Airbnb срещу Booking.com
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Airbnb срещу Booking.com

Airbnb

Airbnb срещу Booking.com

Двете платформи имат силни и слаби страни, a дублирането на оферти през тях не е никакъв проблем

Константин Николов
65538 прочитания

Airbnb

© Airbnb


Рисковете при Airbnb

- Всичко може да приключи при въвеждане на ограничаващи регулации от властите.

- Нестабилни доходи в различни сезони за разлика от стабилния доход от дългосрочен наем.

- Приемате напълно непознати в дома си. Но при нанасяне на щети от гостите Airbnb поема до 800 000 евро, естествено при ясно доказани повреди и липси.

- Проблеми със съседите. Не са един и два случаите, при които съседите се оплакват от шума. Ето защо е хубаво да определите точните правила за ползване на жилището.

Рисковете при Booking.com

- Платформата все още не е гъвкава за малките собственици и е по-либерална към потребителя от наемодателя

- Собственикът сам отговаря за паричните транзакции с клиента

- Комисионата е по-висока

- Платформата не ви гарантира изплащането на щети

- Услугата за краткосрочно отдаване Airbnb е във фокуса на регулаторите в различни градове по света

- През последните месеци известната с офертите си на хотели платформа Booking.com все повече иска да се намеси в предлагането на лични имоти на собственици
- И двете платформи имат силни и слаби страни и дублирането на оферти през тях не е никакъв проблем

- Моделите им са различни, както и комисионите за наемодателите

Платформата за краткосрочно отдаване и наемане на жилища Airbnb води люта съдебна битка на няколко фронта и континента - с общинските власти в Ню Йорк, Сан Франциско, Берлин, Барселона и други мегаполиси. Основните атаки срещу услугата са, че оказва негативно влияние върху имотния пазар, без да осигурява нужните данъчни приходи. Поне засега властите в България не са предприели мерки срещу наемодателите в Airbnb. Но никой не може да каже дали след време няма да бъдат въведени регулации и тук. Ето защо е добре да се погледне и друг вариант за краткосрочно отдаване - сайта Booking.com, който тепърва иска да се наложи и в този сегмент.

Независимо от философските колебания зад модела на споделената икономика няма спор, че за много хора с неизползвани активи тя осигурява възможност за допълнителни доходи. Дали е собственият ви апартамент, който отдавате под наем, докато ви няма през лятото, или е някоя вила, която гълта главно разходи - идеята, че "спящите имоти" могат да раждат доход, е вълнуваща. Но в България "моят дом е моята крепост" си казва думата и включването в платформите за краткосрочно отдаване на имоти (на непознати) е доста по-слабо, отколкото в западните икономики. Вероятно и заради това регулаторите още не са се включили по темата.

Арбитражът между тях е интересен

При всяка пазарна ситуация силата е в този, който има избор и не е принуден да приема условия от монополист. Въпреки че глобалните дигитални гиганти в някои области са толкова доминиращи, колкото е "Топлофикация София" за парното, случаят с платформите за кратки наеми не е такъв. След бурния възход на първопроходника Airbnb други компании последваха модела. Booking.com, които преди години влязоха като приложение за запазване на хотелски стаи, бързо реагираха и включиха предлагане на частни апартаменти и вили под наем в цял свят. В повечето случаи това са имоти на инвеститори, които се пласират от посредници. През последните месеци обаче сайтът разшири значително предлагането на лични домове на наемодатели. От компанията казват, че над 80% от предлаганите над 1 000 000 оферти за настаняване по света вече не са хотели.

Така тези, които са готови да пробват да "монетизират" празни имоти, имат избор и няма нищо лошо да заложат на двете платформи едновременно. Дублирането на оферти през Airbnb и Booking не е проблем. Всеки сайт има различни правила и както при всяка търговска сделка, четенето на "дребния шрифт" е задължително.

Стотици оферти в България

В България предлагането на лични имоти за краткосрочно настаняване не е голямо. В сайта Airbnb.com има около 370 активни обяви в София за февруари и по около стотина в Бургас, Варна и Пловдив. Около 270 са и тези на апартаменти и домове в Booking.com за столицата, макар там разделението да не е толкова ясно. От двете платформи няма как да научим точно колко са всичките налични имоти, които се предлагат в българските градове. Средната цена в момента за апартамент в София в Airbnb е около 40 евро на вечер за двама души с цялата условност на подобни сравнения, тъй като всяка оферта включва и различни по стойност такси (за чистене, допълнителни гости и т.н.). В същото време средните цени в Booking.com са малко по-високи именно заради неясното разделение между типовете имоти и оферти в платформата.

Има значение, разбира се, че говорим за България. Страна, която не приема огромни туристически потоци, каквито се стичат във Франция или Италия например и където пазарът е много по-развит. В същото време появата на нови и нови low-cost полети от Европа до София и до морските/ски дестинации у нас слага имотите по тези места на глобалната карта. С low-cost цени, разбира се. Но тук стратегията за тези, които вярват, че предлагат по-добър имот от средния, разбират какво търсят наемателите от чужбина и могат да осигурят прилично обслужване, е ясна. Обявената цена е заявка и позициониране - нека е най-високата в сегмента. С добри снимки на имота, приличен дизайн вътре (ИКЕА работи чудесно) и чистота собствениците на такива имоти могат да оберат каймака на low-cost-а. Стрелбата с евтини оферти привлича гости, които потенциално могат да произведат повече разходи след себе си, отколкото приходи в платени наеми.

Коя платформа как действа

Преди да започнете да работите и с двете платформи, трябва да сте наясно, че моделите им са различни, а оттам и комисионите, които ще плащате. Airbnb е т.нар. peer-2-peer услуга, докато Booking.com е агент. Airbnb не продава нищо, а е посредник във финансовите транзакции между гости и хазяи. Домакинът може да отмени резервацията (с евентуалните наказания, естествено) и получава парите от самото приложение при успешна резервация.

От своя страна Booking.com действа като агент и предлага достъп до много потребители. Услугата продава настаняване, независимо дали в хотели, лични апартаменти, вили и т.н. Хазяите определят цените си и кога са свободни имотите. Гостите са автоматично потвърдени от системата, а наемодателят трябва да предостави метод за плащане, който може и да не е свързан с регистрация на кредитна карта. След пристигането на госта хазяинът плаща комисиона на Booking.com. Тоест това става само при успешна "сделка".

Различните бизнес модели се крият във взаимодействията клиент-домакин. Ако предлагате имот на определена цена, през Booking.com клиентът автоматично го получава, без да трябва да провеждате разговори, потвърждавате резервация и т.н. Airbnb пък е двустранна пазарна платформа, в която наемодателят има по-голяма гъвкавост, но и полага повече усилия да "продава" имота си. В крайна сметка трябва да прецените коя идея и модел ви допада повече.

Таксите

Регистрацията и в двете платформи е безплатна. В случая на Airbnb трябва да се определи цена, правила и такси за ползване на имота. При Booking.com също трябва да се попълнят подробности за имота. Веднага се забелязват разликите в таксите и начините на плащане в двете услуги. Комисионата за Airbnb обикновено е около 12-15% на букинг, които се поделят между домакин и гост. За наемодателя комисионата е 3%, останалата част са включени в сметката на госта. В случая на Booking.com таксата към платформата от страна на наемодателя е 15%, която той превежда към нея след края на периода на настаняване. Именно тук са транзакционните различия. Airbnb служи като разплащателна система, получава наема и превежда парите към собственика на имота след удържане на таксите. При конкурентната услуга вие имате директни финансови отношения с госта си. Booking.com не изисква кредитна карта при резервация, което значи по-малко сигурност в плащането.

Също така при Booking.com гостът ви веднага наема имота и няма нужда да изчаква одобрение от ваша страна, каквито са повечето случаи в Airbnb. Всъщност американската платформа също предлага все повече директно наемане, но все пак има ограничения. Системата в Booking.com е далеч по-либерална към потребителите по отношение на анулиране на резервацията от страна на госта ви, докато в Airbnb сами определяте тези правила. Отделно в тази услуга можете да анулирате резервацията, след като видите оценките на гостите. В такива случаи подлежите на различни наказания от Airbnb - или имотът ви пада по-надолу в офертите, или нямате право да отдавате за определено време.

Чупи - Airbnb купи. Но не и Booking

За немалко хора идеята да споделят дома си с напълно непознати е плашеща. Но Аirbnb се старае да служи като посредник, за да осигури "добра сделка" и за домакини, и за гости. Има случаи с лоши гости и щети по апартаментите. В такива случаи Airbnb поема до 800 000 евро, естествено при ясно доказани повреди и липси. Платформата не покрива откраднати ценности и пари, тъй като е отговорност на домакина да прибере личните си вещи. Такава своеобразна застраховка при Booking.com липсва.

Рейтинги, рейтинги

И при двете услуги имотите получават рейтинги от страна на потребителите. Системите няма как изначално да отсяват неблагонадеждните гости (а и домакини). Но пък постепенно всеки натрупва рейтинг благодарение на получените оценки. В Airbnb сами определяте правилата за гостите (House rules в системата).

Точната цена

Според Eлена от София, която предлага собственото си жилище през Airbnb, цените тук не са по-различни от столиците в други държави в региона. Средната заетост на един имот съвсем естествено зависи от сезона, като лятото е най-натовареният период. "За мен успешен имот е този, който е зает над половината месец", казва Елена. Ако тепърва имате идея да навлезете и в Airbnb, и в Booking.com като хазяин, хубаво е да определите точната цена - преди това проверете как вървят офертите през двете платформи във вашия квартал и район, както и цените на хотелите и хостелите наоколо. Не забравяйте да включите в цената всякакви допълнителни разходи. Някои хазяи в Airbnb слагат по-висока цена за чистене, за да компенсират. За София средната цена за чистене е около 12-15 евро. Такива такси в Booking.com няма. Което не означава, че не можете да ги включите в цената на имота.

И в двете системи има и немалко предприемачи, които дават по няколко имота. Например Димитър предлага три апартамента през Airbnb в София и твърди, че за него този вариант е добър бизнес. "Така човек може да не работи за друг, а да съсредоточи усилията си върху този модел, като така е по-гъвкав към желанията на клиентите", казва той.

И Airbnb, и Booking.com имат своите плюсове и минуси. В крайна сметка всеки може да прецени коя платформа работи по-добре за него. Но за тази цел трябва да пробва и двете услуги.

Защо регулаторите се страхуват

Целта на общинските власти е да попречат на собствениците на имоти в Airbnb да превръщат имотите си в хотели, без да плащат данъци. Тук немалка роля играе и лобизъм от страна на големите хотелиери. Основният довод на властите по света е, че краткосрочен наем през Airbnb повишава изкуствено цените в големите градове и слага край на идеята за жилища на достъпни цени, тъй като много инвеститори изкупуват свободните площи, за да ги отдават през платформата. Глобите в Ню Йорк ще бъдат от 1000 долара за първо провинение до 7500 долара за рецидивисти. През лятото Сан Франциско пък измисли друга мярка - всички наемодатели през подобни платформи да се регистрират в общината срещу 50 долара. Това е достатъчно да отблъсне немалко хазяи в Airbnb, тъй като таксата не може да бъде платена онлайн, а само в общината. Чикаго също изисква регистрация на тези наемодатели, както и 4% надценка за краткросрочните наеми. Общинските власти в Берлин пък предприеха мерки срещу наемодателите в Airbnb заради опасенията на съседи около отдаваните пространства, че в апартаментите често гостуват непознати и непроверени хора, които вдигат шум и замърсяват. Хазяите подлежат на глоба от 100 000 евро.

Основният враг на хотелите

Въпреки регулаторните си проблеми оценката на Аirbnb след последния рунд на финансиране е над 30 млрд. долара в сравнение с пазарната капитализация на Hilton Worldwide Holdings от 22 млрд. долара. Отдаваните 2.3 млн. стаи през платформата са повече от общия брой на трите най-големи хотелски вериги в света - Hilton, Marriott International и InterContinental Hotels Group.

Рисковете при Airbnb

- Всичко може да приключи при въвеждане на ограничаващи регулации от властите.

- Нестабилни доходи в различни сезони за разлика от стабилния доход от дългосрочен наем.

- Приемате напълно непознати в дома си. Но при нанасяне на щети от гостите Airbnb поема до 800 000 евро, естествено при ясно доказани повреди и липси.

- Проблеми със съседите. Не са един и два случаите, при които съседите се оплакват от шума. Ето защо е хубаво да определите точните правила за ползване на жилището.

Рисковете при Booking.com

- Платформата все още не е гъвкава за малките собственици и е по-либерална към потребителя от наемодателя

- Собственикът сам отговаря за паричните транзакции с клиента

- Комисионата е по-висока

- Платформата не ви гарантира изплащането на щети

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK