С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 ное 2016, 16:30, 17006 прочитания

Новите MBA хоризонти

Пет тенденции в бизнес образованието за мениджъри

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Текстът е част от специалното приложение MBA на "К3: Моят капитал" и "Кариери".
В изданието четете още:

- какви са особеностите на дистанционното бизнес обучение
- как да финансирате MBA образованието си
- как да увеличите шансовете си за прием в програмата и университета, който сте си избрали

Още информация по темата MBA можете да намерите и в специализираната рубрика на karieri.bg.


MBA вече не е това, което беше. През последните години специализираното бизнес образование за мениджъри премина през не малко трансформации, за да бъде "в крак" с новите изискания на кандидатите. Какво предлагат университетите в момента и как структурират обучението си? С помощта на представители на някои от най-големите международни бизнес училища и институции изведохме 5 тенденции, които оформят съвременния облик на MBA обучението. Промени, които е добре да имате предвид, ако търсите отговор на въпроса: "Дали MBA е за мен или не?".


#1 По-кратки, по-гъвкави

В резултат от финансовата криза и последвалите икономически затруднения кандидат-студентите започнаха много по-внимателно да проучват програмите на университетите и много по-дълго да обмислят дали да се възползват от тях. Те са и много по-малко склонни да прекъсват кариерата си, за да се посветят на продължително учене, и предпочитат да съвместяват двете. И като цяло във финалния им избор натежават най-вече критерии като гъвкавост, обхват и разнообразие, обобщават специалистите.

Поради тези причини фокусът вече се измества от класическите MBA програми редовно обучение (full-time) към задочни и по-кратки формати (part-time), коментира Джоуел Макконъл, директор на IE Business School за Европа и Централна Азия. Особено популярни в момента са едногодишните програми, онлайн и т.нар. смесени обучения, които комбинират дистанционното учене с ограничен престой в кампуса и възможност за общуване "лице в лице" с преподаватели и колеги (повече по темата четете тук). За главно предимство на тези по-кратки алтернативи се счита модуларната структура, която улеснява ежедневното учене и позволява на студентите да взимат участие в учебния процес, без да трябва да пренебрегват или прекъсват кариерата си. По-гъвкави обаче не означава задължително и по-евтини, особено ако се поровим из предложенията на големите международни университети. Така например онлайн програмата на Университета в Севeрна Каролина, САЩ, който заема 22-ра позиция в годишната класация на сп. Economist и 41-во в тази на в. Financial Times за 2016 г., струва близо 100 хил. щатски долара за целия период на двегодишното обучение.



Според Милена Николова, директор на Еxecutive MBA програмата на Американския университет в България, интересът към онлайн MBA тепърва ще се увеличава, но силен фактор при избора на подобен тип обучение, ще продължи да бъде името на университета и позиционирането му в световните ранглисти като гаранция за качество. "Повече кандидати гласуват доверие на онлайн програмите на големите имена, т.е. качеството на бранда на университета е по-важно от формата на обучение", казва тя.

#2 По-малко общи, повече специализирани

Кандидатите търсят все по-масово и т.нар. пакетни решения, т.е. специализирани или професионални програми. Те функционират на принципа "2 в 1", т.е. комбинират класическото мениджмънт образование с възможност за тясна специализация в определена индустрия или роля. Този вид програми не са изцяло нов феномен на образователния пазар и бяха изключително популярни преди около 10 години – особено в сферите финанси, маркетинг, стратегии и технологии, които остават търсени и днес.

През последните години обаче започват да се появяват все повече предложения с фокус върху дори още по-нишови сектори, като например луксозни стоки, спорт, здравеопазване, авиация, образование, енергетика, логистика, киберсигурност и големи информационни масиви. По този начин бизнес училищата се опитват да установят по-близко сътрудничество с отделни индустриални браншове, като същевременно предоставят на студентите повече сигурност, че ще намерят реализация след обучението си. Tенденцията е свързана и с растящата нужда на работодателите от тясно подготвени таланти, както и с желанието на кандидатите да имат по-широк спектър от специалности, измежду които да избират.

Според експертите през следващите няколко години все по-търсени ще стават специализации в областите на управлението на човешките ресурси, проектен и програмен мениджмънт, както и управление на доставките, информационни технологии и анализ на големи информационни масиви. "Студентите искат да бъдат свободни да избират конкретни теми като избираеми предмети или лабораторни упражнения наред с редовните предмети", коментира д-р Астрид Клайнханс-Роле, управляващ директор на академията за мениджъри WU Executive Academy към Виенския университет по бизнес и икономика.


#3 Финансирането е лична отговорност

Значителни промени има и в начина, по който в днешно време кандидатите финансират обучението си. В миналото основният източник на средства идваше предимно от работодателите, които покриваха обучението на най-ценните си кадри като форма на инвестиция в кариерното им развитие и начин да ги задържат за по-дълго в компанията. След кризата обаче все по-малко компании са склонни да правят това и предпочитат да предоставят частично финансиране или все по-често т.нар. времево спонсорство, при което вместо финансови средства на служителите се дава възможност да посветят част от служебното си време за обучение. "Това означава, че образованието – и също така финансирането му – до голяма степен се превръщат в лична отговорност", коментира д-р Клайнханс-Роле от WU Executive Academy.

В този контекст все повече студенти се насочват към специализирани платформи за споделено финансиране (crowd funding) на MBA - тенденция, която се потвърждава и от статистиката на INSEAD (виж таблицата). Например Prodigy Finance предоставя кредити за над 80 бизнес училища от цял свят, акредитирани от международната акредитираща организация AMBA. Инвеститорите са предимно алумни на тези училища, които желаят да подпомогнат определен випуск студенти. Специфичното в случая е, че вместо да се фокусира върху кредитната история на кандидатите, Prodigy използва прогнозен модел, който изчислява потенциалния им бъдещ доход. Друг популярен канал е платформата SoFi. В нея заемите се отпускат само на работещи кандидати, които са записали частичен Executive MBA, така че да могат да съвместяват учене с работа. По този начин кредиторите имат гаранция, че след завършването си студентите няма да се окажат безработни и ще могат да върнат получените субсидии.
Анкета: Смятате ли, че MBA образованието ще помогне на кариерното ви развитие?
В същото време самите университети се конкурират все по-активно помежду си чрез нестандартни инициативи за отпускане на стипендии с цел привличане на повече кандидати. Така например преди старта на настоящата академична година Аризонският държавен университет обяви, че ще предостави частични стипендии на всички записали се в MBA програмата му, в резултат на което регистрира ръст от 163% на броя на подадените кандидатури. При всички положения финансирането, което идва от университетите, не е достатъчно, затова в повечето случаи на студентите ще им се наложи да потърсят допълнителни канали, най-вече заеми, за да покрият разходите си, отбелязва Тим Дул, редактор на сайта TOPMBA.com на компанията за образователни услуги QS (повече по темата как да финансирате обучението си четете тук).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Границите на запора Границите на запора

Каква част от доходите и имуществото може да блокира частният съдебен изпълнител

11 окт 2019, 5310 прочитания

Колко струва издръжката на домашен любимец Колко струва издръжката на домашен любимец

При отглеждането на домашен любимец могат да се появят много непредвидени разхoди, които да натежат на месечния бюджет

4 окт 2019, 5601 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
"Капитал" и "Кариери" представят специално приложение за MBA образованието

На фокус са новите тенденции в бизнес обучението, както и практични съвети как да кандидатствате или да го финансирате

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10