С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 2 сеп 2016, 18:16, 29843 прочитания

Да купувам или да наемам кола

С парите за собствен стар автомобил може да ползвате rent-a-car за поне 120 уикенда

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В страни като България, където разстоянията в града не са големи, а има и опция за публичен транспорт, притежаването на собствен автомобил може да има по-изгодна алтернатива. Дори и да стои паркиран през по-голямата част от времето, той носи постоянни разходи в личния бюджет. В същото време с развитието на rent-a-car бизнеса услугата е лесно достъпна, а високата конкуренция държи цените ниски. Бърз преглед на офертите показва, че поръчката на автомобил в момента излиза около 20 - 25 евро на ден. Срещу това клиентът получава поддържана и технически изправна кола, застрахована срещу всичко и с опция да бъде доставена до адрес. Затова при рядка употреба може да се окаже, че е по-изгодно да се наеме, отколкото да се купи кола.

Фабрика за разходи


Активните шофьори знаят, че първоначалната инвестиция за покупката на кола е само началото на лавината от разходи, които следват. Сумарно в България те са най-ниските в евросъюза (дори в Румъния поддръжката на автомобил е по-скъпа), но тенденциите са за бързо изравняване със средното за региона ниво. Това се случва по линия на допълнителните такси (например за екология), повишаването на данъците (винетките), поскъпването на застраховките, платения паркинг. Колко съществени могат да бъдат те се вижда лесно, ако се вземе за отправна точка автомобил с обем на двигателя 2000 кубични сантиметра, произведен 2007 г. и с мощност 145 к.с. Това е профилът на най-ползвания автомобил в България. Такъв може да се намери втора ръка за 10 000 лв.

Първите разходи при придобиването на кола са по прехвърлянето й на името на новия собственик. Те са еднократни, начисляват се при нотариус (тъй като е задължително да има заверка на договора за покупко-продажбата) и размерът им зависи от стойността на сделката. При материален интерес за 10 000 лв. таксата е около 200 лв. с ДДС.

Нотариусът начислява и допълнителни такси за "изготвяне на договор" и "справка в регистър за семейно положение", за които взема още около 20 лв. От името на купувача се превежда и данък "придобиване" към общината, който е между 1.5-2.5% от сделката. Към това се добавят и 5 лв. за банковия превод.



След успешното сключване на договора следва регистрация. Ако тя е първа за колата в България, се дължи "продуктова такса" (популярна като екотакса) и стойността й е 253 лв. Това е вид депозит, който се връща, когато колата бъде дадена за скрап. Следва регистрация в КАТ – издаване на табели и документи, което струва около 50 - 70 лв. Това може да отнеме един ден работен ден и тъй като времето е пари, също може да се начисли като разход. Така още в самото начало сумата, която се плаща в допълнение на вече платените за покупката, може да набъбне до 800 лв.

Втората група разходи са за поддръжка и експлоатация на колата и се дължат от собственика всяка година. Най-важният от тях е задължителната застраховка "Гражданска отговорност", която трябва да се сключи още преди минаването в КАТ. Цената й се определя основно от три фактора – обем на двигателя, място на регистрация и възраст на шофьора. За примерния вариант, който ползваме за изчислението, цената на гражданската започва от 157 лв. за опитни шофьори от по-малък град като Габрово и достига до 225 лв. за млади водачи от столицата. Друг разход е местният данък в общината за притежаване на лека кола. Той варира за различните населени места, като за нашия пример е между 175 (Русе) и 295 лв. (Бургас). За коли с мощност до 100 к.с. обаче данъкът пада под 40 лв. Документът за платен данък е необходим, за да може колата да мине през задължителния годишен технически преглед, който също се добавя към сметката. Цената му в зависимост от сервиза варира между 33 и 50 лв. В тази група разходи влиза и винетката, без която колата не може да пътува извън града. Годишният стикер, който се залепя на стъклото, е 97 лв. Така след първоначалните разходи по придобиване, прехвърляне и регистрация на колата трябва да се добавят и плащания за още 550 лв.

Наемът като алтернатива

Наемането на кола от специализирана компания спестява всичко изброено дотук. Срещу 21- 25 евро на ден клиентът получава автомобил с платено пълно Автокаско, денонощен асистънс, застраховки за кражба и пожар. Ако колата се наема за повече дни, цената на ден е по-ниска. Клиентът сам избира каква марка кола да бъде доставена до адреса му, с колко места да е, вид на горивото. Като допълнителни екстри се предлагат детски столчета, допълнителен багажник на покрива, GPS навигация. Без тях най-ниските оферти за уикенда са около 85 - 100 лв. Тоест със сумата за годишна поддръжка на колата от 1200 лв. може да се наеме кола за 12-14 уикенда в годината или веднъж на четири уикенда. Ако се вземе предвид цялата сума от около 12 000 лв., която би била инвестирана в автомобил с парите за покупката, това е равно на разходите за кола под наем за 120 уикенда или всяка събота и неделя за следващите 2 години и 4 месеца.

Това обаче е в случай, че клиентът е добър шофьор и не му се случват произшествия. Въпреки че в повечето случаи колите под наем са с пълно автокаско, при наемане задължително се оставя депозит от 200 – 300 евро, който може да се плати кеш или да се запорира по кредитна карта. От тази сума се удържа, ако при ползване на колата се стигне до някакви повреди. Освен това повечето фирми налагат допълнителна еднократна такса от 50 - 100 евро при пътуване в чужбина, в която влизат както по-висок лимит на застраховката, така и такса за нотариално заверено пълномощно. "Застраховането на рентакар е по-скъпо от стандартното автокаско, защото рисковете са по-високи. Затова и при наемане за по-малко дни може да се наложи то да се плати допълнително", коментира Тихомир Наков, управител на "Вегер рентакар". Друго, което би могло да повлияе върху сметката, е, ако компанията има ограничение за изминат километраж с наетия автомобил. Основният минус на този лимит е, че цената зависи от изминатия пробег. Тоест една и съща кола за два дни може да струва 96 лв. за пробег до 300 км и 175 лв., ако изминете 500 км например. Разлика в сметката би имало и ако личният автомобил ползва евтино гориво (метан или пропанбутан), а наетият автомобил е на бензин или дизел.

Към момента коли под наем вземат предимно чуждестранни граждани, казват от бранша. Българите, които наемат автомобили, най-често са такива, живеещи постоянно в чужбина, които са също тук на ваканция. Ако изберат да използват международна компания, те имат възможността да запазят наем на кола още от страната, в която живеят, като цената обикновено е по-ниска от тази, която биха платили, ако направят резервация, след като пристигнат тук. Често срещани са и по-големи групи, които се комбинират за пътешествие в чужбина и вземат под наем бус, като това важи особено за зимата, когато например е необходимо повече място за ски оборудване. Това не е проблем при посещение в Австрия например, но някои компании може да ви откажат наем, ако искате да посетите страни извън ЕС като Албания. "Немалък брой клиенти ползват рентакар, докато тяхната лична кола е в сервиз за поправка", добавя Валери Милев от "Луксъри карс". Друг повод за наемане на по-широки автомобили с 4х4 задвижване е при лов на дивеч.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Моят все по-скъп банкер 2 Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

13 сеп 2019, 7340 прочитания

Има ли спасение в криптовалутите Има ли спасение в криптовалутите

Идеята за криптовалутите като "убежища" става все по-малко радикална на фона на опасността от рецесия

13 сеп 2019, 2284 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Дребният шрифт на защитата за длъжника

Наред с мерките в полза на клиентите Законът за жилищните кредити донесе и някои неочаквани промени

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие