Фондация сравни в интернет банковите такси преди БНБ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фондация сравни в интернет банковите такси преди БНБ

Фондация сравни в интернет банковите такси преди БНБ

Крайната цел е потребителите на сайта да получават автоматично най-изгодните цени на банковите услуги в зависимост от дейността, която искат да им се извърши

36917 прочитания

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Крайната цел е потребителите на сайта да получават автоматично най-изгодните цени на банковите услуги в зависимост от дейността, която искат да им се извърши.

Неправителствената организация "Граждани срещу бюрокрацията" изпревари Българската народна банка и публикува сравнителна таблица на таксите на всички български банки на сайта http://pisar.bg/banks.

Какво се сравнява

Интерактивната таблица на фондацията позволява таксите на различните банки да се подреждат по големина, като освен разходите за годишно обслужване на сметка и годишно обслужване на дебитна карта се вземат предвид и минималната сума за откриване на сметка. Според информацията в таблицата единствено Тексим банк, TBI банк и Сосиете Женерал Експресбанк нямат изискване за наличност при откриване на сметка. Най-скъпо е годишното обслужване на сметка в Инвестбанк (34.80 лв.), а обслужването на дебитна карта – в TBI банк (39.96 лв.)

При разходите за банкови преводи в сравнителната таблица се посочват и цените за преводи съответно през системите БИСЕРА и RINGS, както и тези в евро. Също така в трета таблица са изведени и лихвите по депозитите за 1 месец, 3 месеца, 6 месеца и цяла година. Подобни сравнителни таблици има и на сайта "Моите пари", но там някои разходите по обслужване на разплащателна карта, като тези на ЦКБ и "Тексим", не влизат в представителната извадка.

"Изпратихме запитване до всички банки дали посочените на интернет страниците им такси отговарят на актуалните, за да избегнем неточности, но някои от финансовите институции така и не върнаха отговор", коментира един от основателите на фондацията Стефан Христов.

Обобщената информация за банковите такси на сайта на асоциацията ще се обновява, като предстои да бъдат добавени сравнителни данни и за юридически лица. Крайната цел е в бъдеще потребителите на сайта да получават като автоматичен резултат най-изгодните цени на банковите услуги в зависимост от дейността, която искат да им се извърши. Основната дейност на фондацията е да предоставя бланки за стандартни договори, които само се попълват в електронен вариант, след което се генерира документ за отпечатване. Организацията е надлежно регистриран администратор на лични данни.

"Бях провокиран да създадем сравнителната таблица от съобщението, че по силата на евродиректива предстои Българската народна банка да направи и да поддържа интернет сайт, в който да могат да се сравняват таксите на банковите продукти. В БНБ със сигурност има доказани банкови експерти, но според нас функционалността на сайта им е на ниво от 90-те години. Предполагам, че крайният резултат и на сравнителната страница ще е подобен и няма да донесе голяма полза за потребителите", коментира Христов.

Какви са плановете на БНБ

От БНБ съобщиха, че крайният срок за създаване на сравнителната страница е краят на февруари 2018 г., но е вероятно това да стане и по-рано. Според източници от бранша самото й създаване няма да отнеме толкова време, колкото съгласувателните процедури с търговските банки, с които трябва да се организира колко често и как ще изпращат информация на БНБ за актуалните такси, които налагат на клиентите си.

До края на следващата седмица БНБ трябва да е определила и публикувала средната стойност на основните банкови услуги у нас на база на предоставената от търговските банки информация. През следващата година тази средна стойност на услугите ще се използва от търговските банки при предоставянето на т.нар. основни операции. Те бяха въведени по директива на Европейската комисия, с която се цели улеснен достъп до банковата система на всеки гражданин на ЕС. Според нея търговските банки трябва да имат специален продукт – т.нар. основна банкова сметка, по която да има "приемливи такси". Те трябва да са под въпросните средни такси за пазара. Основната банкова сметка трябва да позволява на клиентите редица операции като внасяне, теглене на средства, поддръжка на дебитна карта, кредитен превод в национална валута и евро.

Материалът е коригиран на 11 октомври, за да се поясни, че сравнителните таблици на "Моите пари" не предоставят информация относно разходите по подръжка на дебитни карти при някои банки.

Крайната цел е потребителите на сайта да получават автоматично най-изгодните цени на банковите услуги в зависимост от дейността, която искат да им се извърши.

Неправителствената организация "Граждани срещу бюрокрацията" изпревари Българската народна банка и публикува сравнителна таблица на таксите на всички български банки на сайта http://pisar.bg/banks.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    gun avatar :-|
    gun

    Посоченият от вас линк не работи, моля дайте верен линк

  • 2
    gesand avatar :-|
    gesand

    До коментар [#1] от "gun":

    На мен ми работи.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    И сигурността на сайта им също е на ниво 90-те.

  • 4
    filipmutafis avatar :-|
    filipmutafis

    жалко, че не сте включили и не-банкови институции като epay и paysera. Там таксите за отктиване и поддръжка на сметка са нулеви, както и таксите за парични трансфери.

  • 5
    joyrea avatar :-|
    joyrea

    До коментар [#4] от "filipmutaf

    epay не е ли българският еквивалент на paypal? Така или иначе, ако искаш парите от сметката си epay, трябва да ги прехвърлиш на банкова сметка.

  • 6
    desito84 avatar :-|
    Desislava Nikolova

    Не е вярно, че на сайта MoitePari.bg няма депозити на Тексимбанк и ЦКБ! Дори има доста повече заложени срочности за сравнение, освен 1, 3, 6 и 12 месеца.

  • 7
    tatamata avatar :-|
    Tata Mata

    До коментар [#6] от "Desislava Nikolova":

    Капитал не се стараят понякога и не проверяват докрай информацията си, затова често хората са разочаровани и/или шокирани от написаното.

  • 8
    boykovasilev avatar :-|
    boyko.vasilev

    Браво на фондацията. Въобще не е работа на БНБ да се занимава с потребителски въпроси, затова правят една таблица 2 години и се обзалагам че резултата ще е плачевен. В една бяла скандинавска държава с такива въпроси се занимава комисия за защита на потребителите. Включително сравнения на депозити, ипотечни заеми, застраховки за дом и кола, мобилни оператори и т.н. И това не са само таблици, а интерактивни приложения които те препращат на сайта на банката/оператора за да станеш клиент. Така има полза и за двете страни: потребителят се ориентира, а банката получава нови клиенти. Не е като за отбиване на номера, една таблица за 2 години...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK