Обединяването на задължения е сред водещите причини за бърз кредит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Обединяването на задължения е сред водещите причини за бърз кредит

Традиционно бързите кредити най-често отиват за подобряване на дома

Обединяването на задължения е сред водещите причини за бърз кредит

Две трети от запитванията за финансиране идват от граждани между 30 и 60 години, показва проучване на "БНП Париба лични финанси"

6050 прочитания

Традиционно бързите кредити най-често отиват за подобряване на дома

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Обединяването на различни кредити за първи път влиза в топ 3 на най-популярните причини за вземане на бърз заем от българските потребители. Досега неизменно това бяха ремонт на дома или за плащане на битови и комунални сметки (виж карето). Основната причина, заради която небанковите кредити не вършеха работа за консолидиране на стари задължения, беше относително високата им лихва. Според Закона за потребителския кредит годишният процент на разходите вече не може да надхвърля 50%, който праг и много често се използва от небанковите кредитни дружества.

Преглед на оригинала

Средната сума за рефинансиране е 5300 лв.

Средната сума, която българите вземат назаем с цел да покрият по-стари задължения и така да спестят част от разходите по тях, е малко над 5300 лв. Това показва проучването "Потребителският кредит на българина", изготвено от дружеството за небанкови кредити на "БНП Париба". Анализът не е на база на целия пазар, а покрива само отпуснатите от компанията заеми от май до ноември. Става дума за 1.3 млн. потребители, които са използвали услугата на дружеството. На второ място като най-голяма сума се нарежда покупката на автомобил на старо, за която са били отпускани средно по 4800 лв., а на трето – за ремонт на дома, с около 4100 лв. "Oчаквам до края на тази година новият ни бизнес да отбележи ръст от 10% и ще достигнем нивата от 2008 г.", коментира за "Капитал" изпълнителният директор на "БНП Париба лични финанси" Мишел Фуйе. Освен това до края на тази година компанията планира да разпространи над 20 000 кредитни карти.

Демография

Изследването на дружеството показва още, че най-активни на този пазар са клиентите на възраст между 30 и 60 г., като две трети от запитванията идват именно от тази група. Около една пета от клиентите са по-млади от 30 години, а по-малко от 10% от тях са над 60-годишни. Данните още сочат, че 4% от представителите на най-възрастната група са изтеглили кредит, за да се снабдят с нов автомобил. Мъжете най-често теглят заем, за да извършат ремонт на колата, да си купят нова такава или за да харчат в свободното време. За сметка на това жените твърдят, че най-честата причина за вземането на бърз кредит е, за да инвестират в образованието си, лечение или семейно тържество.

Колкото по-голям е градът, толкова повече бързи кредити вземат неговите жители, показва още анализът, който не пресмята активността на своите клиенти на човек от населението. Затова логично резултатите показват, че най-много кредити се вземат в столицата (около 20% от всички запитвания за заем), а след това се нареждат Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора. В дъното на тази класация са Търговище, Смолян, Кърджали и Видин. Повече от половината от запитванията са били получени през алтернативни канали като интернет или телефон. Така например 75% от клиентите на възраст до 30 години са използвали алтернативните канали, докато 70% от най-възрастните клиенти са предпочели да посетят стандартен офис.

Преди финансирахме ремонт и сметки

През миналата година делът на кредитите за рефинансиране на стари задължения е бил едноцифрено число, показват старите анализи на две други компании от бранша. При "Изи кредит" подобни заеми отговарят за 2% от отпусканите суми, докато при "Профи кредит" - за малко над 4%. Техните анализи от миналата година показват, че парите предимно се харчат за ремонти на дома и обзавеждане. Според изследване на "Профи кредит" от миналата година 44% от заемите се вземат с тази цел, докато при "Изи кредит" те са 23%. За сметка на това плащането на комунални сметки е водещата причина за теглене на бърз заем при "Изи кредит" с 43% от отпуснатите кредити. Данните на БНБ показват, че бизнесът с бързи кредити се развива благоприятно, като към края на септември тази година вземанията на небанковите кредитни компании са на обща стойност над 2.10 млрд. лв. за първи път от есента на 2009 г., а увеличението на годишна база е 5%. Според анализ на Райфайзенбанк от септември тази година за нагласата за използване на потребителските банкови кредити над 1/3 от тях отиват за ремонт на жилището, 21% за обзавеждане, около 20% за автомобил, а 15% за нова черна и бяла техника. Около 8% от банковите потребителски кредити са насочени към рефинансиране на стари задължения.

Обединяването на различни кредити за първи път влиза в топ 3 на най-популярните причини за вземане на бърз заем от българските потребители. Досега неизменно това бяха ремонт на дома или за плащане на битови и комунални сметки (виж карето). Основната причина, заради която небанковите кредити не вършеха работа за консолидиране на стари задължения, беше относително високата им лихва. Според Закона за потребителския кредит годишният процент на разходите вече не може да надхвърля 50%, който праг и много често се използва от небанковите кредитни дружества.

Преглед на оригинала

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK