С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 27 яну 2017, 14:27, 27386 прочитания

Кой има право на хеликоптер-линейка

Организацията на въздушен транспорт на пациент не би трябвало да е новина, а част от нормалното функциониране на здравната ни система

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Случаят на петгодишно дете, което беше транспортирано от Бургас до София с хеликоптер, за да се лекува от усложнения след варицела, беше широко коментиран в медии и социални мрежи заради намесата на премиера

- Организацията на въздушен транспорт на пациент не би трябвало да е новина, а част от нормалното функциониране на здравната ни система.

- Необходимостта от аеротранспорт се преценява от лекарите и Центъра за спешна медицинска помощ при ясно разписани условия

В последните дни социалните мрежи и медиите бяха заети със състоянието на едно дете, което се лекува от усложнения след варицела в "Пирогов". Компликациите след прекарана шарка са редки, но не те бяха обект на обществен интерес. Различното в случая беше, че детето е транспортирано до болницата в София след намесата на журналистка, премиера и негова служителка.

В голямата университетска болница в САЩ, в която специализирах, всекидневно и неколкократно кацаха хеликоптери с пациенти, превозвани от едно място на друго. Освен в два случая, когато пациенти бяха президентът Джими Картър и болен от ласа лекар, транспортиран от Африка, дори шумът на хеликоптера не правеше впечатление. Нямаше статуси, новини и преки включвания на местните медии.


Няколко дни преди случая с болното от варицела дете екип от изключителни лекари на Национална кардиологична болница придружиха бебе с военен самолет до друга държава, за да се лекува в местна болница. Едва ли някой е разбрал диагнозата, пола на детето или имената на специалистите от НКБ, а и няма нужда. Прилагането на закона и организацията на въздушен транспорт при необходимост не следва да е новина, а просто част от нормалното функциониране на здравната ни система. В казуса с 5-годишното момче от Бургас видяхме нейните недъзи, а в другия - как тя може да функционира перфектно.

Намаляването на броя на лекарите по отделни специалности все по-често ще се отразява на нивото на компетентност на цели клиники и отделения, като може да доведе до преустановяване на дейността им и до нарастване на нуждата от транспортиране на пациенти от едно населено място до друго. Ето защо е добре да сме информирани кога и при какви условия се осъществява аеромедицински транспорт на пациенти.

Какъв е редът за осъществяване на аеромедицински транспорт



Времето е от особено значение при спешни случаи, за да може да се постигне оптимален клиничен резултат. Когато пациентът се намира в състояние, което не може да бъде овладяно в най-близкото лечебно заведение или в лечебното заведение, където се намира, той трябва да бъде транспортиран възможно най-бързо. За да се прибегне към хеликоптер или самолет, е необходимо да са изпълнени няколко условия. Те не се преценяват от пациента или неговите близки, а от лекарите в болницата или екип на Центъра за спешна медицинска помощ.

Лекарите преценяват и дали е налице оправдана медицинска нужда,

при която транспортирането с наземен транспорт поставя под висок риск живота на спешния пациент. Това означава, че общото прогнозно/очаквано транспортно време с наземен транспорт надхвърля с повече от 30 минути очакваното/прогнозното транспортно време при осъществен аеромедицински транспорт и наземният транспорт може да постави под риск живота на спешния пациент. Или пък транспортът не може да бъде осъществен в допустими срокове от наземен спешен екип заради това, че е ограничен или блокиран достъпът до пациента.

Общите критерии за искане и осъществяване на аеромедицински транспорт са тежест и приоритет на спешното състояние, отдалеченост на мястото на инцидента от мобилния спешен екип и приемното лечебно заведение, възможност за достъп на наземния спешен медицински екип, условия на наземния транспортен трафик, моментни метеорологични условия, ресурсна осигуреност с подходящ за състоянието мобилен наземен спешен екип и санитарно транспортно средство в зависимост от нуждите на спешния пациент.

Кога се налага?

Спешните състояния, при които се налага въздушен транспорт, са тежка политравма или комбинирана термична и механична травма, хеморагични инсулти, кардиогенен шок или остър коронарен синдром (прединфарктно състояние) с критична нужда от спешна интервенционална терапия, тежки изгаряния с нужда от лечение в специализиран център. Освен това необходимост от подобен транспорт могат да имат спешни пациенти с неконтролируемо кървене; при инциденти с множество пострадали, бедствия и аварии, при тежки отравяния с нужда от настаняване в специализирана структура, както и педиатрични спешни пациенти с нужда от специализирано лечение. Такъв транспорт може да се осигури при започващо раждане на плод с нужди от грижи за новороденото, които надхвърлят ресурса на приемното лечебно заведение; при тежки състояния на бременни жени и бебета.

Медицинските критерии за аеромедицински транспорт като цяло са наличие на спешно състояние, което изисква незабавно лечение с цел запазване на живота, поддържане на жизненоважните функции или запазване на крайник при спешен пациент в случаите, в които това не може да бъде осъществено в приемното лечебното заведение поради изчерпване или липса на локален болничен ресурс; наличие на спешно състояние, което може да се утежни или усложни при наземен спешен транспорт; спешното състояние изисква приложение на високо ниво на лечебни действия и физиологичен мониторинг, което не може да бъде осигурено с ресурс от наземен транспорт. Друг критерий е нуждата от транспорт на орган/реципиент или донор при осъществяване на трансплантация, за да се спазят трансплантационните времена.

Кой разрешава хеликоптера

Ползването на спешен аеромедицински транспорт се разрешава от Министерството на здравеопазването по искане на ръководителя на районна координационна централа след заявена нужда от наземен спешен екип или след постъпило искане от лечебно заведение за болнична помощ. Този транспорт е безплатен за пациентите. Решението и одобряването на тази мярка зависят от тежестта и приоритета на спешното състояние, отдалеченост на мястото на инцидента от мобилния спешен екип и приемното лечебно заведение, възможност за достъп на наземния спешен медицински екип, моментни метеорологични условия и други важни обстоятелства.

Кой плаща транспорта, ако реша да напусна болницата

Всеки пациент има право да откаже лечение или да прекъсне по своя воля оказването на медицинска помощ, включително и да напусне болницата по-рано от предвиденото и преди лекарите да преценят, че може да бъде изписан. В някои случаи пациентите желаят лечението им да бъде продължено в друга болница, като причините не се дължат на обективната невъзможност на лечебното заведение да осигури конкретното лечение, а на чисто субективните усещания и желания на нуждаещите се от лечение. При тази хипотеза болницата не е длъжна да осигури транспорт за своя сметка, но е нейно задължение да издаде необходимите документи за продължаване на лечението (етапна епикриза, копия от медицински документи, запис на образни изследвания).

Възможно е обаче пациентът да смята, че е бил лекуван или диагностициран неправилно в болницата, в която се е намирал, и това е дало повод за неговото преместване. В този случай той има право да претендира за обезщетение за претърпените имуществени вреди (разходи за транспорт) вследствие на неправилно приложените диагностично-лечебни дейности. Често подобни спорове се решават в съда.

С приемането на новия медицински стандарт по спешна медицина транспортирането на спешните пациенти беше подробно регламентирано, което постави добра основа за осъществяване на реформа в спешната помощ. Отделни казуси обаче подсказват, че системата се нуждае от натиск, за да функционира. Една от причините за това е слабата информираност на пациента за неговите права и съответно за механизмите, по които те могат да се реализират, особено в спешни случаи.

Какво да правим, ако болницата няма ресурс да ни лекува повече

В определени случаи е възможно пациент да бъде транспортиран до лечебно заведение за извънболнична помощ или до Спешно отделение, което обаче няма нивото на компетентност или необходимото звено, за да окаже медицинска помощ. В тази ситуация екипите на Центровете за спешна медицинска помощ следва да транспортират пациента до подходяща болница. Такива са случаите, когато например болничното заведение не разполага с инвазивна кардиология, кардиохирургия, хемодиализа и други.

Възможно е обаче в хода на лечение на пациента да се появи усложнение, което не може да се лекува в болницата, в която е настанен. Например, когато се налага извършване на операция, поставяне на стент, извършване на високоспециализирано изследване и други. В този случай е необходимо да се осъществи превеждане на пациента. Превеждането се дефинира като процес на изписване, транспортиране и приемане в друго лечебно заведение. Практическият проблем, пред който се изправят болниците в тези ситуации, е, че съгласно действащите нормативни актове РЗОК заплаща само една клинична пътека за периода на хоспитализация на пациента, като при превеждането му изпращащото лечебно заведение няма да получи никакво заплащане. В същото време тази болница е направила (и ще направи) разходи за лечение и транспорт, които ще останат за нейна сметка. Този проблем не е разрешен към момента и трябва да се дискутира при приемането на следващия рамков договор, защото води до генериране на загуби и конфликти.

Неразрешени остават и някои казуси, свързани с изписването на пациенти, които нямат близки и роднини, а се нуждаят от придружител. Наредбата, уреждаща дейността и вътрешния ред в болниците, изисква в този случай да бъде уведомена Агенция "Социално подпомагане". На практика обаче самите агенции не винаги разполагат с ресурс да осъществят придружаването на пациента до дома му или не успяват да осигурят подходяща социална услуга поради липса на капацитет. В тези случаи транспортът остава за сметка на болницата, въпреки че няма нормативно основание за това.

* Адвокат Мария Шаркова е специалист по медицинско право с опит в сферата на управлението и функционирането на лечебни заведения, прилагане на здравното законодателство и защита правата на пациентите. Тя е специализирала по програма "Хюбърт Хъмфри" на "Фулбрайт" в САЩ в областта на медицинското право и здравните политики. Била е стажант в Правната програма на Федералния център за контрол и превенция на заболяванията, Атланта

Какво покриват застраховките

Най-често планинските застраховки не покриват въздушен транспорт. Такъв продукт има "Лев инс" - клиентите могат да ползват и въздушна линейка, независимо къде в страната се намират. Застраховката за една година струва 18 лева и покрива въздушен или наземен транспорт при пътно-транспортно произшествие, злополука от всякакъв вид или остро заболяване. На земята транспортът е с участието на парамедици, а при застрашаващо живота състояние хеликоптерите изпращат директно медицински екип. Застрахователят работи с компанията "Хели еър".

Българският червен кръст, към който е планинската спасителна служба, също има договор с "Хели еър", която разполага с два оборудвани медицински хеликоптера и през миналата година са осъществили четири спасителни хеликоптерни акции в планината от общо 81 спасителни акции, коментира Радко Марков, директор на Спасителната служба. По думите му хеликоптер в планината се вика само в краен случай, когато е застрашен животът на пострадалия, няма достъп до него и трябва бързо да се действа. В такива случаи издирването струва 3000 лв. на час и обикновено е за сметка на службата. БЧК няма договор с военно министерство, което също би могло да осигури хеликоптер при нужда, но при по-висока цена.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Границите на запора Границите на запора

Каква част от доходите и имуществото може да блокира частният съдебен изпълнител

11 окт 2019, 5154 прочитания

Колко струва издръжката на домашен любимец Колко струва издръжката на домашен любимец

При отглеждането на домашен любимец могат да се появят много непредвидени разхoди, които да натежат на месечния бюджет

4 окт 2019, 5552 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Под покрива на сглобяемата къща

Макар и бавно, този тип строителство на имот набира популярност

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10