Да купувам или да наемам кола
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да купувам или да наемам кола

Shutterstock

Да купувам или да наемам кола

С парите за собствен стар автомобил може да ползвате rent-a-car за поне 120 уикенда

31897 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


В страни като България, където разстоянията в града не са големи, а има и опция за публичен транспорт, притежаването на собствен автомобил може да има по-изгодна алтернатива. Дори и да стои паркиран през по-голямата част от времето, той носи постоянни разходи в личния бюджет. В същото време с развитието на rent-a-car бизнеса услугата е лесно достъпна, а високата конкуренция държи цените ниски. Бърз преглед на офертите показва, че поръчката на автомобил в момента излиза около 20 - 25 евро на ден. Срещу това клиентът получава поддържана и технически изправна кола, застрахована срещу всичко и с опция да бъде доставена до адрес. Затова при рядка употреба може да се окаже, че е по-изгодно да се наеме, отколкото да се купи кола.

Фабрика за разходи

Активните шофьори знаят, че първоначалната инвестиция за покупката на кола е само началото на лавината от разходи, които следват. Сумарно в България те са най-ниските в евросъюза (дори в Румъния поддръжката на автомобил е по-скъпа), но тенденциите са за бързо изравняване със средното за региона ниво. Това се случва по линия на допълнителните такси (например за екология), повишаването на данъците (винетките), поскъпването на застраховките, платения паркинг. Колко съществени могат да бъдат те се вижда лесно, ако се вземе за отправна точка автомобил с обем на двигателя 2000 кубични сантиметра, произведен 2007 г. и с мощност 145 к.с. Това е профилът на най-ползвания автомобил в България. Такъв може да се намери втора ръка за 10 000 лв.

Първите разходи при придобиването на кола са по прехвърлянето й на името на новия собственик. Те са еднократни, начисляват се при нотариус (тъй като е задължително да има заверка на договора за покупко-продажбата) и размерът им зависи от стойността на сделката. При материален интерес за 10 000 лв. таксата е около 200 лв. с ДДС.

Нотариусът начислява и допълнителни такси за "изготвяне на договор" и "справка в регистър за семейно положение", за които взема още около 20 лв. От името на купувача се превежда и данък "придобиване" към общината, който е между 1.5-2.5% от сделката. Към това се добавят и 5 лв. за банковия превод.

След успешното сключване на договора следва регистрация. Ако тя е първа за колата в България, се дължи "продуктова такса" (популярна като екотакса) и стойността й е 253 лв. Това е вид депозит, който се връща, когато колата бъде дадена за скрап. Следва регистрация в КАТ – издаване на табели и документи, което струва около 50 - 70 лв. Това може да отнеме един ден работен ден и тъй като времето е пари, също може да се начисли като разход. Така още в самото начало сумата, която се плаща в допълнение на вече платените за покупката, може да набъбне до 800 лв.

Втората група разходи са за поддръжка и експлоатация на колата и се дължат от собственика всяка година. Най-важният от тях е задължителната застраховка "Гражданска отговорност", която трябва да се сключи още преди минаването в КАТ. Цената й се определя основно от три фактора – обем на двигателя, място на регистрация и възраст на шофьора. За примерния вариант, който ползваме за изчислението, цената на гражданската започва от 157 лв. за опитни шофьори от по-малък град като Габрово и достига до 225 лв. за млади водачи от столицата. Друг разход е местният данък в общината за притежаване на лека кола. Той варира за различните населени места, като за нашия пример е между 175 (Русе) и 295 лв. (Бургас). За коли с мощност до 100 к.с. обаче данъкът пада под 40 лв. Документът за платен данък е необходим, за да може колата да мине през задължителния годишен технически преглед, който също се добавя към сметката. Цената му в зависимост от сервиза варира между 33 и 50 лв. В тази група разходи влиза и винетката, без която колата не може да пътува извън града. Годишният стикер, който се залепя на стъклото, е 97 лв. Така след първоначалните разходи по придобиване, прехвърляне и регистрация на колата трябва да се добавят и плащания за още 550 лв.

Наемът като алтернатива

Наемането на кола от специализирана компания спестява всичко изброено дотук. Срещу 21- 25 евро на ден клиентът получава автомобил с платено пълно Автокаско, денонощен асистънс, застраховки за кражба и пожар. Ако колата се наема за повече дни, цената на ден е по-ниска. Клиентът сам избира каква марка кола да бъде доставена до адреса му, с колко места да е, вид на горивото. Като допълнителни екстри се предлагат детски столчета, допълнителен багажник на покрива, GPS навигация. Без тях най-ниските оферти за уикенда са около 85 - 100 лв. Тоест със сумата за годишна поддръжка на колата от 1200 лв. може да се наеме кола за 12-14 уикенда в годината или веднъж на четири уикенда. Ако се вземе предвид цялата сума от около 12 000 лв., която би била инвестирана в автомобил с парите за покупката, това е равно на разходите за кола под наем за 120 уикенда или всяка събота и неделя за следващите 2 години и 4 месеца.

Това обаче е в случай, че клиентът е добър шофьор и не му се случват произшествия. Въпреки че в повечето случаи колите под наем са с пълно автокаско, при наемане задължително се оставя депозит от 200 – 300 евро, който може да се плати кеш или да се запорира по кредитна карта. От тази сума се удържа, ако при ползване на колата се стигне до някакви повреди. Освен това повечето фирми налагат допълнителна еднократна такса от 50 - 100 евро при пътуване в чужбина, в която влизат както по-висок лимит на застраховката, така и такса за нотариално заверено пълномощно. "Застраховането на рентакар е по-скъпо от стандартното автокаско, защото рисковете са по-високи. Затова и при наемане за по-малко дни може да се наложи то да се плати допълнително", коментира Тихомир Наков, управител на "Вегер рентакар". Друго, което би могло да повлияе върху сметката, е, ако компанията има ограничение за изминат километраж с наетия автомобил. Основният минус на този лимит е, че цената зависи от изминатия пробег. Тоест една и съща кола за два дни може да струва 96 лв. за пробег до 300 км и 175 лв., ако изминете 500 км например. Разлика в сметката би имало и ако личният автомобил ползва евтино гориво (метан или пропанбутан), а наетият автомобил е на бензин или дизел.

Към момента коли под наем вземат предимно чуждестранни граждани, казват от бранша. Българите, които наемат автомобили, най-често са такива, живеещи постоянно в чужбина, които са също тук на ваканция. Ако изберат да използват международна компания, те имат възможността да запазят наем на кола още от страната, в която живеят, като цената обикновено е по-ниска от тази, която биха платили, ако направят резервация, след като пристигнат тук. Често срещани са и по-големи групи, които се комбинират за пътешествие в чужбина и вземат под наем бус, като това важи особено за зимата, когато например е необходимо повече място за ски оборудване. Това не е проблем при посещение в Австрия например, но някои компании може да ви откажат наем, ако искате да посетите страни извън ЕС като Албания. "Немалък брой клиенти ползват рентакар, докато тяхната лична кола е в сервиз за поправка", добавя Валери Милев от "Луксъри карс". Друг повод за наемане на по-широки автомобили с 4х4 задвижване е при лов на дивеч.

Автор: Капитал

В страни като България, където разстоянията в града не са големи, а има и опция за публичен транспорт, притежаването на собствен автомобил може да има по-изгодна алтернатива. Дори и да стои паркиран през по-голямата част от времето, той носи постоянни разходи в личния бюджет. В същото време с развитието на rent-a-car бизнеса услугата е лесно достъпна, а високата конкуренция държи цените ниски. Бърз преглед на офертите показва, че поръчката на автомобил в момента излиза около 20 - 25 евро на ден. Срещу това клиентът получава поддържана и технически изправна кола, застрахована срещу всичко и с опция да бъде доставена до адрес. Затова при рядка употреба може да се окаже, че е по-изгодно да се наеме, отколкото да се купи кола.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Като ще ползвам кола за ден, защо не сметнете и употребата на такси или юбер?
    За 50 лева ще яхна таксито и ще обикалям поне 60 километра, без да плащам депозити, застраховки, да зареждам гориво, да търся място къде да паркирам или да се главоболя, дали някъде няма да ми одраскат бронята и да си загубя депозита.

    Но все пак в статията има резон. Колата е голям разход и поне на мен ми изяжда една заплата годишно(ако не ми се чупи нищо), но няма как иначе да се справя да водя дете на детска градина и да ходя на работа.

  • 2
    zaza avatar :-|
    zaza

    Много оптимистично с колите 2007-ма. Според мен колите в България са поне 1997, просто в Сф не го забелязвате толкова... иначе 20 годишна кола е 200 ГО 70 Данък 20 преглед 100 винетка масло 50лв комплект гуми е мин.200лв препоръчително да се сменят на 2г. Т.е. минимумът е 500лв с гуми и 300лв за ремонти ако не сте самоубийци отива 1000лв т.е под 3лв на ден или 20 на седмица. Много по евтино от такси или кола под наем. Таксито е 1лв за добър ден и 1лв на км

  • 3
    stonedridah1 avatar :-|
    stonedridah1

    по-голяма глупост скоро не бях чел. колата на жена ми е поло 2001 в идеално състояние на купето, като отвън е малко смачканичка предвид шофеорката:) купихме я за 3500 лева. кви 120 уикенда, кви пет лева? излиза по-евтино от всичко останало....дори и безумния градски транспорт. един път като заведеш детето на градина с градския и веднага ше изтичаш да купуваш каквато и да е бричка.

  • 4
    glia avatar :-?
    shogun

    Средната година на колите в БГ е 2001.

  • 5
    jujo_si avatar :-|
    jujo_si

    Тъпо, не бях чувал някой да си наема кола редовно, всъщност нямам нито един познат който да е наемал кола някога. Защо ли, защото ако ти трябва кола ще си купиш кола за 500лв за 1000лв и пак ще имаш. Подозирам платена статия на някой от бизнеса с колите под наем.

  • 6
    venelin_todorov avatar :-|
    Venelin Todorov

    До коментар [#1] от "kokoto2":
    Здравей, как постъпваш когато колата трябва да постъпи в сервиз за ликвидиране на щети, а трябва да ходиш на работа и да водиш детето на градина?

  • 7
    cristo_n avatar :-|
    cristo_n

    До коментар [#3] от "stonedridah1":

    И смяташ, че полото на женат ти трябва е критерий? То по твоята логика и пернишките голфове трябва да са критерий - там половината даже нямат и разхода за ГО и годишен преглед...

    Има се в предвид нормална семейна кола, голяма, над 100 коня, с място за багаж - това типичната кола, с която човек ходи на почивка, уикендите на вилата и т.н. Тоест, ако имаш удобен транспорт до работното си място, по евтино ти излиза за няколкото уикенда през лятото да наемеш автомобил, отколкото да плащаш разходите на голяма семейна кола, която 90% от времето да стои на паркинга през блока (или още по-скъпото - на платен паркинг)! Или да си имате една малка кола като Полото на жена ти, с която да се ходи на пазар събота-неделя, а като дойде време за дълъг път през лятото, да се наеме удобен и голям автомобил (вместо като мен, да поддържаш два автомобила).

  • 8
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    До коментар [#6] от "Venelin Todorov":

    Досега не се е налагало (да чукна на дърво), но ще си е стрес.
    За щастие моят работодател е предоставил възможност за плаващо работно време. При това положение ще водя детето, а жена ми ще го взима.

    А вие как постъпвате?

  • 9
    herbaltea avatar :-|
    herbaltea

    Нещата с наема не са точно както са описани в статията - 20-25 евро са наем на ден ама за период по-голям от седмица. Обикновено цената за 1-2 дена е по-висока - към 35-40 евра. Често пъти се оказва, че колата, която искаш да вземеш я няма налична и трябва да правиш компромис. Депозита не си сигурен дали ще го получиш обратно. Отделно от това примерно във форд се опитват да ти продават всевъзможни допълнителни застраховки (една хубава кака там си има готов репертоар за това). Да не говорим като трябва да пътуваш за чужбина и занимавките покрай пълномощни. Изобщо в България цените на колите под наем са ~2 пъти по-високи от една Италия примерно като качеството на услугата в никой случай не е по-високо.

  • 10
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    [quote#1:"kokoto2"]но няма как иначе да се справя да водя дете на детска градина и да ходя на работа. [/quote]

    За тази цел би трябвало да не се налага да ползвате автомобил, освен ако: 1. детето ви не е застрашено от отвличане или 2. работата ви не е свързана с постоянно пътуване. Принципно при нормална организация на всяко едно населено място, трябва лесно да се придвижвате с обществен транспорт и/или пеша за тези цели и автомобил да се ползва за пътуване извън града и за почивка.

    [quote#1:"kokoto2"]Колата е голям разход и поне на мен ми изяжда една заплата годишно[/quote]

    Това със или без горивото, защото ако е със, направо се отказвайте от автомобила и искайте по-нормален обществен транспорт или си се возете на такси, пак ще ви е по-евтино.

    Една не малка част от хората в София използват по абсолютно същия начин колите си като вас и честно, в огромната им част, това е излишно. Аз съм шофьор вече дълги години, но и дълго време съм се возил на такси, защото тогава просто ходих до работа, а за излизането извън града, взимах или кола от приятел или наемах.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK