С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
25 30 юли 2016, 13:03, 159613 прочитания

Кола на лизинг: какво трябва да знаем

Ниските лихви на лизинговите компании привличат, но има няколко условия, за които да внимаваме

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Да получиш желания нов автомобил, без да натовариш семейния бюджет, е цел, непостижима за голяма част от българите. Данните за продажби на нови автомобили ясно говорят за това, като за първите пет месеца на годината у нас са регистрирани малко под 10 000 нови автомобила. Ниските лихви обаче стимулират потреблението на всякакви активи, включително и на леки коли. Как задлъжнелият за нов автомобил български шофьор може да се възползва от ситуацията с рекордно ниските лихви при сделката за кола?

Конкуриращи се оферти


Единият вариант е возилото да се вземе на лизинг. Към момента стандартните предложения на автомобилните компании са за лизинг с лихва от около 4% и надолу. Освен това за определени марки и модели има промоционални условия, повечето от които важат до края на лятото. Повечето от тях са обвързани с определени условия за срока или остатъчната стойност на колата. Трябва да се обърне внимание дали лихвата по лизинговия договор е фиксирана. Така например възможност за фиксирана лихва при изплащане до 6 години дава "Тойота". Обикновено фиксираната лихва е по-висока от първоначалната плаваща такава, но може да ви спести известно количество пари, ако след 2-3 години тенденцията на рекордно евтините пари се обърне. Тогава, ако не е фиксирана, лихвата по лизинга ви ще започне да се увеличава. Най-често плаващата лихва зависи от междубанковите индекси EURIBOR, които в момента са на историческо дъно.

На пръв поглед всичко това изглежда значително по-евтино в сравнение с потребителските заеми. Според последните пазарни данни кредитите за потребление струват около 9%, а като добавим и таксите по тях, разходът надхвърля 10% на година. Така погледнато, изглежда, че разходите по покупката на кола с примерна стойност от 30 000 лв., която се изплаща за 5 години, ще са с поне 5000 лв. по-малко при лизинг, отколкото ако я финансирате с кредит. Друг плюс е, че лизингът е особено подходящ в случай, че имате план да карате нова кола след около 5 години. Тогава ще върнете сегашната, дори и без да сте я изплатили, и ще може да получите за нея стойност, по-голяма от тази, която ви остава за изплащане (освен ако не сте изключително немарливи и колата ви се е обезценила много бързо). Практиката показва, че една 5-годишна кола е загубила между 50 и 60% от стойността си в края на 5-ата година от ползването й - тоест, ако се договорите за остатъчна стойност от 20%, вие би трябвало да имате около 10-15% печалба от връщането й в зависимост от договорката с дилъра. Тази разлика ще ви послужи като вноска за нов модел - т.нар buy-back. По-високата остатъчна стойност също така ви позволява да намалите месечната си вноска.

Няколко неща наум



Разбира се, има куп условности, които изменят сметката и могат да наклонят везните към друго, не толкова очевидно решение, тъй като понякога не става въпрос само за пари. Причината много хора да не предпочитат лизинга у нас е, че той предполага някои неудобства.

Основната разлика идва от там, че не вие, а лизинговата компания притежава колата до момента, в който не изплатите и последната й вноска. На първо място това означава, че те ще ви предложат списък със застрахователи, от които да изберете. Всъщност застраховането на нова кола е от изключително значение. В повечето случаи каското на нови автомобили струва поне 4% от стойността на автомобила годишно, което е значителен разход, надхвърлящ този от лихвата по лизинга. Според новия Кодекс за застраховането клиентите вече имат правото да избират при кой застраховател да направят това и дават писмено съгласие за въпросната сделка. В такъв случай е от изключителна важност добре да прегледате кои рискове се покриват от застрахователя и кои не, както и да сравните офертите, които може да получите срещу парите си, за да не се окаже едва впоследствие, че срещу същата цена получавате по-малко покритие.

Друг проблем може да възникне при щета или при кражба на колата. Тогава обезщетението ще се изплати на лизингодателя, а не на вас. В такъв случай той трябва да ви уведоми в седемдевен срок за получената сума и евентуално да получите остатък.
Проблем се появи съвсем наскоро и заради плащането на общинския данък за моторни превозни средства. Той задължително трябва да бъде представен преди извършването на годишен технически преглед на автомобила. Но при някои случаи документът за платен данък, издаден от лизинговата компания като собственик, не се възприема от единната система за пунктовете за преглед.
Ако на името на лизинговата компания като собственик на автомобила се получи електронен фиш за ваше пътно нарушение, е възможно да дължите допълнителна такса от около 50 лв. на финансиращата фирма. Това е в случай, че не сте се вписали като ползвател в свидетелството за регистрация.
Всичко това не са най-съществените фактори при решението за автомобил, но е добре да бъдат взимани предвид.

С кеш в ръка

Друг фактор е, че самите дилъри също като всеки нормален търговец предпочитат преди всичко кеш на ръка. Последната възможност дори ви дава коз при преговорите и се оказва, че може да натиснете цената надолу с няколко хиляди лева, ако платите всичко на място (всъщност в момента можете да получите отстъпки от цената на който и да било автомобил, независимо дали на лизинг или не, само със заявката за оферта).

От значение обаче е дали купувате колата за фирма или като частно лице, като обикновено фирмите получават по-добри условия, а освен това имат право и на данъчен кредит. Разбира се, ако колата се впише на името на юридическо лице, държавата ще ви възстанови данък добавена стойност. Собственикът обаче трябва да декларира колко от времето автомобилът ще се ползва за лични нужди. Ако става дума например за 2 дни от седмицата, ще си получите обратно 70% от платения данък. Мнозинството обаче към момента избират въобще да не декларират използването на кола за непредприемачески цели. Тази практика може да се промени до края на годината. Тогава се очаква Европейската комисия да публикува своето становище относно искането на българската държава да се въведе твърда ставка за възстановяване само на половината от внесения данък добавена стойност, в случай че активът се ползва и за лични нужди. По този начин режимът на уикенд облагането ще стане по-ясен и реално приложим.

В крайна сметка всичко това се включва в цената на удоволствието да имаш чисто нова кола, което е далеч от възможностите на повечето българи. За сравнение ще кажем, че към края на месец май средният размер на кредит, който "БНП Париба Лични финанси" отпуска за закупуване на автомобил, употребяван, е 5500 лв.
Летните промоции на дилърите
Без лихва например е лизингът за първите 5 години от изплащането на Infinity, луксозната марка на Nissan. Два модела на "Рено" пък - Capture и Kadjar, се предлагат също без оскъпяване на финансирането. "Дачия", която е същото "семейство", има до края на август предложение за лихва на лизинга от 2.5% за "Дъстър" при първоначална вноска 10% и максимален срок на изплащане 5 години. Лихвата при Mazda е 2.95%, като те предлагат една от най-високите остатъчни стойности, която може да стигне до 55%. Това означава, че може да понижите значително месечната си вноска, преди да замените впоследствие колата си за по-нов модел.

"Опел" имат промоция на лизинга за Corsa с лихва от 3.3% чрез финансиране от Райфайзенбанк. BMW също имат преференциални условия при срок на изплащане на повече от 3 години, при които лихвата пада на 2.5%, като финансирането идва от "Уникредит Лизинг". При "Шкода" лизинговото финансиране е без лихва за първите 12 до 18 месеца в зависимост от размера на началната вноска, която трябва да е поне 1/5 от стойността на колата.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Нови схеми, нови измамници Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

20 сеп 2019, 2946 прочитания

Вегани на Уолстрийт Вегани на Уолстрийт

Пазарът за алтернативи на месо може да нарасне до 140 млрд. долара през следващите 10 години

20 сеп 2019, 1775 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Литовската Paysera влиза на пазара на парични преводи

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата