Кола на лизинг: какво трябва да знаем
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кола на лизинг: какво трябва да знаем

Кола на лизинг: какво трябва да знаем

Ниските лихви на лизинговите компании привличат, но има няколко условия, за които да внимаваме

178368 прочитания

© Reuters


Да получиш желания нов автомобил, без да натовариш семейния бюджет, е цел, непостижима за голяма част от българите. Данните за продажби на нови автомобили ясно говорят за това, като за първите пет месеца на годината у нас са регистрирани малко под 10 000 нови автомобила. Ниските лихви обаче стимулират потреблението на всякакви активи, включително и на леки коли. Как задлъжнелият за нов автомобил български шофьор може да се възползва от ситуацията с рекордно ниските лихви при сделката за кола?

Конкуриращи се оферти

Единият вариант е возилото да се вземе на лизинг. Към момента стандартните предложения на автомобилните компании са за лизинг с лихва от около 4% и надолу. Освен това за определени марки и модели има промоционални условия, повечето от които важат до края на лятото. Повечето от тях са обвързани с определени условия за срока или остатъчната стойност на колата. Трябва да се обърне внимание дали лихвата по лизинговия договор е фиксирана. Така например възможност за фиксирана лихва при изплащане до 6 години дава "Тойота". Обикновено фиксираната лихва е по-висока от първоначалната плаваща такава, но може да ви спести известно количество пари, ако след 2-3 години тенденцията на рекордно евтините пари се обърне. Тогава, ако не е фиксирана, лихвата по лизинга ви ще започне да се увеличава. Най-често плаващата лихва зависи от междубанковите индекси EURIBOR, които в момента са на историческо дъно.

На пръв поглед всичко това изглежда значително по-евтино в сравнение с потребителските заеми. Според последните пазарни данни кредитите за потребление струват около 9%, а като добавим и таксите по тях, разходът надхвърля 10% на година. Така погледнато, изглежда, че разходите по покупката на кола с примерна стойност от 30 000 лв., която се изплаща за 5 години, ще са с поне 5000 лв. по-малко при лизинг, отколкото ако я финансирате с кредит. Друг плюс е, че лизингът е особено подходящ в случай, че имате план да карате нова кола след около 5 години. Тогава ще върнете сегашната, дори и без да сте я изплатили, и ще може да получите за нея стойност, по-голяма от тази, която ви остава за изплащане (освен ако не сте изключително немарливи и колата ви се е обезценила много бързо). Практиката показва, че една 5-годишна кола е загубила между 50 и 60% от стойността си в края на 5-ата година от ползването й - тоест, ако се договорите за остатъчна стойност от 20%, вие би трябвало да имате около 10-15% печалба от връщането й в зависимост от договорката с дилъра. Тази разлика ще ви послужи като вноска за нов модел - т.нар buy-back. По-високата остатъчна стойност също така ви позволява да намалите месечната си вноска.

Няколко неща наум

Разбира се, има куп условности, които изменят сметката и могат да наклонят везните към друго, не толкова очевидно решение, тъй като понякога не става въпрос само за пари. Причината много хора да не предпочитат лизинга у нас е, че той предполага някои неудобства.

Основната разлика идва от там, че не вие, а лизинговата компания притежава колата до момента, в който не изплатите и последната й вноска. На първо място това означава, че те ще ви предложат списък със застрахователи, от които да изберете. Всъщност застраховането на нова кола е от изключително значение. В повечето случаи каското на нови автомобили струва поне 4% от стойността на автомобила годишно, което е значителен разход, надхвърлящ този от лихвата по лизинга. Според новия Кодекс за застраховането клиентите вече имат правото да избират при кой застраховател да направят това и дават писмено съгласие за въпросната сделка. В такъв случай е от изключителна важност добре да прегледате кои рискове се покриват от застрахователя и кои не, както и да сравните офертите, които може да получите срещу парите си, за да не се окаже едва впоследствие, че срещу същата цена получавате по-малко покритие.

Друг проблем може да възникне при щета или при кражба на колата. Тогава обезщетението ще се изплати на лизингодателя, а не на вас. В такъв случай той трябва да ви уведоми в седемдевен срок за получената сума и евентуално да получите остатък.

Проблем се появи съвсем наскоро и заради плащането на общинския данък за моторни превозни средства. Той задължително трябва да бъде представен преди извършването на годишен технически преглед на автомобила. Но при някои случаи документът за платен данък, издаден от лизинговата компания като собственик, не се възприема от единната система за пунктовете за преглед. Ако на името на лизинговата компания като собственик на автомобила се получи електронен фиш за ваше пътно нарушение, е възможно да дължите допълнителна такса от около 50 лв. на финансиращата фирма. Това е в случай, че не сте се вписали като ползвател в свидетелството за регистрация.

Всичко това не са най-съществените фактори при решението за автомобил, но е добре да бъдат взимани предвид.

С кеш в ръка

Друг фактор е, че самите дилъри също като всеки нормален търговец предпочитат преди всичко кеш на ръка. Последната възможност дори ви дава коз при преговорите и се оказва, че може да натиснете цената надолу с няколко хиляди лева, ако платите всичко на място (всъщност в момента можете да получите отстъпки от цената на който и да било автомобил, независимо дали на лизинг или не, само със заявката за оферта).

От значение обаче е дали купувате колата за фирма или като частно лице, като обикновено фирмите получават по-добри условия, а освен това имат право и на данъчен кредит. Разбира се, ако колата се впише на името на юридическо лице, държавата ще ви възстанови данък добавена стойност. Собственикът обаче трябва да декларира колко от времето автомобилът ще се ползва за лични нужди. Ако става дума например за 2 дни от седмицата, ще си получите обратно 70% от платения данък. Мнозинството обаче към момента избират въобще да не декларират използването на кола за непредприемачески цели. Тази практика може да се промени до края на годината. Тогава се очаква Европейската комисия да публикува своето становище относно искането на българската държава да се въведе твърда ставка за възстановяване само на половината от внесения данък добавена стойност, в случай че активът се ползва и за лични нужди. По този начин режимът на уикенд облагането ще стане по-ясен и реално приложим.

В крайна сметка всичко това се включва в цената на удоволствието да имаш чисто нова кола, което е далеч от възможностите на повечето българи. За сравнение ще кажем, че към края на месец май средният размер на кредит, който "БНП Париба Лични финанси" отпуска за закупуване на автомобил, употребяван, е 5500 лв.

Летните промоции на дилърите

Без лихва например е лизингът за първите 5 години от изплащането на Infinity, луксозната марка на Nissan. Два модела на "Рено" пък - Capture и Kadjar, се предлагат също без оскъпяване на финансирането. "Дачия", която е същото "семейство", има до края на август предложение за лихва на лизинга от 2.5% за "Дъстър" при първоначална вноска 10% и максимален срок на изплащане 5 години. Лихвата при Mazda е 2.95%, като те предлагат една от най-високите остатъчни стойности, която може да стигне до 55%. Това означава, че може да понижите значително месечната си вноска, преди да замените впоследствие колата си за по-нов модел.

"Опел" имат промоция на лизинга за Corsa с лихва от 3.3% чрез финансиране от Райфайзенбанк. BMW също имат преференциални условия при срок на изплащане на повече от 3 години, при които лихвата пада на 2.5%, като финансирането идва от "Уникредит Лизинг". При "Шкода" лизинговото финансиране е без лихва за първите 12 до 18 месеца в зависимост от размера на началната вноска, която трябва да е поне 1/5 от стойността на колата.

Да получиш желания нов автомобил, без да натовариш семейния бюджет, е цел, непостижима за голяма част от българите. Данните за продажби на нови автомобили ясно говорят за това, като за първите пет месеца на годината у нас са регистрирани малко под 10 000 нови автомобила. Ниските лихви обаче стимулират потреблението на всякакви активи, включително и на леки коли. Как задлъжнелият за нов автомобил български шофьор може да се възползва от ситуацията с рекордно ниските лихви при сделката за кола?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    northwind avatar :-P
    Norie

    Колата какъв актив е само не разбрах...

  • 2
    emilm13 avatar :-|
    emilm13

    До коментар [#1] от "Norie":

    Колата е само пасив (както и всички инвестиции).

    Купил съм четири леки автомобила на лизинг (за последните 17 год.) - това са пари хвърлени на вятъра! Човек, който си "знае сметката" никога няма да си купи нова кола, още повече на лизинг. Лошото е, когато го научиш от собствени грешки (както аз).

  • 3
    pehlivanov avatar :-|
    ssg

    Защо да не се купува нова? За фирма или лична покупка имаш предвид?

  • 4
    pav4o01 avatar :-|
    Павел

    Както е написано в статия - на 5тата година цената на колата е 50% надолу. Само че всъщност това се случва дори и по-рано при някои несполучливи модели.

    Лизингът е хубаво нещо, само за който може да си позволи 1000лв на месец да ги хвърля на вятъра за собствения си кеф да кара 'нова' кола. Пресметливите веднага ще видят, че всъшност кола се купува на 18-36 месеца, когато сегашният собственик вече му е втръснало, а и е излязъл фейслифта. Така кола за 60к, се взима за 40, понякога и по-малко, а с 20 хилки може да отидеш на Канарските острови за месец :)

  • 5
    rdf16318709 avatar :-|
    rdf16318709

    Статията е интересна, но инвестицията в чисто нова кола е неразумна според мен. Разбира се, изхождам от размера на собствените си доходи и разбирания, че колите са вещ, а повече си струва да се инвестира в преживявания. Разни хора, разни идеали...

  • 6
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    Имайте предвид също, че някои лизингови дружества бързат да ви сложат наказателна лихва за всеки просрочен ден от деня на вноската (Сожелийз). При това сумите не са малки. Други няма да бързат да ви накажат, защото е нормално да имаш ден-два, че и повече дни забавяне - по различни причини или просто да си забравил (ДСК).
    Ако искате да излизате в чужбина с автомобила ви трябва пълномощно - плащате за него, а пълномощното важи за една година, не за срока на лизинговия договор. Има и още един куп такси за какво ли не.

  • 7
    nick_wolf1 avatar :-|
    Николай Николов

    Покупката, експлоатацията и поддръжака на кола е нетен разход за всеки, на кото не му се плаща да я кара на тази кола. В тъова число слагам всички тези, които ползват автомобила, за да си вършат работата (доставки на клиенти, логистика за бизнеса си и т. н.) Кола за ходене на работа и развозване на семейството е изцяло в графата разходи.
    Нова или на старо - кой както предпочита. И двете си имат плюсове и минуси.

  • 8
    northwind avatar :-|
    Norie

    До коментар [#2] от "emilm13":

    Дано някои от читателите попият от опита ти ! Смятам, че е ценен. Не да си хвърли 30% или повече от парите за нова кола...

  • 9
    bulair avatar :-|
    Булаир

    Който може да си позволи - купува нова кола. Който не може - обяснява на първия какъв балък е.

  • 10
    ous26431156 avatar :-P
    ous26431156

    Смятам, че никой не си спомня следната мъдрост: " Нова(та) кола е като чужда жена. Разноските големи, удоволствието - съмнително!"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK