни планове при различни условия, като залагате различни параметри. Например на база на вече натрупаното по партидата оставащите ви работни години и очаквания за доход можете да видите, ако искате да получавате пенсия X лв., колко допълнително трябва да се осигурявате.

Иначе още едно доказателство за не особено адекватната комуникация на пенсионните компании в дигиталния свят е липсата на техни страници във Facebook, да не говорим за регистрация в Twitter, блогове с възможности за онлайн дискусии и т.н. А без адекватна комуникация в интернет пенсионните дружества със сигурност ще изгубят много млади клиенти и няма да подобрят имиджа си, колкото и гостувания по телевизията да имат.

Времето, когато да имаш сайт беше достатъчно да минаваш за напредничава и модерна компания, остана някъде в 90-те години на миналия век. Сега е очевидно, че вече изискванията към представянето на информацията и каналите от социални мрежи са доста по-сложни и изискват целенасочени усилия. На този фон пенсионните компании в България изглеждат застинали вероятно защото голяма част от бизнеса им е гарантирана чрез задължителността на продуктите им. Те не трябва да убеждават клиентите си в нуждата да потребяват услугите им, а само в предимствата си пред конкурентите.

Събитията от края на 2014 г. и дебатите за промени в сектора може да променят това. Гласуваната в края на миналата година промяна в закона, смело определяна като реформа, може да ги постави в положението да се борят и за всеки досегашен осигурен, и срещу липсата на заинтересованост и информираност сред младите хора. Нищо чудно най-силното им оръжие да се окаже именно глобалната мрежа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    jym10316301 avatar :-|
    Todor Todorov

    Ха ха! Все пак говорим за финансов сектор, а не за гейминг индустрия! Калкулаторите били неизползваеми! А вие в чушки и домати ли искате да смятат? Бедата е, че масовия българин така е чалгясал...че единственото работещо е да му говориш в бири, водки и курви! Там е спец!
    Не е истина това!!! Щом и Капитал...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK