Музиката, с която живея
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Музиката, с която живея

Shutterstock

Музиката, с която живея

Spotify, Apple Music и Google Play Music са най-популярните музикални платформи. Всяка има свои предимства и недостатъци, които определят избора на потребителите

Константин Николов
18421 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Развитието на интернет и мобилните технологии промениха начина, по който се слуша музика. Нови услуги и продукти изместват дисковете от домашния компютър и mp3-ките. Освен това намаляващите продажби, пиратството и популярността на нови (и безплатни) услуги като YouTube и Pandora поставиха сектора на колене. Създаването на приложения за платен музикален стрийминг е естествено продължение на тази промяна. Те са и една от малкото добри новини за компаниите, продуцентите и изпълнителите през последните години. В момента стриймингът носи повече приходи от всички други канали, а 90 млн. потребители в цял свят плащат за такива платформи.

На пазара се установиха три основни играча - Spotify, Apple Music и Google Music (неотдавна и Amazon пусна такава услуга, но все още ограничено). И трите се предлагат в България на по-ниска цена от Западна Европа и САЩ. Общото между тях е, че предлагат изцяло нов формат на слушане и откриване на музика срещу заплащане, интернет трафика, който генерират, е незначителен (в сравнение с Youtube например). Съществуват и някои разлики, които в крайна сметка са определящи за избора на потребителите.

Spotify

Цена: 10 лв. на месец за Premium абонамент, 16 лв. за семеен план (до шестима души), безплатен вариант с реклами

Плюсове: Изчистен и лесен за работа дизайн, седмичен плейлист с персонални препоръки Discover Weekly, лесно създаване на плейлисти и търсене на музика, възможност за слушане без достъп до интернет

Минуси: Липсват изпълнители, но създателите постоянно добавят музика


От трите услуги шведската Spotify е най-отдавна в бизнеса - тръгва през 2008 г. и до момента има над 40 млн. платени абоната. От компанията твърдят, че предлагат над 30 млн. песни. Една от най-силните страни на Spotify са препоръките за откриване на нова музика. За целта компанията предлага плейлисти като Release Radar и New Music Friday. Най-много почитатели има персонализираната услуга Discover Weekly, която всеки понеделник предлага на абонатите по 30 песни, базирани на техните навици и вкусове. Алгоритъмът на Spotify тук е считан за един от най-добрите и интуитивни в този бизнес. Освен през приложения за iOS, Android и Windows Phone услугата е достъпна и през браузър на компютър. Също така абонатите могат да свалят песни, албуми и да правят плейлисти за офлайн слушане през приложението (ограничението е 1.5 гигабайта), както и да избират качеството за слушаните и записаните песни. Може да се следят абонати, артисти и плейлисти на други потребители.

Програмата дава възможност за търсене в 32 отделни жанра с още 20 - 30 други плейлисти към тях. Може и да се добавят песни от собствения каталог и устройство, но си личи, че това не е приоритет на компанията. Spotify дава лесна възможност за споделяне с приятели и в социалните мрежи. Пълните възможности на услугата може да се изпробват свободно за един месец. В безплатния план потребителите слушат различни плейлисти, албуми и песни, прекъсвани от реклами, без да имат възможност да преминават към избрано от тях парче или да го свалят за офлайн слушане.

Apple Music

Цена: 10 лв. на месец, 16 лв. за семеен план (до шестима души)

Плюсове: най-много песни от всички конкурентни услуги, Beats 1 Radio, 3 месеца пробен период

Минуси: не може да се слуша през браузър, объркващ интерфейс


Само за две години от пускането на музикалната си стрийминг услуга Apple натрупа около 20 млн. платени абонати (компанията не предлага безплатен план). Цените са същите като при Spotify, но пробният период е 3 месеца. Освен това платформата има най-големия каталог спрямо конкурентите си - над 40 млн. песни. Някои изпълнители като Тейлър Суифт избраха ексклузивно Apple Music и отказват да пуснат музиката си в другите платформи. Също както и при Spotify, услугата предоставя плейлисти по жанрове, както и подобна на Discover Weekly персонализирана компилация, наречена For You. В нея има както любими на потребителя песни, така и нови предложения според вкусовете на потребителя. Apple усилено налага услугата Beats 1 Radio, която е 24-часова радиостанция с някои от най-известните музикални водещи и радиодиджеи в света като Зейн Лоу. Тя предлага нови песни, ексклузивна live музика и интервюта, а абонатите могат да слушат предаванията на живо и по поискване, както и да получават плейлисти с пусканите хитове. Всеки потребител може да сваля песни и плейлисти за офлайн слушане, както и да добавя своя каталог през iTunes. Трудно е намирането на собствените плейлисти, което за разлика от Spotify не става през бутона за търсене. Като цяло основният недостатък е, че ориентирането в приложението е трудно и отнема време за свикване, но Apple работи много по опростяване на софтуера. Абонатите могат да качват избраната музика в облачната услуга iCloud, за да имат достъп до нея от всякакви устройства. Apple Music е достъпна през приложения за iOS и Android, но няма възможност за слушане през браузър.

Google Play Music

Цена: 9 лв. на месец, без семеен план

Плюсове: лесен и удобен интерфейс, най-ниска цена,

Минуси: няма семеен план, не е приоритет за Google


Google развива музикалната си стрийминг услуга от четири години, но не дава данни колко са платените абонати. Цената е най-ниската от трите платформи, като в България не се предлага семеен план (такъв има в САЩ и няколко други държави). Има едномесечен и двумесечен пробен период (при специални оферти). Компанията твърди, че потребителите получават достъп до над 35 млн. песни. И тук Google предлага плейлисти по жанрове, както и за определени дейности и настроения - тренировка, на път за работа и т.н. Play Music няма персонализирана седмична услуга от типа на Discover Weekly, но дава възможност за откриване на нова музика през тъй наречената станция I'm Feeling Lucky, която предлага песни на базата на досега слушаната от потребителя музика. Един от най-големите плюсове на платформата е фактът, че има различни версии на албуми на дадени изпълнители - Deluxe, редки издания и т.н., които не може да се намерят в другите услуги. Има възможност и за офлайн слушане. Абонатите могат да създават компилации, както и да добавят до 50 000 собствени песни в Google Play Music. По този начин могат да освободят пространство на устройството си, а колекцията им да е налична в облака (дори и да спрат да плащат за услугата). Платформата е налична през приложения за Android и iOS, както и през браузър. Един от малкото минуси на Play Music е фактът, че стрийминг платформата не е сред основните приоритети за Google и не се знае докога интернет гигантът ще продължи да я развива.

Развитието на интернет и мобилните технологии промениха начина, по който се слуша музика. Нови услуги и продукти изместват дисковете от домашния компютър и mp3-ките. Освен това намаляващите продажби, пиратството и популярността на нови (и безплатни) услуги като YouTube и Pandora поставиха сектора на колене. Създаването на приложения за платен музикален стрийминг е естествено продължение на тази промяна. Те са и една от малкото добри новини за компаниите, продуцентите и изпълнителите през последните години. В момента стриймингът носи повече приходи от всички други канали, а 90 млн. потребители в цял свят плащат за такива платформи.

На пазара се установиха три основни играча - Spotify, Apple Music и Google Music (неотдавна и Amazon пусна такава услуга, но все още ограничено). И трите се предлагат в България на по-ниска цена от Западна Европа и САЩ. Общото между тях е, че предлагат изцяло нов формат на слушане и откриване на музика срещу заплащане, интернет трафика, който генерират, е незначителен (в сравнение с Youtube например). Съществуват и някои разлики, които в крайна сметка са определящи за избора на потребителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    llasarov avatar :-|
    llasarov

    Аз ползвам Spotify, макар и да съм Apple фен. Навремето сравнявах наличието на албуми при Spotify, Rdio i Napster. Spotify имаше най-много. Малко се съмнявам, че Епъл Мюзик има по-голямо предлагане. Примерно наличието на всички албуми на Металика или Лед Цепелин може да е подходящ тест.
    Искам също да добавя, че потребителският дизайн на Спотифай е една малка катастрофа! В средата на екрана се вижда един голям бутон Шафъл, който ама никога нямам желание да натисна. Защо го натрапват така упорито?!

  • 2
    b_eco avatar :-|
    б_еко - върнете стария Дневник

    Слушането на МР3 разваля слуха. Това е едно плякане. И трите споменати услуги продават МР3. Слушайте плякане и плащайте. Флагманските смартфони вече имат аудио чипова за слушане на музика с качество на компакт диск. Това можеше да е някаква услуга преди 10 г, когато паметта беше ограничена и нямаше 4G. Идва 5G, a те още търсят лапнишарани.

  • 3
    mto avatar :-|
    mto

    "Освен през приложения за iOS, Android и Windows Phone услугата е достъпна и през браузър на компютър." - може да добавите, че услугата е достъпна и през PlayStation също.

  • 4
    mto avatar :-|
    mto

    Имам предвид Spotify.

  • 5
    fve avatar :-|
    Федор Езерский

    Както писах в другата статия, ползвам Яндекс Музика и ВКонтакте. Първата е платена, във втората е комунизъм - аудио, видео, електронни книги и електронни аудиокниги без пари. Пък който каквото иска

  • 6
    webcrusader avatar :-|
    Наско

    До коментар [#2] от "б_еко":

    За теб е Tidal, тази услуга предлага lossless компресия на музиката.

    Иначе горните услуги предлагат 320kbps битрейт на по-модерни от mp3 формата музика в AAC и Ogg Vorbis формати, като това е достатъчно за повечето хора слушащи на слушалки или не толкова професионални колони.

  • 7
    b_eco avatar :-|
    б_еко - върнете стария Дневник

    До коментар [#6] от "Наско":

    Мерси. Полезна информация.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK